2008-01-28, 09:47
Medlem
NordicVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaper
Jag har en Carnegie starkporter från 1988 hemma, kan jag dricka den? Fick flaskan av en släkting, vet inte hur den har förvarats men inte i någon källare i alla fall. Vill veta om jag borde korka upp den eller låta den stå. Nu står den svalt och relativt mörkt.

Jag skulle definitivt prova den.
Akkurat säljer dessa dyrgripar för 300:- flaskan.
Bara att hoppas att den inte blivit förstörd.
Hade själv en låda -86 som räckte till ungefär -96.
Citera
2008-01-28, 10:26
Medlem
Lill-Einars avatar
Måste erkänna att jag först sedan någon månad tillbaka har kommit på poängen med att prova nya ölsorter, lite pinsamt nog. Har tidigare främst hållit mig till ett par märken engelsk ale: London pride, Old Speckled Hen m.m. Tycker dessutom inte direkt illa om massproducerad lager heller som man kanske borde göra i dessa sällkap.

Nåväl som novis har jag ju mycket att upptäcka har tillexempel inte druckit något belgiskt än, förutom Stella...

Nåväl jag drack Nynäshamns Midvinterbrygd 2007 för ett par veckor sedan och fann den otroligt god. Fyllig doft. Frisk och söt smak med ett sting i gommen.
I kväll ska jag dricka den norska Underlig Jul 2007, återkommer med omdömme
Citera
2008-01-28, 15:39
Medlem
Sartres avatar
Lustigt att ingen tagit fram ett utav mina favoritöl; nämligen jacobsen (#1501 på systembolaget).

Det är en mediumfruktig mörkbrun ale. Kostar 19 kronor per flaska 330 ml.

"Malt av typerna maris otter, amber, carafa, två sorters karamellmalt och en liten del chokladmalt, samt humle av sorterna fuggles, goldings och nya zeeländsk humle av sorten nelson sauvin."

Någon som börjat gå in på beställningssortimentet ännu? Jag har faktiskt inte rört det än, så det är jungfrulig mark pour moi.
Citera
2008-01-28, 18:19
Medlem
Lill-Einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Lustigt att ingen tagit fram ett utav mina favoritöl; nämligen jacobsen (#1501 på systembolaget).

Har du läst trådens första inlägg?
Citera
2008-01-28, 18:20
Medlem
Jånni Balles avatar
Citat:

Vill inte vara messerschmitt men det är alltså märket som heter Jacobsen, och som är Carlsbergs mikrobryggeri för mer högkvalitativa öl. Ölen du refererar till heter Brown Ale.

Personligen tycker jag att Jacobsen gör mycket goda öl, de släpper en jul-ale varje år som är grym. Då du är Chalmerist kan jag rekommendera dig att kolla om dom fortfarande har några stående på John L's
Citera
2008-01-28, 22:30
Medlem
Lill-Einars avatar
Nu har jag druckit Underlig Jul från Nögne Ö.
Ett nästan svart öl, doft av nejlika och kryddpeppar m.a.o.jul. Ölet är komplext och tar tid och dricka första klunken gillade jag inte, den sista älskade jag. Smaker av choklad, alkohol, nejlika, citrus, tvål förnimmer jag. Kanske mer rolig än god...
Citera
2008-01-28, 23:48
Medlem
Sartres avatar
haha my bad, läste inte första inlägget slaviskt...

Men jag fick å andra sidan info om att jacobsen var mikrobryggeriet för högkvalitativa saker. Fan vad nice, det skall definitivt prövas, ifall jag drar ned på John L's när jag prövar det vettefan, men vi får väl se.

Vet du om fler öl som jacobsen gör?
Citera
2008-01-29, 00:19
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
haha my bad, läste inte första inlägget slaviskt...

Men jag fick å andra sidan info om att jacobsen var mikrobryggeriet för högkvalitativa saker. Fan vad nice, det skall definitivt prövas, ifall jag drar ned på John L's när jag prövar det vettefan, men vi får väl se.

Vet du om fler öl som jacobsen gör?

De gör fyra olika. http://www.carlsberg.se/wbch3.exe?ce=1002573

Jag har bara smakat den vanliga, och upplevde den som ganska medioker. Flaskan fick inte ens en plats på hyllan.

Angående beställningssortimentet är jag en trogen kund där, ofta med uppmaningen att bolaget bör skärpa till sig och ha ett riktigt sortiment istället för en halv biljard ljus lager som alla smakar likadant (dvs: pastörisering). Senast beställde jag två stycken flaskor blå Chimay på 1,5-litersflaskor, årgång 2001.

Beställningssortimentet innehåller påfallande ofta den riktigt goda ölen, men i vissa fall är det privatimport som gäller; till exempel om man vill avnjuta en lambic från bryggeriet Cantillion - världens bästa på området. Utan konkurrens.
Citera
2008-01-29, 07:39
Medlem
Sartres avatar
Tevildo: Vilka tycker du är stjärnorna i beställningssortimentet? Vad skall man beställa ifall man gillar ale, stout etc och gärna håller sig borta från lagern.
Citera
2008-01-29, 11:26
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Tevildo: Vilka tycker du är stjärnorna i beställningssortimentet? Vad skall man beställa ifall man gillar ale, stout etc och gärna håller sig borta från lagern.
Prova allting belgiskt. Börja med de klassiska trappisterna och utöka sedan till Abbey ale och vidare till lambic.
Kika gärna närmare på de amerikanska mikrobryggerierna som ofta är påfallande smarriga.
Citera
2008-01-29, 11:52
Medlem
prominentens avatar
Vill inte heller vara en messerschmitt men rätt ska vara rätt:

Jacobsen har gjort totalt 15 öl, av vilka 11 är i produktion fortfarande
Citera
2008-01-29, 12:05
Medlem
Tevildos avatar
Citat:

Doublewood gav ett ganska bra svar Jag kan fylla på med att beställa stora flaskor av trappistölen (och för all del övriga också) när sådana finns.

Prominenten: Jag hittade bara de fyra, (men nu när jag tittar efter i bolagets sortiment finns det bara två). Vilka är de elva som fattas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in