2013-08-09, 21:49
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Jag vet bara från statistiken i SU http://www.juridicum.su.se/jurweb/dokument/Antagningsstatistik%20V13.pdf där standarden är ca 40 reserver blir antagna från reservuppropen på HT de senaste 3 åren. Svårt att tro att det går från 40 reserver som kommer in till mindre än 2 reserver som kommer in. Men man vet aldrig.

Nu diskuterade vi (eller iaf jag) inte SU utan UU. Det är stor skillnad. SU tar in mycket reserver, det gör inte UU eftersom man väljer att ha ett överintag för att kompensera för folk som tackar nej och hoppar av istället för att ta in reserver.
Citera
2013-08-09, 21:53
Medlem
mcdrives avatar
Jag är reserv 14 i BI gruppen på SU. Om det gläder nån så kommer jag att tacka nej.
Citera
2013-08-10, 08:32
Medlem
Citat:
Jag vet bara från statistiken i SU http://www.juridicum.su.se/jurweb/dokument/Antagningsstatistik%20V13.pdf där standarden är ca 40 reserver blir antagna från reservuppropen på HT de senaste 3 åren. Svårt att tro att det går från 40 reserver som kommer in till mindre än 2 reserver som kommer in. Men man vet aldrig.

Jag avsåg UU kanske ska förtydligas - det var UU som diskuterades när jag svarade. SU brukar ta in fler reserver som jag förstått det - men det hjälper ju inte den som står som nr 13 (eller vad det var) i reservlistan på UU..
Citera
2013-08-10, 18:00
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nu diskuterade vi (eller iaf jag) inte SU utan UU. Det är stor skillnad. SU tar in mycket reserver, det gör inte UU eftersom man väljer att ha ett överintag för att kompensera för folk som tackar nej och hoppar av istället för att ta in reserver.

Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Jag avsåg UU kanske ska förtydligas - det var UU som diskuterades när jag svarade. SU brukar ta in fler reserver som jag förstått det - men det hjälper ju inte den som står som nr 13 (eller vad det var) i reservlistan på UU..

Har ni någon statistik för reservuppropet tidigare år? För jag hittar inget när det gäller UU. Det jag ser på UU från vhs är att de från andra intagningen har tagit emot 225 personer av totalt 250 platser. Med andra ord 25 personer underintag inte något överintag. Alltså behöver de ta in minst 25 reserver, därför tycker jag att 13 i reserv det ser rätt bra ut. De kanske får in dessa 25 personer från något annat håll?

SU hade ett överintag på 30 personer i år.
Senast redigerad av Icecrypt08 2013-08-10 kl. 18:23.
Citera
2013-08-10, 18:46
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Har ni någon statistik för reservuppropet tidigare år? För jag hittar inget när det gäller UU. Det jag ser på UU från vhs är att de från andra intagningen har tagit emot 225 personer av totalt 250 platser. Med andra ord 25 personer underintag inte något överintag. Alltså behöver de ta in minst 25 reserver, därför tycker jag att 13 i reserv det ser rätt bra ut. De kanske får in dessa 25 personer från något annat håll?

SU hade ett överintag på 30 personer i år.
Tas verkligen 250 studenter in numera? Har för mig att UU sänkte till ~200 studenter, men är inte säker. Någon annan kanske har bättre koll på detta.

EDIT: Hittade detta. Det framgår förvisso att antalet platser på programmet minskas (mycket välkommet!), men inte med hur många platser. Jag har hört allt mellan 180-210 platser när det kommer till hur många studenter som tas in.

Citat:
Meddelande från prefekten: färre studieplatser till våren

Juridiska fakulteten måste tillsammans med övriga fakulteter inom vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap dra in ett större antar studieplatser under 2013. Detta får till följd att antagningen till Juristprogrammet minskas och att de fristående kurserna Juridisk översiktskurs och Juridik II läggs ner. Givet det stora söktrycket på kurser i juridik är denna bantning av verksamheten djupt beklaglig.

Samtidigt kommer institutionen att få extra kvalitetspengar att lägga på utbildningen, dels på grund av att studentpengen höjs, dels på grund av en extra tilldelning till följd av att Juristprogrammet fick högsta betyg vid Högskoleverkets granskning.

Olle Lundin
Prefekt
http://www.jur.uu.se/Start/Nyheter/tabid/5446/language/sv-SE/Default.aspx?MessengerId=21457
Senast redigerad av eXtremo 2013-08-10 kl. 18:51.
Citera
2013-08-10, 18:49
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Tas verkligen 250 studenter in numera? Har för mig att UU sänkte till ~200 studenter, men är inte säker. Någon annan kanske har bättre koll på detta.

Det står 250 på antagning.se

https://www.antagning.se/se/search?period=HT_2013&freeText=juristprogrammet%2C
Citera
2013-08-10, 18:53
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Det står 250 på antagning.se

https://www.antagning.se/se/search?period=HT_2013&freeText=juristprogrammet%2C
250 platser är nog med överintag (kolla mitt förra inlägg efter ändringen). Har för mig att det var 250 studenter som togs in under VT respektive HT förut, vilket resulterade i ~500 studenter per år. Naturligtvis ohållbart, vilket institutionen som tur är insåg.
Citera
2013-08-10, 21:05
Medlem
Citat:
250 platser är nog med överintag (kolla mitt förra inlägg efter ändringen). Har för mig att det var 250 studenter som togs in under VT respektive HT förut, vilket resulterade i ~500 studenter per år. Naturligtvis ohållbart, vilket institutionen som tur är insåg.

Frågan är vad de insett, då de har planera på att få tillbaka motsvarande JIK II:an, dvs en "andra chans" in på juristprogrammet.

"Tanken är att det i framtiden, med största sannolikhet redan till hösten 2014, ska etableras ett grundår i juridik, som under vissa förutsättningar ska kunna leda till fortsatta studier på juristprogrammet i Uppsala."
http://www.jur.uu.se/Start/Nyheter/tabid/5446/language/sv-SE/Default.aspx?MessengerId=21326

Hursom, det som också står i länken som jag eg var ute efter att delge var att det står att "sedan 2010" tas in 500 helårsstudenter (dvs 250 st/termin). Då borde dagens antal vara lägre sen sänkningen inför VT 13 ju?

Kollar man på 2011 (kollade bara ett slumpvis utvalt innan 2013 då de minskade platserna) så antogs 270 st, dvs ett överintag på 20 studenter eftersom antalet platser då var 250.

http://www.jur.uu.se/Start/Nyheter/tabid/5446/language/sv-SE/Default.aspx?MessengerId=21326

Enligt uppgift i den här tråden i våras så är antalet platser from VT 2013 210 stycken. Stämmer detta innebär 225 antagna ett överintag på 15 st.

Och som sagt, flera hoppade av första v i "min" seminariegrupp - inga reserver togs in förutom den som togs in till absolut första lektionen, hade blivit "inringd" dagen innan att hen hade fått plats. Vet ej reservnummer. Tog mindre än en vecka in på terminen innan vi hade avhopp, så hade inte varit svårt att plocka in reserv/er (de hade lätt kommit 'ikapp'). Men nix..
Citera
2013-08-10, 22:23
Medlem
Hej! Någon som hittat litteraturlistan inför ht 2013, termin 1 på SU? Jag hittar nämligen bara listan för vt 2013, men det kanske är samma?
Citera
2013-08-10, 22:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Hej! Någon som hittat litteraturlistan inför ht 2013, termin 1 på SU? Jag hittar nämligen bara listan för vt 2013, men det kanske är samma?
Vill hänvisa till detta inlägg på föregående sida. Ett stalltips är att höra med institutionen, men det kan vara svårt då det är helg nu. Troligtvis är litteraturen densamma, om det inte har getts ut några nya upplagor.
Citera
2013-08-10, 23:26
Medlem
Citat:
Vill hänvisa till detta inlägg på föregående sida. Ett stalltips är att höra med institutionen, men det kan vara svårt då det är helg nu. Troligtvis är litteraturen densamma, om det inte har getts ut några nya upplagor.

Tack
Citera
2013-08-11, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Tack

Pratade med den ansvarige på SU och det är samma litteratur HT 2013 sov VT 2013 på introduktionskursen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in