2013-08-09, 12:08
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Vad är rabatt koden för att få 5 % på bokus?

Får det genom mecenat dock är det inte riktigt en "rabatt" utan du får de pengarna att använda som ett presentkort på bokus senare. Jag tog 5% eftersom man på flera olika vis kan få 5% rabatt minimum på bokhandeln för studenter.

http://www.mecenat.se/studentrabatter/bocker-och-tidningar/kurslitteratur/bokus

Cdon säger även de att om du hittar en bok billigare någon annanstans så sänker de priset till motsvarande pris. Kan också vara värt att kolla på. Just eftersom vi har rätt höga litteratur kostnader kan man nog sänka kostnaderna en del om man är smart och tittar runt.
Senast redigerad av Icecrypt08 2013-08-09 kl. 12:12.
Citera
2013-08-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Som ett tillägg det det Vial skrev:

Om du vill köpa litteraturen tidigt är det inget problem, då litteraturlistan torde vara uppdaterad och klar. Annars hör du bara av dig till T1-amanuensen. Att köpa litteraturen redan nu går givetvis bra, men jag rekommenderar dig INTE att börja läsa litteraturen, då du kommer ha gott om tid till det under terminen. Tag istället vara på resterande del av sommarlovet.

När det kommer till införskaffandet kan man köpa nytt via Adlibris (billigast på internet) eller via Juridiska Föreningen (säljer litteratur som ges ut av Iustus). Även Blocket är ett bra ställe, dock säljs begagnade böcker. Som nämnts är bokbytardagarna ett bra ställe att införskaffa litteratur på, böckernas skick kan dock variera. Dina faddrar kanske också säljer böcker, eller vet någon som säljer. På så vis kan du köpa ett helt "paket" på en gång, och om personen studerar en termin över dig har du en ständig källa till kurslitteratur tom T6.

Lagboken bör du köpa via Juridiska Föreningen, då JF har överlägset bäst pris på den. Runt 560 kronor kostar den gröna lagboken och säljs på Jontes. Var dock där tidigt och köp den, då det föregående år har varit ett stort tryck, vilket innebär att den har sålt slut. Det är alltid tråkigt att stå i caféet och behöva meddela att någonting är slut.

Välkommen till Uppsala. Vi borde dra ihop alla uppsalajurister för en pubrunda någon gång, vore riktigt roligt!

Ingen anledning att oroa sig än då! Köper nog allt på plats då
Tack! Ska bli riktigt kul! Tycker jag låter som en bra idé
Citera
2013-08-09, 12:33
Medlem
Hej,

Jag blev antagen till juristprogrammet i Göteborg, dock så ville jag helst in i Uppsala. Mitt reservnummer är runt 30 på HP där. Förstår att det inte är särskilt troligt att man kommer komma in där. Har mentalt börjat förbereda mig på att jag kommer gå i Göteborg. Är det någon som har koll på hur det ser ut där?
Hur stor andel som kommer från Göteborg, hur är själva studentlivet? Behåller folk från Göteborg sina gamla umgängeskretsar?

Misstänker att vissa ställt samma fråga innan, men vilka är möjligheterna att byta studieort? Finns det "genvägar"?

Tacksam för svar
Citera
2013-08-09, 12:43
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacecow
Hej,

Jag blev antagen till juristprogrammet i Göteborg, dock så ville jag helst in i Uppsala. Mitt reservnummer är runt 30 på HP där. Förstår att det inte är särskilt troligt att man kommer komma in där. Har mentalt börjat förbereda mig på att jag kommer gå i Göteborg. Är det någon som har koll på hur det ser ut där?
Hur stor andel som kommer från Göteborg, hur är själva studentlivet? Behåller folk från Göteborg sina gamla umgängeskretsar?

Misstänker att vissa ställt samma fråga innan, men vilka är möjligheterna att byta studieort? Finns det "genvägar"?

Tacksam för svar

30 är väl inte helt omöjligt? Nog många som är reserver i uppsala som kommer in på andra ställen som göteborg, lund eller stockholm och som inte kommer till uppropet. Jag själv är reserv 13 HP i uppsala men kom in i stockholm och tänker gå där. Varför inte vänta till VT? Om du är nr. 30 nu har du verkligen en god chans på VT att komma in.
Senast redigerad av Icecrypt08 2013-08-09 kl. 12:47.
Citera
2013-08-09, 12:47
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Hej,

Tacksam för svar
Jag kan inte svara på några av dina frågor, men ett tips kan du få:
Den bild som växt fram av juristutbildningen vid GU är att det är förhållandevis svårt att få goda betyg, så plugga på!
Senast redigerad av Legal-Eagle 2013-08-09 kl. 12:56.
Citera
2013-08-09, 12:54
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
30 är väl inte helt omöjligt? Nog många som är reserver i uppsala som kommer in på andra ställen som göteborg eller stockholm och som inte kommer till uppropet. Jag själv är reserv 13 HP i uppsala men kom in i stockholm och tänker gå där.

UU tar in betydligt färre reserver än övriga lärosäten. Skulle tro att plats 13 är absolut gränsfall, och vid plats 30 är chansen inte så stor. UU kör med ett visst överintag och väldigt många har UU som förstahandsval dessutom. Vissa år har knappt någon reserv kommit in. Jag vet en snubbe som stod på plats 4 i HP-gruppen vid första urvalet och som ändå inte kom in.

spacecow: Typiskt sett går det inte att byta lärosäte utan att söka in på nytt som vanligt (och då konkurrera med alla andra som vill in igen) för att sedan tillgodoräkna sig kurser man läst. Det finns ett förfarande med ansökan till senare termin som i vissa fall kan gå igenom eftersom det finns ett ganska stort avhopp. Dock krävs det då att kurserna du läst ditintills motsvarar kurserna de på UU har läst, och med två lärosäten med så olika upplägg som UU och GU så kan du få vänta rätt många terminer innan du är där. Kontakta studievägledningen på respektive juridiska fakultet om du vill ha mer exakta svar.
Citera
2013-08-09, 13:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Hej,

Tacksam för svar
Mitt intryck från GU är att det kan vara svårt att få goda betyg, sök t.ex. i tråden på KERAI så ser du skrämmande betygsstatistik.

Exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av Vespour
Varsågoda, fortsätt kasta skit på GU

Resultat 1:a omtentan KERAI T5:

80 deltagare
AB 1
Ba 6
B 8
U 63
Blank 2

Talen är ungefärliga, jag har räknat fel någonstans på 2-3 personer men jag orkar inte räkna om.
Senast redigerad av eXtremo 2013-08-09 kl. 13:06.
Citera
2013-08-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jag kan inte svara på några av dina frågor, men ett tips kan du få:
Den bild som växt fram av juristutbildningen vid GU är att det är förhållandevis svårt att få goda betyg, så plugga på!

Är det allmänt känt att det är så? Det vill säga, vet företag om att det är svårare på GU? Eller kan det bli så att någon som läst i till exempel Örebro eller Stockholm väljs före mig för att hen har en aning bättre betyg än mig?
EDIT* Är det studenterna som är omotiverade? Eller upplägget som är tufft?

Jag fick av en bekant, han arbetar som affärsjurist, höra att om en kille och tjej har lika bra meriter så väljs ofta killen före tjejen på grund av att det är färre killar som har bra meriter nu för tiden. Kan det verkligen vara praxis? Eller är det resultat av en hemmasnickrad tes som inte har någon egentlig förankring i verkligheten?
Senast redigerad av spacecow 2013-08-09 kl. 13:21.
Citera
2013-08-09, 13:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Är det allmänt känt att det är så? Det vill säga, vet företag om att det är svårare på GU? Eller kan det bli så att någon som läst i till exempel Örebro eller Stockholm väljs före mig för att hen har en aning bättre betyg än mig?

Jag fick av en bekant, han arbetar som affärsjurist, höra att om en kille och tjej har lika bra meriter så väljs ofta killen före tjejen på grund av att det är färre killar som har bra meriter nu för tiden. Kan det verkligen vara praxis? Eller är det resultat av en hemmasnickrad tes som inte har någon egentlig förankring i verkligheten?
Skall du sitta ting spelar det ingen som helst roll vid vilket lärosäte du studerade, betygen är allt. Sedan bör du se mindre till vilket lärosäte du väljer, och mer till i vilken stad du känner att du vill studera. Kukmäteri medelst lärosäten känns tämligen gammalt, vilket en sökning i tråden utvisar. Lärosätets betydelse för eventuell anställning har även det diskuterats i tråden ett flertal gånger.
Citera
2013-08-09, 14:31
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:

Ja det kanske är så, jag gick bara efter att jag var plats 77 i första urvalet men blev plats 13 nu och tänkte att det är nog en del reserver som kommer in om det är så pass många som tackar nej. Men det var bara min gissning.
Citera
2013-08-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Ja det kanske är så, jag gick bara efter att jag var plats 77 i första urvalet men blev plats 13 nu och tänkte att det är nog en del reserver som kommer in om det är så pass många som tackar nej. Men det var bara min gissning.

Vissa år har inte ens reserv nr 2 antagits..

Men, inget skadar med att hoppas och hålla tummarna!

(I min semgrupp kom en reserv in till första lektionen. Sen kom inga fler trots avhopp, antagligen pga överintaget?)
Citera
2013-08-09, 16:15
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Vissa år har inte ens reserv nr 2 antagits..

Men, inget skadar med att hoppas och hålla tummarna!

(I min semgrupp kom en reserv in till första lektionen. Sen kom inga fler trots avhopp, antagligen pga överintaget?)

Jag vet bara från statistiken i SU http://www.juridicum.su.se/jurweb/dokument/Antagningsstatistik%20V13.pdf där standarden är ca 40 reserver blir antagna från reservuppropen på HT de senaste 3 åren. Svårt att tro att det går från 40 reserver som kommer in till mindre än 2 reserver som kommer in. Men man vet aldrig.
Senast redigerad av Icecrypt08 2013-08-09 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in