2013-07-24, 18:13
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Läser du ekonomie kandidat utöver I? Eller hur kommer det sig att du har så stor koll på dessa?

Hade ju tydligen inte koll. Fick ju lära mig av dig nu att HHS Retail är det som gäller. Ska sikta på att tag mig in där nu 2014.
Syns på GS 2017.
Citera
2013-07-24, 19:25
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
GS värderar HHS som varumärke högre än övriga BB-banker. Retail eller inte spelar föga roll så länge du tar dig igenom anställningsprocessen med den efterfrågade kompentensen som du för övrigt vid sidan om bör ha lärt dig. Dessutom bryr sig arbetsgivare i UK sällan vad du har läst som huvudämne.
Wow, okej. Jobbar du på GS? Känner du nån från retail som gör det? Har du inside hos GS HR? Kan tänka mig ett antal stora anledningar till att någon som går retail får svårt att få jobbet - främst att de stöter på någon från HHS i anställningsprocessen, får knepiga frågor om varför de valde plugga retail istället för finance etc. Det är nog tillräckligt svårt att förklara varför man pluggade marknadsföring på HHS B&E-inriktningen - att man helt släppte redovisning och finans för retailkurserna känns riktigt knepigt.

Meeeen som sagt, det kanske är nåt speciellt med just GS som alla andra missat. De åker då så vitt jag vet inte ut till Norrtälje på rekryteringsresor.
Citera
2013-07-25, 00:46
Medlem
Citat:
Jo, för specifikt GS. Vill du dock till andra banker som JPM, MS, etc. slår Lund HHS Retail alla dagar i veckan.

Edit: Det blir även mer frekvent att folk från tekniska skolor, eg. KTH, får jobb inom specifika positioner inom GS (läs S&T).

Har du ingen koll är det bättre att du är tyst. Att GS inte skulle vara en möjlighet för Lundastudentare är bara skitsnack. Detta kan ledas i bevis (vilket jag gärna gör över PM). Har du hört talas om någon i London (eller någonstans i världen) som jobbar med finans och pluggat HHS Retail?

Har vidare hört ryktesvägen att GS kommer till Lund för rekryteringsevent till hösten. Vet inte hurvida detta stämmer, men det känns väl fullt rimligt då GS är ett återkommande besök på de studieresor som deras finansförening gör till London.
Citera
2013-07-25, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tresb
Har nyligen påbörjat ett internship vid en av dem större idb firmorna i Asien. Efter att ha pratat lite med kollegor, däribland diverse senior managers för olika avdelningar, så verkar det som om många är överns om att en CFA är vad man ska satsa på, många likställde det till och med en master in finance, speciellt om man ville jobba inom trading, investment banking och dylikt då en CFA ger en spetsad kompetens.

Vad tror ni? Satt på jobbet och skummade igenom Schweser-notes boken för level 1 och det verkade inte särskilt svårt om man har läst statistik och corporate finance. Mycket korrelation, variance och hypotestest på statistiksidan samt time value of money, npv, ear, npv när det kom till finance. Med andra ord inte mycket svårare än intermediatekurser inom corporate finance och statistik.

Ni som skrivit CFA och har läst en kandidat med en del statistik och corporate finance, vad tyckte ni om svårighetsgraden? Funderar nämligen på att läsa en master in finance vid anitingen hgu eller su om jag inte blir kvar här nere och samtidigt studera till CFA.

Klarade Level 2 nyligen. Här i Asien är dom väldigt kåta på meriter, så det är som du säger, CFA börjar nästan bli ett måste, för att inte ligga efter. Själv är jag civilingenjör så CFA har varit ett riktigt bra komplement. Jag tror att om du läser ekonom, så går Level 1 och dina kurser väldigt mycket in i varann och du kommer nog klara den ganska lätt. För Level 2 och 3 kommer du behöva kämpa betydligt mer, sen kan du inte få en Chartholder heller förrän du fått tillräckligt antal år med arbetslivserfarenhet, så det är knappt någon mening att ta alla 3 Levels medan du går i skolan.
Citera
2013-08-09, 14:17
Medlem
Kommer börja Uppsala Ekonomiekandidat snart. Med toppbetyg och networking, är det möjligt att ta sig in på en bulge-bracket bank eller finansdrömmen död bara för att man inte gick handels/lund?
Citera
2013-08-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelanisticAlbino
Kommer börja Uppsala Ekonomiekandidat snart. Med toppbetyg och networking, är det möjligt att ta sig in på en bulge-bracket bank eller finansdrömmen död bara för att man inte gick handels/lund?

Fullt mojligt, bara lite knepigare, mer upp till dig sjalv att gora jobbet an att lita pa att bankerna kommer bidra med information, events och kontakter.

Och kommer du inte in direkt finns det alltid fler vagar att ga, borja pa icke-BB och sen gora bra ifran dig och ga over till BB eller kora svensk corp och sen byta upp dig mot BB efter nagot ar om du presterat.
Citera
2013-08-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent22
Hade ju tydligen inte koll. Fick ju lära mig av dig nu att HHS Retail är det som gäller. Ska sikta på att tag mig in där nu 2014.
Syns på GS 2017.

For banking ska du inte ga pa HHS Retail, ingen darifran har borjat inom banking sedan starten, de far bra jobb efter HHS Retail, men dock inte inom IB utan snarare inom just Retail och potentiellt consulting.
Citera
2013-08-09, 16:10
Avslutad
När jag läser denna tråd så känns det som att Lund har smugit sig fram som skolan nummer 2 efter HHS när det gäller hur attraktiv den är bland de stora investmentbankerna i London.

I och med att HHG, Lund, SU och Uppsala har eller har haft nästan identiska antagningspoäng deras ekonomiprogram de senaste åren så borde det väl vara ungefär samma slags virke på de personerna som kommer in på programmen. Det som jag då undrar är vad det då som gör att det hellre rekryterar därifrån?

Är det utbildningen där som är mycket bättre än på de andra lärosätena så att de studenterna blir mycket bättre förberedda på IB? Är det många gamla studenter som ser till så att man rekryterar från deras skola? Är det LINC? Är det slumpen? Är det något som jag bara har fått för mig?
Citera
2013-08-09, 16:21
Medlem
Citat:

Om Lund, som du påstår, är mer lämpat för dina mål, varför välja Uppsala? Med tanke på lärosätenas snarlika antagningspoäng, åtminstone gällande ekonomiutbildningar. Kanske ska du studera något annat?

Trevlig helg
Citera
2013-08-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Om Lund, som du påstår, är mer lämpat för dina mål, varför välja Uppsala? Med tanke på lärosätenas snarlika antagningspoäng, åtminstone gällande ekonomiutbildningar. Kanske ska du studera något annat?

Trevlig helg

Av flera anledningar är Uppsala mycket mer bekvämare att studera i för mig när det gäller allt från bostad, jobb osv... Saker som kan ses som larviga detaljer men som kan visa sig vara svårare att lösa än tänkt.

Min fråga var helt enkelt för att avgöra hur stor skillnaden är mellan hur man kollar på dem två universiteten internationellt för att kunna avgöra om det är värt omständigheten att studera i Lund eller att det är mycket mer praktiskt för att studera Uppsala.

Tack för svaret
Citera
2013-08-09, 22:15
Medlem
Citat:
Av flera anledningar är Uppsala mycket mer bekvämare att studera i för mig när det gäller allt från bostad, jobb osv... Saker som kan ses som larviga detaljer men som kan visa sig vara svårare att lösa än tänkt.

Min fråga var helt enkelt för att avgöra hur stor skillnaden är mellan hur man kollar på dem två universiteten internationellt för att kunna avgöra om det är värt omständigheten att studera i Lund eller att det är mycket mer praktiskt för att studera Uppsala.

Tack för svaret

De mer industrispecifika frågorna får jag dessvärre överlåta till någon mer insatt.
Citera
2013-08-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
När jag läser denna tråd så känns det som att Lund har smugit sig fram som skolan nummer 2 efter HHS när det gäller hur attraktiv den är bland de stora investmentbankerna i London.

I och med att HHG, Lund, SU och Uppsala har eller har haft nästan identiska antagningspoäng deras ekonomiprogram de senaste åren så borde det väl vara ungefär samma slags virke på de personerna som kommer in på programmen. Det som jag då undrar är vad det då som gör att det hellre rekryterar därifrån?

Är det utbildningen där som är mycket bättre än på de andra lärosätena så att de studenterna blir mycket bättre förberedda på IB? Är det många gamla studenter som ser till så att man rekryterar från deras skola? Är det LINC? Är det slumpen? Är det något som jag bara har fått för mig?

Utbildningen är säkert på samma nivå men finns det någon studentorganisation som hetsar studenter och hjälper till så brukar det vara en bra skjuts på vägen om man vill in på corpen, både i Stockholm och London.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in