2013-06-28, 07:14
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Vad är det du inte begriper? Man söker jobbet som vilket jobb som helst. Dock får du jobba lite på en motivering för intresset för ämnet eftersom du läst en utbildning som inte har med ekonomi att göra.

Äh, i London är det inte så viktigt att du har en Bsc i ekonomi. De jag känner(engelsmän) har B.A. i historia och litteratur som jobbar inom IB i London.
Citera
2013-06-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Äh, i London är det inte så viktigt att du har en Bsc i ekonomi. De jag känner(engelsmän) har B.A. i historia och litteratur som jobbar inom IB i London.

Vad tenderar de att studera efter det? Förutsatt att de gör det. Syftar typ på Master och dylikt.
Citera
2013-06-28, 14:53
Medlem
MrAdlers avatar
Citat:

Däremot har väl dessa personer läst på rätt skola istället, så att säga.
Citera
2013-06-28, 15:03
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Vad tenderar de att studera efter det? Förutsatt att de gör det. Syftar typ på Master och dylikt.

I min grad class hade de flesta bara en bachelor. Economics / Litteratur / Språk / Geografi / Fysik / Matte osv
Citera
2013-06-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
I min grad class hade de flesta bara en bachelor. Economics / Litteratur / Språk / Geografi / Fysik / Matte osv

Vad för "Grad class" syftar du på? Grad class på ett analyst program (om det ens finns) eller Graduate School? I andra fallet vore det naturligt att de enbart har en bachelor. Ursäkta okunnigheten, det är lite förvirrande med tanke på inlägget du citerade.

Utöver det, fanns det några kopplingar mellan studerat ämnesområde och karriärframgång, eller hänger det mer på dig som person? "Alla" har, som jag förstått det, studerat vid selektiva lärosäten.
Senast redigerad av Beli3f 2013-06-28 kl. 15:16.
Citera
2013-06-28, 15:41
Medlem
takeitchills avatar
Citat:

De jag känner har ingen master utan bara en B.A. Men skolorna i deras fall spelade nog en del samt kontakter. Ena har gått på Oxford och den andra på UCL men hans brorsa jobbar också inne i City så han gled väl in på lite av ett bananskal in i IB-sfären.
Citera
2013-06-28, 15:41
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Vad för "Grad class" syftar du på? Grad class på ett analyst program (om det ens finns) eller Graduate School?

Han syftar på sina kollegor på banken som examinerats samma år
Citera
2013-06-28, 16:00
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Vad för "Grad class" syftar du på? Grad class på ett analyst program (om det ens finns) eller Graduate School? I andra fallet vore det naturligt att de enbart har en bachelor. Ursäkta okunnigheten, det är lite förvirrande med tanke på inlägget du citerade.

Utöver det, fanns det några kopplingar mellan studerat ämnesområde och karriärframgång, eller hänger det mer på dig som person? "Alla" har, som jag förstått det, studerat vid selektiva lärosäten.
Det hänger mer på dig som person.
Citera
2013-06-28, 18:29
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Motivera varför du vill få ett jobb måste du göra oavsett vad du läst. Kopplingen "jag är sjukt intresserad av finans därför läste jag en kandidat i finans" är ganska självklar. Däremot är kopplingen "jag är sjukt intresserad av finans, därför läste jag en kandidat i litteratur" är inte lika självklar, därför är det väl rimligt att fila lite extra på sin motivering om man har en kandidat i just litteratur.
Citera
2013-06-29, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Han syftar på sina kollegor på banken som examinerats samma år

Cheers.
Citera
2013-07-22, 18:54
Medlem
Tresbs avatar
Har nyligen påbörjat ett internship vid en av dem större idb firmorna i Asien. Efter att ha pratat lite med kollegor, däribland diverse senior managers för olika avdelningar, så verkar det som om många är överns om att en CFA är vad man ska satsa på, många likställde det till och med en master in finance, speciellt om man ville jobba inom trading, investment banking och dylikt då en CFA ger en spetsad kompetens.

Vad tror ni? Satt på jobbet och skummade igenom Schweser-notes boken för level 1 och det verkade inte särskilt svårt om man har läst statistik och corporate finance. Mycket korrelation, variance och hypotestest på statistiksidan samt time value of money, npv, ear, npv när det kom till finance. Med andra ord inte mycket svårare än intermediatekurser inom corporate finance och statistik.

Ni som skrivit CFA och har läst en kandidat med en del statistik och corporate finance, vad tyckte ni om svårighetsgraden? Funderar nämligen på att läsa en master in finance vid anitingen hgu eller su om jag inte blir kvar här nere och samtidigt studera till CFA.
Citera
2013-07-22, 23:54
Medlem
Måste nu välja utbildning. Mitt mål är att komma in på Goldman Sachs.

Jag kan tyvärr inte komma in på HHS ekonomiekandidat economics and business på grund av ett G i moderna språk 3 istället för ett VG. Jag undrar därför vilket det bättre valet är;

En vanlig Ekonomiekandidat på Uppsala där jag kan välja inriktning sista året ( nationekonomi blir det då ) eller Ekonomie-kandidat retail management på HHS.

Jag vet hur mycket namnet betyder när man söker, speciellt till Goldman Sachs, och jag vet att HHS står mycket högre alla andra skolor i Sverige. Jag skulle gissa på att HHS är det bättre valet men det känns som att retail management har helt fel inriktningskurser för att komma in på finans. Det är en extremt stor skillnad mellan kurserna och hur relevanta dem är i finans.

Retail : Introduktion till retailing, Redovisning, Marknadsföring, Ekonomisk styrning, Nationalekonomi I ,Varuförsörjning, Ekonomisk statistik, Nationalekonomi II, Rättsvetenskaplig intro, Organisation & ledarskap, Konsumentbeteende, Finansiell ekonomi, Marknadsanalys, Marknadskommunikation, Service Operations Management, Marknadsföring i butik, Produktivitet i retailing, Internationell retailing, Brand & Category Management, Operations strategy, Strategisk Retailing I,Strategisk Retailing II, Uppsats

Economics and business : Marknadsföring l, Mikroekonomi, Ekonomisk statistik I, Rättsvetenskaplig introduktionskurs, Ekonomisk statistik II, Inledande redovisning, Marknadsföring II, Ekonomisk analys och styrning, Internationell ekonomi, Finansiell ekonomi,Management: Organisering, Redovisning och finansiering, Management:Ledning och ledarskap, Makroekonomi och ekonomisk - politisk analys
Strategi och integrerad ekonomi, Finansiell ekonomi II + Ett år med bara inriktning "Finance"

Så vad tror ni, är det bättre att ta en ekonomiekandidat på en "sämre" skola med mer relevanta kurser eller hoppas på att namnet håller så pass så långt att dem tycker kuserna inte är så relevanta om man går på HHS?

Har också hört rykten om att Lund ska ha blivit en target-school för GS, stämmer detta?

Tack!
Senast redigerad av n0tail 2013-07-23 kl. 00:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in