2012-02-11, 15:04
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Okej, omformulerar mig lite: ungefär hur många av de som ville skriva exjobbet (dvs sökte aktivt efter möjligheter att skriva) på bank/fond lyckades hitta något relevant? Har för mig att du läste I på LiTH (?) så du kanske har lite insikt.

Vet inte om så många gjort exjobb på banker, osäker på om de tar folk.
Det är inte så många som läser finans på LiTH då inriktningen är ganska medelmåttig. Off the top of my head så gjorde folk exjobb på dessa ställen och liknande:
NASDAQ OMX (clearing och margining av swappar)
RessCapital (optimering av premiebetalningar på death bonds)
Ericsson (m&a)
Saab ventures (m&a)
Senast redigerad av ugglan 2012-02-11 kl. 15:08.
Citera
2012-02-21, 00:20
Medlem
Avantgardistens avatar
Var naiv gällande GMAT och scorade således bara 620, en master på HHS är med andra ord inte att räkna med till hösten. Känner inte att jag är så sugen på att vänta tills HT13 (vid ev. höjning av resultat). Har såldes börjat snegla på Copenhagen Business School masterprogram "Finance and strategic management" och "Applied finance and economics".

Söker svar på följande (medveten om att det är väldigt svårt att ge ett rakt svar på, men mellan tummen och pekfingret):

Hur ställer sig skolan bland bankerna i London? Rekryteras det öht?

Hur ställer sig skolan bland de svenska bankerna?

Hur ställer sig skolan i förhållande till SU, LU, UU (HHS borträknat)?

Någon som har erfarenhet från skolan/programmen?

Jag har ett relativt bekvämt liv i Sthlm med flickvän, bostadsrätt och jobb vid sidan av studierna. Det är med andra ord centralt att utbildningen ger en noterbar "edge" i förhållande till exempelvis en master i "Banking and finance/Financial economics" på SU. Detta förutsatt goda prestationer från min sida dvs.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Avantgardisten 2012-02-21 kl. 00:40.
Citera
2012-02-21, 13:11
Medlem
thefiremans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgardisten

Glömde du HGU medvetet där eller? Är det inget att tänka på?
Citera
2012-02-21, 17:38
Medlem
Avantgardistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefireman
Glömde du HGU medvetet där eller? Är det inget att tänka på?

Herregud, jag nämnde några mer erkända universitet i Sverige för att benchmarka i förhållande till CBS, inte för att diskutera intern svensk rangordning. För det gör det nämligen var och varannan minut i denna del av forumet. "Margin of error" är förbannat liten, att lägga till "etc" verkar alltid vara en bra gardering när det skall skrivas om svenska lärosäten. Men ja, HGU får väl anses tillhöra den gruppen också.
Senast redigerad av Avantgardisten 2012-02-21 kl. 17:42.
Citera
2012-02-21, 18:10
Medlem
ugglans avatar
som jag förstått det av att läsa denna tråd så är HHS och CBS i en egen liga och sen är övriga svenska långt ned på stegen
Citera
2012-02-21, 18:17
Medlem
Altmans avatar
Citat:

Hur ställer sig skolan bland bankerna i London? Rekryteras det öht?

Hur ställer sig skolan bland de svenska bankerna?

Efter HHS är CBS den vanligaste skolan bland skandinaver i London. Hur skolan står sig i Sverige kan jag inte säga, men har svårt att se att varför SU/LU/UU /HGU skulle värderas högre.

Däremot, om planen är att jobba i Stockholm efter examen har SU givetvis sina fördelar, då du troligtvis kan fixa part-time på någon av storbankerna, alternativt någon mindre M&A-boutique och på så sätt öka chanserna för IB-jobb markant.
Citera
2012-02-21, 19:37
Medlem
thefiremans avatar
Citat:
Herregud, jag nämnde några mer erkända universitet i Sverige för att benchmarka i förhållande till CBS, inte för att diskutera intern svensk rangordning. För det gör det nämligen var och varannan minut i denna del av forumet. "Margin of error" är förbannat liten, att lägga till "etc" verkar alltid vara en bra gardering när det skall skrivas om svenska lärosäten. Men ja, HGU får väl anses tillhöra den gruppen också.

Nej, ranking är inget jag är intresserad av heller och mitt inlägg var för all del ingen attack mot ditt heller. Jag tycker mig bara se att folk i trådar om IB ofta utelämnar HGU när den senaste platsannons jag såg från SHB CM i själva verket utelämnade studenter från de tre lärosätena som du hade med i ditt inlägg.
Citera
2012-02-21, 19:40
Medlem
Någon som vet hur NHH står sig?
Citera
2012-02-21, 22:12
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornensover
Någon som vet hur NHH står sig?

Svårt att säga om det beror på skolans kvalité eller norrmännens lättja, men antalet norrmän är ganska lätträknade (läs: de har det för bra för att lämna familj, jobba +80h i veckan och trycka in sig i en liten lägenhet med 2 kollegor).
Citera
2012-02-21, 23:14
Medlem
TomasRotmoss avatar
Hur står sig Rotterdams respektive St Gallens masterprogram när det gäller London?
Citera
2012-02-22, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thefireman
Nej, ranking är inget jag är intresserad av heller och mitt inlägg var för all del ingen attack mot ditt heller. Jag tycker mig bara se att folk i trådar om IB ofta utelämnar HGU när den senaste platsannons jag såg från SHB CM i själva verket utelämnade studenter från de tre lärosätena som du hade med i ditt inlägg.
Flashback i ett nötskal. Man hackar ned på de skolorna som man anser är ett hot mot sin egna skolas prestige.

För övrigt vet jag fler än ett bolag inom framför allt konsultbranschen som utelämnar både Uppsala, Lund etc till förmån för de vanliga ingenjörsutbildningarna, HHS vilket inte är så konstigt men även för HGU.
Citera
2012-02-22, 18:17
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
Hur står sig Rotterdams respektive St Gallens masterprogram när det gäller London?

Aldrig hört talas om någon från Rotterdam (om någon av er har, bestrid gärna), men St Gallen förekommer.

Förutsatt att Rotterdam är bland toppskolorna i Nederländerna lär det ju finnas alumner från skolan i BeneLux-teamen, men min erfarenhet är att dessa team är så pass stora att de är positionerade lokalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in