Citat:
Ursprungligen postat av
Axell
När jag läser denna tråd så känns det som att Lund har smugit sig fram som skolan nummer 2 efter HHS när det gäller hur attraktiv den är bland de stora investmentbankerna i London.
I och med att HHG, Lund, SU och Uppsala har eller har haft nästan identiska antagningspoäng deras ekonomiprogram de senaste åren så borde det väl vara ungefär samma slags virke på de personerna som kommer in på programmen. Det som jag då undrar är vad det då som gör att det hellre rekryterar därifrån?
Är det utbildningen där som är mycket bättre än på de andra lärosätena så att de studenterna blir mycket bättre förberedda på IB? Är det många gamla studenter som ser till så att man rekryterar från deras skola? Är det LINC? Är det slumpen? Är det något som jag bara har fått för mig?
Jag upplever samma sak. Det vill säga att Lund klättrat upp som nummer 2.
Eftersom jag själv läst i Lund så kanske jag kan svara. Ekonomicentrum har fått lite av ett uppsving de senaste åren. Förr så gick de flesta hem efter föreläsningen eftersom det inte fanns någon bra plats att studera på. Sedan ett par år tillbaka så är Alfa-källaren renoverad och där finns numera studieplatser som är helt okej. Det kan låta som en märklig förklaring men jag upplever att allt fler stannar längre i skolan på grund av just detta och därmed så pluggas det mer nu.
För det andra så är finanskurserna faktiskt ganska bra och i vissa av kurserna läser man ihop med folk från LTH. Framförallt tillsammans med I:are vilket berikar utbildningen.
LINC har en aktiv organisation och de har jobbat på bra de senaste åren, deras före detta ordförande jobbar numera med IB i Köpenhamn men under sin tid som ordförande så skaffade han goda kontakter med många banker och Invstment banking forum har nu besök av många storbanker. Dessutom så arrangeras resor till London och de har ett finanslabb i vilket man kan lära sig de vanligaste plattformarna.
Kombinationen av en bra utbildning, närvaron av bankerna samt studenter i LINC som aktivt driver organisationen gör Lund attraktivt.
Nu till hösten vet jag två före detta studiekamrater som fått IB-jobb. En av dem Morgan Stanley i London och en annan i Köpenhamn.