2013-08-08, 11:51
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
En öl jag gillar som verkar helt omöjlig få tag i är Mikkellers - Mexas Ranger,

http://www.youtube.com/watch?v=G1H-grv67ms film på den

Tror ni går få tag i den, om kör privat import?

Vet inte om Brill har kvar den, men där kan du ju kolla först.
Den finns på en del krogar, som Jerntorgets Brygghus i Göteborg t.ex om du skulle ha vägarna förbi där.
Citera
2013-08-08, 11:59
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Vet inte om Brill har kvar den, men där kan du ju kolla först.
Den finns på en del krogar, som Jerntorgets Brygghus i Göteborg t.ex om du skulle ha vägarna förbi där.

Tack för snabba svar i tråden =). Jag ska kolla med dem

En öl jag kan rekommendera som finns på bolaget nu tillfälligt sortiment.

Electric Nurse Dubbel Pale Ale
Citera
2013-08-08, 12:09
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Tack för snabba svar i tråden =). Jag ska kolla med dem

En öl jag kan rekommendera som finns på bolaget nu tillfälligt sortiment.

Electric Nurse Dubbel Pale Ale
du menar nog deras double india pale ale (dipa).
den är helt ok.
Citera
2013-08-08, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ja alltså, den ÄR bra. den bara saknar udden.
men som sagt, tight med utrymme, jag stoppar bara in godbitar.
stoppade ner 5st rodenbach från detta släpp.

du menar IRS? jo, den stoppar jag hellre ner, men jag vettefan i fall jag ska göra det, den är för vanlig.

har cirka 400 flaskor nu och det får inte bli att man bara stoppar ner allt möjligt längre, det ska ju drickas upp också.

Mjooo, jag har kommit på att jag har alldeles för lite utrymme för stora flaskor i mitt ölförråd, men däremot hyfsat mycket plats kvar för små flaskor vilket helt klart är en miss då jag föredrar att lagra större flaskor.

Jag har själv börjat bli ännu mer "generös" med en hel del flaskor som jag egentligen inte planerar att lagra, men som jag köpte på mig ändå utan att fundera på det. Drar med till diverse sociala aktiviteter och "slumpar" bort till törstiga stackare som kan uppskatta något annat än skitlager.

När jag kommer ner till under 500 så ska jag hålla mig till saker som faktiskt utvecklas bra under några år. Nu har det blivit för mycket som är bra och som inte tar skada av några år, men som egentligen inte blir bättre.

Jo jag menade IRS (och RIS).. Jag syftade dock på stilen Russian Imperial Stout och inte deras namn som råkar vara omkastat
Vanlig är den, men bra att lagra om man vill lagra en bra IS på bomber. Den eller Yeti-specialare och i så fall är ju eken att föredra.
Citera
2013-08-08, 18:28
Medlem
LeChamps avatar
Citat:
En öl jag gillar som verkar helt omöjlig få tag i är Mikkellers - Mexas Ranger,

http://www.youtube.com/watch?v=G1H-grv67ms film på den

Tror ni går få tag i den, om kör privat import?

shop.mikkeller.dk/beer-23/mikkeller-ba-mexas-ranger-tequila-ed-375ml-391.html

Vet inte om du hade koll på det sen innan, men ölen du är ute efter finns på mikkellers egen webhop. Har dock hört att frakten skall vara lika dyr som deras öl.
Citera
2013-08-08, 22:46
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Kortis på Westy mot Bernadus: (disclamier förkyld)
Westvleteren 12: Nyköpt. Diskret lukt, tydlig jenkasmak, lätt avslutning.
St Bernardus Abt 12: Ett år gammal ungefär. Lika diskret lukt, betydlig banansmak, betydligt sötare, med en förnimmelse av jenkan, lite bättre avslutning.

Westyn är betydligt mer "smooth" och mindre söt och får 5/5 St. Bernadus får 4,5/5.
Intressant inlägg. Jag drack nyss en St Bernardus Abt 12 vilken jag älskade! Underbart god öl och jag tycker verkligen inte att sötman är något som stör. Tvärtom så gör den sitt till den goda och komplexa smaken. Synd och skam att denna öl inte uppmärksammas mer då den enligt min mening är minst lika bra som de kändare belgarna från t.ex. Westmalle, Rochefort och Chimay.

Skulle självklart gärna vilja testa en Westvleteren också men de är ju som bekant lite luriga att få tag på till vettigt pris så det får vänta.
Citera
2013-08-08, 23:33
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeChamp
shop.mikkeller.dk/beer-23/mikkeller-ba-mexas-ranger-tequila-ed-375ml-391.html

Vet inte om du hade koll på det sen innan, men ölen du är ute efter finns på mikkellers egen webhop. Har dock hört att frakten skall vara lika dyr som deras öl.

Jag såg de nu, men herre jesus vad dyrt 100 kronor. Men ifrån Brill kostar den 49 kronor per flaska, kanske mer i den för 100, jajaja.. Jag skickade iväg ett mail till brill skall köpa ett kolli på 24 st =).

En fråga vilken är godaste portern ni druckigt föresten? och som som finns ifrån Brill lista eller Sysse beställningsortiment? =).
Citera
2013-08-08, 23:53
Medlem
Citat:
Jag såg de nu, men herre jesus vad dyrt 100 kronor. Men ifrån Brill kostar den 49 kronor per flaska, kanske mer i den för 100, jajaja.. Jag skickade iväg ett mail till brill skall köpa ett kolli på 24 st =).

En fråga vilken är godaste portern ni druckigt föresten? och som som finns ifrån Brill lista eller Sysse beställningsortiment? =).

Den som länkades där är en 375 ml fatlagrad version som har lagrats på tequilafat (därav tequila edition).

Det beror på om du vill ha en vanlig porter eller imperial porter. 2 riktigt bra som finns på SB är Fullers London Porter (porter) och Flying Dog Gonzo (imperial porter).
Annars från Brill har du många olika, bl.a. To Øl Black Ball Porter eller Founders Porter (men om du väljer Founders ta då istället Breakfast Stout som är ljusår bättre, men en stout)
Citera
2013-08-09, 00:00
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:

Snopptorp starkporter och South plains imp-porter är två starka kandidater som jag ser det.
Snopptorpen smakar mycket choklad och har en bra känsla på det hela och Southen smakar som en vanlig bra porter men är på 10,2% vilket inte märks på smaken.
Citera
2013-08-09, 01:11
Medlem
Citat:

Kan rekommendera fuller's london porter som finns på systemet. Väldigt god porter för 20 spänn burken.
Citera
2013-08-09, 08:15
Medlem
brutefishs avatar
Citat:

om man får ta med stout (vilket jag tycker är ok då stout och porter nästan är en smaksak vad man vill kalla ölet).
så är den bästa jag druckit, three floyds dark lord russian imperial stout (bourbon vanilla bean) på fat.
sambon som inte är så mycket för sån stil och mycket mer suris/lambics sa att hon dog lite efter hon drack den, eftersom det nog skulle bli länge innan det skulle hända igen.

ska man plocka från brills lista så är alesmiths speedway stout inte så pjåkig.
det finns många bra där, men den är ett säkert kort.
Citera
2013-08-09, 10:14
Medlem
Opilus5500s avatar
Tack för alla porter tips

Ni som inte provat Mikkeller - Mexas Ranger är de måste, jag har inte druckigt goare öl.
Senast redigerad av Opilus5500 2013-08-09 kl. 10:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in