2013-05-17, 21:19
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Mikkeller K:rlek är väldigt bra. Finns ju på många systembolag för tillfället. Däremot tycker jag att versionen som släpptes i höstas var snäpet bättre.
Fy fan drack den i förrgår, äckligaste jävla skräpet jag druckit på länge, smakade som bittermandel.
Köpte däremot en folköl (3,5 %) på Coop igår från the Celt experience, jävlar vad bra den var för en folkis.
Senast redigerad av Svithjod 2013-05-17 kl. 21:22.
Citera
2013-05-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nu är det sommar och då är det billig lager som funkar bäst. Beervana är ett riktigt bra alternativ
(off the record så är jag inne på den femte för i dag )
När Brutal Brewing kom med den första Pistonhead så sågade jag den totalt och kallade den wannabe micro eller liknande, men jag har reviderat min uppfattning och inser att de faktiskt är på rätt spår. Vem vill inte ha en microöl till macropris? Med Beervana är de på väg åt det hållet och min spådom är att vi inom en snar framtid har en riktigt bra ale till ett anständigt pris från BB. Tänk er en lokalproducerad ale i nivå med Modus Hoperandi för 10-12 spänn, det vore en dröm! Risken är väl i så fall att parkbänksalkis är ett tänkbart karriärval.
Blev 3 burkar Beervana för mig igår, denna öl i kombination med vädret gör verkligen att man känner att sommaren är på väg.

Jag tror liksom du att vi har en hel del att se fram emot ifrån Brutal Brewing/Spendrups framöver, så länge som försäljningen går bra. Vid sidan om ekonomiska kalkyler så tror jag att Spendrups med bryggmästare Bengtsson i spetsen har gått någorlunda varsamt fram delvis på grund av risken att stöta sig med gemene man när det gäller hur en öl förväntas smaka, case in point:

Citat:
- Vi tycker vi har lyckats riktigt bra med dessa öl, som båda passar lika bra till mat som till avslappnat umgänge. Vi har över tid kontinuerligt ökat beskan och komplexiteten i våra Pistonheadöl och det verkar som våra Pistonheadfans gillar utvecklingen.

Steget från en svensk ljus lager på 20 EBU med en mild smak av humle till en ljus lager med 33 EBU och en tydlig smak av torrhumling med Amerikanska humlesorter måste te sig som ett relativt stort steg, och något av en chansning för ett stort bryggeri som Spendrups. Men vartefter som dom inser att svenska konsumenter uppskattar en mer mogen smak som inte snålar med vare sig beska eller humleprofil, så tror jag nog att dom kommer att anpassa sig efter detta och producera öl som faller till och med dom mest inbitna cynikerna i smaken. Det är i alla fall min förhoppning.
Citera
2013-05-17, 22:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenderman
Blev 3 burkar Beervana för mig igår, denna öl i kombination med vädret gör verkligen att man känner att sommaren är på väg.

Jag tror liksom du att vi har en hel del att se fram emot ifrån Brutal Brewing/Spendrups framöver, så länge som försäljningen går bra. Vid sidan om ekonomiska kalkyler så tror jag att Spendrups med bryggmästare Bengtsson i spetsen har gått någorlunda varsamt fram delvis på grund av risken att stöta sig med gemene man när det gäller hur en öl förväntas smaka, case in point:

Steget från en svensk ljus lager på 20 EBU med en mild smak av humle till en ljus lager med 33 EBU och en tydlig smak av torrhumling med Amerikanska humlesorter måste te sig som ett relativt stort steg, och något av en chansning för ett stort bryggeri som Spendrups. Men vartefter som dom inser att svenska konsumenter uppskattar en mer mogen smak som inte snålar med vare sig beska eller humleprofil, så tror jag nog att dom kommer att anpassa sig efter detta och producera öl som faller till och med dom mest inbitna cynikerna i smaken. Det är i alla fall min förhoppning.
Jag tror att Spendrups har tolkat spåkulan rätt den här gången och, precis som du säger, tweakat malt och humleinnehållet med varje ny realease av Pistonhead.
När (inte om) öltrenden vänder från smuggelöl och pisslager så ligger Spendrups med sina "specialbryggare" BB och Gotlands bryggeri inte kvar i startgroparna, de är ur blocken och har redan tagit fem rejäla kliv mot målet! Som ölälskare kan jag bara önska lycka till och hoppas på fler bra och billiga öl ffrån Spendrupskoncernen.
Citera
2013-05-18, 10:45
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Nu är det sommar och då är det billig lager som funkar bäst. Beervana är ett riktigt bra alternativ
När Brutal Brewing kom med den första Pistonhead så sågade jag den totalt och kallade den wannabe micro eller liknande, men jag har reviderat min uppfattning och inser att de faktiskt är på rätt spår. Vem vill inte ha en microöl till macropris? Med Beervana är de på väg åt det hållet och min spådom är att vi inom en snar framtid har en riktigt bra ale till ett anständigt pris från BB. Tänk er en lokalproducerad ale i nivå med Modus Hoperandi för 10-12 spänn, det vore en dröm! Risken är väl i så fall att parkbänksalkis är ett tänkbart karriärval.
Jag förstår faktiskt inte heller kritiken mot Pistonhead, den är faktiskt en helt anständig bira i sin kategori. Beervana är flera snäpp bättre dock. Om jag råkar bli alkoholiserad under sommaren skyller jag på den. Och ja, visst fasen vore det riktigt roligt med en lokalproducerad pale ale till ett plånboksvänligt pris. Jag sökte faktiskt jobb på Spendrups som assistant product (och brand) manager men deras hemsida bråkade så min ansökan kom aldrig in, men det är precis en sådan typ av brygd jag skulle pusha för om jobbet en dag blir mitt.
Citera
2013-05-18, 22:06
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Är det någon som har erfarenhet av OLD RUFFIAN barley wine?
Jag har klämt några stouter ikväll och är sugen på lite mer men inte en sådan stor flaska(650ml)
Är den inte för humlig så går det men inte om den är hårt humlad som GREAT DIVIDEs öl brukar vara.
Hade den varit 250ml så hade det inte varit något snack.
Citera
2013-05-18, 22:33
Medlem
Germanofils avatar
Testade Brewdog's Punk IPA idag för första gången och blir lite förvånad när jag söker efter andras åsikter om den och får träffar där folk hävdar att den är väldigt besk. Visst har den en angenäm beska men den är även väldigt "fruktig". Helhetsintrycket är inte alls så genomgående beskt som vid t.ex. vissa nordtyska pilsner.

Min egen åsikt är att det helt klart är en god och spännande öl. Förstår att många gillar den.

Nu ska jag suga lite på eftersmaken och sedan testa en Mc Chouffe som tydligen är den bruna motsvarigheten till La Chouffe. Den senare är en gammal favorit från tiden då jag bodde i Holland.
Citera
2013-05-18, 22:44
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Är det någon som har erfarenhet av OLD RUFFIAN barley wine?
Jag har klämt några stouter ikväll och är sugen på lite mer men inte en sådan stor flaska(650ml)
Är den inte för humlig så går det men inte om den är hårt humlad som GREAT DIVIDEs öl brukar vara.
Hade den varit 250ml så hade det inte varit något snack.
Old Ruffian är en överhumlad amerikanska barleywine, mycket god. Det är inte en bra "eftertio"öl då den innehåller rätt många promille. Jag upplever årets upplaga är lite snällare än förra årets (inte färre ibu men snällare)
Citera
2013-05-18, 22:50
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Old Ruffian är en överhumlad amerikanska barleywine, mycket god. Det är inte en bra "eftertio"öl då den innehåller rätt många promille. Jag upplever årets upplaga är lite snällare än förra årets (inte färre ibu men snällare)

Tack! Då får den vara i kväll.
Jag får knata ner i källaren och hämta en Snopptorps starkporter ist.
Citera
2013-05-19, 03:51
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Testade Brewdog's Punk IPA idag för första gången och blir lite förvånad när jag söker efter andras åsikter om den och får träffar där folk hävdar att den är väldigt besk. Visst har den en angenäm beska men den är även väldigt "fruktig". Helhetsintrycket är inte alls så genomgående beskt som vid t.ex. vissa nordtyska pilsner.

Min egen åsikt är att det helt klart är en god och spännande öl. Förstår att många gillar den.

Nu ska jag suga lite på eftersmaken och sedan testa en Mc Chouffe som tydligen är den bruna motsvarigheten till La Chouffe. Den senare är en gammal favorit från tiden då jag bodde i Holland.

Det beror ofta på hur färsk ölen är, ju färskare desto beskare (samma gäller för andra ipor med). Stor variation!
Citera
2013-05-19, 03:57
Medlem
gato12s avatar
Citat:

Hur i jösse namn söker man på Beervana på Bolagets hemsida...?

Har prövat med både "Beervana" och "Brutal Brewing Beervana", noll träffar...

Aldrig sett den på mitt lilla bolag utanför Stockholm så man vill ju veta var man kan införskaffa den.
Citera
2013-05-19, 07:57
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hur i jösse namn söker man på Beervana på Bolagets hemsida...?

Har prövat med både "Beervana" och "Brutal Brewing Beervana", noll träffar...

Aldrig sett den på mitt lilla bolag utanför Stockholm så man vill ju veta var man kan införskaffa den.
På Bolagets hemsida heter den Brutal Brewing Summer Edition och hittas här:

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=spendrups&sortfield=Default&sortdirec tion=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=Stor e&varugrupp=%C3%96l&forpackning2=Burkar&produkttyp =Ljus+lager&groupfiltersheader=Default&artikelId=6 45003&varuNr=11499&filters=searchquery%2cvarugrupp %2cprodukttyp%2cforpackning2%2c
Citera
2013-05-19, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
amagers lust var så söt att jag tvingade i mig några klunkar men fick sedan vaska den. odrickbar pga sötman. det är sällan jag totalt struntar i att utforska lukt och smak i en öl, men nu hände det. är förvånad över de "höga" betygen på ratebeer, jag tycker den var totalt misslyckad.

Tog min sån här till hockeyn igår, du har ju inte fel alltså. Fy fan vad sötsliskig den var. Inte så dålig att jag behövde vaska den men det är inte en öl jag köper igen om vi säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in