2013-03-28, 22:52
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMe420
Beställ inte hem den.. Jag köpte 20 flaskor för circa 1800 med frakt.. Det gick helt enkelt inte att sluta dricka den Ett underbart öl, som inte går att jämföra med det finaste amaronevinet (Till min flickväns förtret) Men alla flaskor (Snygga var dessa!) tog slut, tyvärr! Blir att dunka hem 20 imorgon, jag skiter I priset nu efter att ha smakat den..

Finns det något som kan jämföras för mellan 0-100 :- på svenska systembolaget så är jag en såld alkoholist!

Den ölen var som att smaka på ren världsfred.. Malten, beskan, humlet.. Allt var så perfekt så att jag inte kan beskriva det! Dricker den hellre än vatten! Åhhhhh! Måste kyssa bryggmästarna på munnen.. Fy I helvete vad perfekt smak av allt det var! Ska jag beskriva den? Perfektion, dryckmässigt så är det bättre än vatten.. Usch! Hoppas den dör ut, för detta kommer krävas I hela mitt liv...

Kommer det en billig, snarlik variant så blir jag alkoholist på heltid! Denna öl är livets dryck! Människor kan inte kalla sig för "Livsnjutare" innan dom har fått sig en klunk av...

Ful flaska dock, för alla dessa idiotiska sofierodrickande idioter!

Tack för recensionen men jag har druckit den på plats i St Sixtus-klostret. eller rättare sagt i klostrets café en solig försommardag. den är fantastiskt god. Självklart passade jag även på att avnjuta deras andra två öl men 12:an är absolut bäst. Ingen spritighet överhuvudtaget, bara himmelskt god.
Citera
2013-03-28, 22:57
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
du kanske vet om det, men du måste ha bil när du beställer back från munkarna, och en back/bil gäller och du får handla typ max 1 back i månaden eller något sånt.
så idén med att åka dit och lasta bilen full går inte heller.

varför dricker du inte rochefort 10 och bernardus abt 12 också? jag menar, de är minst lika bra eller tom bättre beroende på humör och då för en bråkdel av kostnaden.
Planen var inte att lasta bilen full av Westvleteren. Det finns dock en hel del annan god öl att köpa i Belgien.

Nu var det iofs inte riktat till mig men jag svarar ändå. Rochefort 10 och St Bernardus Abt 12 dricker jag gärna. Rochefort tycker jag smakar ölr mycket sprit i början men ger man den ett eller fler år på nacken så blir den mycket bra. St Bernardus Abt 12 är fantastiskt god redan från början men blir t.o.m ännu bättre med tiden. Jag har några stora flaskor av den ståendes i källaren och jag har omkring 25 flaskor Rochefort 10 från 2006 som även de står källarsvalt. Den är grymt välbalanserad nu.
Citera
2013-03-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Helg! Ledig till tisdag, nu börjar vi dricka öl.

Halleluja brother!
Citera
2013-03-29, 19:57
Medlem
hesons avatar
Kortis på Westy mot Bernadus: (disclamier förkyld)
Westvleteren 12: Nyköpt. Diskret lukt, tydlig jenkasmak, lätt avslutning.
St Bernardus Abt 12: Ett år gammal ungefär. Lika diskret lukt, betydlig banansmak, betydligt sötare, med en förnimmelse av jenkan, lite bättre avslutning.

Westyn är betydligt mer "smooth" och mindre söt och får 5/5 St. Bernadus får 4,5/5.
Citera
2013-03-29, 20:50
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Kortis på Westy mot Bernadus: (disclamier förkyld)
Westvleteren 12: Nyköpt. Diskret lukt, tydlig jenkasmak, lätt avslutning.
St Bernardus Abt 12: Ett år gammal ungefär. Lika diskret lukt, betydlig banansmak, betydligt sötare, med en förnimmelse av jenkan, lite bättre avslutning.

Westyn är betydligt mer "smooth" och mindre söt och får 5/5 St. Bernadus får 4,5/5.

Kommer du jämföra Westy mot Rochefort 10?
Citera
2013-03-29, 21:01
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Kommer du jämföra Westy mot Rochefort 10?
Gillade inte Rochefort sist jag drack den (för mycket "peppar" och unken källare) men det kan ha varit ett dåligt exemplar.
Citera
2013-03-29, 21:47
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Gillade inte Rochefort sist jag drack den (för mycket "peppar" och unken källare) men det kan ha varit ett dåligt exemplar.

Gillade du dom innan då?
Dock så hoppas jag att nästa exemplar smakar bättre.
Citera
2013-03-31, 01:23
Medlem
Quorthons avatar
Blev en Dieu du ciel Grande Noirceur ikväll. Inte riktigt lika god som Peche Mortel eller Aphrodisiaque, men verkligen en klassöl. De vet hur man gör stouts.
Citera
2013-03-31, 03:48
Medlem
Någon som är bra på veteöl?

Finns det någon större skillnad mellan Erdinger Weissbier Hefe och Paulaner Weissbier?
Brukar handla från nätet (Tyskland) och man köper inte bara en direkt.

Ett betyg på respektive öl och en smakbeskrivning uppskattas gärna.
Citera
2013-03-31, 10:33
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DzCh
Någon som är bra på veteöl?

Finns det någon större skillnad mellan Erdinger Weissbier Hefe och Paulaner Weissbier?
Brukar handla från nätet (Tyskland) och man köper inte bara en direkt.

Ett betyg på respektive öl och en smakbeskrivning uppskattas gärna.

Dessa finns ju på i princip alla Systembolagsbutiker. Gå ner och köp en av varje att prova innan du lägger beställningen från Tyskland. Det är alltid bättre att prova själv än att lyssna på andra, och när man enkelt har möjlighet att prova själv till en minimal kostnad så bör man ju göra det.
Citera
2013-03-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Dessa finns ju på i princip alla Systembolagsbutiker. Gå ner och köp en av varje att prova innan du lägger beställningen från Tyskland. Det är alltid bättre att prova själv än att lyssna på andra, och när man enkelt har möjlighet att prova själv till en minimal kostnad så bör man ju göra det.
Jo, det stämmer. Kan dock tillägga att jag redan provat Erdinger (Kristall), som är rätt god. Smak av bröd och aprikos - uppfriskande och definitivt en finöl.

Å andra sidan, skrev jag inlägget mest för att se om någon annan provat dessa. Men får kila iväg under eftermiddan och handla in och jämföra helt enkelt.
Citera
2013-03-31, 21:49
Medlem
Astrofaess avatar
Dricker en "Sloth" från Amagers "The sinner series" till tonerna av en lämplig låt med gudabenådade Saint Vitus. Hyfsat God men inte särskilt prisvärd. Detsamma gäller även "Greed" som jag smakade för ett par veckor sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=eGv2Qzqektw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in