2013-08-07, 10:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det känns som att gröna lagboken bara är "okej" om man pluggar i Uppsala (och kanske Umeå?) eftersom den är anpassad till den utbildningen. Den funkar säkert på övriga lärosäten också, men antalet elever på andra lärosäten som har en grön lagbok kan nog räknas på ena handen.

På UU brukar man kunna se en majoritet välja den blåa lagboken på T1 eftersom det "ska vara" den, eftersom den är störst, mest etablerad och man känner sig mest som en riktig jurist om man har den. På följande terminer så ser man fler och fler byta till den gröna när man inser att den innehåller allt man behöver för betydligt billigare peng och i ett mer lättburet format. Been there, done that...
Absolut, skrev utifrån ett uppsalaperspektiv. Kan även jag intyga att det finns många blå lagböcker på T1, köpte faktiskt den gröna lagboken när jag började för att spara plats i väskan samt spara på ryggen (det är ju inte så litet man bär runt på).

Jag var dock själv osäker på vilken lagbok som skulle köpas innan jag bestämde mig, jag vill därför ge rådet till alla nya studenter att faktiskt öppna ögonen för den gröna lagboken. Visst, har man pluggat juridik innan kanske man har vant sig vid den blå lagbokens systematik, men det är tämligen lättövervunnet när man inser hur den gröna är uppbyggd.
Citera
2013-08-07, 12:34
Medlem
Är jag den enda som inte blir överens med den gröna, och blir irriterad på det som inte finns?

hade det stått mellan den blå och den gröna hade jag köpt den gröna. Men efter att ha bläddrat i alla tre blev det tveklöst den svarta, och har fått låna ut den till mer än en med grön lagbok, och det redan på T1. Men det kanske BARA är på T1 det uppstår?
Citera
2013-08-07, 13:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Är jag den enda som inte blir överens med den gröna, och blir irriterad på det som inte finns?

hade det stått mellan den blå och den gröna hade jag köpt den gröna. Men efter att ha bläddrat i alla tre blev det tveklöst den svarta, och har fått låna ut den till mer än en med grön lagbok, och det redan på T1. Men det kanske BARA är på T1 det uppstår?
Kan inte dra mig till minnes någon gång då jag saknat någonting i den gröna lagboken under undervisningen (räknar självklart inte med när en EU-bestämmelse behövs då man ju har en annan författningssamling för det, eller för assen och skatterätten, som ju båda har egna författningssamlingar eller liknande). Vid författandet av PM kan det självklart vara vissa författningar som inte finns med, detta är dock naturligt då varken den blå, svarta eller gröna är helt komplett.

När vi påbörjade T4 fick vi en lista med författningar som kunde vara relevanta att studera under terminen. Några studenter blev nervösa då alla författningar inte återfanns i den gröna lagboken, och köpte den blå. Detta var givetvis onödigt. Jag använde den gröna lagboken och lyckades hur bra som helst. Har som sagt använt den gröna lagboken under hela min studieperiod (dock en T5 av naturliga skäl) och inte stött på några problem. Jag finner istället den gröna lagboken skönare att använda i studierna, t.ex. två kolumner, liten, smidig, lätt osv.

Nu är det ingen idé att detta förvandlas till en liknande fight som kan uppstå när kukmäteriet gällande lärosäten kommer upp (trots att alla vet att UU är bäst! ), så detta är bara min högst subjektiva åsikt. Tycker man att den svarta eller blå är bättre är det inga problem att köra med dessa. Jag ville bara lyfta frågan så att nya studenter inte automatiskt tror att man MÅSTE ha den blå lagboken, och på så sätt slänger pengar i sjön och förstör ryggen.
Citera
2013-08-07, 14:29
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial

Jag använde själv den gröna under utbildningen och utöver att den är mindre än den blåa är sidorna lite tjockare vilket underlättade när man strök under rekvisit/skrev i marginalen. Samtidigt har den blåa relevanta rättsfall, ett större utbud av lagar och det är väl helt enkelt en fråga om smak vilket man föredrar under utbildningen. Men när du sitter ting kommer du inte se någon som använder den lilla gröna
Citera
2013-08-08, 14:18
Medlem
Jag ska nog köpa övningsboken till boken civilrätt (termin 1 ska jag börja). Någon som erfarenhet av övningsboken? Är det något att ha?
Citera
2013-08-08, 17:56
Medlem
Icecrypt08s avatar
Vet någon när eller vart jag hittar information om litteraturen som ska inköpas för juridiska introduktionskursen på SU? Jag är inne på juridicum men finns ingen litteratur där för 2013 HT. Annars får jag väl kontakta SU för jag ska åka utomlands snart och behöver beställa litteraturen.
Senast redigerad av Icecrypt08 2013-08-08 kl. 17:59.
Citera
2013-08-08, 18:00
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Vet någon när eller vart jag hittar information om litteraturen som ska inköpas för juridisk introduktionskursen på SU? Jag är inne på juridicum men finns ingen litteratur där för 2013 HT. Annars får jag väl kontakta SU för jag ska åka utomlands snart och behöver beställa litteraturen.
Jag har svårt att tro att några stora förändringar skett sedan VT13. Kolla bara upp om några senare upplagor givits ut, samt om det skett några större förändringar i dessa.
Citera
2013-08-08, 19:32
Medlem
Borde man beställa kurslitteraturen redan nu (ska gå termin 1 på uu), eller kan man göra det på plats liksom?
Citera
2013-08-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutklas
Borde man beställa kurslitteraturen redan nu (ska gå termin 1 på uu), eller kan man göra det på plats liksom?

Du kan göra det i samband med kursstart om du vill. Det är även bokbytardagar i samband med det om du vill ha beg litteratur/lägre pris.
Medlemskap i vissa föreningar ger även lägre pris på böcker från Iustus förlag.

Jag köpte mina innan, och var inte så jättemånga kronors skillnad (nypris). Men begagnad kan du ju spara massor jmf med nypris om du köper. Brukar ligga massvis med annonser kopplade till tex Facebooksidan för recceveckan, på beg kurslitteratur alltså.

Så beror på vad du vill ha, nytt eller begagnat, absolut bästa pris till sista kronan eller ej etc?
Citera
2013-08-09, 00:01
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutklas
Som ett tillägg det det Vial skrev:

Om du vill köpa litteraturen tidigt är det inget problem, då litteraturlistan torde vara uppdaterad och klar. Annars hör du bara av dig till T1-amanuensen. Att köpa litteraturen redan nu går givetvis bra, men jag rekommenderar dig INTE att börja läsa litteraturen, då du kommer ha gott om tid till det under terminen. Tag istället vara på resterande del av sommarlovet.

När det kommer till införskaffandet kan man köpa nytt via Adlibris (billigast på internet) eller via Juridiska Föreningen (säljer litteratur som ges ut av Iustus). Även Blocket är ett bra ställe, dock säljs begagnade böcker. Som nämnts är bokbytardagarna ett bra ställe att införskaffa litteratur på, böckernas skick kan dock variera. Dina faddrar kanske också säljer böcker, eller vet någon som säljer. På så vis kan du köpa ett helt "paket" på en gång, och om personen studerar en termin över dig har du en ständig källa till kurslitteratur tom T6.

Lagboken bör du köpa via Juridiska Föreningen, då JF har överlägset bäst pris på den. Runt 560 kronor kostar den gröna lagboken och säljs på Jontes. Var dock där tidigt och köp den, då det föregående år har varit ett stort tryck, vilket innebär att den har sålt slut. Det är alltid tråkigt att stå i caféet och behöva meddela att någonting är slut.

Välkommen till Uppsala. Vi borde dra ihop alla uppsalajurister för en pubrunda någon gång, vore riktigt roligt!
Citera
2013-08-09, 00:11
Medlem
En sak ang pris dock, tipsades om att adlibris är billigast på nätet. Tycker de och bokus ligger ganska lika.

Jag köpte kurslitt nu för HT på akademibokhandeln faktiskt, med deras rabatter så blev totalsumman något billigare än adlibris och/eller bokus (med studentrabatt med räknad.) Två böcker kommer jag skicka efter dock då det var sån rejäl prisskillnad jmf med nätet där (diffade 100 kr/bok till nackdel akademibokh, men det var enda stora skillnaden)
Citera
2013-08-09, 07:08
Medlem
Icecrypt08s avatar
När vi ändå pratar om litteratur är det normalt hur mycket vår litteratur kostar eller är vi långt över alla de andra utbildningarna?

Jag la ihop all litteratur för T1 stockholm nytt då inkl. blåa lagboken och allt ifrån bokus. Summan blev 6627 kr. Med 5% rabatt blir det 6296 kr.

En artikel jag läste säger att historia är dyrast. Vet dock inte hur de räknat ihop den summan, artikeln är visserligen också skriven 2009.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in