2013-05-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Nej, många luras av detta - du har först ett upprop i augusti och sedan ingenting fram till undervisningen startar. Då börjar även nollningen. Sluta alltså inte jobba förrän terminen börjar.

Är det nollning på SU? Jag läste i någon tidigare tråd att det åtminstone inte var lika hype där som vid t ex Chalmers
Citera
2013-05-10, 21:05
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moon12323
Är det nollning på SU? Jag läste i någon tidigare tråd att det åtminstone inte var lika hype där som vid t ex Chalmers

Det är mycket mindre än tekniska skolor, lund/uppsala eller handels, men lite har vi. några lekar, tävlingar och fester. Ni får faddrar osv.
Citera
2013-05-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C91
--

Stressa inte upp dig så mycket inför studiet som du älskar - och som du antagligen har längtat efter och sett fram emot att börja vid - du presterar inte bättre om du stressar upp dig. Ta det lugnt, sätt dig ner, gör en läsplan, förstå det du läser på djupet, gör som tidigare talare har sagt gamla tentor (så får du en hum om hur man ska lösa tentorna) och om du inte förstår det du gör/läser, så kan du antingen söka på anteckningar på internet (google is your best friend), jag brukar hitta guldkorn ibland! Annars, så fråga några av dina medstuderande eller dina undervisare. Jag är säker på att det kommer gå bra

Citat:
Ursprungligen postat av Generalklausulen
Jag skulle tro att du har fått alla svar som behövs, men vill ändå tillägga en sak: Även om Legal-Eagle är värd att lyssna till bör du absolut inte lyda uppmaningen att göra anteckningar i lagboken! På den överväldigande majoriteten av kurserna på SU räknas detta som fusk, vilket innebär att din lagbok inte kan användas när du sedan skall skriva tentan. Gör hellre överstrykningar med två eller tre olikfärgade överstrykningspennor.
Det var det sjukaste jag hört.. Anses det som fusk med anteckningar i lagboken? I såna fall, glädjer det mig att jag inte läser där, förstår inte vad poängen är med att låta eleverna memoera massa som de flesta ändå kommer och glömma? Jag kan inte tänka mig annat än open-book tentor med anteckningar, som jag har på min skola. Det är för att dom vill förbereda oss inför "det riktiga livet".
Citera
2013-05-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Jag tycker inte det. Det beror på hur man är som person, men jag pluggar väldigt mycket mindre än vad folk föreställer sig att man ska göra som juriststudent, men har ändå bra betyg. Pluggar 2-3 dagar i veckan, slöläser innan jag ska somna. Lyckas trots detta bra. (Det beror nog främst på att jag går på AB-fabriken SU där vi har bilderböcker och AB ges så länge man vet hur man gör ett paragraftecken.)

De i tråden verkar överdriva. Skulle aldrig falla mig in att läsa all litteratur två gånger till exempel. Men alla lär sig olika, jag är mer av en learn by not doing anything-kille.
Jag håller med, och jag är precis likadan som du. Läser också precis lika mycket som du gör.
Jag kan acceptera att juridik inte faller alla lika naturligt, men att man ska läsa 5 timmar per dag, under veckans alla dagar, det ger inte mening överhuvudtaget för mig - Hur orkar folk läsa så mycket, hur hinner man? Det är imponerande, men inget som är ett krav för att få det högsta betyget. I min klass har vi (av det jag vet) ingen som läser så mycket, ändå är vi relativt högt uppe på skolans statistik, betygsmässigt.
Citera
2013-05-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är mycket mindre än tekniska skolor, lund/uppsala eller handels, men lite har vi. några lekar, tävlingar och fester. Ni får faddrar osv.
Jag trodde inte det om SU. Har hört att det är en opersonlig studienivå där man bara går dit för att studera och sedan hem utan att försöka röra det sociala. Är detta helt fel?
Citera
2013-05-10, 23:45
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Jag trodde inte det om SU. Har hört att det är en opersonlig studienivå där man bara går dit för att studera och sedan hem utan att försöka röra det sociala. Är detta helt fel?

Det är absolut sant att det är "dåligt" studentliv på SU. Det finns en juridisk förening där man kan engagera sig, då blir det mer. Jag tycker personligen den är dåligt skött.

Den opersonliga studienivån...kanske stämmer i högre utsträckning för de som är från Stockholm ursprungligen. Det börjar 600 jurstuds varje år så det blir vanskligt att generalisera.

nollningen/fadderiet är som sagt inte mycket, men det duger för att lära känna sina kursare.
Citera
2013-05-11, 17:45
Medlem
Citat:

Ledsen om detta är OT men:
Det är inte helt fel, men det är fel. För den som vill, finns ett rikt studentliv. Det krävs ju då att man aktiverar sig lite, vilket kan vara klokt för de som inte kommer från staden. Men Stockholm har så mycket mer att erbjuda än ett vanligt studentliv, i alla fall för den som lever på mer pengar än "studentminimum", så de som redan bor här har helt enkelt bättre saker för sig. De som bor här och vill ha ett studentliv, pluggar i regel i Uppsala istället.

OnT så tycker jag att du ska välja juristprogrammet på SU. Jag har faktiskt tyckt om alla lärare jag haft under utbildningen och funnit dem väldigt kompetenta. Vissa är kanske tråkigare än andra, men inget jag stört mig på.
Citera
2013-05-12, 17:42
Medlem
Zingans avatar
Känner ett behov av att få lyfta fram ett klassiskt diskussionsämne: sakerna man stör sig på under utbildningen.

Jag läser för närvarande T6 i Uppsala och har dragit en nitlott vad gäller klassindelningen. Det är nämligen som så att det brukar finnas ett antal duktiga elever i klassen som lyfter upp seminarierna. Dessvärre finns det inga sådana personer den här terminen. Istället finns det en otroligt självgod person och med en brist på självinsikt utan dess like. Vederbörande förefaller ha en fäbless för att upplysa klassen om sina personliga livserfarenheter som saknar all tillstymmelse av relevans till vad vi faktiskt borde diskutera. Ibland lämnar man klassrummet som ett stort frågetecken. Under lektionen brukar lärarna skruva på sig lite oroligt när man hör X orerande eka mot de nakna väggarna. Nä nu ska det bli skönt att slippa seminarierna och få tentaplugga.
Citera
2013-05-12, 17:49
Medlem
CastelulBrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingan
Känner ett behov av att få lyfta fram ett klassiskt diskussionsämne: sakerna man stör sig på under utbildningen.

Jag läser för närvarande T6 i Uppsala och har dragit en nitlott vad gäller klassindelningen. Det är nämligen som så att det brukar finnas ett antal duktiga elever i klassen som lyfter upp seminarierna. Dessvärre finns det inga sådana personer den här terminen. Istället finns det en otroligt självgod person och med en brist på självinsikt utan dess like. Vederbörande förefaller ha en fäbless för att upplysa klassen om sina personliga livserfarenheter som saknar all tillstymmelse av relevans till vad vi faktiskt borde diskutera. Ibland lämnar man klassrummet som ett stort frågetecken. Under lektionen brukar lärarna skruva på sig lite oroligt när man hör X orerande eka mot de nakna väggarna. Nä nu ska det bli skönt att slippa seminarierna och få tentaplugga.
Aj, dessa individer brukar man stöta på lite överallt. Plågsamt är bara förnamnet.
Citera
2013-05-12, 21:53
Medlem
Namndemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingan

Jag stör mig lite på betygshetsen. Jag tror visserligen att det är en god idé att försöka få bra betyg, men det är lite irriterande att inte kunna vara nöjd när man "bara klarar" en tenta på samma sätt som personer som pluggar andra utbildningar tycks vara.
Citera
2013-05-13, 14:10
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Klarar man sig med enbart den gröna lagboken under första terminen eller bör man inhandla Sveriges Rikes Lag också?
Citera
2013-05-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Klarar man sig med enbart den gröna lagboken under första terminen eller bör man inhandla Sveriges Rikes Lag också?

Har besvarats flera gånger i tråden Du klarar dig utmärkt med den gröna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in