2011-08-21, 15:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zylor
Det stämmer visserligen inte då det ligger mitt i mälardalen, 2h från sthlm
De lärarna som jag sett är större namn där är Jan Melander som är gammal hovrättsdommare och lärare från Uppsala, Joakim Nargelius som är det stora anmnet inom statsrätt i Sverige mfl.

Sen så är det nog så att Örebro lägger mer krut på att vara bättre och koppla kompetens till sig då dom är just nya och måste vara "bäst i klassen" för att dom är just nya.

Men vad vet jag
Är det inte Melander som heilade på öppen gata mot en SSU:are och blev dömd för förargelseväckande beteende?

För att vara med OnT: Var på en "meet n' greet" med Hammarskiöld & Co där någon frågande en utav delägarna vad de ansåg om Örebros juristprogram, han sade att de mycket väl kunde anställa jurister från ÖU, han delade däremot ut ett slag mot de affärsjuridiska programmen.
Citera
2011-08-21, 15:48
Medlem
Zylors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Är det inte Melander som heilade på öppen gata mot en SSU:are och blev dömd för förargelseväckande beteende?

Nej, det var en gammal LUF:are. Hittar nog namnet på honom om du googlar händelsen.
Citera
2011-08-21, 16:39
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mexes5
Jag efterfrågar kurser som är bra att läsa som förberedande till juristprogrammet.

I ditt fall skulle det behövas en massa studier i tolerans och humanism först, så att du kanske kan skrämma bort det där fascistbruna rasisttrollet i dig!

Det skulle vara en bra preparantionskurs för en blivande jurist.
Citera
2011-08-21, 16:45
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb

Göteborg: Ingen vet så mycket om Göteborg, något gör de rätt därborta iaf för jag har träffat på duktiga jurister ifrån Sveriges andra stad. De läser i samma byggnad som ekonomer och har en förkärlek för att profilera sig som lite affärsjuridiska (?) har jag för mig.

Men som sagt tidigare, en bra jurist är en bra jurist oavsett var denne fick sin utbildning (med utbildning menar jag självklart juristprogrammet, rättsvetenskapliga utbildningar, "affärsjuridiska" program och andra aberrationer räknas inte).

I Göteborg vet vi rätt så mycket om Göteborg...
Rent allmänt så gör vi samma sak som alla andra som studerar juridik: Dödar vår kreativitet, lär oss vem som har rätt och vem som har fel och plöjer bok på bok.
Citera
2011-08-21, 17:39
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
För att vara med OnT: Var på en "meet n' greet" med Hammarskiöld & Co där någon frågande en utav delägarna vad de ansåg om Örebros juristprogram, han sade att de mycket väl kunde anställa jurister från ÖU, han delade däremot ut ett slag mot de affärsjuridiska programmen.

Det är inte bara Hammarstöld som delat ut en och annan känga till dessa "affärsjuridiska program", de verkar utgöra en återkommande irritationskälla även för andra arbetsgivare. Eleverna där ser tydligen sig själva som affärsjurister (se t.ex. http://blog.liu.se/fridahgomer/) men deras kommande arbetsmarknad utgörs inte precis av de stora byråerna (vad som får antas vara affärsjuristernas naturliga habitat) utan utgörs istället av smulorna som blir kvar efter att de riktiga juristerna tagit för sig. Perifera jobb med svag anknytning till allt vad jurist heter.

Det är hög tid att jurist blir en skyddad titel, om inte annat för att spara stackare ifrån lägga ner tid och kraft på att bli vad som knappt kan anses vara ens ett halvblod till jurist.

Citat:
Ursprungligen postat av bog11
I ditt fall skulle det behövas en massa studier i tolerans och humanism först, så att du kanske kan skrämma bort det där fascistbruna rasisttrollet i dig!

Det skulle vara en bra preparantionskurs för en blivande jurist.

Det där ter sig vara personangrepp på någon vars politiska åsikter du inte riktigt delar och hålls med fördel borta ifrån den här tråden.
Citera
2011-08-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ett inlägg är att FEK brukar läsas inom ramen för programmet, vi läste lite företagsekonomi förra terminen t.ex. och det är visserligen inget som kan jämföras med ens den enklaste grundkursen i FEK men värt att komma ihåg.

Själv skulle jag nog satsa på något språk, ryska eller kinesiska. Språk är underskattat!

Personligen tror jag att franska skulle kunna vara något att satsa på. I.a.f. om man vill arbeta inom EU, FN el.dyl. Eller har jag fel uppfattning om det?
Citera
2011-08-21, 20:23
Medlem
Aimberts avatar
En artikel som jag tycker ger betygshetsarna vatten på sin kvarn:

http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2011/Nr-5-2011-Argang-77/Arbetsgivare-efterlyser-mer-praktisk-ovning/
Citera
2011-08-21, 20:46
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
En artikel som jag tycker ger betygshetsarna vatten på sin kvarn:

http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2011/Nr-5-2011-Argang-77/Arbetsgivare-efterlyser-mer-praktisk-ovning/
Denna delen var också intressant

"– Det vore bra om man i viss mån kunde släppa lite av domstolsfokuset och emellanåt låta studenterna inta partsombudsrollen. Som advokat är det ju intressant, att få studenterna att tänka mer i de banorna, säger hon.

Under en studieperiod vid Harvard i USA fick hon pröva på denna form av undervisning.

– I Sverige är det väldigt inriktat på att komma fram till svaret – hur skulle domstolen döma? Vid amerikanska law schools tränas studenterna mycket mer i argumentation. Hur man bygger upp en argumentation och hur man lägger fram sina argument för den ena sidan. Man har hela tiden fokus på att företräda den ena parten, förklarar Wiking Häger."

Kanske är det något som förändrats på senare tid dock. Jag kan endast prata av egna erfarenheter här vid Umeå, men jag tycker ändå vi har rätt många seminarium där fokusering just ligger på att företräda en part. Där målet inte är att finna "rätt" svar utan att företräda en klient. Kanske har de tagit till sig av kritiken då jag antar att den lagts fram tidigare och lagt in mer av dessa element. Eller har det helt enkelt alltid varit så här och det helt enkelt krävs ännu mer. Vet dock inte hur det är på de andra studieorterna, de som pluggar på andra ställen kanske kan berätta om sina erfarenheter?
Citera
2011-08-21, 21:14
Medlem
tjugosjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Denna delen var också intressant

"– Det vore bra om man i viss mån kunde släppa lite av domstolsfokuset och emellanåt låta studenterna inta partsombudsrollen. Som advokat är det ju intressant, att få studenterna att tänka mer i de banorna, säger hon.

Under en studieperiod vid Harvard i USA fick hon pröva på denna form av undervisning.

– I Sverige är det väldigt inriktat på att komma fram till svaret – hur skulle domstolen döma? Vid amerikanska law schools tränas studenterna mycket mer i argumentation. Hur man bygger upp en argumentation och hur man lägger fram sina argument för den ena sidan. Man har hela tiden fokus på att företräda den ena parten, förklarar Wiking Häger."

Kanske är det något som förändrats på senare tid dock. Jag kan endast prata av egna erfarenheter här vid Umeå, men jag tycker ändå vi har rätt många seminarium där fokusering just ligger på att företräda en part. Där målet inte är att finna "rätt" svar utan att företräda en klient. Kanske har de tagit till sig av kritiken då jag antar att den lagts fram tidigare och lagt in mer av dessa element. Eller har det helt enkelt alltid varit så här och det helt enkelt krävs ännu mer. Vet dock inte hur det är på de andra studieorterna, de som pluggar på andra ställen kanske kan berätta om sina erfarenheter?
Håller med dig här, skulle man inte kunna säga att de flesta seminarium inriktas på att agera partsombud. Nu kanske mitt minne sviker mig, men det är väl ganska få seminarium där man utgått från "domstols-perspektivet" ? Har iofs bara läst två terminer ännu. Personligen tycker jag de seminarierna är sämre på så sätt att när det drar ihop sig till tentaplugg inser man att man bara har material som täcker ena "sidan" =)

Sen var ju den här delen lite intressant:
Citat:
– Skrivandet är något vi får arbeta med. Det gäller att få rätt ”advokatstuk” på det hela, så att det blir begripligt, konkret och handlingsorienterat för en klient, säger hon, och påpekar att juriststudenterna tycks få väldigt lite återkopplingar på sitt skrivande under utbildningen.
Citat:
Jag skulle vilja att de fick en lite mer praktisk angreppsvinkel på saker och ting. Dessutom skulle jag vilja att de fick mer undervisning i att tala och argumentera, det som i USA kallas för ”speech”, säger Åsa Erlandsson, som konstaterar att utbildningen ändå gått åt rätt håll och blivit mer praktisk än när hon studerade.
Här i Umeå hade vi en period som kallades typ "skrivveckan" och "muntliga veckan" eller vad det nu var. Det var inte så populärt bland studenterna men nu förstår man ju varför vi gick igenom det.
Citera
2011-08-22, 09:54
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Det där ter sig vara personangrepp på någon vars politiska åsikter du inte riktigt delar och hålls med fördel borta ifrån den här tråden.

Visst får du tolka det så, men det var allvarligt menat och generellt, inte enbart riktat till denna person.

Juridik går ju i mångt och mycket ut på att ge rättvisa åt sina klienter, i många olika sammanhang. Där anser jag att rasism inte passar in.

Kännedom om grundläggande värdering som vår lagbok bygger på känns väldigt centralt. Det hör absolut hemma i tråden.
Senast redigerad av bog11 2011-08-22 kl. 09:56.
Citera
2011-08-22, 10:51
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
TKännedom om grundläggande värdering som vår lagbok bygger på känns väldigt centralt. Det hör absolut hemma i tråden.

Sedan kan man fråga sig hur relevant det är med kunskap inom kristen etik och moral.

På samma tema blev ju Uppsalas universitet fälld för rasism/olaga etisk diskriminering (när de tillämpade positiv särbehandling, som det heter på nyspråk) för några år sedan. Härligt att läsa, UU ska inte hänge sig åt sådan där socialliberalgenunskorrekt smörja.

Så bog11, inte ens professorerna har koll på de grundläggande värderingarna om t.ex. allas lika värde (Thomas Bull hävdar bestämt att HD har dömt helt fel).

http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2006/2006-12-21_T_400-06_Dom.pdf
Citera
2011-08-22, 13:52
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Kännedom om grundläggande värdering som vår lagbok bygger på känns väldigt centralt. Det hör absolut hemma i tråden.

Jag är säker på att mexes5 som du anklagade för att vara fascist/rasist har denna kännedom. Att börja raljera om vilka förberedande studier mexes5 bör ta sig an för att skrämma bort det "fascistbruna rasisttrollet" är inte en uppmaning om att ha kännedom om något utan att tycka något (mer specifikt inte vara fascist/rasist), dina försök att få honom att tycka det ena eller det andra rent politiskt hör absolut inte hemma i den här tråden.

På ämnet om humanism osv. rent generellt är bra att läsa förberedande: Nej, inte mer än något annat. Om något är det studier man inte kommer att kunna tillämpa i någon större utsträckning inom ramen för juristprogrammet. Jag har aldrig någonsin behövt ta någon moralisk ställning, det gör med fördel gällande rätt åt mig.
Senast redigerad av namgreb 2011-08-22 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in