Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Denna delen var också intressant
"– Det vore bra om man i viss mån kunde släppa lite av domstolsfokuset och emellanåt låta studenterna inta partsombudsrollen. Som advokat är det ju intressant, att få studenterna att tänka mer i de banorna, säger hon.
Under en studieperiod vid Harvard i USA fick hon pröva på denna form av undervisning.
– I Sverige är det väldigt inriktat på att komma fram till svaret – hur skulle domstolen döma? Vid amerikanska law schools tränas studenterna mycket mer i argumentation. Hur man bygger upp en argumentation och hur man lägger fram sina argument för den ena sidan. Man har hela tiden fokus på att företräda den ena parten, förklarar Wiking Häger."
Kanske är det något som förändrats på senare tid dock. Jag kan endast prata av egna erfarenheter här vid Umeå, men jag tycker ändå vi har rätt många seminarium där fokusering just ligger på att företräda en part. Där målet inte är att finna "rätt" svar utan att företräda en klient. Kanske har de tagit till sig av kritiken då jag antar att den lagts fram tidigare och lagt in mer av dessa element. Eller har det helt enkelt alltid varit så här och det helt enkelt krävs ännu mer. Vet dock inte hur det är på de andra studieorterna, de som pluggar på andra ställen kanske kan berätta om sina erfarenheter?
Håller med dig här, skulle man inte kunna säga att de flesta seminarium inriktas på att agera partsombud. Nu kanske mitt minne sviker mig, men det är väl ganska få seminarium där man utgått från "domstols-perspektivet" ? Har iofs bara läst två terminer ännu. Personligen tycker jag de seminarierna är sämre på så sätt att när det drar ihop sig till tentaplugg inser man att man bara har material som täcker ena "sidan" =)
Sen var ju den här delen lite intressant:
Citat:
– Skrivandet är något vi får arbeta med. Det gäller att få rätt ”advokatstuk” på det hela, så att det blir begripligt, konkret och handlingsorienterat för en klient, säger hon, och påpekar att juriststudenterna tycks få väldigt lite återkopplingar på sitt skrivande under utbildningen.
Citat:
Jag skulle vilja att de fick en lite mer praktisk angreppsvinkel på saker och ting. Dessutom skulle jag vilja att de fick mer undervisning i att tala och argumentera, det som i USA kallas för ”speech”, säger Åsa Erlandsson, som konstaterar att utbildningen ändå gått åt rätt håll och blivit mer praktisk än när hon studerade.
Här i Umeå hade vi en period som kallades typ "skrivveckan" och "muntliga veckan" eller vad det nu var. Det var inte så populärt bland studenterna men nu förstår man ju varför vi gick igenom det.