2013-08-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Stänga dörrar eller som det hette förr "Lyckta dörrar" är vanligt förekommande vid brottsmål där övergrepp på barn är inkluderat. Att få sekretessbelagt ett mål ter sig således ej ovanligt förekommande.
Jo, jo men lyckta dörrar hör man ju hela tiden om i media. Vilket innebär att media faktiskt rapporterar om fallet, vilket betyder att man fått reda på ungefär vad det rör sig om.
Citera
2013-08-06, 21:46
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Electrospit
Det omfattas inte av sekretess. Sekretess innefattar sånt som rör "Rikets säkerhet".

Det gäller när allt klart, under förundersökningen kan väldigt mycket omfattas av sekretess, för att inte förstöra utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Charma
Gällande mordet i Umeå på en ung tjej, har åklagaren begärt, och fått igenom, yppandeförbud. Detta är första gången på 10 år som åklagaren vill använda sig av detta, står det också.
Men det hindrar iaf inte media att prata om saken, dvs tidningen att skriva att "vi får ingenting veta".

http://norran.se/2013/08/vasterbotten/lackor-kan-forstora-utredningen/

Det är ju under förundersökningen, det kommer däremot att göras offentligt när/om mordet är löst och dom fallit. Det finns fler fall där det förekommit under utredningen, t ex Linda Chen.

Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Tack för svaren! Nej det här med att ta tillbaka anmälan känns väldigt mycket "I won't press charges" a la amerikansk kriminalserie.

Ytterligare en fråga: säg att Berny anmält sin familj (eller någon/några i den) för div. brott som jag antar inte är preskriberade än, och förhörs. Räcker hennes berättelse för att kalla man ska kunna höra de anklagade eller krävs andra bevis? För i så fall borde väl "familjen" (skriver det eftersom ingen av oss egentligen vet exakt vilka det är hon anklagar, verkar ju som om hon även riktar anklagelser mot andra i "sekten") för länge sedan varit på förhör?

Tillägg: och det här som crazy_man1989 skriver som sekretess. Brukar förundersökningar om sexuella övergrepp/misshandel/vanvård i barndomen omfattas av sekretess?

Misstänks någon för ett allvarligt brott ska givetvis denna förhöras. Man blir aldrig kallad till en rättegång en dag mitt ifrån ingenstans och sedan dömd för något brott, det vore inte rättssäkert för fem öre, då den åtalade alltid har rätt att ha ett försvar och så vidare. Och så måste det finnas bevis, så klart. Däremot kan det ibland ta ett tag innan den/de anklagade blir inkallade och/eller anhållna, just för att de är misstänkta men att polisen måste få in bevis vilket de exempelvis kan få genom spaning (ta polismästare Linderberg som exempel). Men att det ska ta ett år innan misstänkt delgivits misstanke är inte rimligt. Och Berny hade definitivt inte kunnat skriva öppet om det innan de delgivits misstanke.

Alla brott omfattas dock av en viss form av sekretess när utredning pågår, vilket det gör tills åtal väcks.
Citera
2013-08-06, 21:49
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten1
Nu tror jag på fullaste allvar att B har blivit utsatt för övergrepp i barnaår för allt tyder på det, om hon inte drabbats av förlossningsskador eller om hon i livmodern varit utsatt för diverse onyttigheter som kan påverka hjärnan.

Det var svårt för mig att släppa just det där. Hon måste ju ha råkat ut för något, hur kan man annars bli en så störd och empatilös människa? Men eftersom det ändå inte går att utskilja sanning från lögn i saker hon säger så har jag börjat tänka att ptja...det kanske man kan.
Citera
2013-08-06, 21:56
Medlem
Min lilla fundering...
Hemlig utredning... Blir det inte lite wow hos oss alla? Det blir det. Och det blir ju verkligen wow hos pressen som äntligen får skriva om något annat än hen-debatten och annat som stör medelsvenssons. Pressen kan ju som vi vet "scratch my back and I scratch yours". De hänger här. De har kontakter. Skulle det finnas minsta lilla tillstymmelse till yppning så skulle vi sett någon förstorad artikel i Aftonblaskan eller Sexpressen för längesen! Hur kan detta vara mer hemligt än våra vapenförsäljningar och allt megastort som tidningarna lyft fram? Religiösta fanatiker eller extremism, risken är att vi missat det i notiserna. Berny är en helt underbar liten såpa att följa nu när vi saknar Rederiet. Men de är bara såpor, om fröken Pålsson vill höja sig över Rederiet behövs det lite mer än bara massa skvaller och tal eller förtal. Snälla gumman, ge oss något vi verkligen kan hålla oss fast vi så vi kan följa detta drama som något verkligt och ingen såpa. Jag vet att det inte bara är jag som ber dig hjärtat, vi är många som inte vill att tråden eller din blogg ska dö. Ge oss något att hålla fast vid så vi kan hålla kvar våran fascination. Puss på dig gumman om du vill ha den, annars får du en kram.
Citera
2013-08-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten1
Nu tror jag på fullaste allvar att B har blivit utsatt för övergrepp i barnaår för allt tyder på det, om hon inte drabbats av förlossningsskador eller om hon i livmodern varit utsatt för diverse onyttigheter som kan påverka hjärnan.

Man vet ju inte direkt varför en psykopat blir en psykopat, men har för mig att man har misstankar om ökad serotonin-utsöndring under någon tid av graviditeten. Mediciner kan påverka och är hyfsat övertygad om att hennes mamma tog mediciner under graviditeten. Och, om hon inte gjorde det, så kan den stressen säkerligen orsaka andra "skador" på hjärnan.

Visst kan B ha blivit utsatt för övergrepp, det förnekar jag inte. Det jag inte tror på är hur hon framställer dem. Men att säga att hon "måste" ha blivit utsatt för det för hur skulle man annars kunna förklara, ja, det köper jag inte. Vissa människor går inte att förklara. Att då sätta sådana preferenser gör att hon, Berny, kanske känner att hon måste leverera historier om övergrepp för att bli trodd. Ibland är man bara lite udda för att man är det och så måste det få vara.
Citera
2013-08-06, 22:13
Medlem
Electrospits avatar
Tänkte på det.. Om det nu är som att processen lagts ner och det nu är en överklagan som Berny förstorat upp, borde det då inte gå att hämta ut den nedlagda utredningen ?
Citera
2013-08-06, 22:31
Medlem
donnamanlove

du verkar kunnig inom området. Om Berny valt att dra tillbaka sin anmälan gentemot den som våldfört sig på henne, hur skulle det behandlas? KAN hon dra tillbaka anmälan utan att det påverkar henne på något sätt?
Citera
2013-08-06, 22:35
Avslutad
Först: whatifgodseesyou, jävligt bra sagt.

Sedan: Berny lever på att hela tiden berätta lite i taget, för vi "förstår inte helheten och sanningen är så explosiv att vi inte kan greppa den". Hon vill att allt ska bli en såpa med cliff-hanger. Just för att hon inte ska blekna bort. Hon lever mycket på den här tråden, det är, som Sinfon sa, allt hon har kvar. Resten av världen skiter i henne. Om man läser hennes inlägg här ser man hur mycket onödig dramatik hon hela tiden skapar, som "Nu håller jag mig härifrån, någon har skrivit här som gör att jag måste försvinna" osv.
Citera
2013-08-06, 22:46
Medlem
sinfons avatar
Fick ett pm från någon som uttryckte det orimliga i hela situationen bra:
Citat:
Vad jag omöjligen kan förstå är hur Berny kan vara målsägande i en rättsprocess som är kraftigt sekretessbelagd, men samtidigt så har Berny tillåtelse av åklagare(?) att öppet och offentligt på en blogg kryptiskt berätta och hinta om denna sektretessbelagd rättsprocess för att sedan gå vidare till att anklaga sin familj för saker som berör den "pågående" rättsprocessen.
Jag vet iofs inte mycket alls om hur sådana saker går till, men jag kan inte förstå hur "offret" kan ha tillåtelse att hänga ut förövaran i en rättsprocess som ska vara sekretessbelagd. Vilket också förlorar sin trovärdighet med tanke på att Berny öppet berättat att hon bor på ett LSS-boende i Malmö, och driver en offentlig blogg, om någon faktiskt var ute efter att skada henne så skulle de gjort det utan svårighet.
Och det är just allt det här tillsammans som gör att jag inte kan tro på vad hon säger, det verkar inte finnas en enda logisk anledning till varför denna påstådda rättsprocess skulle vara sekretessbelagd.
Citera
2013-08-06, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Fick ett pm från någon som uttryckte det orimliga i hela situationen bra:

Ett åtal kan aldrig i Sverige vara belagd med sekretess då det inte är rättsäkert på något sätt vilket ni förstår om ni tänker efter. Man kan heller aldrig sekretessbelägga vilka det är som är åtalade men det kan gå att göra om det är minderåriga barn som är målsägande.

Man kan sekretessbelägga delar av en rättegång då det kan röra uppgifter som inte är relevanta för allmänheten att ta del av. Men Berny är inget barn utan en vuxen kvinna på 30 år och hade hon varit under hot så hade hon snabbt blivit flyttad när adressen kom ut här på flashback.

En förundersökning kan vara och är ofta sekretessbelagd innan åtal men kan knappast röra anmälan som lämnades för flera år sedan. Sen kan jag säga vilket ni kan kolla upp relativt enkelt med att googla dra tillbaka anmälan att det är inte möjligt att ta tillbaka en anmälan man gjort då polisen enligt lag är skyldiga att undersöka brott, om det inte gäller brott som inte faller under allmänt åtal som tex förtal där du själv måste driva processen.

Så om ni nu alla googlar detta så kan vi lämna den biten bakom oss.
Citera
2013-08-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Left.
Jag har själv gjort en anmälan om övergrepp(med en fällande dom). Hela förundersökning inklusive domen är helt sekretessbelagd. Förundersökningen inklusive domen är det bara dom involverade som har tillgång till. Så visst går det att allt blir sekretessbelagt.

Låter väldigt konstigt, kan man hitta att åtal har väckts mot dem du anmälde eller finns ingenting i systemet? För att åtala någon hemligt i Sverige är ett brott mot dvs lagar och skulle bli en fråga för EU domstolen.

Det kan vara så att delar av domen och förundersökningen som rör personliga saker kan vara sekretessbelagda men vad jag vet och studerat under en tid så är alltid åtal offentliga handlingar vilket gör att du kan se vilka som blivit åtalade och för vad annars skulle det inte vara rättssäkert.
Citera
2013-08-07, 00:38
Medlem
sinfons avatar
Är det någon som minns ungefär när det var Berny började prata om att boken skulle handla om hennes övergrepp och inte längre vara "fiktionell" som hon tidigare sagt? Och när gick hon ut med att den skulle kallas "En psykopats dotter"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in