2013-08-06, 01:09
Medlem
Många här har frågat varför vissa av Bernys inlägg har blivit borttagna från blogg.se och det är därför jag skickat en anmälan till blogg.se att det är att ses som förtal vilket bryter mot användarvillkoret hos blogg.se.

Sen är det skrattretande att läsa om "R" då det tydligen är kraftig sekretess på det hela, antingen omfattas det av förundersökningssekretess eller så är det offentligt och kan aldrig bli sekretess belagt om det inte är med hänsyn till Rikets säkerhet eller med hänsyn till främmande makt.

Tror knappast Bernys "R" är ett hot mot rikets säkerhet om det kommer ut så är det skitsnack som vanligt eller så har hon fått för sig att förundersökningssekretessen är något speciellt för henne.
Citera
2013-08-06, 02:33
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazy_man1989
Betalade för att ta tillbaka anmälan? Vad jag vet är det omöjligt i Sverige att ta tillbaka en anmälan om brott som ligger under allmänt åtal vilket dem brotten ligger under som hon gjorde anmälan om.

Så om du ska anklaga människor för något krävs det att det faktiskt är möjligt att göra det du anklagar dem för.

Jo, fast det är ju inget gurkskal hittat på utan något berny själv sagt, att hon blev betalad för att ta tillbaka anmälan...
Senast redigerad av BlotGoth 2013-08-06 kl. 02:36.
Citera
2013-08-06, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlotGoth
Jo, fast det är ju inget gurkskal hittat på utan något berny själv sagt, att hon blev betalad för att ta tillbaka anmälan...

Hade jag missat, sorry gurkskal
Citera
2013-08-06, 08:31
Medlem
litendockas avatar
Citat:
Betalade för att ta tillbaka anmälan? Vad jag vet är det omöjligt i Sverige att ta tillbaka en anmälan om brott som ligger under allmänt åtal vilket dem brotten ligger under som hon gjorde anmälan om.

Så vi kan alltså anta att den förundersökningen med största sannolikhet lades ned "i brist på bevis".
Citera
2013-08-06, 08:41
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:

Så om du ska anklaga människor för något krävs det att det faktiskt är möjligt att göra det du anklagar dem för.

Anmäler man någon för våldtäkt och sedan "ångrar sig" är det dessutom ett rätt allvarligt brott; fängelse i upp till två år, eller i hennes fall; rättspsykiatrisk vård med eller utan sup.
Citera
2013-08-06, 11:35
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:

Är det någon som sitter på en direkt källa till detta? Var och när detta skedde (på nätet antar jag)?

EDIT: Har nu hittat åtminstone hälften av denna källa här på flashback. Men om någon har något som inte kommer från flashback så skulle det uppskattas.
Senast redigerad av Hyperexium 2013-08-06 kl. 12:24.
Citera
2013-08-06, 12:45
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Är det någon som sitter på en direkt källa till detta? Var och när detta skedde (på nätet antar jag)?

EDIT: Har nu hittat åtminstone hälften av denna källa här på flashback. Men om någon har något som inte kommer från flashback så skulle det uppskattas.

Hon har skrivit det i blogginlägg som sedan tagits bort.
Citera
2013-08-06, 12:47
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Hon har skrivit det i blogginlägg som sedan tagits bort.

Okey!
Citera
2013-08-06, 13:40
Medlem
Är denna anmälan offentlig handling? Går det att ta reda på brottsnr? Om det ens finns en anmälan eller om det bara är i Bernys huvud. För om det stämmer som crazyman säger, att familjen inte fått ta del av denna anmälan (som hon gjorde för ett år sen?) är det fullkomligt obegripligt. Jag vet kan referera till egna erfarenheter i ämnet. (Anmälning om sexuella övergrepp i min barndom) så blev den misstänkte i ärende inkallad/hämtad med polis redan efter första förhöret med mig, sedan fick han sitta i häktet.

Så... Kan ingen luska fram lite fakta från polis/åklagare om Bernys "top secret" utredning?

(Btw, första inlägget här, hoppas jag har gjort rätt.)
Citera
2013-08-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Anmäler man någon för våldtäkt och sedan "ångrar sig" är det dessutom ett rätt allvarligt brott; fängelse i upp till två år, eller i hennes fall; rättspsykiatrisk vård med eller utan sup.
Tack för svaren! Nej det här med att ta tillbaka anmälan känns väldigt mycket "I won't press charges" a la amerikansk kriminalserie.

Ytterligare en fråga: säg att Berny anmält sin familj (eller någon/några i den) för div. brott som jag antar inte är preskriberade än, och förhörs. Räcker hennes berättelse för att kalla man ska kunna höra de anklagade eller krävs andra bevis? För i så fall borde väl "familjen" (skriver det eftersom ingen av oss egentligen vet exakt vilka det är hon anklagar, verkar ju som om hon även riktar anklagelser mot andra i "sekten") för länge sedan varit på förhör?

Tillägg: och det här som crazy_man1989 skriver som sekretess. Brukar förundersökningar om sexuella övergrepp/misshandel/vanvård i barndomen omfattas av sekretess?
Senast redigerad av hanochintejag 2013-08-06 kl. 14:40.
Citera
2013-08-06, 14:57
Medlem
doris123s avatar
men hennes lillebror påstår ju att familjen INTE vet något om någon rättegång. hur kommer det sig då att berny, när hon kommenterar brevet från systern, skrev saker som "ni ska inte få tysta mig", "ska ni kidnappa mig igen eller", "alla kommer få veta sanningen", "vi ses i rätten" osv, osv....

vadå "kidnappa mig igen"??
Citera
2013-08-06, 14:59
Medlem
Electrospits avatar
Jag har nu pratat med en vän som läser till jurist och han säger det att det låter helt befängt att polisen inte skulle vara intresserad av att höra vad Bernys familj har att säga om anklagelserna, rent av dumt att inte höra båda parter av ett fall.
Det är dessutom omöjligt (Eller inte omöjligt, men det är isf åklagaren som bestämmer detta) att dra tillbaka en anmälan om processen har satts igång, vilken den gör inom ett par dagar bara.

Hon påstår ju även att det är sekretessbelagt men media har ju rätt att rapportera vad de vill även om de inte kan få se alla detaljer i fallet. Och om det nu är "ett av de största rättsfallen" (Bernys egna påstående) i Sverige så tycker man att de borde ha sagt någonting.

Har ni frågor som rör ämnet kan jag vidarebefordra till min vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in