2013-08-07, 00:59
Medlem
Jag känner att det är dags att lägga sig i den här väldigt speciella diskussionen. Berny Pålsson må ha blivit ett samtals ämne inom såväl flashback som andra internet sidor, men även i folk mun. Vad finner ni/folk för skoj att faktiskt tala om en person som varit med om något fruktansvärt, sitta och dömma henne, och säga att hon ljuger, skriva ut saker som ni faktiskt inte alls har någon aning om. Rykten skrivs, elakheter skrivs, och så mycket mera. vad skulle ni känna om ni var samtals ämnet dag och ut dag in? jaja, svaret blir väl, men hon har ju valt det själv. Fast, har hon det? att komma som ung författare och skriva en väldigt bra bok, för det med sig att folk ska skriva att man är både det ena och det andra!

Jag tycker ni skall stötta henne i stället, skulle det mot förmodan vara så att hon ljuger, då är det ju även då synd om henne, för ingen frisk person ljuger om övergrepp m.m.. Då skulle hon ju även då behöva stöd..

Sedan undrar jag vem är mest tragisk? Berny som försöker göra rättsida av sitt liv, som faktiskt år efter år lever, fast hon haft dom mest tragiska problemen, eller ni som sitter på flashback dag ut och dag in och skriver om någon annans liv?
Citera
2013-08-07, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av queenofyou
Jag känner att det är dags att lägga sig i den här väldigt speciella diskussionen. Berny Pålsson må ha blivit ett samtals ämne inom såväl flashback som andra internet sidor, men även i folk mun. Vad finner ni/folk för skoj att faktiskt tala om en person som varit med om något fruktansvärt, sitta och dömma henne, och säga att hon ljuger, skriva ut saker som ni faktiskt inte alls har någon aning om. Rykten skrivs, elakheter skrivs, och så mycket mera. vad skulle ni känna om ni var samtals ämnet dag och ut dag in? jaja, svaret blir väl, men hon har ju valt det själv. Fast, har hon det? att komma som ung författare och skriva en väldigt bra bok, för det med sig att folk ska skriva att man är både det ena och det andra!

Jag tycker ni skall stötta henne i stället, skulle det mot förmodan vara så att hon ljuger, då är det ju även då synd om henne, för ingen frisk person ljuger om övergrepp m.m.. Då skulle hon ju även då behöva stöd..

Sedan undrar jag vem är mest tragisk? Berny som försöker göra rättsida av sitt liv, som faktiskt år efter år lever, fast hon haft dom mest tragiska problemen, eller ni som sitter på flashback dag ut och dag in och skriver om någon annans liv?

Det är väl ändå inte märkligt i alla fall att Bernys bror och syster vill förklara sin sida av saken eftersom de alla levt i samma familj? Är det bara Berny som ska kunna skriva och säga vidriga saker om andra utan att de får försvara sig?

Håller däremot fullt med om att hon behöver hjälp oavsett. Själv tror jag att hon är så sjuk så att hon tror på det hon säger. Tror fullt ut på att hon blivit utsatt för hemska övergrepp (hon har trots allt varit prostituerad och hemlös mm) men jag misstänker att hon blandat ihop saker för att det blivit alldeles för mycket för henne att hantera allt på en gång. Precis som hon gjort några gånger förr. Och det är jag definitivt säker på att har hänt förr eftersom jag råkat ut för den sidan av henne personligen.
Citera
2013-08-07, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Är det någon som minns ungefär när det var Berny började prata om att boken skulle handla om hennes övergrepp och inte längre vara "fiktionell" som hon tidigare sagt? Och när gick hon ut med att den skulle kallas "En psykopats dotter"?

Efter tiden på behandlingshemmet där hon "fick" Theus om jag inte missminner mig.
Citera
2013-08-07, 01:28
Medlem
sinfons avatar
Ok, till fetstilsnazisten ovan (tänker inte citera dig).
1. Berny väljer varje dag att vara en högst offentlig och udda person. Hade hon bara skrivit böcker och sedan nöjt sig med det så hade inte skvallret varit långlivat. Nu är hon istället en livs levande internet-dokusåpa, och hon verkar inte kunna sluta heller.
2. Om du verkligen tycker att Berny verkar försöka få rätsida på sitt liv rekommenderar jag ett besök hos optiker.
Citera
2013-08-07, 01:35
Avslutad
Så Berny ska "stödjas" i alla lägen, oavsett vad hon säger/gör mot andra? Är du seriös? Jaja, alla har ju rätt till en åsikt.

Sinfons punkt nummer två, säger jag bara också.
Senast redigerad av GenesisP 2013-08-07 kl. 02:04.
Citera
2013-08-07, 02:11
Medlem
ChinaDolls avatar
Är det säkert att det är just FAMILJEN som är inblandad i denna "rättsprocess" ?
Har uppfattat det som om de ej vet något om saken, enligt vad bernys bror skrivit i denna tråd. (rätta mig gärna om jag har fel)!

Kan det ej vara ex. släktingar det handlar om ? Vänner till familjen ?
Citera
2013-08-07, 02:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChinaDoll
Är det säkert att det är just FAMILJEN som är inblandad i denna "rättsprocess" ?
Har uppfattat det som om de ej vet något om saken, enligt vad bernys bror skrivit i denna tråd. (rätta mig gärna om jag har fel)!

Kan det ej vara ex. släktingar det handlar om ? Vänner till familjen ?

Hon har ju skrivit "Pålssons" flera gånger, och pratat om sin pappa, bror och andra. Bl.a. i inlägg som nu har tagits bort på hennes blogg.
Citera
2013-08-07, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten1
Jo, man kan visst sekretessbelägga ärenden, speciellt om det gäller sexuella övergrepp mot barn. Det gör man för att skydda barnet. Däremot verkar det konstigt om dom eller den hon anmält inte blivit delgiven misstanke om brottet. Det är väl ett tag sen hon anmälde vad jag förstår. Ibland dröjer det med delgivandet men inte för länge. Det ska väl gås igenom en massa vittnesmål och den misstänkte har rätt att yttra sig.

Nu tror jag på fullaste allvar att B har blivit utsatt för övergrepp i barnaår för allt tyder på det, om hon inte drabbats av förlossningsskador eller om hon i livmodern varit utsatt för diverse onyttigheter som kan påverka hjärnan.

Det kan ju även vara drogdimmor, där hon tror att hon varit med om saker som bara är inbillade. Hon började väl i väldigt unga år med missbruk.

Min mening, exakt.

Sen vad gäller om hon läser här, står detta ibland kommentarerna;

" Anonym säger:

vad fan är det du har i näsan?? hår, snor, tjack eller alltihop? seriöst Berny, varför lägger du ut bilder som dessa, särskilt nummer 11, du ser förjävlig ut."
Citera
2013-08-07, 08:59
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
donnamanlove

du verkar kunnig inom området. Om Berny valt att dra tillbaka sin anmälan gentemot den som våldfört sig på henne, hur skulle det behandlas? KAN hon dra tillbaka anmälan utan att det påverkar henne på något sätt?

Nej, det kan hon inte, men hon kan välja att inte medverka i utredningen genom att helt enkelt vara tyst. Det skulle vara frustrerande för polisen men man har rätt att tiga. Men för att det över huvud taget ska kunna utredas måste det vara utom tvivel att det är grov våldtäkt då det annars är preskriberat.

Och för att klargöra angående sekretess: under utredningens gång är det inte mycket info som är tillgänglig för allmänheten, men efter åtal (när utredningen bedöms klar) är fup tillgänglig. Barn och våldtäktsoffers namn (se t ex domen mot örebrovåldtäktsmannen) brukar däremot betecknas som "B" osv.
Men skulle denna utredning vara så hemlig är det 0% troligt att berny skulle få skriva om det så som hon gjort. Det är lika otroligt som att en polis skulle få twittra "bedriver spaning mot Bo Ek ikväll".
Citera
2013-08-07, 12:45
Medlem
Maxwell85s avatar
Då och då kommer det in människor i tråden och säger nåt i stil med att det är orättvist att hacka på en så sjuk stackare som Berny. Det har sagts innan, men jag säger det igen. Vi vet, utifrån vad som framkommit genom åren (ibland har det t.o.m bekräftats av Berny själv) två saker:

1. Berny har problem med sanningen. Det är FAKTA. Hon förskönar misären hon lever i, hon "kryddar" sanningen när den är för tråkig och ibland ljuger hon helt och hållet. Hennes båda böcker är fulla av lögner och omskrivningar. Hon erkände för sin vän Elisa för bara nån vecka sen att det hon skriver på sin blogg just nu, inte återspeglar verkligheten. Det är bara "show". För att jävlas med "oss". Och det leder oss till punkt två, nämligen:

Berny njuter av uppmärksamhet. All uppmärksamhet, vilken som helst. Hon älskar att vi pratar om henne. Hon håller igång den här tråden själv.
Snälla, gå bak i tråden och läs inläggen från i höstas, då Berny började göra sig hörd på internet igen. Det verkade som att hon verkligen kommit till insikt om sig själv och sin sjukdom och för en gångs skull var beredd att kämpa. Läs också reaktionerna från folk i tråden. Det var väldigt många som blev glada för hennes skull och hejade på henne, uppmuntrade henne. Sen började hon bete sig som en omogen skitunge igen, och då kom skitsnacket igång igen. Get it? Hon styr innehållet i tråden själv.
Citera
2013-08-07, 13:17
Medlem
BlotGoths avatar
Börnys gammla gästbok
http://www3.olzzon.com/g/g.php?a=s&i=g31-02405-c0&m=alla&p=1

försöke hitta inslaget från nyhetsmorgon när hon pratar om känn pulsen slå (och nämner att hon börjat skriva på en fiktiv bok), men hittade denna ist :P
Citera
2013-08-07, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazy_man1989
Låter väldigt konstigt, kan man hitta att åtal har väckts mot dem du anmälde eller finns ingenting i systemet? För att åtala någon hemligt i Sverige är ett brott mot dvs lagar och skulle bli en fråga för EU domstolen.

Det kan vara så att delar av domen och förundersökningen som rör personliga saker kan vara sekretessbelagda men vad jag vet och studerat under en tid så är alltid åtal offentliga handlingar vilket gör att du kan se vilka som blivit åtalade och för vad annars skulle det inte vara rättssäkert.

Jag var helt övertygad om att hela min process var sekretessbelagd. Jag ringde därför min dåvarande utredare för att höra efter och du har rätt i det du säger crazy_man1989. Förundersökning har endast utredaren inklusive chefer på enheten tillgång till och domen är offentligt fast utan att jag är namngiven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in