2013-08-06, 01:00
Medlem
Skidaddles avatar
Mitt bidrag till tråden. Very petite:

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-ystad-centralt-ystads-kommun-stickgatan-28-4728338

Och nej, det är inte hela det gråa huset som är till salu. Utan bara ett fönster in på långsidan.
Citera
2013-08-06, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-ystad-centralt-ystads-kommun-stickgatan-28-4728338

Och nej, det är inte hela det gråa huset som är till salu. Utan bara ett fönster in på långsidan.

Det var väl inte så jättekonstigt? Hela kortsidan ingår ju och det är en relativt stor lägenhet i 1½ plan. Förutom att det behöver målas om och uppenbara insynsproblem tyckte jag det var rätt mysigt.
Citera
2013-08-06, 01:55
Medlem
gato12s avatar
Citat:

Inredningen var ju en riktig furufest.
Citera
2013-08-06, 06:10
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Gör man bara om inredningen lite så tycker åtminstone jag att det var ett helt okej boende, till och med rätt mysigt.
Citera
2013-08-06, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det var väl inte så jättekonstigt? Hela kortsidan ingår ju och det är en relativt stor lägenhet i 1½ plan. Förutom att det behöver målas om och uppenbara insynsproblem tyckte jag det var rätt mysigt.

En sak jag dock ogillar kraftigt, men som inte är direkt ovanligt, är när lägenheter i flera plan bara har en toalett. Jag vill inte behöva springa i trappan så fort jag behöver gå och pissa. Speciellt vanligt på gamla 70-talsradhus med vardagsrum och kök där nere och sovrum där uppe, åtminstone av mindre skala.
Citera
2013-08-06, 09:07
Medlem
Salorms avatar
Citat:
En sak jag dock ogillar kraftigt, men som inte är direkt ovanligt, är när lägenheter i flera plan bara har en toalett. Jag vill inte behöva springa i trappan så fort jag behöver gå och pissa. Speciellt vanligt på gamla 70-talsradhus med vardagsrum och kök där nere och sovrum där uppe, åtminstone av mindre skala.

Kan väl ändå inte vara så vanligt? Jag bor i ett radhus från -73 och Vi har 1 toalett på plan 1, en toalett med badrum på plan 2 och en dusch och toalett i källaren som man kan hyra ut om man vill med egen ingång.
Citera
2013-08-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Kan väl ändå inte vara så vanligt? Jag bor i ett radhus från -73 och Vi har 1 toalett på plan 1, en toalett med badrum på plan 2 och en dusch och toalett i källaren som man kan hyra ut om man vill med egen ingång.

Har noterat det på treor, så det kanske är vanligare på lite mindre sådana. Eller så var det bara så just där jag kollat...
Citera
2013-08-06, 11:28
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Förutom att det behöver målas om och uppenbara insynsproblem tyckte jag det var rätt mysigt.

Ja, jag sa inte att det inte var mysigt, utan att det var rätt udda. Men hela rumsdispositionen känns ju helt vansinnig. Köket är väldigt långsmalt, frågan är om man inte skulle kunna hålla ut armarna och ta på båda väggarna. Samtidigt som grovköket är större. En långsmal trappa mitt i huset, för att passa in i den indragna utbyggnaden. Trappan landar i ett övre allrum längst bort i huskroppen, som omöjliggör att använda allrummet till ett riktigt rum, samtidigt som man får gå runt hela trappan i en lång korridor för att komma till sovrummet.

Med så liten yta måste allt optimeras. Jag hade flyttat på entrén och satt en delad trappa i det utrymmet, som går rätt upp i klädkammaren i våningen ovanför. Jag hade slagit ihop kontoret och matrummet på nedervåningen till ett större rum. Och jag hade flyttat köket och slagit ihop det med grovköket. Trappans nya placering hade gjort att man kunde göra allrummet på ovanvåningen till ett sovrum. Vardagsrum/matrum/kök på nedervåningen. Sovrum, korridor, badrum, sovrum på övervåningen.
Citera
2013-08-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ja, jag sa inte att det inte var mysigt, utan att det var rätt udda. Men hela rumsdispositionen känns ju helt vansinnig. Köket är väldigt långsmalt, frågan är om man inte skulle kunna hålla ut armarna och ta på båda väggarna. Samtidigt som grovköket är större. En långsmal trappa mitt i huset, för att passa in i den indragna utbyggnaden. Trappan landar i ett övre allrum längst bort i huskroppen, som omöjliggör att använda allrummet till ett riktigt rum, samtidigt som man får gå runt hela trappan i en lång korridor för att komma till sovrummet.

Med så liten yta måste allt optimeras. Jag hade flyttat på entrén och satt en delad trappa i det utrymmet, som går rätt upp i klädkammaren i våningen ovanför. Jag hade slagit ihop kontoret och matrummet på nedervåningen till ett större rum. Och jag hade flyttat köket och slagit ihop det med grovköket. Trappans nya placering hade gjort att man kunde göra allrummet på ovanvåningen till ett sovrum. Vardagsrum/matrum/kök på nedervåningen. Sovrum, korridor, badrum, sovrum på övervåningen.

Jo, jag kollade på den ett par gånger till och det är ju inte helt vanligt med ett sådant ihopklämt kök (kökskorridor mer...). Liksom du anser jag att det vore bättre att ha ett vardagsrum/matrum på bottenvåningen och ett extra sovrum där uppe istället för arbetsrummet där nere. Lite konstigt att de gjort som de gjort. Jag antar att lägenheten byggts på senare år, och tidigare varit en del av huset som enfamiljshus, eller att huset varit indelat i lägenheter på ett annat sätt.

Dock måste jag säga att jag älskar allrummet på andravåningen. Det är litet, men skulle funka utmärkt som film/tv-spelsrum för mig.
Citera
2013-08-06, 18:38
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Jag gillar bjälkarna i vardagsrummet som tar slut mitt i rummet. Känns inte riktigt säkert, liksom.

Är säkert fejkbjälkar så det är ingen fara.
Citera
2013-08-06, 19:44
Medlem
marshlandleonids avatar
Rätt udda lösning med sovrummet. Känns som det är rätt övervägande risk för att trilla ner om man är på lyset lite.
http://www2.bjurfors.se/Bostad/Skane/Malmo/Repslagaregatan-9-B/
Citera
2013-08-06, 19:45
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm

När jag var liten bodde vi i ett radhus byggt -72 och det hade toalett med dusch både uppe och nere. De radhus jag har varit in i under vuxen ålder har också de alla haft toalett på varje våningsplan. Så det kan inte ha varit vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in