2013-08-05, 20:21
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Ja, men om det ena hålet slungas ut, så blir det ju ingen merger?

Hur har du tänkt att det ska hända om de touchat varandra? Flykthastigheten e ju c

Det är det resulterande hålet som får en kick.
Citera
2013-08-05, 20:25
Medlem
VVCs avatar
Skulle M-Theroy vara fysisk möjligt?

http://en.wikipedia.org/wiki/M-theory

Att universum är som oändliga membraner som kolliderar efter en lång tid och ger ett nytt "Big bang"?
Citera
2013-08-05, 20:34
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Är det fysiskt omöjligt att bara få en hastighet (utan acceleration) om man har massa?
Njae, du måste ju tänka på relativitet. Det finns ingenting som heter "stillastående" eller "ingen hastighet".
Men du kan inte på något sätt öka (eller minska) hastighet på ett objekt med massa, utan att (de)accelerera. Acceleration är just det, ökning i hastighet.
Anledningen till att masslösa partiklar inte accelererar, är för att när de "skapas" så rör de sig i c direkt.
Ta en titt på kraftekvationen: F = ma -> a = F/m
Kraften är lika med massan gånger accelerationen, vilket ger oss att accelerationen är kvoten utav kraften över massan. Om partikeln är masslös, hur ska den kunna accelera? Det går ju inte att dela med 0!
Citera
2013-08-05, 20:38
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Hur har du tänkt att det ska hända om de touchat varandra? Flykthastigheten e ju c

Det är det resulterande hålet som får en kick.
Jaa, det är ju därför allting låter så jäkla knäppt det här! Att det är det resulterade, mergade, hålet hjälper mig inte dock (mer än att undvika brottet mot hastighetsgränsen)..
Borde inte galaxen släpas med SMBH't då? Eftersom det är ju ändå det (och lite mörk materia på det) som håller ihop galaxen? Eller är den mörka materian tillräcklig för att hålla kvar resten av galaxen?
Om nu galaxen följer med, så hade det ju inte slungats ut ur galaxen, utan galaxen hade fått en hastighetsökning! Och så var det ju inte.
Hur beter sig då en galax efter den förlorat sitt SMBH?
EDIT: Fick en idé precis när jag klickade "Skicka svar".
Är det så det blir en eliptisk galax utav hela tjofräset kanske? Fast nej.. Dem brukar ju också ha SMBHs..
Senast redigerad av Synesis 2013-08-05 kl. 20:40.
Citera
2013-08-05, 23:30
Medlem
iSlashs avatar
Fråga:

Är det möjligt för virtuella partiklar att bromsa en kropp?

Eller såhär: Tänk ett föremål som färdas väldigt nära c, kommer virtuella partiklar att skapa någon slags friktion alls?

Bara en sak jag kom att tänka på och nu lär jag inte kunna somna
Citera
2013-08-05, 23:42
Medlem
Yazmans avatar
Citat:
Vid ett snöres längd.. Och då är frågan, hur långt är ett snöre?
Tyvärr ligger din frågeställning på samma nivå som den frågan, därav det svaret. Svaret blir komplicerat och det finns många faktorer som påverkar. Inte ens om du sagt "Jorden" eller "Solen" istället för "en planet" hade man kunnat ge ett ordentligt svar.
Massan och radien (och därför alltså densiteten). Relativa hastigheten på farkosten och himlakroppen. Svaret blir jätte luddigt om man ska försöka ge ett konkret svar.

Anledningen till att våra satelliter ligger i omloppsbana är för att de faller mot Jorden, men rör sig så snabbt att Jorden kröker sig under dem lika snabbt som dem faller.
Det är också anledningen till att Jorden cirkulerar Solen. Jorden faller konstant mot Solen, men rör sig i sidled tillräckligt snabbt för att hålla en (hyffsat) cirkulär bana. Det samma gäller Merkurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus. De faller konstant mot Solen, men de är ju alla på väldigt olika avstånd.
Även Pluto och andra plutoider i Kuiperbältet (komet-samlingen utanför Neptunus) och Ceres och andra asteroider i Asteroidbältet (Mellan Mars och Jupiter).
Det är även samma sak som får vårt solsystem att rotera i vår galax, Vintergatan. I mitten av galaxen finns ett SMBH som vi konstant faller mot, men vi rör oss också i sidled, vilket gör att vi roterar runt det, istället för att falla "ner" i det.

Så mitt svar skulle vara att det inte finns någon gräns, utan att fallet bara är olika mycket påtagligt, i olika lägen.
Okej, tack för ett fint svar i alla fall. Blev lite klokare.
Citera
2013-08-06, 00:40
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Fråga:

Eller såhär: Tänk ett föremål som färdas väldigt nära c, kommer virtuella partiklar att skapa någon slags friktion alls?

Grym fråga! Ser fram emot ett svar på denna!
Min gissning är "nej", men det är helt taget ur luften.. Precis som partiklarna
Citat:
Ursprungligen postat av Yazman
Okej, tack för ett fint svar i alla fall. Blev lite klokare.
Så lite så! Glad att vara till hjälp!
Citera
2013-08-06, 02:13
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Fråga:

Okvalificerat svar: nej det kan de inte. En virtuell partikel ska inte kunna påverka verkliga entiteter. Det spelar ingen roll hur fort låtsas-partiklarna färdas, de kan ändå inte röra de verkliga partiklarna. Känns lite som en ickefråga!
Citera
2013-08-06, 02:35
Medlem
SpooN.s avatar
Hej era flummare!

När vet man att en satellit börjar dö ut? Har de lyckats döda någon vid nerfall?

Vart är hunden Laijka idag?

Om man tar av sig sin rymdräckt uppe vid månen, vad dör man av då?

Nu ska jag slagga mina söta små rymdnissar men hoppas på svar när jag vaknar
Citera
2013-08-06, 03:59
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Hej era flummare!

När vet man att en satellit börjar dö ut? Har de lyckats döda någon vid nerfall?

Uppbrunnen i atomer

Tar man av sig rymddräkten på månen dör man av syrebrist inom några minuter.
Citera
2013-08-06, 04:19
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Olika, men jag skulle tro att det oftast är när dess bränsle tar slut. (Även i rymden finns det ett väldigt litet "luft"motstånd, som satelliterna behöver kompensera för, med hjälp av små stödrakter) Inte alla satelliter har sådana stödraketer, men isf så är dem inte planerade att stanna där uppe speciellt länge.
Citat:
I himmelen och sörplar på en tequila sunrise med GudN himself. Nej, men seriously.. Ingen aning vad Ryssarna gjorde med henne efter att hennes kropp landat på Jordytan igen, inuti kapseln. Säkert vart hon föda till resten av rymdhundarna eller något
Citat:
Jag gissar på att du hade tappat medvetandet inom några sekunder från syrebrist för att sedan dö utav en "omvänd drunkning". Alltså syrebrist.
Citat:
Samma här! Minus svaren då!
Citera
2013-08-06, 08:11
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Fråga:

Citat:
Grym fråga! Ser fram emot ett svar på denna!
Min gissning är "nej", men det är helt taget ur luften.. Precis som partiklarna

Hehe, den var bra

Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Okvalificerat svar: nej det kan de inte. En virtuell partikel ska inte kunna påverka verkliga entiteter. Det spelar ingen roll hur fort låtsas-partiklarna färdas, de kan ändå inte röra de verkliga partiklarna. Känns lite som en ickefråga!

Men likväl så interagerar ju virtuella och mer långlivade partiklar med varandra i flera fall. Och om en masslös foton kan påverka en massas hastighet om de kolliderar så borde väl en partikel med fast form också kunna göra det, låt vara aldrig så lite? Ickefråga, javisst, men teoretiska spekulationer är väl kul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in