Citat:
Ursprungligen postat av
Yazman
Hur nära kan en mindre farkost (typ en raket) komma en planet innan den dras in av dragningskraften?
Vid ett snöres längd.. Och då är frågan, hur långt är ett snöre?
Tyvärr ligger din frågeställning på samma nivå som den frågan, därav det svaret. Svaret blir komplicerat och det finns många faktorer som påverkar. Inte ens om du sagt "Jorden" eller "Solen" istället för "en planet" hade man kunnat ge ett ordentligt svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Yazman
Och vilka kriterier utgör anledningen till att detta avstånd skiljer sig mellan olika planeter, asteroider, månar eller allt vad det nu kan vara.
Massan och radien (och därför alltså densiteten). Relativa hastigheten på farkosten och himlakroppen. Svaret blir jätte luddigt om man ska försöka ge ett konkret svar.
Anledningen till att våra satelliter ligger i omloppsbana är för att de faller mot Jorden, men rör sig så snabbt att Jorden kröker sig under dem lika snabbt som dem faller.
Det är också anledningen till att Jorden cirkulerar Solen. Jorden faller konstant mot Solen, men rör sig i sidled tillräckligt snabbt för att hålla en (hyffsat) cirkulär bana. Det samma gäller Merkurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus. De faller konstant mot Solen, men de är ju alla på väldigt olika avstånd.
Även Pluto och andra plutoider i Kuiperbältet (komet-samlingen utanför Neptunus) och Ceres och andra asteroider i Asteroidbältet (Mellan Mars och Jupiter).
Det är även samma sak som får vårt solsystem att rotera i vår galax, Vintergatan. I mitten av galaxen finns ett SMBH som vi konstant faller mot, men vi rör oss också i sidled, vilket gör att vi roterar runt det, istället för att falla "ner" i det.
Så mitt svar skulle vara att det inte finns någon gräns, utan att fallet bara är olika mycket påtagligt, i olika lägen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Giorgi
Det är GW's som driver själva inspiralen, kicken kommer i den riktningen bara, för det är då rörelsemängd kan överföras mellan kropparna.
Starta du en tråd så ska jag fylla i det du missar. Fast om man ändå gör en sådan tråd skulle jag föreslå att man inte bara tar förkortningar utan också vanliga begrepp, typ "vad är en parsec"?
Jäklar vad ballt. Att svart hål kan toucha, utan att merga, är helt otroligt!
Jag skall skriva ihop en liten lista på några begrepp och förkortningar. Slänger upp tråden senare ikväll eller imorrn tror jag, om jag känner att listan blir tillräckligt stor för att det skall vara värt det!