2013-08-05, 13:26
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetaFlux
Men om man tänker sig ett biljardbord med biljardkulor där det svarta hålet studsar mot flera olika svarta hål, det första accelererar upp det i nämnda 2000km/s och sen slungas det ut mot ett annat svart hål där det accelereras ännu snabbare osv?

En sådan grej tar alldeles för lång tid, på tiden det skulle ta så skulle den kinetiska energin stråla bort i som gravitationsvågor
Citera
2013-08-05, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
En sådan grej tar alldeles för lång tid, på tiden det skulle ta så skulle den kinetiska energin stråla bort i som gravitationsvågor
Citera
2013-08-05, 15:08
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mydoglitters
Kan mycket väl stämma. Men då är frågan vad som hände med objektet. Jag såg ju helt klart något och plötsligt försvann det bara
En satellit kan "försvinna" på himmelen, då den hamnar i Jordens skugga. Jag gissar på att du såg en satellit och fick någon irritation i ögat eller dylikt som fick dig att inbilla det. Kanske rent utav uppstod det en optisk illusion från alla stjärnor och att den rörande pricken försvann i skuggan, så din hjärna fick fram en ny prick.. Inte vet jag, jag är inte proffs på psykologi! Men hade det varit ett äkta objekt du sett, så har du sett ett UFO! (Inse bara att UFO inte betyder det samma som ALEINZ OMG!!! )
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Antingen så var det en satellit eller så inbillade du dig. Vad skulle det annars varit?
Crille då, hur skall mydo veta vad det skulle ha varit om inte en satellit eller inbillning. Han är ju här för att han undrade just det!
Citat:
Ursprungligen postat av PetaFlux
Varför så viktigt med svarta hål som färdas med nära ljushastigheter? Deathwish och önskar slukas av ett svart hål?
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Som jag skrev tidigare så har man observerat supermassiva svarta hål som kolliderat och efter kollisionen har det kastats ut ur galaxen. Detta tror man beror på en form av rekylkick pga gravitationsvågor.
Men då handlar det inte om så höga hastigheter, utan snarare några tusen km/s.
För att bryta isär dansen mellan två supermassiva svarta hål, så måste kraften i gravitationsvågorna vara enorm O.O
Har du någon matnyttig länk om det hela kanske?
Citera
2013-08-05, 16:30
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
För att bryta isär dansen mellan två supermassiva svarta hål, så måste kraften i gravitationsvågorna vara enorm O.O
Har du någon matnyttig länk om det hela kanske?

Det hade krävts något enormt, ja. Men det är inte det som händer

Det som händer är att när inspiralen är klar så får det resulterande svarta hålet en kick i samma riktning som det mer massiva SMBHts tangent vid kontakt-momentet. Denna kick drivs av GWs, och den inträffar bara om mass-skillnaden är tillräckligt stor.

http://arxiv.org/pdf/grqc/0701143.pdf där har du en (relativt) lättsmält artikel i ämnet.
Citera
2013-08-05, 16:53
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Med reservation för fel tråd för denna fråga:

Stämmer det att ingenting kan accelereras till ljusets hastighet? Är det i såna fall möjligt att bara komma upp i ljusets hastighet, utan acceleration? Kan hastighet uppnås utan acceleration eller är det en fysisk omöjlighet? Hur gör fotoner?
Citera
2013-08-05, 17:20
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Det hade krävts något enormt, ja. Men det är inte det som händer

Det som händer är att när inspiralen är klar så får det resulterande svarta hålet en kick i samma riktning som det mer massiva SMBHts tangent vid kontakt-momentet. Denna kick drivs av GWs, och den inträffar bara om mass-skillnaden är tillräckligt stor.

http://arxiv.org/pdf/grqc/0701143.pdf där har du en (relativt) lättsmält artikel i ämnet.
Hmm, så GW-kicken kommer när de faktiskt nuddar varandra och får kontakt? O.O Da fuuuuq! Skall kötta igenom denna artikel under kvällen!

Hmm.. Borde vi kanske försöka få ihop en klistrad tråd, med lite olika begrepp/förkortningar som är vanliga här i astro-forat? Typ SMBH, CMB, GR och SR och liknande ^^ Korta förklaringar och så. Likt den klistrade tråden i Aktuella brott och kriminalfall!

Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Med reservation för fel tråd för denna fråga:

Stämmer det att ingenting kan accelereras till ljusets hastighet? Är det i såna fall möjligt att bara komma upp i ljusets hastighet, utan acceleration? Kan hastighet uppnås utan acceleration eller är det en fysisk omöjlighet? Hur gör fotoner?
Med reservation för att det inte är helt spot on, men det stämmer tillräckligt för en lekmanna förståelse i alla fall.

Ingenting med massa kan accelereras till ljusets hastighet. För att öka en massas hastighet så måste den acceleras.
Fotoner och andra masslösa partiklar "lever" hela tiden i c. Från "skapelse"ögonblicket, tills det att den mottas så håller den den konstanta hastigheten c. Den skjutsas inte iväg och bromsas in, ingen acceleration eller retardation. Den rör sig alltid i c.
Citera
2013-08-05, 17:27
Medlem
Yazmans avatar
Hur nära kan en mindre farkost (typ en raket) komma en planet innan den dras in av dragningskraften? Och vilka kriterier utgör anledningen till att detta avstånd skiljer sig mellan olika planeter, asteroider, månar eller allt vad det nu kan vara.
Citera
2013-08-05, 18:23
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Hmm, så GW-kicken kommer när de faktiskt nuddar varandra och får kontakt? O.O Da fuuuuq! Skall kötta igenom denna artikel under kvällen!

Hmm.. Borde vi kanske försöka få ihop en klistrad tråd, med lite olika begrepp/förkortningar som är vanliga här i astro-forat? Typ SMBH, CMB, GR och SR och liknande ^^ Korta förklaringar och så. Likt den klistrade tråden i Aktuella brott och kriminalfall!

Det är GW's som driver själva inspiralen, kicken kommer i den riktningen bara, för det är då rörelsemängd kan överföras mellan kropparna.

Starta du en tråd så ska jag fylla i det du missar. Fast om man ändå gör en sådan tråd skulle jag föreslå att man inte bara tar förkortningar utan också vanliga begrepp, typ "vad är en parsec"?
Senast redigerad av Giorgi 2013-08-05 kl. 18:26.
Citera
2013-08-05, 18:37
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yazman
Hur nära kan en mindre farkost (typ en raket) komma en planet innan den dras in av dragningskraften?
Vid ett snöres längd.. Och då är frågan, hur långt är ett snöre?
Tyvärr ligger din frågeställning på samma nivå som den frågan, därav det svaret. Svaret blir komplicerat och det finns många faktorer som påverkar. Inte ens om du sagt "Jorden" eller "Solen" istället för "en planet" hade man kunnat ge ett ordentligt svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Yazman
Och vilka kriterier utgör anledningen till att detta avstånd skiljer sig mellan olika planeter, asteroider, månar eller allt vad det nu kan vara.
Massan och radien (och därför alltså densiteten). Relativa hastigheten på farkosten och himlakroppen. Svaret blir jätte luddigt om man ska försöka ge ett konkret svar.

Anledningen till att våra satelliter ligger i omloppsbana är för att de faller mot Jorden, men rör sig så snabbt att Jorden kröker sig under dem lika snabbt som dem faller.
Det är också anledningen till att Jorden cirkulerar Solen. Jorden faller konstant mot Solen, men rör sig i sidled tillräckligt snabbt för att hålla en (hyffsat) cirkulär bana. Det samma gäller Merkurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus. De faller konstant mot Solen, men de är ju alla på väldigt olika avstånd.
Även Pluto och andra plutoider i Kuiperbältet (komet-samlingen utanför Neptunus) och Ceres och andra asteroider i Asteroidbältet (Mellan Mars och Jupiter).
Det är även samma sak som får vårt solsystem att rotera i vår galax, Vintergatan. I mitten av galaxen finns ett SMBH som vi konstant faller mot, men vi rör oss också i sidled, vilket gör att vi roterar runt det, istället för att falla "ner" i det.

Så mitt svar skulle vara att det inte finns någon gräns, utan att fallet bara är olika mycket påtagligt, i olika lägen.

Citat:
Det är GW's som driver själva inspiralen, kicken kommer i den riktningen bara, för det är då rörelsemängd kan överföras mellan kropparna.

Starta du en tråd så ska jag fylla i det du missar. Fast om man ändå gör en sådan tråd skulle jag föreslå att man inte bara tar förkortningar utan också vanliga begrepp, typ "vad är en parsec"?
Jäklar vad ballt. Att svart hål kan toucha, utan att merga, är helt otroligt!

Jag skall skriva ihop en liten lista på några begrepp och förkortningar. Slänger upp tråden senare ikväll eller imorrn tror jag, om jag känner att listan blir tillräckligt stor för att det skall vara värt det!
Senast redigerad av Synesis 2013-08-05 kl. 18:41.
Citera
2013-08-05, 19:11
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Jäklar vad ballt. Att svart hål kan toucha, utan att merga, är helt otroligt!

Jag skall skriva ihop en liten lista på några begrepp och förkortningar. Slänger upp tråden senare ikväll eller imorrn tror jag, om jag känner att listan blir tillräckligt stor för att det skall vara värt det!

Med toucha menar jag givetvis ögonblicket mergen börjar
Citera
2013-08-05, 19:40
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Med toucha menar jag givetvis ögonblicket mergen börjar
Ja, men om det ena hålet slungas ut, så blir det ju ingen merger?
Citera
2013-08-05, 20:09
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
För att öka en massas hastighet så måste den acceleras.
Är det fysiskt omöjligt att bara få en hastighet (utan acceleration) om man har massa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in