2014-05-29, 21:09
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Skulle jorden och de andra planeterna flyta omkring i rymden om solen slokande och dog?
Inte exploderade utan lixom bara slockande. eller skulle vi fortsätta åka sunt som en karusell?

Och om månens och jorden dragnings krafter skulle ta över den andres skulle vi då bara dras ihop i en jätte kollision?eller skull det bli någon/t konstig stiltje?

Om solen bara slocknar så försvinner inte dess massa. Vilket innebär att inget skulle hända.

Vad du menar med din andra fråga förstår jag inte.
Citera
2014-05-30, 02:54
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Om solen bara slocknar så försvinner inte dess massa. Vilket innebär att inget skulle hända.

Vad du menar med din andra fråga förstår jag inte.

Jag kan 0 om astronomi...Efter litet läsande av Wikipedia, Har jag förstått det rätt att* Månen snurra runt jorden för att den en gång kraschade med jorden och spann vidare runt för att jordens dragnings kraft var så stark? men att rotationen var så "våldsam" att den stannade i omloppsbana och inte flög vidare ut i rymden?

OM det är som jag skrev ovan så lyder min fråga såhär under. (uppstädad sedan förra inlägget)

Jo asså jordens dragnings kraft håller kvar månen i dess omloppsbana och skulle jorden dragningskraft bli starkare än rotations kraften som gör att månen snurrar runt oss nu skulle månen då krascha emot jorden eller skulle den komma närmare tills det igen blev balans mellan rotations kraften och jordens dragnings kraft?
Citera
2014-05-30, 05:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag kan 0 om astronomi...Efter litet läsande av Wikipedia, Har jag förstått det rätt att* Månen snurra runt jorden för att den en gång kraschade med jorden och spann vidare runt för att jordens dragnings kraft var så stark? men att rotationen var så "våldsam" att den stannade i omloppsbana och inte flög vidare ut i rymden?

OM det är som jag skrev ovan så lyder min fråga såhär under. (uppstädad sedan förra inlägget)

Jo asså jordens dragnings kraft håller kvar månen i dess omloppsbana och skulle jorden dragningskraft bli starkare än rotations kraften som gör att månen snurrar runt oss nu skulle månen då krascha emot jorden eller skulle den komma närmare tills det igen blev balans mellan rotations kraften och jordens dragnings kraft?
Möjligen är månen en tidigare bit av jorden som slitit sig lös från jorden efter en smäll med en annan himlakropp. Man vet inte helt säkert.

Den skulle bli den största fyrverkeripjäsen jorden skådat när den brakade in i oss.
Citera
2014-05-30, 07:04
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Och närmar sig vintergatan med ett ljusår per tusen år.

Nästan 1.5 ljusår per tusen år.
Citera
2014-05-30, 11:49
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Nästan 1.5 ljusår per tusen år.

Det roliga är att vi båda har fel.

Du fick mig att kolla upp siffrorna, jag hade använt rörelsen relativt solen, inte vintergatan.

Relativt vintergatan rör sig Andromeda med 120 km/s. Som omvandlas till 0.4 ljusår per tusen år
Citera
2014-05-30, 21:00
Medlem
colabulles avatar
Kom på ytterligare en fråga angående månen.

Vet man vad som finns i månens inre? eller är det bara en stor jävligt rund sten?

Och om man skulle "försiktigt" sätta ihop jorden med månen liksom yta mot yta och inte med massa ställningar skulle man då kunna stå på månens sidor pga jordens dragningskraft eller skulle man falla ned för att sidan inte täck utav dragningskraften eller att den inte "når" hela vägen runt månen?

Skumma frågar jag vet men jag gillar frågor som är ologiska för då är det saker man behöver gissa svaret på och inte något matematiskt svar eller liknande.

T.ex Skulle man kunna åka vatten skidor bakom en fult snabbt simmande Vithaj/späckhuggare?
Citera
2014-05-30, 21:20
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Det roliga är att vi båda har fel.

Du fick mig att kolla upp siffrorna, jag hade använt rörelsen relativt solen, inte vintergatan.

Relativt vintergatan rör sig Andromeda med 120 km/s. Som omvandlas till 0.4 ljusår per tusen år

Om Andromeda ligger på 2.54 miljoner ljusårs avstånd och kolliderar med Vintergatan om 3.75 miljarder år så får jag det till 1.476 ljusår per 1000 år. Har jag missat nåt?
Citera
2014-05-31, 00:01
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Om Andromeda ligger på 2.54 miljoner ljusårs avstånd och kolliderar med Vintergatan om 3.75 miljarder år så får jag det till 1.476 ljusår per 1000 år. Har jag missat nåt?

Ju närmare de kommer varandra ju hårdare kommer de dra i varandra och således accelerera. Just nu (och de kommande tusentals åren) närmar sig de med hastigheten jag nämnde.
Citera
2014-05-31, 00:09
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
http://arxiv.org/pdf/0705.1170v2.pdf
Räknat med 120km/s.

Ljusår per sek:
120/(3x10^5x32x10^6) =
120/(96x10^(-11)) =
5/4 x 10^(-11) ljusår per sek.

Ljusår per 1000 år:
5/4 x 10^(-11) x 32 x 10^9 =
160/4 x 10^(-2) =
40/100 =
0.4 ljusår per 1000 år.

Räknat med den siffra de använder i källan upptill.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-05-31 kl. 00:13.
Citera
2014-05-31, 00:10
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ju närmare de kommer varandra ju hårdare kommer de dra i varandra och således accelerera. Just nu (och de kommande tusentals åren) närmar sig de med hastigheten jag nämnde.
That. Kolla diagrammen på s9 i min länk.
Citera
2014-06-01, 09:00
Bannlyst
Kan ett svart hål hota vårat solsystem?
Citera
2014-06-01, 09:11
Medlem
grals avatar
Citat:

Jordens dragningskraft blir inte starkare. Vet inte riktigt vad du menar med "rotationskraft".

Här är ett intressant perspektiv: när man är så fantastiskt lyckligt lottad att andra människor betalar nio års gratis skolgång så kanske man ska göra en liten ansträngning och inte pissa bort den fantastiska förmånen! Att ha frågor om astronomi är en sak, men att behöva upptäcka på Wikipedia att månen snurrar runt jorden…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in