2013-08-04, 21:53
Medlem
För att den går att stämma ännu lägre än en klassisk akustisk gitarr tillåter.
Citera
2013-08-04, 23:02
Medlem
Ska du stämma riktigt lågt med en gitarr med vanlig skala så blir det lätt sladdrigt om man inte har riktigt tjocka strängar. Och har man riktigt tjocka strängar så blir det väldigt jobbigt att bända i alla fall. Så då är det bättre med en gitarr med längre skala då man kan stämma lägre utan att behöva kompensera allt för mycket med tjocka strängar. Det är ju samma anledning till varför en baritonegitarr har längre skala som varför en bas har ännu längre skala.

Finns ju även så kallade "Bass VI" som är en hybrid som har ännu längre skala än en baritone (30" respektive ca 27") som är stämt en oktav lägre en än standard stämning för en gitarr.
http://www.youtube.com/watch?v=51nA8g_t84c
Citera
2013-08-04, 23:30
Medlem
Asciros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fysikern
Kan någon förklara vad dessa "ackord" kallas som snubben på följande video lirar: http://www.youtube.com/watch?v=St-DX_lTXJE

Ser ofta att folk på tuben med mera spelar just på detta sättet, upp/ned längs halsen. Det ser inte ut att vara barré då inte många av de "ackord" han tar barras med pekfingret.

En liknande video där killen verkar lira nån form av basslinga bara, men det låter fortfarande bra. http://www.youtube.com/watch?v=2qiTxiu0OUs

Är det samma typ av teknik som på första klippet?

Kan inte hitta info om detta någonstans. Det enda jag får upp är powerchords/barré, vilket jag betvivlar.

Han har stämt om gitarr till öppet ackord. Hittade denna: http://www.guitaretab.com/k/kevin-hammond/313626.html. Vanligast är D eller G, men han kör alltså i Eb.
Citera
2013-08-05, 14:06
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Det är inte meningen att du ska stämma upp och ner hela tiden. Din gitarrhals klarar inte av det.

Ska du stämma ner, använd tjockare strängar, och håll gitarr i den stämningen. Du kommer även vilja justera halsens krökning med dragstången.

Ge fan i att misshandla din gitarr sådär. Ska du promt ha olika stämningar får du köpa fler gitarrer.
Vad är det för skitgitarrer du köper som inte tål att stämmas om? Jag antar att den här gitarren är trasig efter en månad om man ska tro dig: http://www.youtube.com/watch?v=4B5Jpc3ftJ0
Citera
2013-08-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Vad är det för skitgitarrer du köper som inte tål att stämmas om? Jag antar att den här gitarren är trasig efter en månad om man ska tro dig: http://www.youtube.com/watch?v=4B5Jpc3ftJ0

Jag har inte sagt att gitarrer inte tåls att stämmas om.

Du kan ju läsa vad jag skriver och om du inte förstår ändå hur gitarrer fungerar och vad jag menar med att "gitarrhalsen klarar inte det" så bör du inte uttala dig. Gitarren går inte sönder, men INGEN gitarr tycker om att misshandlas på det sättet och kommer till slut att påverka bland annat intoneringen. Sedan beror det ju på om hur rädd du är om din gitarr.

Mina gitarrer är det inget fel på. Jag äger både Gibson och flertal ESP-gitarrer men det hör som sagt inte till saken.
Senast redigerad av _blackened_ 2013-08-05 kl. 18:33.
Citera
2013-08-06, 15:20
Medlem
går ej att stämma gitarren

Hej allesammans, jag har precis fått min fender squire sa-105 som jag beställt, köpte även en stämmare, jag är en nybörjare med gitarrer men jag vet hur man stämmer och så. problemet är med gitarren är att när jag försöker stämma lilla E så poppar strängan tillbaka, den ligger på B och den går inte att stämma uppåt men det går bra att stämma neråt, någon som vet vad jag kan göra ? väntat
länge på gitarren och den är helt ny
Citera
2013-08-06, 15:25
Medlem
Är det stämskruven som hoppar tillbaka?

B och E ligger väldigt långt ifrån varandra, är du säker på att du inte stämmer fel sträng för högt?
Citera
2013-08-06, 15:29
Medlem
tryffs avatar
jag förstår inte var du menar? Du har svårt att stämma den nedersta (tunnaste) e-strängen?
Det går bra upp till B...men sen kommer du inte vidare till c,d och e?
Citera
2013-08-06, 15:31
Medlem
Tror jag har varit med om detta någon gång på lilla e-strängen. Mig veterligen beror det på att hålen där strängarna går in i stolpen är för stora, dessutom är många stolpars hål försänkta för djupt, vilket innebär att det typ inte finns någonting kvar som kan hålla strängen på plats. Då fastnar ju inte strängen ens om man böjer den i 90+ graders vinkel, med resultat att hela skiten snurrar upp sig direkt man försöker stämma gitarren.

Lösningen är väl egentligen att byta stämskruvar till några med mindre hål, men i annat fall går det att trixa dit strängen om man bara ger sig fan på det. Du kan behöva linda strängen ett varv runt och försöka hålla kvar den där (så spänd du kan såklart) medan någon annan snurrar på stämskruven. Det gäller att försöka hålla strängen tillräckligt spänd under tiden man vevar upp skiten. Har man väl lyckats med detta så brukar det sällan lossna vid det laget strängen rent självmant börjar spänna upp sig.
Citera
2013-08-06, 16:28
Medlem
Innan jag hade låsbara stämskruvar (vilket förövrigt är att rekommendera) brukade jag bokstavligen knyta fast både höga e och b i stämskruvarna då jag hade precis samma problem (då med en Gibson Explorer), strängen kan tendera att släppa efter när den är hårt åtspänd om, precis som föregående postare skrev, hålen i stämskruvarna är lite för stora. Så dra en knut så kommer det nog fungera sen. Du kan även testa att gå upp i tjocklek på strängarna.
Citera
2013-08-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
jag förstår inte var du menar? Du har svårt att stämma den nedersta (tunnaste) e-strängen?
Det går bra upp till B...men sen kommer du inte vidare till c,d och e?
aa precis, okej ska försöka med alla tips ni gett mig tack så mycket för alla svar, ska försöka mitt bästa
Citera
2013-08-06, 17:08
Medlem
Har testat allt nu, funkar fortfarande inte men jag kom upp till D, jag undrar hur ni menar med att man ska knyta och så? ska jag ta av strängan eller ta av stämskruvarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in