2013-08-06, 18:34
Medlem
För in strängen i stolpen, böj strängen i 90 grader (eller mer) så att risken att den far ut ur hålet minskar, försök hålla strängen kvar där medan du skruvar på stämskruvsflärpen och försök hålla strängen spänd med handkraft under tiden du skruvar.

Pilligt? Ja. Men det brukar gå efter 1-3 försök eller så.

Tricket är att inte, absolut INTE släppa spänsten på strängen förrän du skruvat tillräckligt för att strängen börjar spänna upp sig själv.

Men visst, med det sagt så är det ju också sant att vissa stämskruvar/stolpar är ett helsike att ha att göra med. Jag vill minnas att även jag hade det förbenat svårt att stränga om en Squier Strat en gång just pga att de tunnaste strängarna gled ur hålen hela tiden. Bäst är nog om man är två som gör det, då kan en hålla strängen kvar och hålla den spänd med fingrarna, medan en annan skruvar på stämskruven. Ifall man inte har ett sånt där fiffigt verktyg som skruvar snabbt förstås. Det finns ju såna där stämskruvsvevar, både manuella och elektriska så det går fort att skruva.
Senast redigerad av Klopski 2013-08-06 kl. 18:37.
Citera
2013-08-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopski
För in strängen i stolpen, böj strängen i 90 grader (eller mer) så att risken att den far ut ur hålet minskar, försök hålla strängen kvar där medan du skruvar på stämskruvsflärpen och försök hålla strängen spänd med handkraft under tiden du skruvar.

Pilligt? Ja. Men det brukar gå efter 1-3 försök eller så.

Tricket är att inte, absolut INTE släppa spänsten på strängen förrän du skruvat tillräckligt för att strängen börjar spänna upp sig själv.

Men visst, med det sagt så är det ju också sant att vissa stämskruvar/stolpar är ett helsike att ha att göra med. Jag vill minnas att även jag hade det förbenat svårt att stränga om en Squier Strat en gång just pga att de tunnaste strängarna gled ur hålen hela tiden. Bäst är nog om man är två som gör det, då kan en hålla strängen kvar och hålla den spänd med fingrarna, medan en annan skruvar på stämskruven. Ifall man inte har ett sånt där fiffigt verktyg som skruvar snabbt förstås. Det finns ju såna där stämskruvsvevar, både manuella och elektriska så det går fort att skruva.
ska ja ta av strängan eller hur menar du?
Citera
2013-08-06, 22:10
Medlem
Sjätte strängan (E)

Min E stränga vill inte stämmas upp, den går max till B och när jag försöker stämma upp den så åker den ner till A igen.... Vad ska jag göra? helt nyköpt gitarr fick den idag... "stål"
Citera
2013-08-06, 23:05
Medlem
reklamera, köper du en ny gitarr ska du inte behöva meka med den det första du gör
Citera
2013-08-07, 08:30
Medlem
Men det är inte så att du känner att strängen kommer gå av om du fortsätter spänna, utan den hoppar helt enkelt tillbaka ett par tonsteg när du nått visst långt i själva stämmandet?
Kan det vara så att du använder hela strängen och att stämskruven inte räcker till mängden sträng som ska viras runt den. Det som kan hända då är att det "översta lagret" av strängen som virats runt stämskruven lossnar från skruven och då "poppar" den tillbaka som du beskriver i första inlägget. Ganska luddig beskrivning från min sida kan jag erkänna, om du inte förstår kanske jag kan förklara lite bättre om någon timma när min hjärna vaknat till liv.

Alternativt kan du ladda upp en film på när du försöker stämma gitarren så får vi se/höra exakt vad som händer.
Citera
2013-08-07, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andre12345
Men det är inte så att du känner att strängen kommer gå av om du fortsätter spänna, utan den hoppar helt enkelt tillbaka ett par tonsteg när du nått visst långt i själva stämmandet?
Kan det vara så att du använder hela strängen och att stämskruven inte räcker till mängden sträng som ska viras runt den. Det som kan hända då är att det "översta lagret" av strängen som virats runt stämskruven lossnar från skruven och då "poppar" den tillbaka som du beskriver i första inlägget. Ganska luddig beskrivning från min sida kan jag erkänna, om du inte förstår kanske jag kan förklara lite bättre om någon timma när min hjärna vaknat till liv.

Alternativt kan du ladda upp en film på när du försöker stämma gitarren så får vi se/höra exakt vad som händer.
Strängan känns väldigt lös medans jag stämmer, den är inte hård eller så, och när man stämmer så är det inga svårigheter att skruva upp den bara att den hoppar tillbaka, kan försöka ladda upp nån film senare idag när nån kommer förbi och hjälper mig filma. Tack för att du försöker hjälpa =)
Citera
2013-08-07, 10:40
Medlem
Sjuntorparns avatar
lånar tråden i hopp om svar.

sitter och klinkar lite på min dammiga gitarr. lärde mej aldrig spela, men har börjat med lite tabulatur nu. kul när det låter som man vill.

http://www.gitarr.org/tabs/top-gun.html

jag är på översta raden och harvar. men dom sista två 7orna låter inte rätt. antar att jag ska göra på nått speciellt sätt? står en pil upp, och full ?

mottager gärna tips på nån bra bok med enkla tabulaturer att köpa. eller nån websida. dom flesta sidor verkar vara betalsidor, och då köper jag hellre en bok.
Citera
2013-08-08, 17:25
Medlem
Tjena! Jag har spelat gitarr(självlärd, och lite hjälp av olika personer) i ungefär 4-5 månader nu och känner att jag står och stampar på samma ställe hela tiden.
Jag kan i princip alla "vanliga ackord" typ A, D, F, G, Am, C... ja ni fattar. Jag kan baréackorden, men dom behöver finaslipas vilket jag håller på med.
Men sen då? Är det plock jag bör gå in på? Lära mig skalor? Hur går jag tillväga härnäst?
Citera
2013-08-08, 19:08
Medlem
Vad är detta för gitarr?

Har hittat en gitarr efter en ovanlig vindsstädning, men har inte en susning vad det är för gitarr.
Finns det någon vänlig själv här som skulle kunna hjälpa mig att avslöja vad det är för gitarr/samt modell?

Martin Sigma är märket, det har jag lyckats komma fram till själv, men resten är väldigt oklart...

http://img849.imageshack.us/img849/6694/9u87.jpg
Citera
2013-08-08, 19:16
Medlem
NovaOculuss avatar
Modellen liknar väldigt mycket "Les Paul" något som Gibson ligger bakom

En enkel googlesökning på "Sigma les paul" gav mig samma gitarr som du visar.
Citera
2013-08-08, 19:16
Medlem
Les Paul!
Citera
2013-08-08, 19:20
Medlem
Les Paul är nog svaret. Vad tror vi värdet är på en sådan då? Att lära sig spela på den själv är ingen idé, så tanken är att sälja den till någon som har nytta av den.

Dock står det "Custom" längst upp på "halsen" eller vad man ska säga. Vad säger det om gitarren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in