Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
En plats på Säter kund kanske vikas åt hr. åklagaren van der Kwast också, kanske . . . . ?
Herr åklagaren är bara en av aktörerna, och min uppfattning är att han skött sitt jobb för nitiskt och bortsett från fakta som talar emot åtalen. Men det blir för enkelt att utse en syndabock, för då har man en enkel förklaring och saken är ur världen.
Herr advokat skötte inte heller sitt jobb och han tog inte tillvara klientens intresse. Men i detta fall är det kanske
tur i oturen, då advokaten glatt gick vidare till nästa mordåtal för klientens räkning, till ny rättegång. I och med att advokaten till och med var för slapp att gå vidare till hovrätten, underlättade han paradoxalt framgången i resningarna.
Min uppfattning är att det hade varit en omöjlighet att få resning i HD, av flera skäl, där ett starkt skäl är att nu sitter L*mbertz där som skulle ha utgjort en propp. Av kollegiala skäl hade man mörkat hela affären med motivering att det inte har prejudikatintresse. I och med att målen inte kommit upp i hovrätten minskade prestigen. Domarna var inte uppe till bedömning om resning i HD, i den lilla begränsade krets av ledamöter som är justitieråd.
Det är ett systemfel, som vi alla är medvetna om föreligger, men det "gör ont" att se att rättssystemet måste korrigeras i det förträffliga landet Sverige, som moraliserar över andra länders brister. Därför låter man nu enskilda löpa gatlopp, och väljer sina offer lika djävulusiskt som tidigare förövare. Det gör att de ytterst ansvariga går fria, och kan fortsätta som om ingenting har hänt.
Det värsta enligt min uppfattning är hur domstolen prövar bevis och kommer undan genom att inte motivera domar enligt regler som skulle ge klarhet i hur de fann att åklagaren styrkte åtalen med bevis. De värsta aktörerna satt i tingsrätterna, och de kommer undan därför att nu har man utsett bekväma syndabockar, som gått i pension.
Man blir av med problemet genom att skylla på folk som inte är aktiva längre, medan liknande aktiviteter pågår fortfarande i domstolarna. Vi har folk i tingsrätterna som
skiner i lagstiftningen.