2013-08-04, 03:37
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Herr advokat skötte inte heller sitt jobb och han tog inte tillvara klientens intresse. Men i detta fall är det kanske tur i oturen, då advokaten glatt gick vidare till nästa mordåtal för klientens räkning, till ny rättegång. I och med att advokaten till och med var för slapp att gå vidare till hovrätten, underlättade han paradoxalt framgången i resningarna.

Ett sjukt tankesätt som belyser Quick-fansens abnormalitet. Ni bryr er inte ett skit om de verkliga offren, det vill säga de dödas anhöriga. Det enda ni är intresserade (närmast besatta) av är lille Quicks frigivelse. Jag hade hellre sett att Quick dömdes för ett mord och satt inne för det än att åtta mordutredningar saboterades totalt.
Citera
2013-08-04, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Utmärkt inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ett sjukt tankesätt som belyser Quick-fansens abnormalitet. Ni bryr er inte ett skit om de verkliga offren, det vill säga de dödas anhöriga. Det enda ni är intresserade (närmast besatta) av är lille Quicks frigivelse. Jag hade hellre sett att Quick dömdes för ett mord och satt inne för det än att åtta mordutredningar saboterades totalt.
Så hellre en falsk dom än fullständig restitution av flera falska domar. En falsk dom ska alltså stå kvar, mot bättre vetande, för att du ska känna dig något så när tillfreds?
Citera
2013-08-04, 07:08
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Åh vilken intellektuell dvärg du är!! Rättsväsendets fokus på Quick är ju vad som har saboterat mordutredningarna och lyssnar man in de anhöriga så vill de ju inte att man kallar någon för mördare och håller denne dömd/inlåst. De vill ju generellt att mordet utreds och att den verklige mördaren får ta ansvar för sitt brott. Kanske också få veta hur det gick till och orsaken till mordet.

Men eftersom Kwast och Co ville tampas med en seriemördare, och Quick villigt iklädde sig den rollen så gick t.ex. Johan Asplunds anhöriga miste om chansen till en seriös utredning av mordet på Johan. Jfr SvD:

Citat:
– Det är en epok som avslutas men också en sorg att vi inte kommer längre. I 20 år har vi fått leva med Thomas Quick, det är en väldigt lång tid. Vi har alltid vetat att Thomas Quick inte har någonting att göra med Johan. Det här är inget avslut för oss, vi kommer aldrig att få veta vad som hänt Johan, säger hon.

Att åklagare Christer van der Kwast, dåvarande justitiekansler Göran Lambertz och övriga inblandade i rättsprocessen i åtalen mot Sture Bergwall aldrig dömts eller stängs av från tjänst är en skandal, menar Anna-Clara Asplund.

Hon ser fram emot att justitieminister Beatrice Ask (M) håller sitt löfte om en noggrann granskning av fallet.

– Jag hoppas att de kommer fram till att detta är fullständigt vansinne. Att åklagare, psykologer, rättsläkare och andra har fått hålla på som de har gjort, det är fruktansvärt.

Att vilja att Quick frikänns är alltså inte i något motsatsförhållande till att vara engagerad för de anhöriga. De som vill att han frikänns behöver heller inte vara i någon Quick-fanclub eller hans kompisar.
Citera
2013-08-04, 07:16
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Åh vilken intellektuell dvärg du är!! Rättsväsendets fokus på Quick är ju vad som har saboterat mordutredningarna och lyssnar man in de anhöriga så vill de ju inte att man kallar någon för mördare och håller denne dömd/inlåst. De vill ju generellt att mordet utreds och att den verklige mördaren får ta ansvar för sitt brott. Kanske också få veta hur det gick till och orsaken till mordet.

Men eftersom Kwast och Co ville tampas med en seriemördare, och Quick villigt iklädde sig den rollen så gick t.ex. Johan Asplunds anhöriga miste om chansen till en seriös utredning av mordet på Johan. Jfr SvD:

Att vilja att Quick frikänns är alltså inte i något motsatsförhållande till att vara engagerad för de anhöriga. De som vill att han frikänns behöver heller inte vara i någon Quick-fanclub eller hans kompisar.

Fattade du ens vad jag skrev? Den här Vresrosen var överlycklig över att Borgström gick vidare och inte insåg situationen eftersom det hjälpte till i resningarna av Quicks fall (vad är det för sinnessjukt resonemang???). Jag menar att det hade varit bättre ifall advokaten hade sagt: "men vänta här, det är något som inte stämmer i detta fallet".

Jag kanske övertolkar Vresrosens inlägg men det framstår som märkligt i mina ögon.
Senast redigerad av snillet_1 2013-08-04 kl. 07:18.
Citera
2013-08-04, 07:20
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Utmärkt inlägg!

Så hellre en falsk dom än fullständig restitution av flera falska domar. En falsk dom ska alltså stå kvar, mot bättre vetande, för att du ska känna dig något så när tillfreds?

Tja. Dessa flera falska domar har totalt förstört 6-7 utredningar eftersom att en icke skyldig man blev dömd i dessa fall. EN dom (1) hade inte förstört resterande utredningar. Är du med mig?
Citera
2013-08-04, 07:45
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
. Det enda ni är intresserade (närmast besatta) av är lille Quicks frigivelse. Jag hade hellre sett att Quick dömdes för ett mord och satt inne för det än att åtta mordutredningar saboterades totalt.
Vilket mord ska vi då välja ut där Quick ska få vara felaktigt dömd och den verklige mördaren aldrig utredas?

Du skriver väldigt märkligt i förhållande till vad du sedan säger dig mena....
Citera
2013-08-04, 11:25
Medlem
Citat:
Fattade du ens vad jag skrev? Den här Vresrosen var överlycklig över att Borgström gick vidare och inte insåg situationen eftersom det hjälpte till i resningarna av Quicks fall (vad är det för sinnessjukt resonemang???). Jag menar att det hade varit bättre ifall advokaten hade sagt: "men vänta här, det är något som inte stämmer i detta fallet".

Jag kanske övertolkar Vresrosens inlägg men det framstår som märkligt i mina ögon.

Jag är inte lycklig över att någon går vidare som om ingenting har hänt efter att orsakat dessa skador för SB, de verkliga offrens anhöriga och skattebetalarna. Jag är arg, för att de som ställt till med detta inte bryr sig och kommer undan, och att vara ansvarig finns inte med på kartan.

När det är för illa, för mycket åt helvete, blir det den knuffen som behövs för att man ska upptäcka en sak som denna. Det var många som reagerade innan Råstam strukturerade avsaknaden av bevisning, i kombination med terapi och medicinering.

Du verkar inte förstå hur svårt det är att få resning, och att det paradoxalt förenklar saken att advokaten inte överklagade och var passiv i försvaret av SB. Man kan i resningsansökan peka på felaktig bevisning och bristande domskäl, i tingsrätten. Att saken inte är avgjord av jurister. Min uppfattning är att när ett mål inte ens prövats i hovrätt blir det enklare att kritisera felaktiga domar.

Det är just för att vissa personer är skyddade och skyddar varandra, som man enligt ritual lägger allt krut på förbrukade personer, gör dem till syndabockar. De som ändå gått i pension. Än en gång ger man dig på de som inget har att sätta emot, medan de riktigt fula fiskarna går fria. De som är chefer, högt uppsatta inom rättsväsendet är osynliga. De som ansvarar inom psykiatrin och har makt och ansvar hoppas på att saken ska gå över och glömmas. Deras strategi är att så tvivel om SB är skyldig, för att slippa ta itu med orsak och verkan.

Din reaktion visar hur känslig denna sak är, och att det handlar inte enbart om SB. Saken visar hur det kan gå till i domstolarna, och inom psykiatrin. När jurister och läkare förvandlas till en mob. De glömmer all yrkesheder och väljer att bortse från rättsordningen och etiken. Juristerna blir ett gäng som har det trevligt med varandra när de träffas, i stället för att beakta sina roller i ett system. Det handlar om vem man tjänar och är lojal mot.

Denna sak visar hur viktigt det är med processregler. Bevisvärderinbg har blivit ett skämt i domstolarna där smutskastning/förtal/fördomar styrker brott. Man får till en seriemördare på förutfattade meningar och tilliten till kollegors goda arbete som visade sig vara en myt.

Det finns många ömma tår, som skulle sluta ömma om en kommission undersökte saken och visade på systemfelen. Det skulle gynna de som har respekt för rättsordningen och gör sitt bästa varje dag inom vården.

De jurister och läkare som har yrkesheder och respekt för sina medmänniskor, skulle bli glada över att man påtalar specifikt avarter och rötägg inom yrkeskårerna.
Citera
2013-08-04, 12:52
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är just för att vissa personer är skyddade och skyddar varandra, som man enligt ritual lägger allt krut på förbrukade personer, gör dem till syndabockar. De som ändå gått i pension. Än en gång ger man dig på de som inget har att sätta emot, medan de riktigt fula fiskarna går fria. De som är chefer, högt uppsatta inom rättsväsendet är osynliga. De som ansvarar inom psykiatrin och har makt och ansvar hoppas på att saken ska gå över och glömmas. Deras strategi är att så tvivel om SB är skyldig, för att slippa ta itu med orsak och verkan.
Nu uppfattar jag iofs att Kwast är den kanske fulaste fisken då åtal och fällande domar föll, och med störst ansvar. Självklart har också Borgström ett starkt ansvar, och hans agerande ligger någonstans mellan inkompetens och att ha följt klientens instruktioner.

I efterhand finns också ett ansvar, att inte rätta till det felaktiga och att hålla varandras ryggar. Här tänker jag då på de sammansvurna, Gubb-Jan, Penttinen, Kwast, Borgström och Lambertz. Särskilt den senare stör jag mig då på. Han har både i egenskap av JK underlåtit att göra ett rimligt gott arbete, och har därefter lett de sammansvurnas gäng från sin tjänstemail på HD (!)

Helt utan skam i kroppen påpekar han t.ex. att Råstams bok är ett journalistiskt haveri, snarare än ett juridiskt. Att man drar mer och mer felaktiga slutsatser ju längre man läser. Jfr gärna hela artikeln i Legally Yours nr 4 2012 (sid 12-17), och som ni hittar här.
Citera
2013-08-04, 13:21
Medlem
Bergwall är ju ganska vänligt inställd till att prata om hur illa behandlad han blivit och hur fel allt gått. fine.

MEN, är det någon som vet (har hört eller läst) någonting där han säger minsta lilla om de faktiska brott han begått? har han ånger för de sexbrott han faktiskt begått? Tänker han ofta på de han utsatt?
Tänker han ofta på familjen i kidnappningsdramat?
Citera
2013-08-04, 13:42
Medlem
Stina-Linas avatar
Det kan inte hjälpas jag tar detta igen:

Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
I en rättegång är det så att det måste finnas rum för ifrågasättanden och att kunna skapa rimligt tvivel så att fallet verkligen prövas.En domstol ska inte fälla och döma en person hur gärna personen än vill bli fälld och dömd ungefär...............
Sånt görs ju inte i andra sammanhang....det fanns mord däröver hundra personer sagt sej vara mördare.............och ingen av dem kom ens ifråga när det gällde skuldfrågan.

M.a.o en rättegång ska inte tillfredsställa åklagarens behov av att få mord lösta genom fällande dom, de anklagades behov av att bli dömd.Psykologernas behov av ära eller polisutredarens behov att ha rätt.Eller en advokats önskan att uppfylla den anklagades önskan.En domstol ska bara skipa rättvisa.Den skipas aldrig utan motbevisning och ifrågasättande resonemang.

Vad jag förstår har det inte förekommit några ifrågasättanden av TQs skuld under rättegångar och domar och advokaten sa "ja han ville ju bli dömd"

Långström påpekade också att det i fallet med TQ fanns ett antal olösta mord som man så ihärdigt ville lösa,som han tänker.Mina tankar är då att åklagaren med benäget bistånd till varje pris ville lösa dem eftersom alla andra gått bet.

Men den inriktningen och med skygglappar åt alla sidor tänker jag "kan det gå annat än snett?"

Advokatens roll är inte att göra som den anklagade vill utan att försöka ta reda på de fakta som talar för den anklagades oskuld och så rimligt tvivel där det finns skäl till det.Även om den anklagade på alla villkor vill bli dömd måste advokaten väl med de usla tecken till "bevis" som fanns ha haft skäl att undra varför TQ ville bli dömd.Till det kan det ju finnas många svar,men inga av dem sökte advokaten efter!!!!!!!!!!!!!!!!

Sen fördes resonemang om domarna och tingsrätterna,men när de dömer ska de ha allt på bordet.Om det då finns minst 13 pärmar som står utom synhåll och som kallas för slask..hur kan de då ha hela underlaget för domarna? Ja de skulle ju förståss ha reagerat på att det inga motsägerlser fanns
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-08-04 kl. 14:00.
Citera
2013-08-04, 13:53
Medlem
Stina-Linas avatar
Kjell-Britt
Var har Du varit.Jag lade in en länk igår med en intervju med SB som inte drar sej det minsta för att stå för sin del känner ånger och "detta bär jag med mej till graven"

Citat SB
Citat:
Jag kommer att bära min ånger och skuld intill döden:

Jag har lyssnat på många intervjuer där han som enda person i röran har tagit på sej sitt ansvar uttryckt sin känsla av ånger och skuld.Hur har det kunnat undgå Dej undrar jag

Du får väl leta som vi andra!
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-08-04 kl. 14:00.
Citera
2013-08-04, 16:12
Medlem
Stina-Linas avatar
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/expertutlatande-var-ovetenskapligt_4588299.svd
SåCs inblandning

Och en till

http://www.vof.se/blogg/minnesexperten-sven-ake-christianson/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in