Citat:
Ursprungligen postat av
snillet_1
Fattade du ens vad jag skrev? Den här Vresrosen var överlycklig över att Borgström gick vidare och inte insåg situationen eftersom det hjälpte till i resningarna av Quicks fall (vad är det för sinnessjukt resonemang???). Jag menar att det hade varit bättre ifall advokaten hade sagt: "men vänta här, det är något som inte stämmer i detta fallet".
Jag kanske övertolkar Vresrosens inlägg men det framstår som märkligt i mina ögon.
Jag är inte lycklig över att någon går vidare som om ingenting har hänt efter att orsakat dessa skador för SB, de verkliga offrens anhöriga och skattebetalarna. Jag är arg, för att de som ställt till med detta inte bryr sig och kommer undan, och att vara ansvarig finns inte med på kartan.
När det är för illa, för mycket åt helvete, blir det den knuffen som behövs för att man ska upptäcka en sak som denna. Det var många som reagerade innan Råstam strukturerade avsaknaden av bevisning, i kombination med terapi och medicinering.
Du verkar inte förstå hur svårt det är att få resning, och att det paradoxalt förenklar saken att advokaten inte överklagade och var passiv i försvaret av SB. Man kan i resningsansökan peka på felaktig bevisning och bristande domskäl, i tingsrätten. Att saken inte är avgjord av jurister. Min uppfattning är att när ett mål inte ens prövats i hovrätt blir det enklare att kritisera felaktiga domar.
Det är just för att vissa personer är skyddade och skyddar varandra, som man enligt ritual lägger allt krut på förbrukade personer, gör dem till syndabockar. De som ändå gått i pension. Än en gång ger man dig på de som inget har att sätta emot, medan de riktigt fula fiskarna går fria. De som är chefer, högt uppsatta inom rättsväsendet är osynliga. De som ansvarar inom psykiatrin och har makt och ansvar hoppas på att saken ska gå över och glömmas. Deras strategi är att så tvivel om SB är skyldig, för att slippa ta itu med orsak och verkan.
Din reaktion visar hur känslig denna sak är, och att det handlar inte enbart om SB. Saken visar hur det kan gå till i domstolarna, och inom psykiatrin. När jurister och läkare förvandlas till en mob. De glömmer all yrkesheder och väljer att bortse från rättsordningen och etiken. Juristerna blir ett gäng som har det trevligt med varandra när de träffas, i stället för att beakta sina roller i ett system. Det handlar om vem man tjänar och är lojal mot.
Denna sak visar hur viktigt det är med processregler. Bevisvärderinbg har blivit ett skämt i domstolarna där smutskastning/förtal/fördomar styrker brott. Man får till en seriemördare på förutfattade meningar och tilliten till kollegors goda arbete som visade sig vara en myt.
Det finns många ömma tår, som skulle sluta ömma om en kommission undersökte saken och visade på systemfelen. Det skulle gynna de som har respekt för rättsordningen och gör sitt bästa varje dag inom vården.
De jurister och läkare som har yrkesheder och respekt för sina medmänniskor, skulle bli glada över att man påtalar specifikt avarter och rötägg inom yrkeskårerna.