2013-08-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borpen
Kort telegram på Aftonbladet idag:
"Nu när Sture Bergwall, tidigare Thomas Quick, friats för de åtta mord som han dömts för öppnar Säters rättspsykiatriska klinik för att ompröva vården av honom, skriver DN.
Säter avvaktar ett uttalande från Socialstyrelsens rättsliga råd.
– Det är bättre att en opartisk instans gör en bedömning, eftersom vi är ifrågasatta, säger verksamhetschefen Ulf Cristoffersson.
I förra veckan ansåg chefsöverläkaren att Bergwall fortfarande är psykiskt störd."

Verksamhetschefen verkar i alla fall ta till sig lite från debatten...
Tror inte alls det, han vet innevarande tillsynsärende i frågan kommer att besluta. Detta är pinsamt uppenbart försök att förekomma denna. Kommer alldeles försent i mina ögon.
Citera
2013-08-02, 12:45
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag tror att han och de på Säter hoppas att detta ska passera så omärkligt som möjligt,och att han inte är så stor i mun för det just nu
Citera
2013-08-02, 14:26
Medlem
vemvetvadduvisstes avatar
De på "Säter" är nog övertygande att socialstyrelsens rättsliga råd kommer fram till samma bedömning som Chefsöverläkaren gjorde förra veckan.
Citera
2013-08-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Har hört det av flera läkare på ett privat plan. Detta är ju inget man vågar skriva ned, men det är inget nytt. Finns beskrivet i flera äldre medicinhistoriska böcker kring de stora sinnessjukhus man skapade i början på 1900-talet. Många gånger så förpassades läkare med problem med spriten osv till dessa kliniker då man i hög grad ansåg att patienterna var obotligt sinnessvaga, särskilt då på asyler. Därav den frihet även som tolererades kring nya spännande metoder, långbad, lobotomeringar och tvångssteriliseringar. Dessa patienter var inte människor med egen vilja och kapacitet att veta sitt eget bästa.

Sätt in den nya experimentmetoden med förträngda minnen i sitt historiska sammanhang så blir bilden mycket klar. Även om man naturligtvis har förståelse för människovärdet på ett filosofiskt teoretiskt plan, så är det klart att vissa personer faller tillbaka på de äldre synsätten på patienten.

Att Birgitta Sthåle undgår all granskning i denna soppa undgår mitt förstånd, hon var ju spindeln i nätet. Men mer allvarligt så har hon inte tagit avstånd från charlatanismen hon plågade Sture Bergwall med, fanskapet hade ju t.o.m. Skrivit en bok om detta som skulle ges ut. Ett exemplar av råkopian har Sture kvar, denna gavs väl till Råstam? Oavsett, varför duckar man för att peka ut de ansvariga. Hon var ju i allt detta en mycket offentlig och självbelåten person när det begav sig.

Är det inte dags att gräva lite och kolla vad dessa personer i denna skandal?
De kan inte dömas rent lagmässigt, ej heller bli föremål för disiplinåtgärder. Men det minsta man kan kräva är väl att denna historia dokumenteras och deras eftermäle blir korrekt återgivet?

Jag delar alls inte den bedömningen. Möjligen är den historiska beskrivningen riktig men idag ser det annorlunda ut. (Eftersom detta är en sidodiskussion håller jag den så kort och så ontopic som möjligt) Möjligen är det så att stolpskotten bland läkare är överrepresenterade bland psykiatriker men jag känner flera mycket kunniga läkare som är mycket hängivna sin psykiatriska gärning!

I allt övrigt, däremot, tycker jag att du resonerar helt rätt. Sthåle är en av nyckelpersonerna i den här soppan och hon bär en stor del av skulden till att det gick fel.

EDIT: Sthåle är däremot inte psykiatriker, hon är psykolog.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-08-02 kl. 15:17.
Citera
2013-08-02, 17:27
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
vemvetvadduvisste
De på "Säter" är nog övertygande att socialstyrelsens rättsliga råd kommer fram till samma bedömning som Chefsöverläkaren gjorde förra veckan

Varför går det inte in? Det har inte gjorts någon bedömning av SBs hälsotillstånd på årtionden,denne läkare har aldrig träffat SB! Man har istället tagit den flera årtionden gamla ej ens godkända diagnosen.
Det vet den som "läser på"
Citera
2013-08-02, 18:14
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
scheele Att Birgitta Sthåle undgår all granskning i denna soppa undgår mitt förstånd, hon var ju spindeln i nätet. Men mer allvarligt så har hon inte tagit avstånd från charlatanismen hon plågade Sture Bergwall med, fanskapet hade ju t.o.m. Skrivit en bok om detta som skulle ges ut. Ett exemplar av råkopian har Sture kvar, denna gavs väl till Råstam? Oavsett, varför duckar man för att peka ut de ansvariga. Hon var ju i allt detta en mycket offentlig och självbelåten person när det begav sig.

Den första att spinna på denna linje var ju Kj*ll Långb*rgs som då hette Pers*on.Det var han som la an kursen som Ståhle sen fortsatte.Ändå kom en tidigare terapeut B*rgitta Rindb*rg att tala om i polisförhör att det han "mindes" ang övergrepp KP senare L "fick fram" enligt henne inte var sanning.
Hon hade varit SBs terapeut på 80-talet.

Som jag ser det är det KP numera L..i efternamn som började detta och Ståhle tog över för att den förre slutade.Så båda två borde få stå till svars för sin del

Det slår mej förresten att GJ har varit tyst sen friandet!
Citera
2013-08-02, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Den första att spinna på denna linje var ju Kj*ll Långb*rgs som då hette Pers*on.Det var han som la an kursen som Ståhle sen fortsatte.Ändå kom en tidigare terapeut B*rgitta Rindb*rg att tala om i polisförhör att det han "mindes" ang övergrepp KP senare L "fick fram" enligt henne inte var sanning.
Hon hade varit SBs terapeut på 80-talet.

Som jag ser det är det KP numera L..i efternamn som började detta och Ståhle tog över för att den förre slutade.Så båda två borde få stå till svars för sin del

Det slår mej förresten att GJ har varit tyst sen friandet!

Felpost!
Senast redigerad av Palkranen 2013-08-02 kl. 18:34.
Citera
2013-08-02, 18:34
Medlem
Stina-Linas avatar
Gubb Jan som intill dumhet ansett att SB varit skyldig
Citera
2013-08-02, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Gubb Jan som intill dumhet ansett att SB varit skyldig

Ja jag kom på det. Därför tog jag tillbaka min fråga och ändrade till felpost
Citera
2013-08-02, 18:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Fast när det gäller hans nuvarande tillstånd så lär det ingå kontinuerliga bedömningar beroende på hur han beter sig mot personalen och övriga intagna.

Visst kan man ta in en oberoende läkare men det är väl en ganska långdragen och komplicerad process givet att man väl behöver studera honom under en längre tid. Det är väl heller inte omöjligt att han vet hur han ska manipulera en ny läkare som dyker upp, och bete sig "normalt" under utvärderingstiden.
Mja.... Såvitt jag vet så lutar man sig fortfarande på en gammal utredning på Säter. Hur en psykiatriutredning går till där patienten kan vara manipulativ vet jag inte, men eftersom sådna utförs antar jag att det finns metoder för detta. Tycker nog att du slingrar dig jag...
Citera
2013-08-02, 20:33
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Fast när det gäller hans nuvarande tillstånd så lär det ingå kontinuerliga bedömningar beroende på hur han beter sig mot personalen och övriga intagna

Det enda jag vet är att han skött sej exemplariskt på Säter,det finns inga anteckningar om något annat................. enligt vad som kom fram under HRs arbete
Citera
2013-08-03, 01:10
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Nu får vi hoppas att ansvariga läkare/psykologer i säter fråntas sina legitimationer från sina utövande verksamheter.
Och att en oberoende komission sätts in för att granska detta spektakel.

Norge har anmält sitt intresse av att vilja delta i en granskande kommission.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in