Citat:
Ursprungligen postat av
cyTs
2) Vad är det för 15% av total skuldsättning du pratar om?
3) Varför? Som brfinnehavare äger du inte din lägenhet, varför ska jag då betala för lagfart?
Om du däremot köper en ägarelägenhet så äger du verkligen din lägenhet och får då betala lagfart.
Jag pratar om den totala skuldsättningen dvs föreningens skuld plus det du betalar för din brf bostad.
Som brf innehavare äger man inget och ska inte betala någon lagfart, men man kan ta ut liknade avgift ändå eller som jag skrev ta bort den för villa köpare. Detsamma gäller pantbrev.
Dom skenande bopriserna orsakas ju av brf bostader där man trollar bort alla avgifter samt döljer skulder bakom en förening. Därför byggs det mer och mer brf villor just för att man ska kunna belåna upp i skyarna.
Grannen säljer nu ett parhus/radhus och det till samma pris som 2007, dessa hus har inte stigit en krona under alla dessa år inte heller villorna. Vilket är bra.
Som sagt nånting är ju alvarligt fel när man betalar dubbelt så mycket för att ha rätten att bo i en lägenhet mot att kunna äga ett hus tomt och garage. Då jämför jag endast boyta priserna och tar inte med i beräkninge att om man köper en villa så får man tomt och garage.
Varför kan man då inte trolla bort skatter vid bilköp och hävda att bilen tillhör en förening och att man då inte behöver betala varken bilskatt eller bensinskatt.
OM en brf köpare fick betala samma utgifter som en villaköpare så skulle vi i allafall inte ha något problem på den svenska bostadsmarknaden. Sen om man skulle kalla det lagfart, pantbrev eller något annat så spelar det ingen roll, för det är fel att man kan slippa undan så mycket utgifter bara genom att bilda en förening.
Det vore bra att tex ta ut en förenings avgift på 1.5% för att registrera sig som boende i föreningen, samt 1.5% på din del av föreningens skuld. Detta skulle göra det lönsamt för föreingar att amortera istället för att slösa pengar så det skulle bli billigare att anluta sig till föreningar med låg skuld.