Citat:
Ursprungligen postat av
tunguska211
Man borde lära sig av villa priserna som stått still i många år, för en villa betalar man 15% kontant plus pantbrev och lagfart totalt ca 17% an inköpspriset. Köper man en bostadsrätt så döljs halva kostnaden i föreningen och man betalar bara 15% på inköpspris halvan.
Jag sålde ett BRF radhus i Sollentuna och köpte en villa i Sollentuna, för brf radhuset fick jag
28tkr/kvadrat o föreningens skuld var dessutom på ca 2 mile på min kvadratmerte ryta. Total skuldsättning ca 48tkr/kvm i brf boendet.
Köpte en villa byggd år 2000 och betalade 26tkr per kvm,några hundra meter bort och då har jag stor tomt och eget garage.
Helt sjuk fel prisbild då man får så mycket mer om an köper villa, men pga 15% regeln så väljer folk att buda max på brf lägenheter istället.
Det bästa sättat vore at jämna ut skillnaden mellen villa (bra) och brf (dåligt) genom att kräva 15 % inkl föreningens skuld samt att man får betala lagfart och pantbrev även på brf lägenheter.
Detta skulle jämna ut prisbilden mellan villa och BRF samt bromsa prisökningen som enbart sker på brf lägenheter idag.
Citerar mig själv, då lösningen är uppenbar. Man vet ju att problemet är BRF relaterat och inte villa relaterat så varför inte skapa samma regler för alla typer av fastigheter, klart många som sitter på dyra bostadsrätter gnäller men faktum är ju att stora skulder göms bakom brf föreningar och att man inte behöver betala kontantinsats på den hela skuldsättningen. Därför byggs mer och mer BRF villor så att man kan trycka ner kontant insatsen och öka belåningen vilket är bra för byggarna.
Exempel på 2 villor byggkostnad på 4 miljoner med tomt i sthlm.
Brf villa förenings lån 3 miljoner, försäljningspris 3 mille totalt 6 mille samt 2 mille vinst till byggföretag. Kontantinsats 15% på 3 mille = 450.000 samt månads avgift på säkert 7000 till en förening
En riktig likvärdig villa 4 milj kontantinsats 15% 600.000 plus 60.000 lagfart och 60.000 pantbrev = 720.000 i kontantinsats för samma hus. Drift kostnad ca 2500/mån
Vilket hus budas det mest på...