2013-07-25, 11:15
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Läste du inte ordet "ständigt"? Klart att det inte funkar i evighet för då kommer kostnaden för bostaden att tränga ut alla andra saker du vill göra eller så får du flytta till Tensta till slut. Och nu stiger räntorna...

Om löneskillnader i landet ökar konstant, så kan priserna för bostäder i vissa regioner öka i förhållande till rikssnittet av reallönerna. Inte för evigt, men väldigt, väldigt länge.
2013-07-25, 11:25
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Om löneskillnader i landet ökar konstant, så kan priserna för bostäder i vissa regioner öka i förhållande till rikssnittet av reallönerna. Inte för evigt, men väldigt, väldigt länge.

Länge och ständigt är ju inte samma sak men visst är det så som du säger. I Hong Kong kostar det till exempel lätt 50000/månad att bo i ett bra läge och det är mycket möjligt att det är ditåt vi är på väg i Sverige. Frågan är ju bara vad livskvaliteten blir för alla de som med näbbar och klor försöker bosätta sig i "bra" områden? Frågan är vidare hur dessa kommer att reagera när de inser att de inte ens har råd att äta ute längre om de vill bo kvar på Södermalm...
2013-07-25, 11:33
Bannlyst
Svensk ekonomi går fram som ett höghastighetståg.

KI: Hushållen lyfter konjunkturen i Sverige.

Hushållen ökade sina skulder med 4,7 % i juni, samma siffra som i juni månad förra året.

Stabil utveckling och huspriserna ska upp.
2013-07-25, 11:47
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
"DINKY is an acronym that stands for "Dual Income, No Kids Yet". It describes a high-earning couple who do not have children yet and are therefore able to afford a more expensive consumer lifestyle."

Har du ens förstått innebörden av begreppet? När paren inte har barn har dem råd med en kostsammare livsstil. Således när paren har barn så har dem inte råd med det längre för att barnen kostar för mycket...

Det spelar ju ingen roll från viket perspektiv man betraktar det. Resultatet blir detsamma.
Kvällen på den spanska krogen försvinner, istället sitter man och dricker saft med barnen. Det har inte primärt med pengar att göra utan att man inte dönar och super när man har barn. Det är svårt glida till USA hyra en bil och åka runt. Istället blir det Legoland.

Därför är det felaktigt i en barn-kalkyl att räkna semesterkostnader som något som tillkommer.

Det är snarare något som faller bort, det blir en liten besparing.
Senast redigerad av Hartarbete 2013-07-25 kl. 11:50.
2013-07-25, 12:16
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
... När paren inte har barn har dem råd med en kostsammare livsstil. Således när paren har barn så har dem inte råd med det längre för att barnen kostar för mycket....

Du 80-talist är det inte så? Eller tom 90-talist?
2013-07-25, 12:29
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
jag äger fem st tvåor innanför tull, värda sammanlagt 17 milj, inköp 10 milj, lån 7 milj, fyra är uthyrda, varav två ska säljas i vinter, ytterligare två nästa sommar. Min plan är att istället köpa ett litet krypin norr om Los Angeles, börjar lessna på att det bara väller in fler o fler blattar, negrer o annat muslimskräp i Sthlm, Sverig kommer o barka åt helvete, hela skåne är redan förlorat' gbg snart, sthlm nästa, inget jag vill investera långsiktigt i, svenskar är världens fegaste o mesigaste folkslag, fy fan det äcklar mig.

Du kommer aldrig kunna köpa dig fri från mångkulturen. Hela Kalifornien är fullsmockat av mexare och andra hispanics, och det blir bara värre på den fronten. Ca 40% av Kalifornien befolkas idag av vita, och det bara väller in spics (som många gånger är bra mycket mer kriminella än musslorna).
2013-07-25, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Enligt vilken bank då? Länk?

4000 kr per månad är en komiskt absurt hög siffra.

Ni som skriver att 4000 kr är en absurd siffra, har ni själv barn?

Tror ni att kostnaden för att barn bara består av mat? Första levnadsåret ska ni skaffa barnvagn, skötbord, bärsele, etc, grundutrustning som alla behöver och alla som har barn kan nog skriva under på att man har allt detta. Redan där är du uppe i 20 000 kr, en högst realistisk siffra. Till detta tillkommer mat och blöjor, då är du uppe i 1000 kr till i månaden. Jul och födelsedag? Kostar pengar det också. Redan det första levnadsåret är du uppe i 35000-40000 kr. Har du en liten bil? Det är bara att byta till kombi om du ska få plats med allt. ännu en gång mer kostnader. Ska ditt barn gå på dagis? 1000 kr i månaden igen. Ska du spara åt ditt barn? Även detta är en kostnad och inte en post i din balansräkning som någon skrev, det är ju en kostnad för dig och dina barns pengar. Ska ni utnyttja era föräldradagar när ni får barn? Då blir det inkomstbortfall i 18 månader för ett par. Detta är bara en liten del av alla kostnader, börjar man summera allt så inser man att barn kostar MYCKET pengar.
Senast redigerad av Perfecthairline 2013-07-25 kl. 16:43.
2013-07-25, 17:03
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Det spelar ju ingen roll från viket perspektiv man betraktar det. Resultatet blir detsamma.
Kvällen på den spanska krogen försvinner, istället sitter man och dricker saft med barnen. Det har inte primärt med pengar att göra utan att man inte dönar och super när man har barn. Det är svårt glida till USA hyra en bil och åka runt. Istället blir det Legoland.

Därför är det felaktigt i en barn-kalkyl att räkna semesterkostnader som något som tillkommer.

Det är snarare något som faller bort, det blir en liten besparing.
Jag ska ge dig en ledtråd och sedan låta dig tänka själv:
Skillnaden är frivillighet och tvång.

Hojta till om det var jobbigt att tänka så kan jag förklara för dig.

Citat:
Du 80-talist är det inte så? Eller tom 90-talist?
80-talist, bingo. Vad har det med saken att göra?

Är det bättre att vara 70-talist med ett barn i dagisåldern tycker du?
2013-07-25, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Om du hade provat att läsa mitt inlägg innan du kommenterat så hade du märkt att jag uppgav källa. Till skillnad från dig.

Min källa finns sedan tidigare i tråden, https://www.flashback.org/sp43961521.
2013-07-26, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
men är du helt jävla blåst i huvet? Tror du en ny byggnad och bostadsrättsförening med lägenheter uppstår ur tomma intet, sedan säljer denna förening sina egna lägenheter, och en prisrabatt belastar föreningen?? hade du inte varit sä jävla efterbliven hade du fattat att prisrabatten belastar byggbolaget som köpt marken och byggt huset, tex JM, så att deras vinstmarginal sjunker från 31% till 30%.

Och för din info, imbecill, så vill byggbolagen att det ska gå trögt att sälja, går det lätt att sälja har dom prissatt för lågt, det optimala för byggbolaget är att lägenheterna säljs i långsam jämn takt under de två år försäljningen pågår från start till inflytt, sista lägenheten ska säljas samma dag som byggnaden är färdigbyggd, optimalt.

"Jävla blåst", "imbecill", "efterbliven".

Det var värst.

Du låter väldigt säker på att dessa rabatter belastar byggbolagen. Jag är väldigt osäker på att det är på det viset. Jag drar öronen åt mig för jag tror inte att ägarna till byggbolagen bjuder på sänkta vinster eller tom ber om förluster. Hur finansieras dessa rabatter? Svaret är inte självklart.

Företag önskar inte trög försäljning men önskar givetvis högsta möjliga priser. Trög försäljning torde tvärtemot skrämma dem. Lager vill man inte sitta på längre än nödvändigt. Dessutom, i mitt fall såg det ut som sannerligen färdigbyggt men rabatten var där ändå.
2013-07-26, 01:25
Medlem
Man borde lära sig av villa priserna som stått still i många år, för en villa betalar man 15% kontant plus pantbrev och lagfart totalt ca 17% an inköpspriset. Köper man en bostadsrätt så döljs halva kostnaden i föreningen och man betalar bara 15% på inköpspris halvan.

Jag sålde ett BRF radhus i Sollentuna och köpte en villa i Sollentuna, för brf radhuset fick jag
28tkr/kvadrat o föreningens skuld var dessutom på ca 2 mile på min kvadratmerte ryta. Total skuldsättning ca 48tkr/kvm i brf boendet.

Köpte en villa byggd år 2000 och betalade 26tkr per kvm,några hundra meter bort och då har jag stor tomt och eget garage.

Helt sjuk fel prisbild då man får så mycket mer om an köper villa, men pga 15% regeln så väljer folk att buda max på brf lägenheter istället.

Det bästa sättat vore at jämna ut skillnaden mellen villa (bra) och brf (dåligt) genom att kräva 15 % inkl föreningens skuld samt att man får betala lagfart och pantbrev även på brf lägenheter.

Detta skulle jämna ut prisbilden mellan villa och BRF samt bromsa prisökningen som enbart sker på brf lägenheter idag.
2013-07-26, 02:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tunguska211
Man borde lära sig av villa priserna som stått still i många år, för en villa betalar man 15% kontant plus pantbrev och lagfart totalt ca 17% an inköpspriset. Köper man en bostadsrätt så döljs halva kostnaden i föreningen och man betalar bara 15% på inköpspris halvan.

Jag sålde ett BRF radhus i Sollentuna och köpte en villa i Sollentuna, för brf radhuset fick jag
28tkr/kvadrat o föreningens skuld var dessutom på ca 2 mile på min kvadratmerte ryta. Total skuldsättning ca 48tkr/kvm i brf boendet.

Köpte en villa byggd år 2000 och betalade 26tkr per kvm,några hundra meter bort och då har jag stor tomt och eget garage.

Helt sjuk fel prisbild då man får så mycket mer om an köper villa, men pga 15% regeln så väljer folk att buda max på brf lägenheter istället.

Det bästa sättat vore at jämna ut skillnaden mellen villa (bra) och brf (dåligt) genom att kräva 15 % inkl föreningens skuld samt att man får betala lagfart och pantbrev även på brf lägenheter.

Detta skulle jämna ut prisbilden mellan villa och BRF samt bromsa prisökningen som enbart sker på brf lägenheter idag.

Du har vissa poänger, som kan hålla med om eller inte, beroende på åsikt i frågan.

Däremot, köper man en BR där föreningen har nästan lika stor skuld som marknadspriset per m2 så bör man nog inte göra en så stor investering alls, utan hyra sitt boende eftersom man är en ekonomisk idiot. I den mån sådana föreningar existerar (det kan inte vara många, även om en del nyproduktion är väldigt högt skuldsatta) så är de ju i det närmaste konkursmässiga och/eller har avgifter som direkt borde avskräcka varenda potentiell köpare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in