2013-08-02, 16:09
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Vi vänder på steken: Räntorna höjs och och sjuksköterskan tvingas betala 6% i ränta. Eftersom räntorna höjts går inte fabror banken med på amorteringsfria lån längre utan vill vara på den säkra sidan. Med imam Reinfeldts arbetslinje räknar vi på att sjuksköterskan får en amorteringstid på 40 år eftersom hon ska jobba tills hon är 70(minst) för att försörja Mahundas och Ali baba i förorten som inte har några planer på att förvärvsarbeta utan tänkte tillbringa resten av livet på skinnsoffan tuggandes khat.

Ränta (efter avdrag): 5.890,5
Avgift: 1.500
Amortering (ingen kostnad, jag vet, men det påverkar hennes disponibla inkomst): 3.506,25
Totalt: 10.896,5

Nu hamnar vi istället på ca 50% av lönen som måste gå till bostaden. Räknar man inte med amorteringen hamnar vi på 34%.

Ungefär den här situationen tror jag är ett troligare scenario om ett par år.

men din jävla banjospelande imbecill, om vi någonsin i framtiden har räntor på 6% har vi också snittbruttolöner på 45k, kolla på historiken angående nettolön och boendekostnad innan du kastar ur dej dina efterblivna uträkningar.
2013-08-02, 16:15
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Hon lever alltså utan el och bryter mot lagen då hon saknar hemförsäkring? Du glömde driftkostnad, vilken brukar höftas till 750 - 1 000 spänn (el, internet, telefon, TV, hemförsäkring), och var såldes din 30-kvadratare med så låg månadsavgift till det kvadratmeterpriset?

Det är inga problem med glädjekalkyler. Det blir svårare i verkligheten...
men är du helt jävla efterbliven???? jag anger standardsiffror för Kungsholmen centralt, jag menar vilken idiot köper 30m2 för 66 med avgift över 1500kr???, och eftersom sjuksköterskan har 17.555kr kvar efter nettoboendekostnader täcker det med råge dina jävla tillägg.
2013-08-02, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
men din jävla banjospelande imbecill, om vi någonsin i framtiden har räntor på 6% har vi också snittbruttolöner på 45k, kolla på historiken angående nettolön och boendekostnad innan du kastar ur dej dina efterblivna uträkningar.

Menar du på allvar att lönerna historiskt sett följt räntorna? När räntorna sjunkit från 10-12% ner till dagens 3% har alltså även lönerna sjunkit skarpt, eller?
2013-08-02, 17:58
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Menar du på allvar att lönerna historiskt sett följt räntorna? När räntorna sjunkit från 10-12% ner till dagens 3% har alltså även lönerna sjunkit skarpt, eller?
nej fler faktorer spelar in självklart, t ex prisuppgång har mer än väl kompenserat löneskillnaden du pratar om.
2013-08-02, 18:01
Avslutad
Citat:
nej fler faktorer spelar in självklart, t ex prisuppgång har mer än väl kompenserat löneskillnaden du pratar om.

Hänger inte riktigt med på det uttalandet.

Vad jag ifrågasätter är att det automatiskt skulle bli en 50-procentig löneökning bara för att räntan går från 3% till 6%. Lönerna har inte korrelerat med räntorna förr, varför skulle de det nu?
2013-08-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Hänger inte riktigt med på det uttalandet.

Vad jag ifrågasätter är att det automatiskt skulle bli en 50-procentig löneökning bara för att räntan går från 3% till 6%. Lönerna har inte korrelerat med räntorna förr, varför skulle de det nu?

Ett scenario där räntan ligger på 6% en längre tid utan att inflationen sticker iväg är väldigt orimlig.

I slutet av 80-talet hade jag över 10% sparränta men inflationen låg väl runt där också. Bolånen låg på väl på 12-15%.

Förra gången vi hade "hög" ränta var 2008 och då låg den på runt 6% men samma år låg inflationen på runt 4% och ekonomin gick som tusan.
2013-08-02, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ett scenario där räntan ligger på 6% en längre tid utan att inflationen sticker iväg är väldigt orimlig.

I slutet av 80-talet hade jag över 10% sparränta men inflationen låg väl runt där också. Bolånen låg på väl på 12-15%.

Förra gången vi hade "hög" ränta var 2008 och då låg den på runt 6% men samma år låg inflationen på runt 4% och ekonomin gick som tusan.

Visst, inflationen kan absolut öka och så även lönerna, men var får du en 50-procentig löneökning ifrån med 4% inflation? Det skulle vara under väldigt många år innan lönerna stigit 50%.
2013-08-02, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av engis
Folk i fjollträsk måste ju vara perversa.

Betalar miljoner för en liten vrå och stå ut med att bli påhoppade i varje gathörn och på kommunala kommunikationerna av kulturberikare och annat drägg.

Mycket våldsbrott för dom med sig också och berikning av våra svenska tjejer som dom säger ville ha sex med 10 st av dom..

Än är den siste idioten inte född i sverige sluta rösta på sjuklövern för fan..

Jag har bott mitt i stan hela mitt vuxna liv (och det är rätt länge) och har ännu inte blivit påhoppad på stan.

Lika mycket som du tydligen inte kan tänka dig att bo i stockholm, lika lite kan jag tänka mig att bo någon annanstans i Sverige. Skulle jag flytta så skulle det definitivt bli till en större stad, då t.o.m Stockholm känns rätt litet.

Alla har vi olika prioriteringar och är beredda att betala för dem.
2013-08-02, 23:08
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
66k/m² billigt? Jag ska visa dig billigt din jetsetkuf.
Jag köpte min lägenhet 1999 och då betala jag 300kr/m². I dag så verkar priserna gått upp lite och det ligger kring 4 251 kr/m² nu. Hyffsad skillnad mot de galna priserna i centrala sthlm.
2013-08-03, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunguska211
Man borde lära sig av villa priserna som stått still i många år, för en villa betalar man 15% kontant plus pantbrev och lagfart totalt ca 17% an inköpspriset. Köper man en bostadsrätt så döljs halva kostnaden i föreningen och man betalar bara 15% på inköpspris halvan.

Jag sålde ett BRF radhus i Sollentuna och köpte en villa i Sollentuna, för brf radhuset fick jag
28tkr/kvadrat o föreningens skuld var dessutom på ca 2 mile på min kvadratmerte ryta. Total skuldsättning ca 48tkr/kvm i brf boendet.

Köpte en villa byggd år 2000 och betalade 26tkr per kvm,några hundra meter bort och då har jag stor tomt och eget garage.

Helt sjuk fel prisbild då man får så mycket mer om an köper villa, men pga 15% regeln så väljer folk att buda max på brf lägenheter istället.

Det bästa sättat vore at jämna ut skillnaden mellen villa (bra) och brf (dåligt) genom att kräva 15 % inkl föreningens skuld samt att man får betala lagfart och pantbrev även på brf lägenheter.

Detta skulle jämna ut prisbilden mellan villa och BRF samt bromsa prisökningen som enbart sker på brf lägenheter idag.

Citerar mig själv, då lösningen är uppenbar. Man vet ju att problemet är BRF relaterat och inte villa relaterat så varför inte skapa samma regler för alla typer av fastigheter, klart många som sitter på dyra bostadsrätter gnäller men faktum är ju att stora skulder göms bakom brf föreningar och att man inte behöver betala kontantinsats på den hela skuldsättningen. Därför byggs mer och mer BRF villor så att man kan trycka ner kontant insatsen och öka belåningen vilket är bra för byggarna.

Exempel på 2 villor byggkostnad på 4 miljoner med tomt i sthlm.

Brf villa förenings lån 3 miljoner, försäljningspris 3 mille totalt 6 mille samt 2 mille vinst till byggföretag. Kontantinsats 15% på 3 mille = 450.000 samt månads avgift på säkert 7000 till en förening

En riktig likvärdig villa 4 milj kontantinsats 15% 600.000 plus 60.000 lagfart och 60.000 pantbrev = 720.000 i kontantinsats för samma hus. Drift kostnad ca 2500/mån

Vilket hus budas det mest på...
2013-08-03, 00:53
Medlem
En annan sjuk sak är att en BRF förening sprider ut sina skulder på alla typer av ägda kvadratmeter och inkluderar tex garage, tvättstuga och cykel-parkering(förråd), allt som har tak över sig. Medans villa priserna räknas på boyta och resten som tex garage, tomt area, friggebod räknas som Bi Yta och inte medräknas i kvm priset. Därför är det reella villapriset ca hälften av brf priserna.

Klart är också att det finns mycket fördomar om bostäder i sthlm, någon skrev att det knappt gick att få ett radhus för under 4 mille i förorten, och det är ju klart överdrivet då man får en sjysst villa, tomt och garage för 3-3,5 mille.

Men jag har suttit i en brf lgh som gått upp från ca 8, 9 hundra tusen till 1,4 på några år, medans radhus och villor stått på samma nivå. Har dessutom sett många som sålts till lägre pris än inköpspris 2007.

Bästa sättet att få bukt på skenande priser är.

1.BRF bostäder så skall föreningens skuld delas med bo ytan och redovisas med försäljnings (accept) priset per kvm. Då kommer folk förstå den totala belåningen.

2. Köpare av BRF bostad skall på samma sätt som villa köpare betala 15% av den totala skuldsättningen. (om ni tycker jag har fel så förklara varför man ska sponsra BRF köpare)

3. Lägg till avgift för pantbrev och lagfart på samma sätt som vid köpa av villa, alternativt ta bort dessa avgifter och ersätt med en likvärdig avgift oavsett bostadstyp. (om ni tycker jag har fel så förklara varför man ska sponsra BRF köpare)
2013-08-03, 09:24
Medlem
Citat:

Det där påståendet får du gärna förtydliga, vad har lön med räntan att göra överhuvudtaget? Enligt ditt resonemang så borde lönerna ha fallit historiskt då det enligt dig finns ett samband mellan lön och räntor och räntorna är nu historiskt låga. Det du säger är alltså att vi har fått en generell lönesänkning sedan 2008?

Citat:

Ännu en gång, vad menar du? Du är ganska snabb med att kalla folk för banjospelande imbeciller men jag kan inte säga att jag är särskilt imponerad av dina resonemang heller...
Senast redigerad av Perfecthairline 2013-08-03 kl. 09:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in