2013-07-22, 16:33
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
<klipp>
Vad är det som gäller egentligen? Kan vi kräva våra raster på ett eller annat sätt eller gör cheferna rätt som dom gör hittills?

Mja, pauser är inte reglerade i Arbetstidslagen. Raster är det.

Citat:
Utöver rasterna ska de anställda kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får man inte lämna arbetsplatsen, och pausen räknas som arbetstid. Arbetstidslagen anger inte hur många eller långa pauserna ska vara, utan säger rent allmänt att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt.
http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/sv/Amnen/Rast-och-paus/

Tyvärr finns ju skrivningen "i den mån det är möjligt" vilket kan tolkas lite hur man vill.
2013-07-30, 10:20
Medlem
Beskrivning av problem:
(Gäller kompis) Kontorsassistent, kanske 20 pers på plats.

Frågeställning:
Fråga 1: Anställningskontraktet anger uppsägningstiden som 1 månad för arbetsgivare och 2 månader för arbetstagare. Gäller detta eller finns det någon lag som har förträde?

Fråga 2: Vad gäller semester säger kontraktet "enligt semesterlagen". Då han har jobbat där sedan november förra året, hur mycket betald/obetald semester ger lagen honom rätt till nu i sommar/år?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Nej.
2013-07-31, 11:15
Medlem
Pope666s avatar
Ska ha med mig skattetabell till mitt nya jobb. Men hittar inget om det på skatteverket. De har slutat att fixa länk så man kan skriva ut sånt själv? Jag bor i kista i Stockholm.

Segt att man måste be dem skicka en sådan till en. Jag vill ju ha det nu.

Måste ta mycket tid när folk som ska börja jobba måste kontakta skatteverket för att de ska skicka en till dem.
2013-07-31, 12:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Ska ha med mig skattetabell till mitt nya jobb. Men hittar inget om det på skatteverket. De har slutat att fixa länk så man kan skriva ut sånt själv? Jag bor i kista i Stockholm.

Segt att man måste be dem skicka en sådan till en. Jag vill ju ha det nu.

Måste ta mycket tid när folk som ska börja jobba måste kontakta skatteverket för att de ska skicka en till dem.

Ehh, 30 ska du väl ha... Kika på http://www.skatteverket.se/download/18.2b543913a42158acf800017451/1355132866729/m%C3%A5nadsl%C3%B6n.pdf
2013-07-31, 13:44
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrattan
Beskrivning av problem:
(Gäller kompis) Kontorsassistent, kanske 20 pers på plats.

Frågeställning:
Fråga 1: Anställningskontraktet anger uppsägningstiden som 1 månad för arbetsgivare och 2 månader för arbetstagare. Gäller detta eller finns det någon lag som har förträde?
Då det inte finns kollektivavtal så gäller LAS.
Citat:
11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.
Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrattan
Fråga 2: Vad gäller semester säger kontraktet "enligt semesterlagen". Då han har jobbat där sedan november förra året, hur mycket betald/obetald semester ger lagen honom rätt till nu i sommar/år?
Man har alltid rätt till 25 dagars semester/år (undantaget korta anställningar över sommaren).
Betald semester går att räkna på;
Citat:
7 § Antalet semesterdagar med semesterlön beräknas på följande sätt. Från de dagar arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren under intjänandeåret (anställningstiden) subtraheras de dagar då arbetstagaren varit helt frånvarande från arbetet utan lön. Frånvaro som beror på semesterledighet, permittering eller ledighet som enligt 17–17 b §§ är semesterlönegrundande, liksom arbetsfria dagar som infaller under sådana frånvaroperioder, ska dock räknas in i anställningstiden. Differensen divideras med antalet dagar under intjänandeåret. Kvoten multipliceras med tjugofem. Om ett brutet tal då uppstår, avrundas detta till närmast högre hela tal. Lag (2009:1439).

2013-07-31, 16:38
Medlem
Hej!

Beskrivning av problem:
Jag sedan en månad tillbaka i kassan på en stor Ica-butik med över 100 anställda. Jag har tidigare jobbat ett år heltid i en Pressbyrå-butik och genom att uppvisa arbetsgivarintyget när jag blev anställd på Ica, fick jag direkt timlönen som gäller för ett års erfarenhet. MEN. Jag har under flera år jobbat till och från på denna Pressbyrå och har därför kommit på att jag borde ha skrapat ihop mer än bara ett års erfarenhet.

Jag har fått en sammanställning av alla mina timmar på Pressbyrån och undrar nu vad som gäller när man ska räkna ut sin vana. Som jag har förstått det så måste man snitta 10h tim/vecka för att det ska räknas. Men, är det utslaget per månad, eller per sammanhängande tid man jobbar?

Här är ett exempel hur jag jobbat 2012:
Januari 14 tim
Februari 13 tim
Augusti 65,25 tim
September 89,25 tim
Oktober 179,25 tim
November 48 tim

Totalt arbetat 408,75 tim.
Slår man ut timmarna på de 6 månader (24 veckor) jag arbetat så blir snittet över 10 tim/ vecka och jag borde därmed kunna tillgodoräkna mig denna tid.
408,75/24= 17,03

Om man räknar på detta sätt så har jag 2,5 års yrkesvana.

Frågeställning:
Räknas min yrkesvana som 2,5 år enligt uträkningen ovan? Eller räknas yrkesvana per månad, år eller på något annat sätt?

Ja, Handels. Det har både Ica och Pressbyrån.
2013-08-01, 09:44
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malix
Hej!

Beskrivning av problem:
Jag sedan en månad tillbaka i kassan på en stor Ica-butik med över 100 anställda. Jag har tidigare jobbat ett år heltid i en Pressbyrå-butik och genom att uppvisa arbetsgivarintyget när jag blev anställd på Ica, fick jag direkt timlönen som gäller för ett års erfarenhet. MEN. Jag har under flera år jobbat till och från på denna Pressbyrå och har därför kommit på att jag borde ha skrapat ihop mer än bara ett års erfarenhet.

Jag har fått en sammanställning av alla mina timmar på Pressbyrån och undrar nu vad som gäller när man ska räkna ut sin vana. Som jag har förstått det så måste man snitta 10h tim/vecka för att det ska räknas. Men, är det utslaget per månad, eller per sammanhängande tid man jobbar?

Här är ett exempel hur jag jobbat 2012:
Januari 14 tim
Februari 13 tim
Augusti 65,25 tim
September 89,25 tim
Oktober 179,25 tim
November 48 tim

Totalt arbetat 408,75 tim.
Slår man ut timmarna på de 6 månader (24 veckor) jag arbetat så blir snittet över 10 tim/ vecka och jag borde därmed kunna tillgodoräkna mig denna tid.
408,75/24= 17,03

Om man räknar på detta sätt så har jag 2,5 års yrkesvana.

Frågeställning:
Räknas min yrkesvana som 2,5 år enligt uträkningen ovan? Eller räknas yrkesvana per månad, år eller på något annat sätt?

Ja, Handels. Det har både Ica och Pressbyrån.

Enligt Handels kollektivavtal gäller som förutsättning att erhålla branschvanetillägg att din ordinarie arbetstid (schemalagd arbetstid) varit i genomsnitt minst tio timmar per vecka under året. Arbetstiden är tillåten att variera med plus, minus fem timmar per vecka för deltidsanställd. Eventuell mertid räknas inte som ordinarie arbetstid.

https://www.flashback.org/sp44045137
2013-08-02, 20:28
Medlem
bussturkens avatar
Hej jag jobba tre veckor för ett företag som gått i konkurs och jag har ej fått ut min lön, har läst om statlig lönegaranti men fattar inte rikigt hur det funkar, har inga pappper på att jag va anställd heller och jobbade på timma, är pengarna röka eller finns det hopp om att få dom?
2013-08-02, 20:39
Medlem
Jag arbetar heltid 7-4 jobb. Jag är den enda som jobbar på röda veckodagar, men jag får bara OB ersättning.
exempel: jobbar Valborg 8h(alla andra är ledig) jag får 40krx8timmar för den dagen (320kr för en heldag).
Ska jag kräva timlön i efterhand? Det har pågått många röda dagar nu
2013-08-03, 00:26
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bussturken
Hej jag jobba tre veckor för ett företag som gått i konkurs och jag har ej fått ut min lön, har läst om statlig lönegaranti men fattar inte rikigt hur det funkar, har inga pappper på att jag va anställd heller och jobbade på timma, är pengarna röka eller finns det hopp om att få dom?
Kontakta konkursförvaltaren omgående och hävda din rätt till lön, dvs, tala om hur du skulle ha jobbat och vad du skulle haft i lön.

Citat:
Ursprungligen postat av qqqwwwettt
Jag arbetar heltid 7-4 jobb. Jag är den enda som jobbar på röda veckodagar, men jag får bara OB ersättning.
exempel: jobbar Valborg 8h(alla andra är ledig) jag får 40krx8timmar för den dagen (320kr för en heldag).
Ska jag kräva timlön i efterhand? Det har pågått många röda dagar nu
Hur ska vi kunna veta det? Har du något avtal du arbetar utifrån, eller är du helt avtalsfri?
2013-08-04, 12:15
Medlem
Vet inte om jag postar rätt nu men jag chansar.

Är det någon här som har en aning om vad "helglönen" ligger på för Ambulerande Tjänstemän ? Unionens bemanningsföretagsavtal, har kollat igenom alla "avsnitt" jag kan tänka mig att man kan hitta det i avtalet utan lycka ..
2013-08-04, 16:27
Medlem
Computerzs avatar
Hur svårt är det att få till ett kollektivavtal på sin arbetsplats? I dagsläget har vi inget sådant utan alla får individuella avtal så att säga. Men i detta så saknas både övertidsersättning och OB samt att vi har obetald semester.

Om jag går med i facket (Handels) och ber dem prata med våran chef. Tror ni att det finns chans till avtal eller åker jag på sparken för att jag skapar bekymmer för min arbetsgivare istället? Vi är ett tiotal anställda totalt sett på företaget. Ingen av oss är med i facket idag. Endast akassa.

Vi har 15000 kr i grundlön (inkl sem.ersättning) samt 0.85% provision på försäljning. Provision börjar dock räknas efter de två första miljonerna varje månad.

Tycker ni att det är bra att gå med i facket även fast vi saknar kollektivavtal eller det menlöst?

Tacksam för svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in