2018-11-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Om du är med i facket så ta med en representant från dom till nästa möte.
AG brukar bli lite mer eftertänksam då.

Du behöver inte ta ställning till något under mötet utan ta det med dig, diskutera med facket och vid nästa möte har ni kanske lagt upp en strategi för det fortsatta förhandlandet.

Jag har kontaktat facket och ska prata lite djupare med dom imorgon. Grejen är att jag är duktig på det jag gör, alltid punktlig och får jobbet gjort över förväntan tillsammans med duktiga kollegor. Det är endast i syfte att statuera exempel istället för att få organisationen som helhet att styra upp arbetsmiljöarbetet som hittills varit under all kritik.
2018-11-23, 23:44
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Hej! Min arbetsgivare anser att jag ska säga upp mig själv pga förlorat förtroende. Det är inte min jobbförmåga som brister då jag är lagbas och väldigt drivande i det dagliga arbetet med nöjda arbetsledare och kunder. Bakgrunden är en incident för tre månader sedan då arbetsmiljöverket utdömde en sanktionsavgift då jag inte hade haft personligt fallskydd.
Jag har fått en skriftlig varning iom detta och hädanefter skött det exemplariskt. Till saken ska sägas att det genomgående varit fusk hos alla anställda men ledning har sett mellan fingrarna. Inte nog med det, arbetsledning har även efter det inträffade slarvat grovt med säkerhetstänket vilket jag har bildbevis på. Nu tar dem in mig på personligt möte där dom lägger fram det som att vi ska gå egna vägar och erbjuder mig 2mån betalt arbetsbefriad vilket jag tycker är ett hån. Känns som att arbetsgivaren vill använda mig att statuera exempel trots att organisationen brustit i flera led. Jag har inte som avsikt att jobba kvar i något längre perspektiv med dom pressade mig med att skriva på eller fundera över helgen.

Citat:
Oj missade det i all text, vad är skäligt i en sån här situation? Dom kan ju inte säga upp mig men vill bli av med mig som ett avskräckande exempel. Om jag ska säga upp mig självmant med utebliven inkomstförsäkring så bör dom kompensera mig skäligt ekonomiskt är min tanke.

Citat:
Jag har kontaktat facket och ska prata lite djupare med dom imorgon. Grejen är att jag är duktig på det jag gör, alltid punktlig och får jobbet gjort över förväntan tillsammans med duktiga kollegor. Det är endast i syfte att statuera exempel istället för att få organisationen som helhet att styra upp arbetsmiljöarbetet som hittills varit under all kritik.

Från Svenskt näringslivs håll ville man ha möjlighet till jämkning i fall som detta. SN förutsåg nämligen att klantarshlen som du som inte fattat att "reglerna faktiskt gäller". För reglerna var i sig inte nya. De blev mer preciserade 2014/2015 men i sak de samma. Sanktionsavgifterna gjorde i ett slag att AG hade hela (ekonomiska) ansvaret även för idiotiska tilltag av AT. SN ville inte ha det så och försökte få en rimligare syn på ansvar för arbetsmiljön mellan AG och AT. SN ville få en jämkningsmöjlighet när AT som du fuckat upp. (Se bl.a sid 4 i SN:s remissvar när sanktionsavgifterna infördes: https://www.svensktnaringsliv.se/migration_catalog/remissvar-168-2013_575043.html/BINARY/Remissvar%20168-2013).

SN fick vad jag förstår inget gehör och nu råder strikt ansvar för AG vad varje enskild AT hittar på. Ett känt fall i branschen är det som hände på LIAB Plåtbyggarna där en snubbe som kunde allt om fallskydd helt enkelt struntade i det. LIAB fick en sanktionsavgift. https://www.arbetarskydd.se/Arbetsmiljobrott/botfalld-arbetsgivare-sanktionsavgifter-ar-bra-6933344

När sådant skit händer är det självklart att AG måste agera starkt. Om du visste vad som gällde om fallskydd men struntade i det har du "åsidosatt" dina skyldigheter gentemot företaget. Då finns det uppsägningsgrund.
2018-11-27, 11:52
Medlem
Vad gäller om arbetsgivaren missat ett inrapporterat arbetspass och inte betalat ut lön för just detta pass? Jag har påpekat detta och chefen säger att dom betalat ut det passet på nästa lön. Jag vill ha betalt för det passet NU! Inte nästa månad!

Vad är det som gäller? Göra om, göra rätt med omedelbar bums eller måste jag köpa chefens svar och vänta?
2018-11-27, 16:48
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Vad gäller om arbetsgivaren missat ett inrapporterat arbetspass och inte betalat ut lön för just detta pass? Jag har påpekat detta och chefen säger att dom betalat ut det passet på nästa lön. Jag vill ha betalt för det passet NU! Inte nästa månad!

Vad är det som gäller? Göra om, göra rätt med omedelbar bums eller måste jag köpa chefens svar och vänta?

Fel brukar korrigeras till nästa lön men om man rent lagligt kan kräva annat vet jag inte. Sen är det väl sällan bra att hamna på fel fot med sin arbetsgivare över bagateller....
Hur mycket rör det sig och klarar du dig inte med att vänta en månad? Är det värt besväret?
2018-11-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Från Svenskt näringslivs håll ville man ha möjlighet till jämkning i fall som detta. SN förutsåg nämligen att klantarshlen som du som inte fattat att "reglerna faktiskt gäller". För reglerna var i sig inte nya. De blev mer preciserade 2014/2015 men i sak de samma. Sanktionsavgifterna gjorde i ett slag att AG hade hela (ekonomiska) ansvaret även för idiotiska tilltag av AT. SN ville inte ha det så och försökte få en rimligare syn på ansvar för arbetsmiljön mellan AG och AT. SN ville få en jämkningsmöjlighet när AT som du fuckat upp. (Se bl.a sid 4 i SN:s remissvar när sanktionsavgifterna infördes: https://www.svensktnaringsliv.se/migration_catalog/remissvar-168-2013_575043.html/BINARY/Remissvar%20168-2013).

SN fick vad jag förstår inget gehör och nu råder strikt ansvar för AG vad varje enskild AT hittar på. Ett känt fall i branschen är det som hände på LIAB Plåtbyggarna där en snubbe som kunde allt om fallskydd helt enkelt struntade i det. LIAB fick en sanktionsavgift. https://www.arbetarskydd.se/Arbetsmiljobrott/botfalld-arbetsgivare-sanktionsavgifter-ar-bra-6933344

När sådant skit händer är det självklart att AG måste agera starkt. Om du visste vad som gällde om fallskydd men struntade i det har du "åsidosatt" dina skyldigheter gentemot företaget. Då finns det uppsägningsgrund.

Nu finns dessa regler för att företagen ska jobba systematiskt med arbetsmiljön. När organisationen brister, chefer sett mellan fingrarna eller uttryckligen säger att vi ska köra på utan viss utrustning för att jobben ska gå snabbt och billigt då får man räkna med att det kommer sanktionsavgifter någon gång. Vi jobbar ofta underbemannat och under väldigt hög stress. Det är våra chefer väl medveten om. Nu säger jag absolut inte att det var rätt av mig, jag har accepterat en skriftlig varning vilket betyder att dom får agera vid allvarlig överträdelse. Hade hellre sett att det fanns ett system där en lägre sanktionsavgift och personliga böter i viss mån kunde delas ut men det är inte jag som utformar reglerna.
2018-11-27, 22:39
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Nu finns dessa regler för att företagen ska jobba systematiskt med arbetsmiljön. När organisationen brister, chefer sett mellan fingrarna eller uttryckligen säger att vi ska köra på utan viss utrustning för att jobben ska gå snabbt och billigt då får man räkna med att det kommer sanktionsavgifter någon gång. Vi jobbar ofta underbemannat och under väldigt hög stress. Det är våra chefer väl medveten om. Nu säger jag absolut inte att det var rätt av mig, jag har accepterat en skriftlig varning vilket betyder att dom får agera vid allvarlig överträdelse. Hade hellre sett att det fanns ett system där en lägre sanktionsavgift och personliga böter i viss mån kunde delas ut men det är inte jag som utformar reglerna.
Så är det naturligtvis men ett steg för ett sådant företag att visa att nu gäller faktiskt reglerna och vända på "låt-gå-mentaliteten" är att ta i med hårdhandskarna när någon bryter mot regler.

Är du lagbas på bygg är du väl med i facket och då kommer det bli förhandling om företaget drar det till sin spets och säger upp dig. Intressant att se vart det landar, uppdatera gärna.
2018-12-09, 00:33
Medlem
konsumentkalles avatar
Kan jag som anställd får några konsekvenser av att ha arbetat mer övertid än man får? 200h+
Om facket får reda på det. Är det bara arbetsgivaren som får böter eller kan något hända mig?
2018-12-09, 04:59
Medlem
Hej!

Jag har arbetat på ett företag sedan 1/3-18 utan att ha mottagit ett anställningsavtal skriftligt. Lön med specifikationer osv har fungerat klockrent. Vad kan hända om man inte har ett avtal på papper?
2018-12-09, 22:46
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konsumentkalle
Kan jag som anställd får några konsekvenser av att ha arbetat mer övertid än man får? 200h+
Om facket får reda på det. Är det bara arbetsgivaren som får böter eller kan något hända mig?
Du kan inte få något straff för det. I en förhandling med facket skulle dom kunna begära skadestånd av din arbetsgivare men det är nog väldigt ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av ElGigante
Hej!

Jag har arbetat på ett företag sedan 1/3-18 utan att ha mottagit ett anställningsavtal skriftligt. Lön med specifikationer osv har fungerat klockrent. Vad kan hända om man inte har ett avtal på papper?
Det kan bli tjafs om vilka anställningsvillkor som egentligen gäller.
2018-12-09, 23:14
Medlem
Elvislever241s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benjo
Jag kommer fylla den här tråden då jag har den absolut inkompetentaste arbetsgivaren ni någonsin skådat.

Beskrivning av problem:
Det saknas pengar i kassaapparaterna.

Frågeställning:
Min arbetsgivare säger att han tänker ta pengar från våra löner nästa gång det saknas pengar. Kan han göra så?
Jag sa "det är väl du som tar dom!" #%¤/ idioti!

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Hrf (jobbar i ett gatukök)

Varför saknas det pengar i kassan?

Är det pga av felslag i kassan/gett tillbaka fel växel?
Förstår din arbetsgivare frustation
han jämför ju med kassaapparartens kvitto när han räknar kassan och det saknas pengar ofta
Det är naturligtvis arbetsgivarens ansvar att skapa bra rutiner runt kassahanteringen samt att utbilda personalen så att den som står i kassan inte gör felslag utan att kunna rätta till dom.
Förslå att han sätter upp en webbkamera vid kassan bra vid rån och då kan han ju lätt se om någon snor
2019-01-02, 01:26
Medlem
Hej, har fått ett förslag på anställningsavtal men inte skrivit på något. Då hittade jag detta:

Anställningsform Företag utan kollektivavtal kan ha andra anställningsformer.

TILLSVIDAREANSTÄLLNING
”Fast” anställning* fr*o*m 2019-01-01

TIDSBEGRÄNSAD ANSTÄLLNING
Provanställning* fr*o*m t*o*m
Sommarvikariat*

Allmän visstidsanställning* fr*o*m, dock längst t*o*m      
Säsongsanställning* fr*o*m       t*o*m      
Ålderspensionär* (fyllda 67 år)

Lön

Lön inklusive 2019 års lönerevision är 32*500/månad
Löneutbetalningsdag: 25

Arbetstid

Heltid, 40 timmar per vecka. Differentierad arbetstid 1/3-31/10+3 tim per vecka. Plustid tas ut i ledighet i dec/första halvan av feb efterföljande år

Deltid, timmar per månad. Sysselsättningsgrad: 100%

Någon som vet vad detta innebär? Främst det två sista styckena gör mig förbryllad.

Yrket gäller mark & anläggning.
2019-01-02, 08:48
Medlem
likeabawzs avatar
Hej gott folk.

Har ett litet problem jag skulle vilja vädra och få en second-opinion på.

Jag jobbar på ett företag i nuläget som är ganska litet, som säljare. 6 anställda (3 säljare med mig)
jag har jobbat här sedan Augusti. I avtalet står det att man har en provanställning 6 månader som vanligt. Sen kan man bli fastanställd eller uppsagd beroende på hur man presterat.

jag har sålt för över den budget vi kom överens om när jag skrev på avtalet. Jag har gjort jobbet regelrätt och varit här varje dag. Han har även sagt att han är nöjd med mig.
Vi pratade om anställning innan julledigheten och han vill nu ge mig PROJEKTANSTÄLLNING istället för fast. För att se att jag verkligen fortsätter leverera som jag gjort. Och inte börjar slacka liksom. Han tkr inte jag visat tillräckligt?! För att han haft folk tidigare som han fastanställt och så har de sålt dåligt och han har haft problem att sparka dem. Han dömer alltså mig utifrån andra?

Iallafall. Nu vill han ge mig det och skriva ett projektavtal fram till sommaren och fortsätter jag som jag gjort får jag fast DÅ. Jag tkr det känns helt sjukt. Är det ens tillåtet? Jag som har framtidsplaner som är omöjliga med projektanställning.

Just nu funderar jag på att söka jobb och får jag annat jobb så ska jag säga att jag fått det och byter om jag ej får fast, annars byta jobb om han står fast, eller tycker ni jag ska köra på och låtsas som ingenting och hoppas på fastanställning om cirka 6månader?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in