2013-07-12, 07:49
  #1909
Medlem
Hallå där alla med koll.

Jag är för närvarande tillsvidareanställd inom försäkringsbranschen där jag inte alls trivs, jag är utbildad svetsare och vill helst jobba på en verkstad eller liknande.

Mitt lilla problem:
Jag har semester fram tills v.33 då jag egentligen ska börja jobba igen, och igår blev jag uppringd av en gammal bekant som erbjöd mig ett annat jobb som passar mig bättre, grejen är att då måste jag börja där v.32 annars blir det inget av.

Får jag då (även fast jag kommer vara anställd och ha semester på det nuvarande jobbet) ta detta jobb eller finns det något som säger att jag inte får det?
Min uppsägningstid på det nuvarande jobbet är även det till v.33, alltså en vecka efter jag börjat på det nya jobbet.

Tack på förhand.
2013-07-13, 00:55
  #1910
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullpung
Hallå där alla med koll.

Jag är för närvarande tillsvidareanställd inom försäkringsbranschen där jag inte alls trivs, jag är utbildad svetsare och vill helst jobba på en verkstad eller liknande.

Mitt lilla problem:
Jag har semester fram tills v.33 då jag egentligen ska börja jobba igen, och igår blev jag uppringd av en gammal bekant som erbjöd mig ett annat jobb som passar mig bättre, grejen är att då måste jag börja där v.32 annars blir det inget av.

Får jag då (även fast jag kommer vara anställd och ha semester på det nuvarande jobbet) ta detta jobb eller finns det något som säger att jag inte får det?
Min uppsägningstid på det nuvarande jobbet är även det till v.33, alltså en vecka efter jag börjat på det nya jobbet.

Tack på förhand.
Det finns inget förbud mot parallella anställningar. Klarar du åtagandena mot båda parter, vilket det verkar som, är det bara att köra. Säg upp dig i morgon med sms och följ upp med samtal på måndag.
2013-07-13, 01:09
  #1911
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majesticbaby
*Kan man verkligen skriva ett "tillfälligt anställningsavtal"?
*If so, kan man verkligen skriva ett "tillfälligt anställningsavtal" utan att det faktiskt står på det att det är ett sådant? Och vad ska i så fall ingå i ett sådant? (Högst upp på avtalet står det "Anställningsavtal receptionist/anläggning."
*Kan hon, som simpel anställd, ej personalansvarig, skriva ett sådant kontrakt med mig? Hade det kanske inte varit bättre att i så fall vänta så att det blir korrekt från början?
*Är det jag som missuppfattat, eller är det faktiskt så att det bryter rätt hårt mot LAS?


Kollektivavtal finns enligt min uppfattning inte, utan de omfattas då alltså av LAS.

Eloge till den som orkar läsa igenom detta!
Jodå, jag läste i går, men orkade inte ge svar. I brist på piggare arbetsrättare får jag väl ändå ge lite råd.

* Ja, det finns inget som hindrar att man tecknar ett tillfälligt anställningsavtal.
* Det LAS-reglerade avtalet ska finnas på pränt senast en månad efter anställningsdagen. Hur ett ev "tillfälligt anställningsavtal" ska se ut är helt upp till parterna, dvs dig och din AG. Om en HR som ansvarar för anställningsavtal råkar vara på semester och avtalet inte undertecknas inom rätt tid, är detta ett försumbart brott om bristen åtgärdas så snart HR är åter på plats.
*Ett anställningsavtal skall, och kan endast, undertecknas av person i företagsledande ställning.
*Jag ser, i din wall, inga brott mot LAS. Vilka skulle de ha varit, tycker du?
2013-07-14, 01:41
  #1912
Medlem
Om ni vill undvika en oseriös arbetsgivare, kolla detta:
CJ Björnberg:

http://www.arbetsdomstolen.se/upload/pdf/2013/34-13.pdf
2013-07-14, 02:19
  #1913
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter-Aldenlov
Om ni vill undvika en oseriös arbetsgivare, kolla detta:
CJ Björnberg:

http://www.arbetsdomstolen.se/upload/pdf/2013/34-13.pdf
Nu får du nog förklara dig. På vilket sätt skulle denna dom utpeka något av de inblandade företagen som oseriöst?
2013-07-14, 17:08
  #1914
Medlem
Hej! Jag sommarjobbar i en livsmedelsbutik som tillhör en av de större butikskedjorna i landet. Jag själv har ingen jättebra koll på kollektivavtalet men min arbetsgivare har gett mig två efterföljande pass som tillsammans ger en dygnsvila på 9.30 timmar, strider inte det mot kollektivavtalet?
2013-07-15, 00:10
  #1915
Medlem
Hej! Har inte så bra koll. Men har precis fått ett jobb där man jobbar måndag till fredag och tre lördagar i månaden alla pass är på åtta timmar. Tycker själv att det låter mycket. Strider inte det mot något?
__________________
Senast redigerad av Jesper.Delgado 2013-07-15 kl. 00:40.
2013-07-15, 00:30
  #1916
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper.Delgado
Hej! Har inte så bra koll. Men har precis fått ett jobb där man jobbar måndag till fredag och tre lördagar i veckan alla pass är på åtta timmar. Tycker själv att det låter mycket. Strider inte det mot något?

Tre lördagar i veckan låter onekligen mycket
2013-07-16, 11:33
  #1917
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper.Delgado
Hej! Har inte så bra koll. Men har precis fått ett jobb där man jobbar måndag till fredag och tre lördagar i månaden alla pass är på åtta timmar. Tycker själv att det låter mycket. Strider inte det mot något?
Vilket avtal har du?
För mig som jobbar inom livsmedelsindustri hade det inte varit tillåtet. Antar att det tex inom vården är tillåtet.
2013-07-16, 11:52
  #1918
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
Vilket avtal har du?
För mig som jobbar inom livsmedelsindustri hade det inte varit tillåtet. Antar att det tex inom vården är tillåtet.
Jag kan tillägga att om det saknas avtal, eller om avtalet inte reglerar saken ska arbetstiden följa 13 - 17 §§ i Arbetstidslagen.
2013-07-18, 20:25
  #1919
Medlem
likearollingstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper.Delgado
Hej! Har inte så bra koll. Men har precis fått ett jobb där man jobbar måndag till fredag och tre lördagar i månaden alla pass är på åtta timmar. Tycker själv att det låter mycket. Strider inte det mot något?

Det är möjligt att arbeta i genomsnitt 40tim/v inom hotell- och restaurant. Har fått förklarat för mig att det kan innebära att man t.ex ena veckan kan arbeta 35tim och nästkommande t.ex 48tim.
Frågan är vilket avtal du har? om du arbetar inom hotell- och restaurant eller inom vården så är det nog inget avtalsbrott. Men jag är inte stensäker
2013-07-22, 15:40
  #1920
Medlem
Jobbar inom detaljhandel, cirkus 80 anställda och arbetsuppgifter av blandad sort(finns ju såklart allt från säljare, lagerarbetare etc). Kollektivavtal finns(handels).

En ständig diskussion pågår om de så kallade pauserna(som såklart skiljer sig från raster). Har arbetsgivaren rätt att neka oss dessa? Beroende på var man jobbar så kan det ibland innebära att stå på hårda stengolv i hög ljudvolym under 5 timmar innan den riktiga rasten börjar. Det brukar knorra ganska mycket hos cheferna när man frågar om att få gå och sätta sig i fem minuter och varva ner lite oavsett hur mycket eller lite det är att göra.

På vissa ställen är det inte ens okej att kvista iväg på toan och pissa en snabbis för att dom anser att man måste bli avlöst för att kunna få göra det(trots att det förekommer att personer jobbar helt själva på avdelningen ibland, vilket innebär att man måste hitta folk från andra avdelningar som avlöser i 3 minuter). Som ni kanske förstår så går ju detta inte - utan ett av de vanliga svaren när det börjar bli dags för toa är "kan du inte vänta till lite senare, alla är fullt upptagna just nu". Sure, det är inte konstigt men ja. Hör man detta flera gånger av olika chefer så blir det lätt lite jobbigt. Tar man dessutom lagen i egna händer och bara går på toa en snabbis så kan det resultera i en lätt utskällning ÄVEN fast det inte är någon fara så om platsen lämnas, inga maskiner som kan gå sönder eller nåt.


Vad är det som gäller egentligen? Kan vi kräva våra raster på ett eller annat sätt eller gör cheferna rätt som dom gör hittills?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in