Citat:
Ursprungligen postat av
majesticbaby
*Kan man verkligen skriva ett "tillfälligt anställningsavtal"?
*If so, kan man verkligen skriva ett "tillfälligt anställningsavtal" utan att det faktiskt står på det att det är ett sådant? Och vad ska i så fall ingå i ett sådant? (Högst upp på avtalet står det "Anställningsavtal receptionist/anläggning."
*Kan hon, som simpel anställd, ej personalansvarig, skriva ett sådant kontrakt med mig? Hade det kanske inte varit bättre att i så fall vänta så att det blir korrekt från början?
*Är det jag som missuppfattat, eller är det faktiskt så att det bryter rätt hårt mot LAS?
Kollektivavtal finns enligt min uppfattning inte, utan de omfattas då alltså av LAS.
Eloge till den som orkar läsa igenom detta!
Jodå, jag läste i går, men orkade inte ge svar. I brist på piggare arbetsrättare får jag väl ändå ge lite råd.
* Ja, det finns inget som hindrar att man tecknar ett tillfälligt anställningsavtal.
* Det LAS-reglerade avtalet ska finnas på pränt senast en månad efter anställningsdagen. Hur ett ev "tillfälligt anställningsavtal" ska se ut är helt upp till parterna, dvs dig och din AG. Om en HR som ansvarar för anställningsavtal råkar vara på semester och avtalet inte undertecknas inom rätt tid, är detta ett försumbart brott om bristen åtgärdas så snart HR är åter på plats.
*Ett anställningsavtal skall, och kan endast, undertecknas av person i företagsledande ställning.
*Jag ser, i din wall, inga brott mot LAS. Vilka skulle de ha varit, tycker du?