2013-08-01, 09:28
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Förutom t.ex. Pandan. Inget nödvändigt djur.

Eller manliga bröstvårtor. Eller blindtarmen. Eller massvis av fler saker som ifall det skapats gjorts i onödan.

Står du bakom att vi är skapta eller tror du hellre på evolution?

Inte ens ett löv har skapats i onödan. Allt fyller sin funktion så även pandan och dina manliga bröstvårtor om du nu är man.

Allt är skapt av Gud så även människan. Endast Ansiktet räcker hos människor men även hos andra arter för att se att de inte har blivit till bara sådär.

Begrunda vilken art du vill och fundera över formen hos arten, hur symmetrisk allting hos arten är, hur harmonisk allting hos arten är. Det är inte så svårt att förstå för de som vill förstå att Liv för det första inte kommer till av sig själv och det är en omöjlighet men ännu omöjligare är det att en enda encellig organism skapat allt det vackra som är symmetrisk, harmonisk, proportionell. Hade liv skapat sig själv.

Fundera lite över denna bild: http://spindelogat.wordpress.com/2013/01/28/rita-ansikten-proportioner/

Sen kunde aldrig någonsin sinnena utvecklas av sig själv hos människor. Jag menar varför skulle hörseln utvecklas? Vad är det bra för? Om evolutionen nu har utrustat oss med allt detta för att vi ska kunna avvärja fara och kunna försöka oss istället för att bli uppätna uppstår det två problem. 1 evolutionen är medveten om att det finns fara. Alltså har evolutionen en veteskap. 2 varför utrusta oss med hjälpmedel för att avvärja fara men inte istället ta bort faran?
Citera
2013-08-01, 09:30
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken typ av information är detta?

Anekdotisk ...... eller kanske bara otillräcklig?

Ja du kunde alltid testat att dra en googling.

http://en.wikipedia.org/wiki/Halocline

Planet Earth ep.4 var där jag såg det. Finns på tuben.

Jag är trött på att folk fokuserar fel. Det finns stora chanser att de som skrivit de heliga texterna uppfattat detta fenomen. Nu för tiden vet vi vad det är. Förr var kopplingen till "gud" enklare och okunskapen ersattes med "mirakel".
Citera
2013-08-01, 09:37
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Inte ens ett löv har skapats i onödan. Allt fyller sin funktion så även pandan och dina manliga bröstvårtor om du nu är man.

Allt är skapt av Gud så även människan. Endast Ansiktet räcker hos människor men även hos andra arter för att se att de inte har blivit till bara sådär. Men vad har jag för nytta av blindtarm och bröstvårtor som man?

Begrunda vilken art du vill och fundera över formen hos arten, hur symmetrisk allting hos arten är, hur harmonisk allting hos arten är. Det är inte så svårt att förstå för de som vill förstå att Liv för det första inte kommer till av sig själv och det är en omöjlighet men ännu omöjligare är det att en enda encellig organism skapat allt det vackra som är symmetrisk, harmonisk, proportionell. Hade liv skapat sig själv.

Fundera lite över denna bild: http://spindelogat.wordpress.com/2013/01/28/rita-ansikten-proportioner/

Sen kunde aldrig någonsin sinnena utvecklas av sig själv hos människor. Jag menar varför skulle hörseln utvecklas? Vad är det bra för? Om evolutionen nu har utrustat oss med allt detta för att vi ska kunna avvärja fara och kunna försöka oss istället för att bli uppätna uppstår det två problem. 1 evolutionen är medveten om att det finns fara. Alltså har evolutionen en veteskap. 2 varför utrusta oss med hjälpmedel för att avvärja fara men inte istället ta bort faran?

Nej det är inte omöjligt. Du har fantastiska mängder bevis för att vi utvecklats över tid. Evolutionen brukar vi kalla det.

Att våra ansiktet är symmetriska är inget bevis för att vi är skapta. För det första är våra ansikten och kroppar inte fullt symmetriska och du har flera hundra andra mutationer som gör att du skiljer dig ifrån dina föräldrar. Varför har gud skapat de allra flesta med ett ben kortare än det andra? Det hjälper inte. Det skadar ryggen. Hela argumentet "Titta så fint! Gud måste ha skapat det." kommer ifrån att "allt detta kan inte hänt över en natt". Nej, det är sant, det har hänt över miljarder år.

Varför vår hörsel är såpass bra eller dåliga (beror helt på vilket annat djur du jämför med) handlar om precis samma sak som vanligt - vi har anpassat oss. Och du har missuppfattat vad evolutionen är och vad den betyder. Evolution betyder förändring under lång tid. Emellan arter finns det "hybrider". Det finns fossil som visar dig precis det.

Varför inte ta bort faran? Skämtar du nu? Skall vi ta bort alla våra naturliga fiender? Borde inte det vara enklare för din gud att lösa lite snabbt och enkelt med en fingerknäppning?

Edit, Sen finns det många fina exempel på hur evolutionen tar oss framåt. Det finns t.ex. två gener som tillsammans gör att du så gott som blir immun mot HIV vilket vissa få personer lyckats få. Vårt DNA är intressant. Det mest intressanta är att, ifall din gud nu har programmerat oss alla, glömt bort 95% av koden. 5% är vad vi använder. Test har gjorts på möss och den med den fulla DNA-strängen (alltså med 95% skit-DNA) levde och uppförde sig precis likadant som den med 5%. Blåsfisken har däremot 100% nödvändig DNA. Han är inte så konsekvent din gud.
Senast redigerad av icarus_gbg 2013-08-01 kl. 09:40.
Citera
2013-08-01, 09:40
Medlem
DistortedTruths avatar
Citat:

Allt är skapt av Gud så även människan. Endast Ansiktet räcker hos människor men även hos andra arter för att se att de inte har blivit till bara sådär.

Det gör mig beklämd att en övervägande del av mänskligheten är så jävla korkad som du är. Hur ska man någonsin kunna ta er på allvar, religiösa dårar? Jag hatar folk...
Citera
2013-08-01, 09:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och nu fattas det bara en validering av detta.

Citat:

När kommer din legitimering av finetunings-argumentet ... istället för ditt eviga upprepande av det som ett implicerat bevisad verktyg?

Citat:
Sen kunde aldrig någonsin sinnena utvecklas av sig själv hos människor.

Jo.

Citat:
Jag menar varför skulle hörseln utvecklas? Vad är det bra för? Om evolutionen nu har utrustat oss med allt detta för att vi ska kunna avvärja fara och kunna försöka oss istället för att bli uppätna uppstår det två problem. 1 evolutionen är medveten om att det finns fara. Alltså har evolutionen en veteskap. 2 varför utrusta oss med hjälpmedel för att avvärja fara men inte istället ta bort faran?

1/ Strawman.

2/ Vi behövar inte att använda 'argument from ignorance' (omkring kosmos initial-villkor) istället för att söka rationell kunskap. Det är endast snuttefilts-religionister som insister på detta som en allmän metod.
Citera
2013-08-01, 09:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja du kunde alltid testat att dra en googling.

http://en.wikipedia.org/wiki/Halocline

Planet Earth ep.4 var där jag såg det. Finns på tuben.

Halocline-fenomenet är inget mysterium ... och har redan ältats igenom på denna tråd.

Citat:
Jag är trött på att folk fokuserar fel.

Med vilket du menar att den rationella världsbilden konfronteras med spekulativ metafysik? Eller?
Citera
2013-08-01, 09:53
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Halocline-fenomenet är inget mysterium ... och har redan ältats igenom på denna tråd.

Med vilket du menar att den rationella världsbilden konfronteras med spekulativ metafysik? Eller?

Inte alls. Jag är trött på att religiöst- och ickereligiöst folk inte har rätt fakta. Fenometen finns. Det är inte konstigt att hitta det i heliga skrifter. Det betyder inte att gud har med det att göra. Att gud inte har med det att göra är enkelt för oss idag att förklara. När de heliga skrifterna skrevs var det inte det.

Hänger du med?
Citera
2013-08-01, 09:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Inte alls. Jag är trött på att religiöst- och ickereligiöst folk inte har rätt fakta. Fenometen finns. Det är inte konstigt att hitta det i heliga skrifter. Det betyder inte att gud har med det att göra. Att gud inte har med det att göra är enkelt för oss idag att förklara. När de heliga skrifterna skrevs var det inte det.

Hänger du med?

Tyvärr inte riktigt.

Det verkar som om du inte själv helt förstår halocline-fenomenet.
Citera
2013-08-01, 10:02
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Tyvärr inte riktigt.

Det verkar som om du inte själv helt förstår halocline-fenomenet.

Det är inte det jag heller förmedlar.

1) Fenometet fanns att beskåda för de som skrev *koranen.
2) Fenometen kunde inte vid den tiden förklaras som vi kan idag.
3) Fenomenet beskrevs som något gudomligt.
4) Beskrivningen är grundad i okunskap.
5) Okunskap är ofta det religion "täpper till"

Jag vet inte hur jag skall kunna göra det här tydligare för dig.

Edit*
Senast redigerad av icarus_gbg 2013-08-01 kl. 10:05.
Citera
2013-08-01, 10:03
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Nej det är inte omöjligt. Du har fantastiska mängder bevis för att vi utvecklats över tid. Evolutionen brukar vi kalla det.

Att våra ansiktet är symmetriska är inget bevis för att vi är skapta. För det första är våra ansikten och kroppar inte fullt symmetriska och du har flera hundra andra mutationer som gör att du skiljer dig ifrån dina föräldrar. Varför har gud skapat de allra flesta med ett ben kortare än det andra? Det hjälper inte. Det skadar ryggen. Hela argumentet "Titta så fint! Gud måste ha skapat det." kommer ifrån att "allt detta kan inte hänt över en natt". Nej, det är sant, det har hänt över miljarder år.

Varför vår hörsel är såpass bra eller dåliga (beror helt på vilket annat djur du jämför med) handlar om precis samma sak som vanligt - vi har anpassat oss. Och du har missuppfattat vad evolutionen är och vad den betyder. Evolution betyder förändring under lång tid. Emellan arter finns det "hybrider". Det finns fossil som visar dig precis det.

Varför inte ta bort faran? Skämtar du nu? Skall vi ta bort alla våra naturliga fiender? Borde inte det vara enklare för din gud att lösa lite snabbt och enkelt med en fingerknäppning?

Edit, Sen finns det många fina exempel på hur evolutionen tar oss framåt. Det finns t.ex. två gener som tillsammans gör att du så gott som blir immun mot HIV vilket vissa få personer lyckats få. Vårt DNA är intressant. Det mest intressanta är att, ifall din gud nu har programmerat oss alla, glömt bort 95% av koden. 5% är vad vi använder. Test har gjorts på möss och den med den fulla DNA-strängen (alltså med 95% skit-DNA) levde och uppförde sig precis likadant som den med 5%. Blåsfisken har däremot 100% nödvändig DNA. Han är inte så konsekvent din gud.

Det finns inte ett enda bevis för evolution. Nu pratar jag inte om mikroevolution utan vi pratar om att en art inte kan utvecklas till en annan art. Att jag skiljer mig från mina föräldrar förstår jag och kan inte argumenteras men människan kommer aldrig någonsin att utvecklas till en annan art oavsett tid och rum eller miljö eller kalla det va du vill. Att ena benet är 1 cm kortare än det andra är försumbar och inget man varken lägger märke till eller lider av. Oavsett Kortare lika långa ben kommer varje individ så småningom få ryggbesvär och andra besvär, detta är inget bevis för evolution. Människan lever och blir gammal och får diverse sjukdomsproblem.

Det du pratar om är enligt det vi idag vet om DNA. Vi vet inte fullt ut om vad de är. Mer behöver upptäckas. Det finns inget som stödjer evolution mellan arterna.

http://evolutioninternational.net/se/index.php Bilda dig lite .
Citera
2013-08-01, 10:12
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Premisserna är lika. Barnen i det där afrikanska arablandet blev agade för att vuxna anser/tycker att de har mer erfarenhet och har en skyldighet att tillrättavisa barnen så att dessa lär sig vad fel och rätt är.

Barnen som blir agade i Irland, England, USA, blir det för att vuxna anser/tror att de har erfarenhet och har en skyldighet att tillrättavisa barnen så att dessa lär sig vad rätt och fel är.

Det spelar ingen roll vad som leder till att barn blir agade. Om det handlar om att barnet gråter, skriker och sparkar för att hon inte får den där barbiedockan som hennes kompis har fått, eller om det handlar om killar som har varit stökiga och bråkiga, eller om det handlar om eleven som stavat fel, eller om det handlar om barnet som svor åt sin mor/far eller om det handlar om barnet som kastar och leker med maten vid middagsbordet.

I alla dessa fall är det vuxna som agerar mot barnet och syftet är att barnet ska få klart för sig att det hon gör/säger är fel. Då vet vi nu att premisserna är lika.

Är det rätt eller fel? Det är en filosofisk fråga som går att diskutera och argumentera för och emot. Jag är inte den som kan avgöra och ge ett klart besked om det är rätt med aga eller inte. Jag kan däremot argumentera för eller emot men aldrig säga med bestämdhet vilket som är rätt, nämligen att låta bli eller att tillåta det.

barnaga lär barnen vad rätt och fel är, de lär sig vett och etikett. När de gör nåt fel och får stryk för det gör de inte om felet för att de kopplar handlingen till direkt fara och smärta nästa gång de tänker på att göra om samma fel. Sen har vi de som säger nej, barnen tar psykologiska och inte minst fysiska skador av det och känner sig svag och frihetsberövad och som kommer att påverka barnet på ett negativt sätt livet ut.

Hur ska vi då lära barnen vad rätt och fel är? Hur ska vi lära de att inte knarka, vandalisera, gör narr av fröken, inte börja röka vid 12 års åldern, inte missbruka heroin? Jo vi kan prata med dom. Men barn gör inte som vuxna säger därför är aga det enda sättet som får de att omedvetet förknippa fel handling med smärta och fara. Det är psykologiskt osv. Och diskussionen kan fortsätta i all evighet. En filosofisk fråga.

Jag tycker barnaga är fel då det är något grundläggande motbjudande att en vuxen människa utnyttjar sin fysiska övermakt till att framkalla smärta hos en liten människa enkom som konsekvens för att dennes psykologiska mognad inte nått den vuxna personens förväntningar.

MEN. I det som beskrevs fanns eventuellt även andra övergrepp.

Även om det som beskrevs var en ögonblicksbild VET vi att det i den muslimska världen förekommer att Koranen är enda lärobok.

Är det rätt?

Du beskriver själv hur du genom din skolgång argumenterat emot evolution etc. Att argumentera emot förutsätter en viss kunskap... eller att man åtminstone fått veta att andra baserar sin uppfattning om hur världen fungerar på vetenskap och vetenskapliga metoder. INTE på religion. Tycker du att det är rätt - försvarar du de skolor där Koranen är ända lärobok?

Det andra vi VET är att det i flera muslimska länder förekommer att flickor inte får gå i skolan. Det både kan och bör kritiseras hårt.

SÅ den fysiska misshandeln är en sak - den psykiska i att berövas möjligheter att inhämta kunskap är minst lika förödande.
Citera
2013-08-01, 10:16
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Det finns inte ett enda bevis för evolution. Nu pratar jag inte om mikroevolution utan vi pratar om att en art inte kan utvecklas till en annan art. Att jag skiljer mig från mina föräldrar förstår jag och kan inte argumenteras men människan kommer aldrig någonsin att utvecklas till en annan art oavsett tid och rum eller miljö eller kalla det va du vill. Att ena benet är 1 cm kortare än det andra är försumbar och inget man varken lägger märke till eller lider av. Oavsett Kortare lika långa ben kommer varje individ så småningom få ryggbesvär och andra besvär, detta är inget bevis för evolution. Människan lever och blir gammal och får diverse sjukdomsproblem.

Det du pratar om är enligt det vi idag vet om DNA. Vi vet inte fullt ut om vad de är. Mer behöver upptäckas. Det finns inget som stödjer evolution mellan arterna.

http://evolutioninternational.net/se/index.php Bilda dig lite .

Vad är det för slags bevis du vill ha egentligen?

Det finns mängder av bevis för evolutionen. Ifall du inte anser att bevisen är tillräckliga blundar du medvetet för att förstå hur omvärlden egentligen fungerar. Vi har rester av DNA vilket visar på ifrån vilka arter vi utvecklats ifrån. Vi har fossil innan och efter samt mellanmodeller när vi tog steget ifrån sumpmarkerna mot fastmark. Vi har ofantligt många likheter med överbevisande många arter. Du har information om vilken grupp vi tillhör, https://en.wikipedia.org/wiki/Tetrapod, plus massvis av mer som talar för evolutionen.

Att misstro evolutionen är att blunda för fakta. ALLT talar för att vi utvecklats och kommer fortsätta utvecklas. Det komiska är att samma människor, som du själv, tycker det låter mer rimligt att det finns en gud som hittat på allt och skapat oss ifrån absolut ingenting.

Det är verkligen inte jag som behöver bilda mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in