2013-06-06, 22:51
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Inte i den bemärkelsen som du vill lyfta fram. Vad menar du med rena och orena? I knarkvärlden innebär ''ren'' att man har slutat med knarkande eller inte hållt på över huvud taget, i det vardagliga språket innebär det om nåt är rent eller smutsigt och får en mer laddad betydelse.

Grönt får man ofta höra när någon vill säga oss att det är fritt fram. Så om en polis som inspekterar ett rum skriker till sin kollega att det är grönt innebär det inte att rummet är grönt utan att allt är som det ska. Ord och meningar får olika betydelse beroende i vilket sammanhang man använder dom. I vissa sammanhang får vissa ord en laddad betydelse men budskapet är harmoniskt men som kan misstolkas.

Ren och oren får olika innebörd beroende på i vilket sammanhang man använder dessa.
Ja, du är vanligtvis jättegullig när du spelar bimbo men idag roar det mig inte.
Citera
2013-06-06, 22:56
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
kef71|43798986]Såå, fight fire with fire?

Tyvärr så funkar det så även om jag personligen är helt emot detta.

Citat:
JAG hatar inte muslimer, vad andra hatar det bryr jag mig inte så mycket om.

Tack, du verkar vara en vettig människa och därför kan vi också föra en vettig diskussion tror jag.

Citat:
https://www.flashback.org/sp43795987

Jag skrev att jag utmanar alla troende muslimer att peka på de felsteg som jag har gjort. 2be1 verkar inte vara så intresserad av religion. Hen påpekar ju det själv att man inte ska diskutera religion och att religion inte är det viktigaste utan att det är ens privata tro som är viktigare men vad hen inte förstår är att principerna är lika. Och jag tycker att jag bemött hens inlägg hyfsat bra.

Citat:
Det får du tycka. Jag anser att du har fel. Det är min ståndpunkt. Tyvärr gör det dig också väldigt oempatisk och trångsynt i min lilla värld av blommor.

Det är just därför vi kan ha en debatt eftersom vi tycker olika vad gäller homo frågan.
Citera
2013-06-06, 22:56
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Ja, du är vanligtvis jättegullig när du spelar bimbo men idag roar det mig inte.

haha va?
Citera
2013-06-06, 23:05
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Man stjäl inte något för att det är ett begär man har inneboende eller något man gör för att må bra och känna sig som en hel människa, stölder är oftast impulsiva handlingar och faktiska brott. Homosexuella går förmodligen runt och känner sig bögiga mest hela dagen och det är nog inget man kan förtrycka och samtidigt må bra.

Det skall inte vara straffbart för vuxna människor att älska varandra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Impulskontrollst%C3%B6rningar

Impulskontrollstörningar är en grupp beteendestörningar som vuxna kan drabbas av (som regel inte barn). Störningen är knuten till en specifik skadlig och förbjuden handling, vilken den drabbade upprepade gånger utför eftersom personen inte kan motstå impulsen att utföra den. Handlingen ifråga är skadlig för personen själv eller andra, och saknar annat direkt motiv än att personen får en oemotståndlig impuls att utföra den. Fixa idéer om handlingen och sådant som är förknippat med den, är vanligt.

Till impulskontrollstörningarna hör de manier som inte är ett symtom på en annan psykisk störning; i ICD-10 kallas störningarna också "vanestörningar" (habit disorders). Detta innebär att impulsen som sådan inte är en impulskontrollstörning, det krävs att personen inte kan kontrollera den. Innan utbrottet förekommer en prodrom med förhöjd spänningskänsla, och efteråt en känsla av lättnad.

Högriskbeteenden som kontrafobier kan ibland eller delvis vara vinstgivande för den som har det, personen får ut något av det vid sidan av "kicken". Impulskontrollstörningar däremot, innebär alltid och uteslutande ett lidande (fysiskt, ekonomiskt, socialt), bortsett från den "kick" som personen får vid planeringen, utförandet och efter att ha hängivit sig till sin impuls. Vanemässiga och skadliga impulskontrollstörningar förekommer i sjukdomsbilden vid flera personlighetsstörningar, och det kan finnas en komorbiditet med till exempel borderline personlighetsstörning.
Citera
2013-06-06, 23:08
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Tyvärr så funkar det så även om jag personligen är helt emot detta.
Ok, jag förstår dig lite där, har själv haft problem med samma sak. Men jag är helt säker på att vatten släcker eld och eld kokar vatten.

Citat:
Tack, du verkar vara en vettig människa och därför kan vi också föra en vettig diskussion tror jag.

Tack, samma här.

Citat:
Jag skrev att jag utmanar alla troende muslimer att peka på de felsteg som jag har gjort. 2be1 verkar inte vara så intresserad av religion. Hen påpekar ju det själv att man inte ska diskutera religion och att religion inte är det viktigaste utan att det är ens privata tro som är viktigare men vad hen inte förstår är att principerna är lika. Och jag tycker att jag bemött hens inlägg hyfsat bra.

Jag vet inte hur troende muslim hen är, men jag fick en bra känsla av hen's inlägg. Och jag tänker inte lägga mig i principer eftersom jag anser principer är personliga.

Citat:
Det är just därför vi kan ha en debatt eftersom vi tycker olika vad gäller homo frågan.

Jag tycker 180 grader i den frågan. Men får jag fråga en ärlig fråga? Hur många homosexuella vänner har du?
Citera
2013-06-06, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Fann detta på Wikipedia.
Citat:
Det finns ett uråldrigt arabiskt ordspråk som lyder "Gud har 99 namn och endast kamelen vet det hundrade".

Kryptiskt kan tyckas men det 100e namnet kanske helt enkelt är Kamelknullaren. Någon som har en mer logisk förklaring än så till kamelens insikt?

Varför svarar ingen muslim på det här inlägget? Vet kamelen det 100e namnet på gud eller inte? Och i så fall hur? Klarar kameler av att lagra hemlig information någon längre tid?
Citera
2013-06-06, 23:25
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
kef71|43799399]Ok, jag förstår dig lite där, har själv haft problem med samma sak. Men jag är helt säker på att vatten släcker eld och eld kokar vatten.

Klokt uttryck

Citat:
Tack, samma här.

Citat:
Jag vet inte hur troende muslim hen är, men jag fick en bra känsla av hen's inlägg. Och jag tänker inte lägga mig i principer eftersom jag anser principer är personliga.

Nej, inte jag heller jag utgick från hens text. Mycket av det hen skriver är alla människors dröm och önskan. Att ingen ska hata, alla ska leva sida vid sida. Det är vackra uttryck men hur ofta tillämpas detta i olika nationer? Verkligheten består inte av vackra uttalanden. Verkligheten består av motsatsen till dessa uttalanden tyvärr och det är anledningen till varför vi behöver uttrycka oss så och drömma oss bort en stund.

Citat:
Jag tycker 180 grader i den frågan. Men får jag fråga en ärlig fråga? Hur många homosexuella vänner har du?

Inga vad jag vet om i mitt umgängeskrets. Hade dock en i min klass när jag gick på gymnasiet. Hade inget emot honom personligen men han gjorde mina tre år på gymnasiet till tre jobbiga år på gymnasiet, och detta inte på grund av hans läggning utan på hur han betedde sig. Dansa på bordet i klassrummet, slänga pussar till killar och män som han inte ens kände, gjorde sig till nåt enormt och viftade med höfterna när han gick, pratade allmänt konstigt och blev ''kär'' i alla killar och män han såg enligt eget utsago. Han var allmänt irriterande och frustrerande på grund av beteendet och hade en tjej gjort som han gjorde så hade hon definitivt blivit stämplad som slampa men han var förlåten för att han var bög.
Citera
2013-06-06, 23:27
Medlem
Citat:
självfallet ska det inte vara förbjudet eller straffbart för två vuxna människor att älska varann men vad anser du om moralen då? ett ex:

Anders och Anna har varit gifta i 20 år och har 2 barn. Simon och Sandra har varit förlovade i 5 år. Alla fyra är över 30 år. Anders inleder ett tillfälligt och kortvarigt förhållande med Sandra och det är varken straffbart eller förbjudet enligt de lagar och regler som människor har satt upp men tycker du att detta är rätt och moraliskt?

Nej, oftast är stöd inte impulsiva handlingar utan oftast är det ett val man gör och planerar det i dagar eller veckor. Hur kan du säga att man inte själ nåt för att det är ett begär? Då har du inte studerat ämnet lite mer ingående. Det finns människor som snor saker endast för att få kick, adrenalinkick.

Otrohet är knappast vad jag skulle kalla för god moral, varför undrar du?
Citera
2013-06-06, 23:29
Medlem
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Impulskontrollst%C3%B6rningar

Impulskontrollstörningar är en grupp beteendestörningar som vuxna kan drabbas av (som regel inte barn). Störningen är knuten till en specifik skadlig och förbjuden handling, vilken den drabbade upprepade gånger utför eftersom personen inte kan motstå impulsen att utföra den. Handlingen ifråga är skadlig för personen själv eller andra, och saknar annat direkt motiv än att personen får en oemotståndlig impuls att utföra den. Fixa idéer om handlingen och sådant som är förknippat med den, är vanligt.

Till impulskontrollstörningarna hör de manier som inte är ett symtom på en annan psykisk störning; i ICD-10 kallas störningarna också "vanestörningar" (habit disorders). Detta innebär att impulsen som sådan inte är en impulskontrollstörning, det krävs att personen inte kan kontrollera den. Innan utbrottet förekommer en prodrom med förhöjd spänningskänsla, och efteråt en känsla av lättnad.

Högriskbeteenden som kontrafobier kan ibland eller delvis vara vinstgivande för den som har det, personen får ut något av det vid sidan av "kicken". Impulskontrollstörningar däremot, innebär alltid och uteslutande ett lidande (fysiskt, ekonomiskt, socialt), bortsett från den "kick" som personen får vid planeringen, utförandet och efter att ha hängivit sig till sin impuls. Vanemässiga och skadliga impulskontrollstörningar förekommer i sjukdomsbilden vid flera personlighetsstörningar, och det kan finnas en komorbiditet med till exempel borderline personlighetsstörning.

Så hur stor procentenhet av alla brott som begås utförs av människor med en diagnos som driver dem? En väldigt liten andel skulle jag tro.
Citera
2013-06-06, 23:30
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Otrohet är knappast vad jag skulle kalla för god moral, varför undrar du?

Av den enkla anledningen för att jag vill veta vad du tycker är moraliskt och omoraliskt och hur premisserna ser ut gällande moral enligt dig. Vissa hävdar att skadar det inte någon eller något så ska det vara fritt fram vad det nu än är. Andra har lite mer restriktiva åsikter.

Så du menar alltså att otrohet är omoraliskt även om handlingen skulle ske i hemlighet och ingen skulle skadas av det fysiskt eller psykiskt?
Citera
2013-06-06, 23:33
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Så hur stor procentenhet av alla brott som begås utförs av människor med en diagnos som driver dem? En väldigt liten andel skulle jag tro.

Det handlar ju om antaganden. Man kan omöjligen undersöka och ställa diagnos på alla invånare i ett land. Vissa får sina diagnoser i vuxen ålder osv. Min poäng var att människor gör vissa otillåtna handlingar just för att de är otillåtna och de blir de mer spännande och de som utför det får ''kick'' utav det just för att de gör nåt skadligt och otillåtet.
Citera
2013-06-06, 23:44
Medlem
Citat:
Av den enkla anledningen för att jag vill veta vad du tycker är moraliskt och omoraliskt och hur premisserna ser ut gällande moral enligt dig. Vissa hävdar att skadar det inte någon eller något så ska det vara fritt fram vad det nu än är. Andra har lite mer restriktiva åsikter.

Så du menar alltså att otrohet är omoraliskt även om handlingen skulle ske i hemlighet och ingen skulle skadas av det fysiskt eller psykiskt?

Otrohet är en omoralisk handling enligt mig, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in