2013-07-27, 13:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pazk
Jag förstår att du vill grilla men jag hade bjudit på kycklingfilé i ugn. Enklare och godare än så blir det inte.

Köp stora kycklingfiléer, en per skalle alternativt mindre och fler.
Lägg i en ugnsäkerform, en stor så alla ryms brevid varandra.

I bunke blandar du ner 5dl grädde, 5dl creme fraiche, 1,5 dl soja samt 1-2 tsk sambal oelek beroende på hur stark eftersmak du vill ha, rör om detta så det blir en lättrinnande brun "smet". Häll denna över kycklingen och stoppa in i ugn. 125 c

1.5 h om de är frysta, annars räcker det med 40 min. Använd stektermometer för att veta exakt.

Maträtten fixar sig själv, under tiden kokar du upp ris/steker potatis och gör en fräsch sallad till.

Riktigt gott!
Hur många kycklingfiléer beräknar du med det där receptet? Nästan 12 dl sås tycker jag verkar vara rejält i överkant, om man räknar på att det skall vara till 4-5 filéer (1kg)
Ungefär hälften är väl mer realistiskt.

Citat:
Jag kallar den för "musöppnaren"
Jag kallar det "vardagsmat"
Citera
2013-07-27, 14:51
Medlem
kedjas avatar
Blev förmarinerat fläskkött + potatissallad + squash (att grilla) + sparris (att grilla)

Hm.. kanske man skulle fixa nån bål..
Citera
2013-07-27, 15:08
Medlem
ambigues avatar
Grillspett! Då kan du göra två varianter, en med kött en med fisk. Förslagsvis lax.

Varva kött/lax med grönsaker, lök, speciellt rödlök blir sjukt gott när man grillar den.
Andra grönsaker som är goda att grilla är paprika, zucchini och ev. champinjoner.
Det som är bra med grillspett än att dom bli klara väldigt snabbt på grillen.

Dom grillspett med fisk på får gärna ha lite lime på sig också.
Men marinera köttet lite innan, en enkel marinad till kött är olja, soja, honung, chili samt salt & peppar.
Till fisken räcker det med lite lime/citron plus salt & peppar innan grillen.

Till grillspetten äter man förslagsvis en kall potatissallad med vinägrett.
Citera
2013-07-27, 15:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambigue
Grillspett! Då kan du göra två varianter, en med kött en med fisk. Förslagsvis lax.

Varva kött/lax med grönsaker, lök, speciellt rödlök blir sjukt gott när man grillar den.
Andra grönsaker som är goda att grilla är paprika, zucchini och ev. champinjoner.
Det som är bra med grillspett än att dom bli klara väldigt snabbt på grillen.

Dom grillspett med fisk på får gärna ha lite lime på sig också.
Men marinera köttet lite innan, en enkel marinad till kött är olja, soja, honung, chili samt salt & peppar.
Till fisken räcker det med lite lime/citron plus salt & peppar innan grillen.

Till grillspetten äter man förslagsvis en kall potatissallad med vinägrett.
Ja, ibland lite för fort!
Mitt tips är antingen göra "köttspett" och "grönsaksspett" eller att försteka/koka köttet om man vill göra blandspett.
En bit kött är inte säkert att den är klar innan grönsakerna är förkolnade. Halvrå kyckling är heller ingen höjdare.
Fisk har jag aldrig provat att ha på spett, men det känns som att det skulle kunna funka bättre ihop med grönsaker, kanske till och med åt andra hållet, att fisken blir klar innan grönsakerna.
Citera
2013-07-27, 15:29
Medlem
ambigues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, ibland lite för fort!
Mitt tips är antingen göra "köttspett" och "grönsaksspett" eller att försteka/koka köttet om man vill göra blandspett.
En bit kött är inte säkert att den är klar innan grönsakerna är förkolnade. Halvrå kyckling är heller ingen höjdare.
Fisk har jag aldrig provat att ha på spett, men det känns som att det skulle kunna funka bättre ihop med grönsaker, kanske till och med åt andra hållet, att fisken blir klar innan grönsakerna.

Ja så kan man också göra, några spett med kött, andra med grönsakerna.

Fisken blir klar snabbt ja, men senaste jag gjorde funkade det rätt bra med grönsakerna.
Citera
2013-07-27, 17:02
Medlem
Har blivit trött på att jämnt äta potatis till köttbiten och är ute efter något annat. Gärna något åt salladshållet. Har ni några förslag på goda sallader till kött (entrecote)?
Citera
2013-07-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur många kycklingfiléer beräknar du med det där receptet? Nästan 12 dl sås tycker jag verkar vara rejält i överkant, om man räknar på att det skall vara till 4-5 filéer (1kg)
Ungefär hälften är väl mer realistiskt.

Jag kallar det "vardagsmat"

Jag gör så pass att det täcker kycklingarna i ugnsformen, för att det inte ska bli torrt.

När jag studerade var det lyxmat, men nu när man jobbar håller jag med om att det är vardagsmat.
Allt har sin tid.
Citera
2013-07-27, 21:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jag gör så pass att det täcker kycklingarna i ugnsformen, för att det inte ska bli torrt.

När jag studerade var det lyxmat, men nu när man jobbar håller jag med om att det är vardagsmat.
Allt har sin tid.
Ta en mindre form och kör på lägre temperatur så blir det inte torrt.
Nu kanske jag är snål/ekonomisk/dum i huvudet, men jag gillar inte att kasta mat. Att göra 12 dl sås och kasta hälften bär mig kraftigt emot!
Citera
2013-07-27, 23:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Har blivit trött på att jämnt äta potatis till köttbiten och är ute efter något annat. Gärna något åt salladshållet. Har ni några förslag på goda sallader till kött (entrecote)?

Grillade rotsaker, men det som slog mig är att LCHFarna har samma problem, denna lät ju god http://www.lchfgourmet.se/lchf-recept-huvudratter/entrecote-med-sparris-chilibearnaise-och-ostgratinerad-portobellosvamp/

Citat:
Entrecote med sparris, chilibearnaise och ostgratinerad portobellosvamp

Här fanns lite andra tips http://www.sorbyn-sundsnas.se/Entrecote%20pa%20fem%20festliga%20satt.pdf

Men salladsblad, ruccola med tomater och paprika för att få lite "matighet" i den (och blanda till nån vinägrett för att få lite bett) är väl inte dumt.
Citera
2013-07-30, 14:37
Medlem
Vad kan man laga till sin flickvän? Vi äter ofta köttfärs, lasagne. kött av olika slag. kyckling å wok. Fisk äter vi inte ofta, men känns som en tråkig rätt att bjuda på? Om någon tipsar om fiske vill jag helst ha recept på något med torsk file.
Annars funderade jag på att göra egna maffiga hamburgare med bröd å sallad + egna pommes. Eller blir det en ännu tråkigare rätt?

Vad hade ni bjudit på? Glöm vad jag skrivit om vad vi äter, är öppen för förslag!

Tack på förhand
Citera
2013-07-30, 18:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lira
Vad kan man laga till sin flickvän? <klipp>

Tom yum goong, dvs syrlig thailändsk räksoppa eller varför inte "hamburgare" fast med pullad gris istället för hamburgaren om du har tid.
Citera
2013-07-30, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lira
Vad kan man laga till sin flickvän? Vi äter ofta köttfärs, lasagne. kött av olika slag. kyckling å wok. Fisk äter vi inte ofta, men känns som en tråkig rätt att bjuda på? Om någon tipsar om fiske vill jag helst ha recept på något med torsk file.
Annars funderade jag på att göra egna maffiga hamburgare med bröd å sallad + egna pommes. Eller blir det en ännu tråkigare rätt?

Vad hade ni bjudit på? Glöm vad jag skrivit om vad vi äter, är öppen för förslag!

Tack på förhand

Testa detta recepet som jag postade tidigare i tråden istället för Hamburgare.

https://www.flashback.org/sp42546324
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in