2012-11-16, 23:14
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
ja det kan finnas kantareller på burk så här års på ica.
Leta i frysdisken efter laxbitar,de är rensade och klara.
Du behöver inte krydda om du inte vill eftersom såsen sätter krydda på laxen så att säga.Du behöver inte smöra ,lax bitarna släpper fint,iaf då jag använder glasform.Du kan givet olja eller smöra om du vill.
Jaghar lyckats med klyftpotatis och kvinnor,ha en sallad bredvid som extra tillbehör så kan hon välja själv.
Blir perfekt det här. Isbergsallad, gurka, tomater och lite ovilolja blir det bra? Äter nästan aldrig sallad men låter det som en bra kombination? Kvinnor gillar vin, men jag tycker nästan altt vin smakar likadant och dricker det väldigt sällan men vad rekommenderar du till den här måltiden? Ska gärna ha en ganska hög alkoholhalt så man får henne lite mer villig att göra vissa saker
Citera
2012-11-16, 23:43
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Blir perfekt det här. Isbergsallad, gurka, tomater och lite ovilolja blir det bra? Äter nästan aldrig sallad men låter det som en bra kombination? Kvinnor gillar vin, men jag tycker nästan altt vin smakar likadant och dricker det väldigt sällan men vad rekommenderar du till den här måltiden? Ska gärna ha en ganska hög alkoholhalt så man får henne lite mer villig att göra vissa saker
Paprika i salladen spetsar den lite,rhode island dressing kan gå istället för olivolja,men det beror på vilken fisksås du väljer.
Idag så är det inte så slaviskt att ha vitt vin till fisk,svårt att hitta gott vitt vin,tyska viner brukar fungera men då är cider bättre,jag skulle köpt Rött Rioja vin och några burkar cider så kan ni välja,och det bästa öl,obs på flaska.Rödvin är på 13% cider finns både på 4,5 och 7,5,men 7,5 brukar smaka lite spritsigt.
Lycka till ...om du inte har mer att fråga.
Citera
2012-11-16, 23:45
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Paprika i salladen spetsar den lite,rhode island dressing kan gå istället för olivolja,men det beror på vilken fisksås du väljer.
Idag så är det inte så slaviskt att ha vitt vin till fisk,svårt att hitta gott vitt vin,tyska viner brukar fungera men då är cider bättre,jag skulle köpt Rött Rioja vin och några burkar cider så kan ni välja,och det bästa öl,obs på flaska.Rödvin är på 13% cider finns både på 4,5 och 7,5,men 7,5 brukar smaka lite spritsigt.
Lycka till ...om du inte har mer att fråga.
Allt är glasklart Tack så mycket för alla tips!
Citera
2012-11-18, 09:53
Medlem
Bechamelsås med valfri pasta Enkelt men gott!

Receptet för bechamelsåsen
4 dl mjölk
2 msk mjölk
2 msk vetemjöl
0,5 tsk salt
2 krm peppar
Citera
2012-11-18, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thisisnotagame
Bechamelsås med valfri pasta Enkelt men gott!

Receptet för bechamelsåsen
4 dl mjölk
2 msk mjölk
2 msk vetemjöl
0,5 tsk salt
2 krm peppar

Varför de extra 2 msk mjölk?

Sen har jag alltid muskot i min bechamel.
Citera
2012-11-18, 11:33
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic

Det måste vara skrivfel,det är mjöl,så att såsen tjocknar lite
Citera
2012-11-18, 12:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Muskot är ett måste, liksom ett lagerblad. Testa också gärna med lite rivet citronskal. Överdriv dock inte‼ Det är inte meningen att såsen skall smaka julbak.

En del lägger också i några kryddpepparkorn.

~Paul~
Citera
2012-11-18, 16:48
Medlem
Dr_Dollars avatar
På ICA finns det förpackningar med grytbitar..av vilket kött det skulle vara låter jag vara osagt.
Jag blev så galet sugen på att göra nån form av "långkok"...men vet inte riktigt hur jag ska göra

Jag antar jag bryner dessa bitar först på rätt så hög värme...sedan då?
Det ska dock tilläggas att jag inte har nån gjutjärnspanna hemma, utan bara en väldigt stor "vanlig gryta"...men det kanske går lika bra?

Alla tips på ingrid i jenser är välkomna
Citera
2012-11-18, 16:58
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Det måste vara skrivfel,det är mjöl,så att såsen tjocknar lite
Ja, men receptet innehåller redan mjöl på raden under.

Fö så vill ha en nypa socker i min bechamelsås.
Citera
2012-11-18, 17:10
Medlem
KickAss-1337s avatar
Hallå hallå, har på senaste tiden lagat till en lite roligare variant av chili con carne som verkligen blir smaskig. Listan nedan ger en riktigt ordentlig laddning. Brukar tillaga denna rätt i min gjutjärnswok (mest med tanke på storleken)

Köttfärs (brukar göra på runt ett kilo)
2 burkar krossade tomater
1 gul lök
1 burk vita bönor i tomatsås
1 burk majs
1 burk chipotlesalsa (säljs på Hemköp, fruktansvärt bra!) eller liknande. Det är denna som jag tycker förgyller hela rätten!
Spiskummin
Paprikapulver
Cayennpeppar

Ev. strimlad delikatesspaprika

Tillbehör:

Tortillachips
Riven ost
Gräddfil

Hacka löken och bryn den utan något fett. När den börjat svettas slängs färsen i, även denna ska fräsa tills den får färg. Sänk värmen och släng i bönor, krossade tomater, majs och salsan. Rör ihop samtliga ingredienser och tillsätt kryddor efter smak. Sänk värmen ytterligare ett steg och låt koka ihop ca 10 min. Servera med chipsen (ris fungerar också utmärkt om man föredrar det), toppa med osten och klicka på gräddfilen i önskad mängd. Riktigt gött
Citera
2012-11-18, 17:27
Medlem
Tog upp ett halvkilo blandfärs ur frysen imorse, tänkte laga lasagne, men orken försvann helt plötsligt. Något tips man jag kan göra av köttfärsen, spaghetti och köttfärssås uteslutet.

MVH
Citera
2012-11-18, 21:05
Medlem
Citat:

Oj hahah förlåt, de skulle stå 2 msk smör

Alltså så här:
4 dl mjölk
2 msk vetemjöl
2 msk smör
0,5 tsk salt
2 krm peppar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto