2012-02-25, 15:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjekriget
Hej!
Ska ha em lite gamla tjejkompisar på middag och skulle behöva tips på en förrätt och en varmrätt som inte är för svår (eller för dyr)att tillreda. Till dessert ska det bli pannacotta med bär.

Tackssam för snabbt svar,
kastanjekriget
Förrätt: Krabbsallad med ett gott stekt bröd till

Huvudrätt: Friterade kyckling-goujons med dragonsås, bakad potatis, grönsallat till

~Paul~
Citera
2012-02-25, 15:26
Medlem
kastanjekrigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Förrätt: Krabbsallad med ett gott stekt bröd till

Huvudrätt: Friterade kyckling-goujons med dragonsås, bakad potatis, grönsallat till

~Paul~

Tack! kan man få ett recept för huvudrätten så skulle det vara toppen?

6 personer är det
Citera
2012-02-25, 15:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjekriget
Tack! kan man få ett recept för huvudrätten så skulle det vara toppen?

6 personer är det
Till sex personer behöver du tre kycklingbröstbitar.

1. Skär köttet i fingertjocka stavar tvärs över fibrerna

2. Placera dem i en tät plastpåse, samt salta, peppra och skaka om

3. Sug ut luften i påsen med läpparna och tillslut genom att göra en knut på den

4. Placera köttbitarna i kyl och låt dem vara där i ca 1 h

5. Hetta upp olja i en fritös eller kastrull så att mängden överstiger goujonernas höjd med det dubbla. Sikta på en temparatur på ca 160 g.

6. Mixa ihop 2 lättvispade äggvitor, iskallt kolsyrat vatten, lite vodka, en nypa bakpulver, en nypa bikarbonat, samt hälften vetemjöl och hälften maizena till en smet. Smeten skall ha ca samma viskositet som en typisk pannkakssmet

7. Ta fram en ny plastpåse, och släng i ca 2 dl vetemjöl, samt häll i goujonerna i påsen med mjölet

8. Tillslut påsen och skaka om ordentligt så att alla bitarna blir täckta av mjölet

9. Ta ut köttbitarna och skaka av överblivet mjöl

10. Fritera nu i omgångar goujonerna så att de endast blir ljust blekgula. Ta sedan ut dem och placera på ett hushållspapper så att de torkar något. Släng in dem sedan i kylen och låt dem bli genomkalla. Har du bråttom så kan du stoppa dem i frysen

11. Fixa nu de bakade potatisarna och de övriga tillbehören som hör till din huvudrätt

12. Fritera nu goujonerna för andra gången men i högre temperatur. Ca 185 g är lagom. De bör nu bli helt gyllene till färgen.

13. Återigen - släng inte in alla på en gång i oljan eftersom den då tappar i värme och köttet börjar koka i stället för att friteras. Risken är då att alltsammans fastnar i botten

14. Ta ut goujonerna och låt återigen droppa av. Servera sedan med de tidigare omnämnda tillbehören och ett glas vitt vin till .

~Paul~

PS Dragonsåsen kan du göra i förväg, t ex dagen innan. Här är en bra variant: http://receptfavoriter.se/recept/dragonsas.html
Citera
2012-02-26, 15:46
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Till sex personer behöver du tre kycklingbröstbitar.

1. Skär köttet i fingertjocka stavar tvärs över fibrerna

2. Placera dem i en tät plastpåse, samt salta, peppra och skaka om

3. Sug ut luften i påsen med läpparna och tillslut genom att göra en knut på den

4. Placera köttbitarna i kyl och låt dem vara där i ca 1 h

5. Hetta upp olja i en fritös eller kastrull så att mängden överstiger goujonernas höjd med det dubbla. Sikta på en temparatur på ca 160 g.

6. Mixa ihop 2 lättvispade äggvitor, iskallt kolsyrat vatten, lite vodka, en nypa bakpulver, en nypa bikarbonat, samt hälften vetemjöl och hälften maizena till en smet. Smeten skall ha ca samma viskositet som en typisk pannkakssmet

7. Ta fram en ny plastpåse, och släng i ca 2 dl vetemjöl, samt häll i goujonerna i påsen med mjölet

8. Tillslut påsen och skaka om ordentligt så att alla bitarna blir täckta av mjölet

9. Ta ut köttbitarna och skaka av överblivet mjöl

10. Fritera nu i omgångar goujonerna så att de endast blir ljust blekgula. Ta sedan ut dem och placera på ett hushållspapper så att de torkar något. Släng in dem sedan i kylen och låt dem bli genomkalla. Har du bråttom så kan du stoppa dem i frysen

11. Fixa nu de bakade potatisarna och de övriga tillbehören som hör till din huvudrätt

12. Fritera nu goujonerna för andra gången men i högre temperatur. Ca 185 g är lagom. De bör nu bli helt gyllene till färgen.

13. Återigen - släng inte in alla på en gång i oljan eftersom den då tappar i värme och köttet börjar koka i stället för att friteras. Risken är då att alltsammans fastnar i botten

14. Ta ut goujonerna och låt återigen droppa av. Servera sedan med de tidigare omnämnda tillbehören och ett glas vitt vin till .

~Paul~

PS Dragonsåsen kan du göra i förväg, t ex dagen innan. Här är en bra variant: http://receptfavoriter.se/recept/dragonsas.html

Blev det bra?
Citera
2012-02-26, 16:10
Medlem
dePauls avatar
Jag ser att det har blivit lite förvirrande efter punkt 9 i min lista.

Mellan punkt 9 och 10 skall goujonerna förstås doppas i frityrsmet!!

~Paul~
Citera
2012-02-27, 17:46
Medlem
Tord_Ywels avatar
Har kommit över några kilo Philadelphiaost i princip kostnadsfritt fast med rätt så kort utgångsdatum, och snål som jag är vill jag inte låta något av det förfaras så undrar om någon kan tipsa om recept som förbrukar mycket av nämnda ost?
Citera
2012-02-27, 18:04
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel
Har kommit över några kilo Philadelphiaost i princip kostnadsfritt fast med rätt så kort utgångsdatum, och snål som jag är vill jag inte låta något av det förfaras så undrar om någon kan tipsa om recept som förbrukar mycket av nämnda ost?
Min första tanke är att baka ett gäng cheese cakes och frysa in för senare behov.
Citera
2012-02-27, 18:05
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel

http://www.google.se/#sclient=psy-ab&hl=sv&source=hp&q=philadelphiaost+fondue&pbx=1& oq=philadelphiaost+fondue&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=3&g s_upl=8247l11825l2l12237l7l7l0l0l0l0l86l557l7l7l0& bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=274eb10b4811152d& biw=1920&bih=1024
Citera
2012-02-27, 19:25
Medlem
haresEars avatar
Okej mina vänner, nu vill jag ha inspiration på middagar för den kommande veckan.

Eftersom man nu börjar bli till åren, har två barn, villa så har man skaffat sig värre rutiner än i Nordkorea. Vi veckohandlar en gång i veckan.

Jag vill ha inspiration på en matlista för denna veckan

Tisdag-Måndag

Max en pastarätt, det behöver inte gå fort att laga men inte heller flera timmar.

Inget vegetariskt och ingen kall sallad....

Om det är speciella ingredienser skriv gärna dessa då jag åker och handlar i morgon förmiddag.
Det kommer bli dagsfärska bilder på varje rätt och omdömen från familj.

-Vet inte om det är fel tråd men det kändes bra.

Tack på förhand.
Citera
2012-02-28, 08:15
Medlem
BallsofSteels avatar
Testade någonting nytt igår, blev fruktansvärt gott och fungerar absolut till antingen de finare middagarna eller bara för familjen. Kommer skriva recept på 2 personer men det är ju bara att dividera och utöka efter behov.

Fläskfilé i champinjonsås

En fläskfilé
ca 8-10 färska champinjoner
1 Cantadou vitlök & örter
5 dl matlagningsgrädde
1 vitlöksklyfta
½ Oxbuljongtärning
1-2 msk soja
Salt & Peppar

Delade upp fläskfilén i stora bitar, stekte på ordentligt så den fick en fin yta med salt och peppar, lade dem åt sidan fortfarande råa inuti. Finhackade champinjonerna och vitlöken, torr rostade i stekpannan. Hällde därefter på ca 2 dl grädde i stekpannan med champ + vitlök. Klickade ut cantadoun och lät puttra ihop, hällde på soja och rev ner en halv buljongtärning. Blandade och lät puttra ihop, smakade av.

Lade sedan fläskfilé i såsen och hällde på grädde så den täckte i stekpannan, lät sedan puttra i ca 2 timmar på låg värme så köttet blev mört och gott, hällde på grädde då och då under tiden och lät puttra ihop ännu mer. UNDERBART GOTT!

Åt kroketter till men det skulle funka till allt
Citera
2012-02-28, 12:37
Medlem
TheaFraggers avatar
Green pasta!

SåS

1 gul lök
Fryst spenat i påse.... enkelt med hög densitet av grönsaken (eller färsk, svårare kräver en del förberedelse givetvis är smaken som natt och dag)
Grädde
Smör
Havssaltat pastavatten (från din simultankokande pasta)
Svart och vitpeppar, nystött.
Pistagenötter
Eventuell redning.

Garnering <lagas vid sidan om> i 200+ grader 10 min.
Ungnsplåt med "stekpapper"
Bacon läggs var för sig till hela plåten är proppad.
palsternacka tunt skivad med potatisskalare, rakt över bacon-fällen.
Acacia-honung strösslad över

Den gröna spenat-gräddsåsen.

Stekpanna löken, blancherad, silvrig i smöret utan att ta färg (förstör smaker som vi ska utsöndras i reduceringen). Häll ut den frysta spenaten i pannan och låt den smälta med löken. Rör i grädde efter eget huvud. Salta peppra. Späd ut spenatgräddsåsen med några skedar av det kokande pastavattnet.
Reducera och red till önskad smak/konstistens.

Debattera med dig själv om du ska hälla över/på sidan, såsen på din färdigkokta pasta eller om du ska 2/3 koka den och låta den gå klart nere i såsen. Toppa av genom att slänga i pistagenötterna och låta dessa mjukna med de sista minutrarna.

Garnera med dina ungsstekta bacon med honungsglacerad palsternacka.

Förrätt -mogen avacado med balsamicovinäger och din olivolja blandat med kryddor blandas till en vinägrett. Skedas ner i hålen på din halverade avacado. Passar perfekt med en stark öppning till den betydligt mer beskedligt smakande spenaten.

För att fullända din "gröna meny" så kan man ju servera smördegsbakad, krusbärspaj med hemkokt vanijlsås. Tips är att använda vanilj som man inhandlat i karibien, men det går ju bra med vilken jävla vaniljstång som helst.
Senast redigerad av TheaFragger 2012-02-28 kl. 12:47.
Citera
2012-02-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Okej mina vänner, nu vill jag ha inspiration på middagar för den kommande veckan.

Eftersom man nu börjar bli till åren, har två barn, villa så har man skaffat sig värre rutiner än i Nordkorea. Vi veckohandlar en gång i veckan.

Rulla köttbullar med barnen! Kan inte finnas ett enda barn som inte tycker att det är kul att äta sina egenhändigt rullade köttbullar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in