2013-07-27, 12:35
Medlem
AIKDaniels avatar
Jag hade grillat ifall jag var du. Köp det köttet du vill ha, t.ex. Hamburgare, fläskfilé, fläskytterfilé (kan även vara färdigmarinerad), ribs eller vad du nu kan tänkas köpa.
Till detta får du helt o hållet bestämma själv vad du ska ha till, pommes, potatis i ugnen (hasselbackspotatis), potatisgratäng eller vad du nu är sugen på.

Sås kan du enkelt köpa en bearnaise samt göra någon brunsås eller liknade.
Citera
2013-07-27, 12:39
Medlem
kedjas avatar
Tack för tipsen, ja blir nog nått grillat kött! Frågan är bara säg om det plötsligt skulle bli dåligt väder, hur skulle jag bäst tillaga köttet. Steka eller i ugnen eller?
Citera
2013-07-27, 12:39
Medlem
Jag förstår att du vill grilla men jag hade bjudit på kycklingfilé i ugn. Enklare och godare än så blir det inte.

Köp stora kycklingfiléer, en per skalle alternativt mindre och fler.
Lägg i en ugnsäkerform, en stor så alla ryms brevid varandra.

I bunke blandar du ner 5dl grädde, 5dl creme fraiche, 1,5 dl soja samt 1-2 tsk sambal oelek beroende på hur stark eftersmak du vill ha, rör om detta så det blir en lättrinnande brun "smet". Häll denna över kycklingen och stoppa in i ugn. 125 c

1.5 h om de är frysta, annars räcker det med 40 min. Använd stektermometer för att veta exakt.

Maträtten fixar sig själv, under tiden kokar du upp ris/steker potatis och gör en fräsch sallad till.

Riktigt gott!
Citera
2013-07-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Tack för tipsen, ja blir nog nått grillat kött! Frågan är bara säg om det plötsligt skulle bli dåligt väder, hur skulle jag bäst tillaga köttet. Steka eller i ugnen eller?

Stå med ett paraply och lite öl vid grillen.

Mitt tips är Wasabi lax som du bjuder på när gästerna anländer (http://www.ica.se/recept/laxsnurror-med-rucola-wasabi-och-sesam-652117/)

Sedan kör du helt enkelt på grillat kött och hasselbackspotatis

Som dessert kör du Irish Coffee och lite glass.
Senast redigerad av LeavingLasVegas 2013-07-27 kl. 12:49.
Citera
2013-07-27, 12:46
Medlem
Grilla kycklingfiléer, stek grönsaker (Paprika, morötter), köp hem surdegsbröd och lägg på grillen.

Sedan plaserar du isbergsallad, kyckling, de stekta grönsakerna på brödet och tillägger valfri god sås. Simpelt, mättande och riktigt gott.
Citera
2013-07-27, 12:46
Medlem
kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeavingLasVegas
Stå med ett paraply och lite öl vid grillen.

Citera
2013-07-27, 12:49
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kedja

Om du inte vill stå i regnet och grilla så hade jag nog stekt det ifall jag var du.
Citera
2013-07-27, 12:51
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pazk
Jag förstår att du vill grilla men jag hade bjudit på kycklingfilé i ugn. Enklare och godare än så blir det inte.

I bunke blandar du ner 5dl grädde, 5dl creme fraiche, 1,5 dl soja samt 1-2 tsk sambal oelek beroende på hur stark eftersmak du vill ha, rör om detta så det blir en lättrinnande brun "smet". Häll denna över kycklingen och stoppa in i ugn. 125 c

1.5 h om de är frysta, annars räcker det med 40 min. Använd stektermometer för att veta exakt.

Maträtten fixar sig själv, under tiden kokar du upp ris/steker potatis och gör en fräsch sallad till.

Riktigt gott!

Det där lät min själ gott. Det ska jag ta och laga tror jag. Thanks!
Citera
2013-07-27, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det där lät min själ gott. Det ska jag ta och laga tror jag. Thanks!

Jag kallar den för "musöppnaren"
Citera
2013-07-27, 13:01
Medlem
Halmbals avatar
Citat:

Riktigt gott!

Jag brukar göra liknande, men kör med creme fraiche, ibland lite grädde för att fylla ut, paprikapulver och sambal.

Jag kör dock 225 grader på ugnen, men har så såsen täcker hela filéerna så det blir inte alls torrt. Kör med termometer upp till strax över 72 grader tror jag.
Citera
2013-07-27, 13:09
Bannlyst
Citat:

Riktigt gott!
Det där låter verkligen smaskens!

Citat:
Jag kallar den för "musöppnaren"
Haha, det förstår jag.

ONT: Om du inte är bra på matlagning då ska du göra taco, det är snabbt, enkelt och gott. Lycka till!
Citera
2013-07-27, 13:14
Medlem
christerys avatar
Ska det vara otroligt simpelt så kör ett par formar med stinas kyckling (eller vad den nu heter, bara riva av locket och stoppa i ugnen) servera med ris, ris går väl inte att misslyckas med?

Fixa nån trevlig sallad till och köp nån dressing att ringla över.

Kanske nån ostbricka med pepparkakor/kex/vindruvor som avslutning. Är du osäker på osten så kan man faktiskt fuska med mjukost på tub i lite olika smaker.

Lägg tid på dukning, bordsutsmyckning/dekorationer osv istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in