2013-07-30, 12:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Till din och din kompis fråga. Det är inte alls svårt att förstå versen. Men som sagt var så kan man se denna vers för vad den är och då kan man tolka det som att allt som existerar på jorden är en del av samhället, nej inte mänskligt samhälle utan att de är en del av naturen. Vill man försöka se djupare meningar i versen går det också. Ärligt talat så börjar jag se väldigt djupa meningar i koranen nu, förut när jag läste koranen läste jag för det mesta för det som stod och tolkade det men nu kan jag se in i versen och det är förbluffande.

Så versens innebörd är att fåglar, djur och människor lever i naturen. Sedan dör de.

VAD skulle vi ta oss till utan Koranens djupa observationer av tillvaron?

Dessutom är din förklaring lite krystad. Vad versen slår fast är att det inte finns ett enda djur/fågel som likt människan INTE bildar samhällen. Bildar - aktiv handling. Inte föds in i - passiv handling. Och faktum kvarstår - alla arter bildar inte samhällen.

[i]Det finns inte ett enda av markens djur, inte en fågel som bärs av sina vingar, som inte bildar samhällen liksom ni själva; ingenting har Vi förbisett i Vårt beslut. Och till sist skall de samlas åter till sin Herre.”[/I]
Citera
2013-07-30, 12:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Till din och din kompis fråga. Det är inte alls svårt att förstå versen. Men som sagt var så kan man se denna vers för vad den är och då kan man tolka det som att allt som existerar på jorden är en del av samhället, nej inte mänskligt samhälle utan att de är en del av naturen.

Så du menar alltså muhammed hade den fantastiska kunskap redan på 600-talet? Wow. Djur lever i naturen. Wow, liksom. Otroligt. Hur kunde han veta???

Citat:
Vill man försöka se djupare meningar i versen går det också. Ärligt talat så börjar jag se väldigt djupa meningar i koranen nu, förut när jag läste koranen läste jag för det mesta för det som stod och tolkade det men nu kan jag se in i versen och det är förbluffande.

Som alltid så är ju din tolkning den enda rätta.

Citat:
Dessa verser är chockerande, så vackert formulerat:

"Och de säger: Den Nåderike har [avlat] en son! Ni har här yttrat något oerhört, något som skulle kunna spränga himlarna i stycken och få jorden att rämna och bergen att störta i djupet! Att [människor går så långt att] de tilldelar den Nåderike en son! Föreställningen att den Nåderike har [avlat] en son oförenlig [med Hans gudomliga majestät]! Ingen av de varelser [som befolkar]himlarna och jorden kan nalkas den Nåderike annat än som [Hans] tjänare"

(Koranen 19:88-93) (2)

Vänd din blick mot himlen, ta en titt på bergen (Sverige är tyvärr fattigt på berg) men ta en titt på bergen även om det är på bild, och tänk dig jordklotet och efter detta föreställer du dig ett scenario och försöker se en händelseförlopp och ser bilderna framför dig. Tänk en stund på formuleringen här uppe. Och det är som att allt detta har skett för att kristna yttrar sig om Gud sånt som de inte vet nåt om. Jag tror inte att jag och ni ser samma innebörd i verserna men ni kan i alla fall tänka på detta.

Dags för mundiarre igen märker jag....
Citera
2013-07-30, 12:54
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Du förstår, endast för att det är krig i några muslimiska länder just nu innebär inte att Gud hatar sin egen religion och sin skapelse. Krig har förekommit överallt på denna jord. Och det är inte krig i alla muslimiska länder. Några länder runtikring Plastlina som Israel har ockuperat är det krig för att Israel känner sig hotade och dessa länder är Egypten, Irak, Palastina, Libanon och några andra länder som Israel känner sig hotade av.

Av alla IP:s felstavningar i tråden är detta nog min favorit.
Citera
2013-07-30, 12:56
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Av alla IP:s felstavningar i tråden är detta nog min favorit.
Spaninien var också ganska bra.
Citera
2013-07-30, 13:04
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Så versens innebörd är att fåglar, djur och människor lever i naturen. Sedan dör de.

VAD skulle vi ta oss till utan Koranens djupa observationer av tillvaron?

Dessutom är din förklaring lite krystad. Vad versen slår fast är att det inte finns ett enda djur/fågel som likt människan INTE bildar samhällen. Bildar - aktiv handling. Inte föds in i - passiv handling. Och faktum kvarstår - alla arter bildar inte samhällen.

[i]Det finns inte ett enda av markens djur, inte en fågel som bärs av sina vingar, som inte bildar samhällen liksom ni själva; ingenting har Vi förbisett i Vårt beslut. Och till sist skall de samlas åter till sin Herre.”[/I]

Hur vi än vrider och vänder på det så kan vi inte hitta ett enda fel i dessa verser. Jag skrev naturen för att vara lite övertydlig. Ni har tyvärr en tendens att misstolka och missförstå. Jag försöker vara övertydlig men det kan bli fel det också märker jag.

Människor har funnits före koranen kom och efter den kom. Så din fråga om vad vi skulle ha gjort utan koranen faller platt. Koranen är en vägvisare och vägen till ett evigt liv i paradiset, allt annat är flyktig glädje.
Citera
2013-07-30, 13:06
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så du menar alltså muhammed hade den fantastiska kunskap redan på 600-talet? Wow. Djur lever i naturen. Wow, liksom. Otroligt. Hur kunde han veta???

Som alltid så är ju din tolkning den enda rätta.

Dags för mundiarre igen märker jag....

Självklart är min tolkning inte den enda rätta alltid. Men det går inte att göra flera tolkningar om just den versen som vi behandlar just nu. Allt som finns på jorden gör samhällen och det finns inget fel i den. Sen kan man se djupare på versen om man så vill men blir fortfarande inte fel även om vi inte gör det. Vi kan se det för vad det är och står också kan vi se djupare på det.
Citera
2013-07-30, 13:11
Medlem
Citat:
Hur vi än vrider och vänder på det så kan vi inte hitta ett enda fel i dessa verser. Jag skrev naturen för att vara lite övertydlig. Ni har tyvärr en tendens att misstolka och missförstå. Jag försöker vara övertydlig men det kan bli fel det också märker jag.

Människor har funnits före koranen kom och efter den kom. Så din fråga om vad vi skulle ha gjort utan koranen faller platt. Koranen är en vägvisare och vägen till ett evigt liv i paradiset, allt annat är flyktig glädje.

DU kan inte hitta fel, eftersom du redan bestämt att om inte verkligheten stämmer med koranen så är det verkligheten, eller snarare vår felaktiga bild av verkligheten som är fel, inte koranen.
Citera
2013-07-30, 13:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Eh. Jo. Det gjorde vi just.

Som sagt. Koranen påstår att djur och fåglar bildar samhällen - vilket ger intryck av en aktiv handling. Vi vet att så inte är fallet. Vissa fåglar lever i flock, vissa djur i grupper - men inte alla. Därför har Koranen fel.

Att du definierar samhälle som naturen räddar inte det hela. Det gör versen ytterst banal. Djuren lever i naturen? IP? Du har själv sagt att ingen mänsklig hand skulle kunna författa de rader som står i Koranen - på bas av att kunskaperna är av överjordisk art. "Djur lever i naturen, och det gör fåglar och människor också". Allvarligt?

Citat:
Nya tongångar? Tidigare har du hävdat att Koranen innehåller vetenskapliga fakta - nu är den bara en vägvisare. Om så är fallet tycker jag att du börjar betrakta din bok på ett något mer realistiskt sätt.
Senast redigerad av Tinuviel 2013-07-30 kl. 13:13.
Citera
2013-07-30, 13:22
Medlem
Citat:
Självklart är min tolkning inte den enda rätta alltid. Men det går inte att göra flera tolkningar om just den versen som vi behandlar just nu. Allt som finns på jorden gör samhällen och det finns inget fel i den. Sen kan man se djupare på versen om man så vill men blir fortfarande inte fel även om vi inte gör det. Vi kan se det för vad det är och står också kan vi se djupare på det.

Vad menar du med samhällen? Det finns ju otroligt många djur som lever helt ensamma hela livet och enbart söker upp andra djur av samma art när det är dags att para sig, jag skulle knappast kalla det för att bygga ett samhälle.
Citera
2013-07-30, 13:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Vad menar du med samhällen? Det finns ju otroligt många djur som lever helt ensamma hela livet och enbart söker upp andra djur av samma art när det är dags att para sig, jag skulle knappast kalla det för att bygga ett samhälle.

Såvida man inte som IP menar att "samhälle" i Koranen syftar på "naturen". Alla djur lever i naturen! Säg emot det, om du kan!
Citera
2013-07-30, 13:28
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClairviusNarcisse
DU kan inte hitta fel, eftersom du redan bestämt att om inte verkligheten stämmer med koranen så är det verkligheten, eller snarare vår felaktiga bild av verkligheten som är fel, inte koranen.

Precis. Bra att du räddade ditt eget inlägg i sista stund. Det är vår bild av verkligheten och inte verkligheten själv som vi uppfattar. Det är två helt olika saker. Vad är en verklighet? Du och din partner sitter och tittar på en solnedgång. Både utbrister samtidigt: ''vad vackert det är''! Men ser ni verkligen samma sak? Jag menar, självklart ser ni både två att de är solen som håller på försvinner utom synhåll. Men ser ni samma intensitet vad gäller färgen, upplevelsen m.m.?

Jag har inte bestämt mig för nåt alls. Jag ser saker och ting för vad de är. Jag anser att den värld vi lever oavsett land och kontinent är manipulerad, orättvis, lögnaktig, girig. Jag anser att Islam är botemedlet mot allt detta skadliga som samhället försöker sälja till individer. Religionen ger mig ett löfte om ett evigt liv också och självklart eftersträvar jag det men främst håller jag islam varmt om hjärtat för att den får mig att hålla mig borta från den delen av samhället som är till skada för individen och endast ta del av den delen av samhället som är till nytta för mig. Jag ser inget fel med detta och det är bara lyckligt att man får ett gott liv i en evighet. Vad syndarna beträffar tar de del av samhället även om det skulle vara skadligt för en själv och i livet efter detta är de också förlorare. Vilken är bättre?
Citera
2013-07-30, 13:29
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Såvida man inte som IP menar att "samhälle" i Koranen syftar på "naturen". Alla djur lever i naturen! Säg emot det, om du kan!

Naturen var en övertydlighet. Tyvärr misstolkades detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in