2013-07-30, 09:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Däri har vi problemet. Du vill ha en förklaring på allt utan att själv ta reda på nåt. Jag sa ju att det finns mycket som vi inte kan veta och urskilja. Alltså finns det saker som vi inte kan förklara.

Men du är ändå snabb med att förklara att det minsann är guds vilja?

Citat:
•Fästingar överför bakterier, virus och mikroorganismer från ett värddjur till ett annat. Fästingar har sannolikt betydelse för regleringen av värddjurspopulationerna.

Så du menar att om man tog bort fästingen skulle helt plötsligt vissa värddjur explodera i antal? Tillåt mig tvivla....men visst, att gud har en förkärlek för att sprida lite extra död, sjukdom och förödelse så fort tillfälle ges är ju väl känt....

Citat:
•Fästingar är föda för många djur, exempelvis fåglar, grodor, paddor, ödlor, spindlar och jordlöpare.

Jag sa UTÖVER att bli uppätna, vilket alla djur blir förr eller senare. Men det var kanske svårt att förstå?
Citera
2013-07-30, 09:33
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Nej mitt argument krossades inte. Jordbävningar tsunamis och andra naturkatastrofer är Guds verk och det som sker måste ske. När jag sa att människor bär ansvaret för det onda som sker syftade jag på miljöförstörelse, markförsurning, att vi förstör sjöar, skogar osv. Det är nåt som vi själva kan påverka. Alla förstår väl att jordbävningar, vulkanutbrott osv, inte är människans verk. Varför måste jag bara övertydlig helatiden? Är ni så dåliga på att lista ut budskapet som jag ger här. Vad är era syften med att diskutera egentligen? Det verkar som att ni vill göra allt för att motbevisa Islam, även om det skulle leda till att ni gör nåt som går emot era egna värderingar och åsikter, varför så desperata? Jag trodde i min enfald att man ville utbyta åsikter och lägga fram sina tankar på varför man inte tror respektive varför man tror osv. Men för de flesta av er verkar det handla om motbevisning till varje pris och det går inte så bra för er trots era ihärdiga försök. Man skulle kunna tro att ni vinner på detta men jag kan inte tänka mig att ni ens får någon materiell eller icke-materiell vinst av att så ivrigt och desperat försöka bevisa att den andra har fel. Jag tycker synd om de flesta av er. Men ni kan försöka att komma med banala saker som jag inte tagit med i mina argumentationer som jag tagit för givet att dessa är underförstådd men jag måste se till att vara övertydlig i fortsättningen.
Du påstod att allt ont i världen kan ledas tillbaka till människan, inte att "allt som människan kan påverka och som är ont är människan eget fel" Sen är det "God works in mysterious ways" va?

Helt Offtopic, men IP, snälla använd styckeindelning. det gör ont i ögon att läsa det du skriver( Det kan ju bero på något annat också, men vad vet jag).
Citera
2013-07-30, 09:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
•Fästingar överför bakterier, virus och mikroorganismer från ett värddjur till ett annat. Fästingar har sannolikt betydelse för regleringen av värddjurspopulationerna.

"Fästingar är parasiterande varelser som ekologiskt fungerar som vektorer, vilket innebär att de överför bakterier, virus och mikroorganismer från ett värddjur till ett annat. Sannolikt har de betydelse för regleringen av värddjurspopulationerna, men det är ännu inte särskilt väl dokumenterat"

"Glömde" du bort den biten?

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/insekterochspindeldjur/spindeldjur/fastingar.12595.html
Citera
2013-07-30, 09:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Du påstod att allt ont i världen kan ledas tillbaka till människan, inte att "allt som människan kan påverka och som är ont är människan eget fel" Sen är det "God works in mysterious ways" va?

Apologetens ABC.

Citat:
Helt Offtopic, men IP, snälla använd styckeindelning. det gör ont i ögon att läsa det du skriver( Det kan ju bero på något annat också, men vad vet jag).

Jag har tjatat på honom att quota bättre också, så att man vet vad han svarar till vilken grej. Men jag har en liten gnagande känsla av att han föredrar att vara så kryptisk som möjligt, fullt medveten om hur ofta han har fel när han försöker vara precis...
Citera
2013-07-30, 09:54
Medlem
Islampeaces avatar
Fiffiniffi|44537630]Du verkar inte ha några problem med att uttala dig om det? Varför kan inte jag?

Självklart får du uttala dig om det och jag har inte kunnat hindra dig från att göra det ändå så lustigt att du påpekar det. Men vi uttalar olika saker. Du säger att det finns växter som inte har någon funktion med den kunskap och kännedom som vi känner till idag om växten i fråga. Detta innebär att vi redan vet 100% om växten i fråga och mer behöver inte vi veta. Men som du säkert förstår så är det fullt möjligt att vi får kunskap om vilka nyttigheter växten har för naturen och marken i framtiden.

Citat:
Nej IP. Men jag vet att du har svårt att acceptera att koranen kan ha fel.

Inte alls. Hade koranen haft fel på en enda punkt eller lilla minsta osäkerhet hade jag erkänt detta och avvisat Islam men jag har inte stött på nåt som är fe i koranen tvärtom växer min kunskap och ser djupare meningar i den för varje gång jag läser den.

Citat:
Nej IP, det finns hur många växter som helst som inte har någon särskild funktion annat än att finnas till och bli nedbrytna när de dör. Om någon av de försvann skulle deras plats på nolltid ersättas av någon av alla de andra tusentals liknande växterna som gillar samma förhållanden. Skaffa trädgård så kanske du förstår vad jag menar.

Nerbrytning och död drabbar alla andra levande varelser och växter så det är inget unikt för vissa växter. Men det finns ingenting som existerar som inte uppfyller en funktion. Vi kanske inte vet om vad för funktion vissa växter har men bara för att vi inte ha kännedom om det idag innebär inte att funktionen saknas. Det är bara vi som inte har kommit på vad det är.

Citat:
1. Du glömmer bort att HIV kan spridas från förälder till barn som föds. Har barnen också syndat? Ouch....

Korrekt. Men Varför skaffa barn om mamman fått HIV? Och hur fick mamman HIV?

Citat:
2. Du kan också bli våldtagen och få HIV

korrekt. Det går att eliminera risken så att risken att bli våldtagen kan bli nästan lika med noll. Klä sig anständigt på en muslimskt sätt, inte utsätta sig för fara i onödan, tex att gå på en tom gata kl 2 på natten (helt onödigt), inte flirta med andra främmande människor, lägga band på sina sinnen så att lösaktiga rykten inte börjar sprida sig om en. Man kan göra mycket mycket mer.

Citat:
3. Man kan bli smittad av sin partner som i sin tur har syndat.

Om en partner har syndat ( varit otrogen) I smyg och som dessutom smittar sin partner har denne begått två synd. Han/hon kan dömas för mord och sexförbrytare och kommer att dömas därefter även i nästa liv. Han/hon som fått sjukdomen trots att inte syndat har säkrat sin plats i paradiset. Vilken är bättre? Att bli smittat av virus trots att man inte syndat som i det här fallet och få ett evigt liv? Eller att vara otrogen, få HIV och smitta andra med det och få ett liv i plåga och misär i en evighet?

Citat:
Och för övrigt: Låter det rimligt av gud att införa en dödlig sjukdom som inneburit ofantligt lidande och kostnader, för att folk tycker om att knulla och ta droger? (Vilket gud visste och såg till när han skapade människan)

Finns en mening och ett syfte bakom detta också.

Citat:
Du "glömde" förresten annandagstsunamin och spanska sjukan...

Inser du vad som sker i Thailand? Välbärgade människor från hela världen åker till Thailand lever ett slösaktigt och lösaktigt liv. Äter god mat, dryck, solar sig, badar, skrattar och njuter fullt ut medans lokalbefolkning inte har mat att äta, letar i soptunnan efter mat och inte nog med detta, gamla, äckliga gubbar från utlandet utnyttjar detta och tar tillfället i akt och våldtar små barn både pojkar och flickor och i utbyte får dessa starkars barn mat och kanske fickpenning. Drogmissbruk, alkohol, och allt annat ont sker framför ögonen på världen i detta land och alla vänder sina ansikten godtyckligt ifrån detta misär, istället utnyttjar man även lokalbefolkning på allt. Ondska är bara förnamnet beträffande det som skedde och sker i Thailand. Tsunamin var en varning och en påminnelse men hur många tar det till sig?
Citera
2013-07-30, 09:57
Moderator
Tinuviels avatar
Jaha, ja. Kan vi därmed låsa tråden IP?

Islam är motbevisad då (ännu en) felaktighet i Koranen påvisats. Alla djur- och fågelarter bildar inte samhällen - och även OM de lever i flock ska det mycket till för att likna det vid ett mänskligt samhälle.
Citera
2013-07-30, 10:08
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jaha, ja. Kan vi därmed låsa tråden IP?

Islam är motbevisad då (ännu en) felaktighet i Koranen påvisats. Alla djur- och fågelarter bildar inte samhällen - och även OM de lever i flock ska det mycket till för att likna det vid ett mänskligt samhälle.

varför referera du till ett mänskligt samhälle? Att allt gör samhällen syftar på ett större och bredare koncept
Citera
2013-07-30, 10:15
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
varför referera du till ett mänskligt samhälle? Att allt gör samhällen syftar på ett större och bredare koncept

Därför att Koranen verkar göra det?

Det finns inte ett enda av markens djur, inte en fågel som bärs av sina vingar, som inte bildar samhällen liksom ni själva; ingenting har Vi förbisett i Vårt beslut. Och till sist skall de samlas åter till sin Herre.”

I vilket fall. Alla djur och fåglar bildar inte samhällen. Vissa arter lever solitärt andra bildar flock - variationen är stor. Koranen har fel.
Citera
2013-07-30, 10:21
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det finns inte ett enda av markens djur, inte en fågel som bärs av sina vingar, som inte bildar samhällen liksom ni själva; ingenting har Vi förbisett i Vårt beslut. Och till sist skall de samlas åter till sin Herre.”
6:138
Vad är det du inte förstår? Sluta smita undan. Slit dig loss från islams klor och omfamna världen som den är.
Citera
2013-07-30, 10:22
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Därför att Koranen verkar göra det?

I vilket fall. Alla djur och fåglar bildar inte samhällen. Vissa arter lever solitärt andra bildar flock - variationen är stor. Koranen har fel.

hehe, men det syftar på att vi och allt annat gör samhällen och inget annat. Hur tolkade du denna vers egentligen? Versen syftar på att vi är en i raden av allt dessa som gör samhällen.
Citera
2013-07-30, 10:23
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
6:138
Vad är det du inte förstår? Sluta smita undan. Slit dig loss från islams klor och omfamna världen som den är.

Kan man inte omfamna världen samtidigt som jag omfamnar kornen? Du bjuder ju mig raka vägen till helvetet och det är inte att göra gott eller vara god.
Citera
2013-07-30, 10:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
hehe, men det syftar på att vi och allt annat gör samhällen och inget annat. Hur tolkade du denna vers egentligen? Versen syftar på att vi är en i raden av allt dessa som gör samhällen.

Men nu är det inte så. Koranen skriver att ALLA djur skapar samhällen. ALLA fåglar. Det är inte sant. Alla djur och fåglar skapar inte samhällen. Koranen har fel.

Senast redigerad av Tinuviel 2013-07-30 kl. 10:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in