2013-07-30, 08:52
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Det har jag gjort. Allt detta händer och allt de som sker är nåt som måste ske.
Men du påstod att alla hemskheter är skapade av människan. Jordbävningar, tsunamis och meteoritnedslag är exempel på naturkatastrofer som människan inte kan påverka. Därav krossades ditt argument.
Citera
2013-07-30, 08:57
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det är lätt att spela dum och säga att "på något vis så är det guds vilja, även om vi inte kan förklara det". Du förstår, DET DUGER INTE. Då vill jag att du ska förklara meningen med det specifikt.

Det finns mängder med organismer och växter som ingen skulle sakna och som ekosystemet skulle klara sig utmärkt utan, likväl som vi idag inte saknar de 99,9 % av alla arter som någon gång funnits, men som idag är utdöda. Jag antar att det var en del av guds plan också?

Men nej då, IP har aktiverat sin hotline till gud och fått det förklarat att "allting på något konstigt sätt är meningen i slutändan, men det är inte meningen att ni ska förstå varför".

Så berätta nu t ex meningen med tsunamin på annandag jul 2004 som dödade en kvarts miljon människor (majoriteten muslimer för övrigt) och gjorde fem miljoner hemlösa. Vad var planen? Kunde han inte ha klarat sig utan den?

Berätta också meningen med spanska sjukan som dödade runt 100 miljoner människor världen över, utan att ta hänsyn till religion.

När du ändå håller på så kan du förklara nyttan med HIV-viruset också. Hur tänkte han där?

Fortsätt du att okritiskt acceptera religiösa dumheter, så fortsätter jag att ställa frågor.

Men vad vet du om det? Nåt som du inte vet om ska du vara väldigt försiktig med att uttala dig om. Allt som existerar gör samhällen. När nåt dör ut så har tiden löpt ut för det ska dö. Det kan gälla allt i rymden eller på jorden, En stjärna, galax, en art, en växt osv.

Vi vet inte allt och det tror jag att du förstår också därför kan du inte säga att alla växter inte gör nytta. Allting som finns har en uppgift att sköta. Till och med bakterier.

HIV viruset rensar tex syndare som har sex med olika kvinnor utanför äktenskapet. HIV viruset får man aldrig sexuellt om man endast har sex med sin partner. Detta får de som begår synd. Narkoman, sexförbrytarna osv. Blodmottagarna är enda undantaget där man får viruset där man inte behöver ha syndat men som troende ska man inte heller låta en icke-troendes blod cirkulera i sina vener.

VID allt det som ni kan urskilja, och vid det som ni inte kan urskilja! Förvisso är detta ett ädelt Sändebuds ord, inte ord av en poet – få är de ting ni tror på! – inte heller ord av en spåman – få är de ting ni ägnar eftertanke åt! [Detta är] en uppenbarelse från världarnas Herre!” [69:38-43]

Det som vi inte kan urskilja och vad ska få dig att förstå vad det är som vi inte kan urskilja?
Citera
2013-07-30, 09:00
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Nej, koranen har absolut inte fel. Jo alla levande varelser gör samhällen. Nu har man till och med kommit fram till att även fästingar gör nåt nyttigt i naturen.

Två olika saker, IP. Att ha en funktion i ekosystemet är inte samma sak som att fåglar och djur bildar samhällen, som dessutom (enligt Koranen) liknar mänskliga samhällen. Fästingar (som inte ens nämns) gör det definitivt inte (de behöver inte ens komma i kontakt med andra fästingar för att fullfölja sin livscykel).

Det finns inte ett enda av markens djur, inte en fågel som bärs av sina vingar, som inte bildar samhällen liksom ni själva; ingenting har Vi förbisett i Vårt beslut. Och till sist skall de samlas åter till sin Herre.”
6:138

Så, ledsen IP. Koranen har fel.
Citera
2013-07-30, 09:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
En massa lögner som du har läst någonstans. en massa påstående utan att du utvecklar det. Allt det du skriver är lögner som du snappat upp någonstans och med detta fyller du din buk med eld.

Då utvecklar vi väl då:

muhammeds lögner alternativt epileptiska anfall:
Så länge ingen bevisat att han faktiskt talat med gud (vilket ingen gjort eller kommer att göra) så måste vi ha en naturlig förklaring. Där finns det i princip bara två vägar: Antingen ljög han eller också så fick nån form av vision orsakad av nån form av psykisk åkomma. Inget konstigt alls, vill du föra fram en annan syn så är det bara att bevisa att han faktiskt talat med gud på riktigt.

historier som passeras från mun till mun i många, många år resulterande i kraftigt förändrade historier:
Du håller själv med om att historierna var muntliga till en början. Och att muntliga historier förändras är ingen högoddsare. Även om du påstår att det på något konstigt sätt inte ändrades ett enda ord för att "det bara är så"

nedskrift av dessa historier i konsonantskrift:

Inget konstigt, det håller du nog med om?

"översättning" till vanliga arabiska tecken:

Inget konstigt, det håller du nog med om?

kopiering för hand med medföljande fel under flera århundranden:

Att koranen kopierades håller du nog med om? Och det är väl känt att den tidens kopieringsprocesser var allt annat än bra....

koranen > idioter som tror sig läsa guds oförändrade ord:
Inget nytt under solen...

Jag kan också lägga till (lite till koranens fördel faktiskt) att det har gjorts ansträngningar att hålla den utan ändringar, bl a genom att bränna alla de konkurrerande koraner som fanns i omlopp. Naturligtvis så måste de ju ha bränt exakt rätt koraner och själva haft den absolut rätta hela tiden. För "så är det ju bara".

Så var fanns lögnerna du talade om? Vill du också utveckla?
Citera
2013-07-30, 09:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, koranen har absolut inte fel. Jo alla levande varelser gör samhällen. Nu har man till och med kommit fram till att även fästingar gör nåt nyttigt i naturen.

Och vad gör de för nytta, utöver att bli uppätna?
Citera
2013-07-30, 09:06
Avslutad
Citat:
Men vad vet du om det? Nåt som du inte vet om ska du vara väldigt försiktig med att uttala dig om. Allt som existerar gör samhällen. När nåt dör ut så har tiden löpt ut för det ska dö. Det kan gälla allt i rymden eller på jorden, En stjärna, galax, en art, en växt osv.

Vi vet inte allt och det tror jag att du förstår också därför kan du inte säga att alla växter inte gör nytta. Allting som finns har en uppgift att sköta. Till och med bakterier.

HIV viruset rensar tex syndare som har sex med olika kvinnor utanför äktenskapet. HIV viruset får man aldrig sexuellt om man endast har sex med sin partner. Detta får de som begår synd. Narkoman, sexförbrytarna osv. Blodmottagarna är enda undantaget där man får viruset där man inte behöver ha syndat men som troende ska man inte heller låta en icke-troendes blod cirkulera i sina vener.

VID allt det som ni kan urskilja, och vid det som ni inte kan urskilja! Förvisso är detta ett ädelt Sändebuds ord, inte ord av en poet – få är de ting ni tror på! – inte heller ord av en spåman – få är de ting ni ägnar eftertanke åt! [Detta är] en uppenbarelse från världarnas Herre!” [69:38-43]

Det som vi inte kan urskilja och vad ska få dig att förstå vad det är som vi inte kan urskilja?
Tråden har gått från död till hjärndöd i.o.m. IPs återinträde. IP förefaller nu dummare än innan han tog sin alltför korta paus. Vad har han gjort under tiden? Ägnat sig åt turbostudier i korantolkning eller bara hängt litet för mycket med sin Londonbaserade profetkompis? Han är i alla fall om möjligt dummare än någonsin.

Varför straffar gud blodmottagarna och hur kommer det sig att blodmottagarnas äktenskapspartners inte kan få hiv genom sexuella kontakter med sin partner? Eller kan de det? Enligt IPs minst sagt ovetenskapliga lilla betraktelse ovan är det endast blodmottagaren som kan smittas av hiv utan att synda. Det låter som trolleri i mina öron.
Citera
2013-07-30, 09:07
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Men du påstod att alla hemskheter är skapade av människan. Jordbävningar, tsunamis och meteoritnedslag är exempel på naturkatastrofer som människan inte kan påverka. Därav krossades ditt argument.

Nej mitt argument krossades inte. Jordbävningar tsunamis och andra naturkatastrofer är Guds verk och det som sker måste ske. När jag sa att människor bär ansvaret för det onda som sker syftade jag på miljöförstörelse, markförsurning, att vi förstör sjöar, skogar osv. Det är nåt som vi själva kan påverka. Alla förstår väl att jordbävningar, vulkanutbrott osv, inte är människans verk. Varför måste jag bara övertydlig helatiden? Är ni så dåliga på att lista ut budskapet som jag ger här. Vad är era syften med att diskutera egentligen? Det verkar som att ni vill göra allt för att motbevisa Islam, även om det skulle leda till att ni gör nåt som går emot era egna värderingar och åsikter, varför så desperata? Jag trodde i min enfald att man ville utbyta åsikter och lägga fram sina tankar på varför man inte tror respektive varför man tror osv. Men för de flesta av er verkar det handla om motbevisning till varje pris och det går inte så bra för er trots era ihärdiga försök. Man skulle kunna tro att ni vinner på detta men jag kan inte tänka mig att ni ens får någon materiell eller icke-materiell vinst av att så ivrigt och desperat försöka bevisa att den andra har fel. Jag tycker synd om de flesta av er. Men ni kan försöka att komma med banala saker som jag inte tagit med i mina argumentationer som jag tagit för givet att dessa är underförstådd men jag måste se till att vara övertydlig i fortsättningen.
Citera
2013-07-30, 09:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Du kan inte begära att IP ska förstå sådana intrikata detaljer som att han har tokfel. Han är mycket mer bekväm med att ordbajsa vidare som om ingenting har hänt....
Citera
2013-07-30, 09:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej mitt argument krossades inte. Jordbävningar tsunamis och andra naturkatastrofer är Guds verk och det som sker måste ske. När jag sa att människor bär ansvaret för det onda som sker syftade jag på miljöförstörelse, markförsurning, att vi förstör sjöar, skogar osv. Det är nåt som vi själva kan påverka. Alla förstår väl att jordbävningar, vulkanutbrott osv, inte är människans verk. Varför måste jag bara övertydlig helatiden? Är ni så dåliga på att lista ut budskapet som jag ger här. Vad är era syften med att diskutera egentligen? Det verkar som att ni vill göra allt för att motbevisa Islam, även om det skulle leda till att ni gör nåt som går emot era egna värderingar och åsikter, varför så desperata? Jag trodde i min enfald att man ville utbyta åsikter och lägga fram sina tankar på varför man inte tror respektive varför man tror osv. Men för de flesta av er verkar det handla om motbevisning till varje pris och det går inte så bra för er trots era ihärdiga försök. Man skulle kunna tro att ni vinner på detta men jag kan inte tänka mig att ni ens får någon materiell eller icke-materiell vinst av att så ivrigt och desperat försöka bevisa att den andra har fel. Jag tycker synd om de flesta av er. Men ni kan försöka att komma med banala saker som jag inte tagit med i mina argumentationer som jag tagit för givet att dessa är underförstådd men jag måste se till att vara övertydlig i fortsättningen.

Så ingen av alla de saker jag nämnt är alltså hemska? De är rent av goda antar jag eftersom de kommer från gud?
Citera
2013-07-30, 09:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Tråden har gått från död till hjärndöd i.o.m. IPs återinträde.

Citera
2013-07-30, 09:14
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och vad gör de för nytta, utöver att bli uppätna?

Däri har vi problemet. Du vill ha en förklaring på allt utan att själv ta reda på nåt. Jag sa ju att det finns mycket som vi inte kan veta och urskilja. Alltså finns det saker som vi inte kan förklara.

Men visst: en snabb sökning gav detta:

•Fästingar överför bakterier, virus och mikroorganismer från ett värddjur till ett annat. Fästingar har sannolikt betydelse för regleringen av värddjurspopulationerna.

•Fästingar är föda för många djur, exempelvis fåglar, grodor, paddor, ödlor, spindlar och jordlöpare.

Behövdes inte leta särskilt länge alls.
Citera
2013-07-30, 09:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men vad vet du om det? Nåt som du inte vet om ska du vara väldigt försiktig med att uttala dig om.

Du verkar inte ha några problem med att uttala dig om det? Varför kan inte jag?

Citat:
Allt som existerar gör samhällen.

Nej IP. Men jag vet att du har svårt att acceptera att koranen kan ha fel.

Citat:

Nej IP, det finns hur många växter som helst som inte har någon särskild funktion annat än att finnas till och bli nedbrytna när de dör. Om någon av de försvann skulle deras plats på nolltid ersättas av någon av alla de andra tusentals liknande växterna som gillar samma förhållanden. Skaffa trädgård så kanske du förstår vad jag menar.

Citat:

1. Du glömmer bort att HIV kan spridas från förälder till barn som föds. Har barnen också syndat? Ouch....

2. Du kan också bli våldtagen och få HIV

3. Man kan bli smittad av sin partner som i sin tur har syndat.

Och för övrigt: Låter det rimligt av gud att införa en dödlig sjukdom som inneburit ofantligt lidande och kostnader, för att folk tycker om att knulla och ta droger? (Vilket gud visste och såg till när han skapade människan)

Du "glömde" förresten annandagstsunamin och spanska sjukan....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in