2013-07-29, 10:23
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
(Jag har inflikat (1) & (2) i citatet ovan).

1: Koranen.

2. Vetenskap, logik och empiri.

Det är fortfarande du som påstår nåt. Ge mig en källa på dina påståenden. Du förstår väl att det är du som påstår det när du skriver att koranen säger si och så utan att referera till vederbörande vers/verser. Och du förstår väl att det är fortfarande du som påstår nåt när du säger att vetenskapen säger så utan att refererar till en artikel, eller någon annan vetenskaplig källa där man även får veta vem som skrivit vad och på vilka grunder?
Citera
2013-07-29, 10:26
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Jag håller med dig, delvis. Det är ingen eller inget som hindrar oss människor från att försöka förstå den värld vi lever i eller andra världar också för den delen. Religionen hindrar oss inte från den, kulturen gör inte det och inte heller våra seder och bruk. Tvärtom så uppmanar och utmanar allt runt omkring oss att vi ska skaffa info, lära oss mer m.m. Detta kan man göra med eller utan religionens hjälp. På den religiösa nivån är det ingen synd att försöka lära sig och förstå sin omvärld. På den kulturella nivån är det inte skamligt att lära sig och förstå sin omvärld. Så visst kan vi försöka att förstå vår omvärld som vi lever i.

Problemet som jag ser det är att vi människor har alltid varit, eller har på senare tid blivit, nyfikna och självständiga. Vi vill allt som oftare ha bevis som du och jag kan ta på, förstå och förmedla. Vi köper ingenting "bara för att det är så" längre. Jag säger inte att alla troende är lurade på något vis men religion tappar kraft av att folk väljer att lägga den åt sidan och klara sig utan den.

Det jag inte förstår är varför vi behöver en religion när vi har andra mer exakta vis att beskriva det som händer runt om oss. Religion är för mig att stänga in folk med hjälp av rädsla. Behöver vi verkligen det?

Citat:
Nej, jag menar inte så och vi behöver inte förstå allt. Det räcker med att vi förstår att ingenting blir till av sig själv. Tre stenar som har lagts på varann, har inte gjort detta av sig självt, någon med vett och vilja har lagt stenarna på varann. Nåt så simpelt som exemplet om stenarna kan inte ske på nåt annat sätt än att någon med vett och vilja lägger stenarna på varann. Varför skulle liv, vårt solsystem, och hela alltet vara ett undantag?

Tre stenar har många gånger om staplats på varandra. Se till våra hav.

Hur kommer du ställa dig när/om vetenskapen bevisar att universum kom till av ingenting?

Citat:
Människan kan beskriva saker och händelser utan att blanda in Gud i det hela. Det är inte det som är diskussionen. Vi kan beskriva hur allt som sker eller skett, vi kan beskriva allt vi ser och återberätta allt vi hört. Här behöver vi inte blanda in Gud för att vi ska kunna göra det. Men när vi ställer frågan varför är det en nödvändighet att referera till Gud. Här finns det tre alternativ:

1) Gud
2) Vi vet inte
3) slår till med en teori för att stilla vår nyfikenhet.

Men när det handlar om tro och religion är det inte fråga om varför vi behöver blanda in Gud i våra liv och omvärld eller inte. Det handlar om de konsekvenser som väntar om man avvisar och förnekar sin skapare.

För mig är det mer:

1) Vetenskapligt bevisat
2) Vetenskaplig teori
3) Ovetande och här kan vi slå till med "gud"

Vart man än skulle valt att stoppa in "gud" är "gud" ett ord för "ovetande". Vi kan omöjligtvis bevisa koranen, bibeln eller andra heliga texters information. Att de är gamla är ingen hemlighet, det har vetenskapen bevisar, men att texterna faktiskt stämmer kan vare sig du eller jag bevisa hur mycket både du och jag hade velat. Förstå mig rätt; hade du kunnat bevisa att gud faktiskt existerade (och att det var din gud) hade jag absolut trott på honom.

Citat:
Jag skulle inte heller köpa en diskussion som säger att Gud finns för att koranen säger det osv. Det v i istället kan göra är att undersöka koranen och försöka läsa det utan fördomar och förutfattade meningar. Varje mening i koranen kan man läsa och förstå men väljer man att läsa meningarna ytligt så går mycket av innebörden förlorade. Det handlar inte om förståelsen, att man inte förstår koranen utan det handlar om hur man vill se på meningarna och formuleringarna. Inlägget som jag skrev som du citerade förklarar bättre vart jag vill komma.

Denna formulering t.ex. räcker för mig för att se en djupare innebörd i det hela.

"Och de säger: Den Nåderike har [avlat] en son! Ni har här yttrat något oerhört, något som skulle kunna spränga himlarna i stycken och få jorden att rämna och bergen att störta i djupet! Att [människor går så långt att] de tilldelar den Nåderike en son! Föreställningen att den Nåderike har [avlat] en son oförenlig [med Hans gudomliga majestät]! Ingen av de varelser [som befolkar]himlarna och jorden kan nalkas den Nåderike annat än som [Hans] tjänare"

(Koranen 19:88-93) (2)

Föreställ dig ett scenario där du med egna ögon kan se varför dig allt det där hända ( det fetstilade)

Det här låter lite som att diktatorer föds i naturen där fåglar pratar. Nordkoreaner tror på att lill-Kim är deras gud. Inte gör det något till sanning.

För det fetstilade kommer vulkanutbrott och jordbävning som två troliga förklaringar. Detta var två saker man inte hade samma förståelse för när böckerna skrevs. Inget konstigt med det.

Citat:
Vilken lysande jämförelse! En jämförelse mellan ett yttrande och vad detta yttrande liknas vid. Jag har läst tonvis med böcker, alla slags böcker. Ingenstans har jag läst eller stött på en beskrivning som kan liknas vid detta. Ta vilket område du vill; filosofi, vetenskap, alla andra religioner eller vilket annat område som helst, ingenstans hittar du en formulering som kan liknas vid detta.

Sen är allt i koranen ett påstående. Det finns inte en mening, ett ord eller en bokstav där du kan finna lilla minsta osäkerhet i. Som du säkert förstår så är ett påstående inte en teori, nåt man tror, nåt som skulle kunna vara eller hända.

Du skulle kunna läsa hela koranen ord för ord utan att hitta minsta osäkerhet i meningarna, eller nåt som skulle tyda på lilla minsta osäkerhet.

Kan inte hela koranen, eller bibeln, ses som var sin (och i stora delar samma) teori?
Citera
2013-07-29, 10:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är fortfarande du som påstår nåt. Ge mig en källa på dina påståenden. Du förstår väl att det är du som påstår det när du skriver att koranen säger si och så utan att referera till vederbörande vers/verser.

Du är urlöjlig. Du har själv tidigare använd koranens "barriär" i din argumentation. Nu är du igång med nån semantisk akrobatik, och kan plötsligt inte minnas detta.

Citat:
Och du förstår väl att det är fortfarande du som påstår nåt när du säger att vetenskapen säger så utan att refererar till en artikel, eller någon annan vetenskaplig källa där man även får veta vem som skrivit vad och på vilka grunder?

Där har vi OCKSÅ varit tidigare. Men OK, det är din stil att upprepa din religiösa propaganda, delta i en diskussion tills argumenten blir för svåra för dig, sticka, och sen återkomme med samma propaganda för 50elfta gången.

Men vi kan ju börja med ditt eget exempel med gubben med guldfisk-skålen: "Vetenskap för efterblivna" .... som du tyvärr inte förstod själv.

Minns du DET?
Citera
2013-07-29, 10:35
Medlem
Citat:
Källa på både påståenden ?

Varför skall Bogo behöva leverera en källa till DITT påstående IP? Står du inte fast vid dina tidigare ord?
Citera
2013-07-29, 10:39
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Varför skall Bogo behöva leverera en källa till DITT påstående IP? Står du inte fast vid dina tidigare ord?

Frågan är legitim. VET du inte på VAD du grundar ditt eget påstående, IP?
Citera
2013-07-29, 10:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Frågan är legitim. VET du inte på VAD du grundar ditt eget påstående, IP?

No worries, mates.

Det är bara IPs amnesia som spökar igen. Han minns tydligen inte dom tidigare 5-6 ronderna om vattendelningsfrågan.
Citera
2013-07-29, 11:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Bemöt hans argument istället, han har bemött ditt. Jag kan sammanfatta det igen om du inte förstod första gången.

DU säger:
Ingen har observerats få hår i händerna av onani, och ingen har tappat huvudet av en sjukdom alltså är det bevisat att detta aldrig kan hända.

Därmed:
Ingen bok har någonsin observerats ha skrivits av någonting annat än en människa, alltså är det bevisat att detta aldrig kan hända.

Blir inte det konsekvensen av din metod? Återkom gärna.

Hoho? IP?
Citera
2013-07-29, 11:03
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
=icarus_gbg|44523668]Problemet som jag ser det är att vi människor har alltid varit, eller har på senare tid blivit, nyfikna och självständiga. Vi vill allt som oftare ha bevis som du och jag kan ta på, förstå och förmedla. Vi köper ingenting "bara för att det är så" längre. Jag säger inte att alla troende är lurade på något vis men religion tappar kraft av att folk väljer att lägga den åt sidan och klara sig utan den.

Både ja och nej. Vi har blivit mer självständiga på ett sätt och mer instängda och inskränkta på andra sätt. Dagens samhälle vi lever i idag är individualistiskt, visst för det med sig lite självständighet men samtidigt för det med sig en annan sorts inskränkhet och instängdhet. Idag i dagens samhälle håller vi oss mer för oss själva, vi bryr oss mer om det yttre, hur vi ser ut, hur andra ser på oss, vad vi har för bil, kläder, skor, hus osv. De inre rummen har vi förträngt. Vi lever i ett samhälle som för med sig psykiska sjukdomar, utbrändhet, isolering, där regeringen och de som har makten vet exakt allt om dig, där företagen vet vad du köper och hur ser dina löpmönster ut för att de ska kunna skicka reklam etc. Ta bara detta som ett ex: 2000 talet alltså för bara 13 år sen var människor mycket mer hjälpsamma mot varann för att inte prata om hur det var på 90 och 80 talet. Jag menar hur många är det idag som plingar på hos sin granne för att utbyta några meningar och kanske få låna ett par sockerbitar? Det enda vi gör idag för att känna att vi lever är att dricka alkohol och köpa sol och bad för dyra pengar.

Citat:
Det jag inte förstår är varför vi behöver en religion när vi har andra mer exakta vis att beskriva det som händer runt om oss. Religion är för mig att stänga in folk med hjälp av rädsla. Behöver vi verkligen det?

För att vi människor inte kan hantera rättvisan på egen hand. Religion garanterar 100% rättvisa. Världen består av ett ex antal gangster-liknande figurer utspridda över hela jordklotet och dessa samarbetar med varann och lever ett liv i lyx och överflöd (i brist på starkare ord) medan majoriteten av andra dödliga människor lever ett liv där de får jobba ihjäl sig för att för att leva ett någorlunda hyfsat bra liv. Se på alla ledarna i världen och deras tillgånger. I demokratiska som diktatoriska länder samspelar alla världens ledare för att göra sig själva så rika som möjligt. Arma, manipulerade, bristfälliga människor som vi är tror vi att vi lever i välstånd. Religion ger 100%ig rättvisa. Olyckliga de som är fattiga på jorden pengamässigt och som avvisar sin skapare. Dessa lider i detta liv liksom i nästa liv. De som lever i rikedom på bekostnad av andra lever i alla fall ett lyxigt jordeliv men de som är fattiga och avvisar skaparen har förlorat både världarna medans den rike som avvisar sin skapare är förlorare i nästa liv och lever hyfsat i detta liv.

Citat:
Tre stenar har många gånger om staplats på varandra. Se till våra hav.

Menar du att vattnet lägger tre stenar på varann? Jag lovar dig att jag skulle bli jätte förvånad om du skickade en bild eller klipp på denna händelse där hav, sjö vind eller nåt annat som saknar vett och vilja lägger tre stenar på varann.

Citat:
Hur kommer du ställa dig när/om vetenskapen bevisar att universum kom till av ingenting?

En sån teori finns redan idag men detta kan man aldrig bevisa men likförbannat kan man argumentera för det. Men för bevisa nåt sånt måste vi först och främst sätta tydliga gränser på vad som räknas som bevisbörda?

Citat:
För mig är det mer:

1) Vetenskapligt bevisat
2) Vetenskaplig teori
3) Ovetande och här kan vi slå till med "gud"

Precis som exemplet: ''Månen är vacker'' Vi är två olika individer och ser det hela från två olika perspektiv.

Citat:
Vart man än skulle valt att stoppa in "gud" är "gud" ett ord för "ovetande". Vi kan omöjligtvis bevisa koranen, bibeln eller andra heliga texters information. Att de är gamla är ingen hemlighet, det har vetenskapen bevisar, men att texterna faktiskt stämmer kan vare sig du eller jag bevisa hur mycket både du och jag hade velat. Förstå mig rätt; hade du kunnat bevisa att gud faktiskt existerade (och att det var din gud) hade jag absolut trott på honom.

Jag förstår dig rätt och du har delvis rätt. Vi kan aldrig bevisa koranens eller andra heliga skrifters info men vi skulle inte heller kunna bevisa gårdagens info om infon endast fanns i böcker och skrifter. Jag menar går det att på ett vetenskapligt sätt bevisa att andra världskriget verkligen ägt rum? Eller att 6 miljoner judar miste livet? Jag förnekar inte att andra världskriget har hänt men det var bara en tankeställare.

Du säger att du hade trott på min Gud om jag kunde bevisa att han existerar. För det första så finns det endast en allsmäktig Gud. Men nej du hade inte trott då utan du hade vetat om det i det här fallet. Skillnaden är astronomiskt stor.

Citat:
Det här låter lite som att diktatorer föds i naturen där fåglar pratar. Nordkoreaner tror på att lill-Kim är deras gud. Inte gör det något till sanning.

Nej, och det får de tro om de vill men de liksom alla andra människor förstår med säkerhet att Lill är en människa av kött och blod som åldras, äter vanlig föda, vanlig dryck, trötthet påverkar honom, köld påverkar honom, hunger och törst påverkar honom osv.

Citat:
För det fetstilade kommer vulkanutbrott och jordbävning som två troliga förklaringar. Detta var två saker man inte hade samma förståelse för när böckerna skrevs. Inget konstigt med det.

Men du kanske förstod koranverserna fel. Koranversen säger:

"Och de säger: Den Nåderike har (avlat) en son. Ni har yttrat något oerhört. Något som skulle kunna spränga himlarna i stycken och få jorden att rämna och bergen att störta i djupet Att människor går så långt att de tilldelar den Nåderike en son! Föreställningen att den Nåderike har (avlat) en son är inte förenlig med Hans gudomliga majestät! Ingen av de varelser (som befolkar) himlarna och jorden kan nalkas den Nåderike annat än som Hans tjänare"

Lägg märke till att versen säger att ett sånt yttrande skulle kunna. Om versen hade sagt att jordbävningar osv beror på att Gud är arg för såna yttringar hade du fått rätt med din tolkning men versen säger inte så. Versen säger att ett sånt yttrande skulle kunna

Citat:
Kan inte hela koranen, eller bibeln, ses som var sin (och i stora delar samma) teori?

Det beror på hur man ser på saken. Som jag sa tidigare. Det finns människor skulle säkert tänker att koranen bara är en teori från Muhammed eller någon annan som lärde Muhammed koranen och sen lägger fram argument för sina påståenden sen finns det de som säger det motsatta och lägger fram argument för sina påståenden.
Citera
2013-07-29, 11:08
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du är urlöjlig. Du har själv tidigare använd koranens "barriär" i din argumentation. Nu är du igång med nån semantisk akrobatik, och kan plötsligt inte minnas detta.

Där har vi OCKSÅ varit tidigare. Men OK, det är din stil att upprepa din religiösa propaganda, delta i en diskussion tills argumenten blir för svåra för dig, sticka, och sen återkomme med samma propaganda för 50elfta gången.

Men vi kan ju börja med ditt eget exempel med gubben med guldfisk-skålen: "Vetenskap för efterblivna" .... som du tyvärr inte förstod själv.

Minns du DET?

Du påstod tidigare att koranen säger nåt och vetenskapen nåt annat och jag bad om en källa, tänker du fortsätta diskussionen och ge mig en källa eller vill du kanske försöka göra det svårt för mig så jag flyr och kommer tillbaka för ''50'' ''tolfte''?
Citera
2013-07-29, 11:12
Medlem
Citat:

Menar du att vattnet lägger tre stenar på varann? Jag lovar dig att jag skulle bli jätte förvånad om du skickade en bild eller klipp på denna händelse där hav, sjö vind eller nåt annat som saknar vett och vilja lägger tre stenar på varann.

http://www.google.se/imgres?client=opera&hs=Ke5&sa=X&channel=suggest&bi w=1366&bih=639&tbm=isch&tbnid=4yPhmOkBVHG-yM:&imgrefurl=http://www3.yha.com.au/hostels/nsw/snowy-mountains/thredbo/&docid=1I7vZlJpS24j7M&imgurl=http://www3.yha.com.au/uploadedImages/Content/en/Australian_Hostels/NSW/Snowy_Mountains/Thredbo/Thredbo%252520rock%252520formations_Kosciuszko%252 520Thredbo%252520Tourism.jpg&w=600&h=400&ei=nzH2UZ uuGeqv4ASNyYHYBw&zoom=1&ved=1t:3588,r:0,s:0,i:81&i act=rc&page=1&tbnh=183&tbnw=275&start=0&ndsp=16&tx =95&ty=126
Citera
2013-07-29, 11:17
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
http://www.google.se/imgres?client=opera&hs=Ke5&sa=X&channel=suggest&bi w=1366&bih=639&tbm=isch&tbnid=4yPhmOkBVHG-yM:&imgrefurl=http://www3.yha.com.au/hostels/nsw/snowy-mountains/thredbo/&docid=1I7vZlJpS24j7M&imgurl=http://www3.yha.com.au/uploadedImages/Content/en/Australian_Hostels/NSW/Snowy_Mountains/Thredbo/Thredbo%252520rock%252520formations_Kosciuszko%252 520Thredbo%252520Tourism.jpg&w=600&h=400&ei=nzH2UZ uuGeqv4ASNyYHYBw&zoom=1&ved=1t:3588,r:0,s:0,i:81&i act=rc&page=1&tbnh=183&tbnw=275&start=0&ndsp=16&tx =95&ty=126

Jag hoppas verkligen att du försöker vara lustig. Du förstår hoppas jag att vissa av dessa bilder inte har lagts på varann av sig själva.
Citera
2013-07-29, 11:22
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Jag hoppas verkligen att du försöker vara lustig. Du förstår hoppas jag att vissa av dessa bilder inte har lagts på varann av sig själva.

Ah, lågt IQ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in