2013-07-28, 11:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Vad säger koranen och vad säger vetenskapen?

Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Två olika saker enligt dig, men du verkar förhållandevis ensam om den uppfattningen.

Ohhh nej då.

IP har kokat ihop mer än två 'förklaringer' .... med tillhörande 'definitioner'.
Citera
2013-07-28, 12:57
Medlem
Nocets avatar
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=XP5djbvwCqc

http://www.youtube.com/watch?v=1dgfrZiMeck
'
Nej men hallå där IP!

Hur kändes det att vara avstängd pga ohörsamhet? Var det jobbigt att få ett kvitto på din bristande argumentationsförmåga?

Jag hoppas att det inte är för varmt i din taxibil så att du lider allt för illa nu när den svenska sommaren är här på allvar. Som Bogomil säger så har du redan gått bet så många gånger angående vattendelningen nu så att du skall börja om ytterligare en gång med samma felaktiga resonemang är visserligen föga förvånande men helt befängt.

/Nocet
Citera
2013-07-28, 13:44
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=XP5djbvwCqc

http://www.youtube.com/watch?v=1dgfrZiMeck

Hoppsan hejsan Ip och välkommen åter! Sveriges enda riktigt riktiga muslim är åter i etern. Det måste jag fira med en fråga. En fundering jag får är att det måste vara rätt trist att bara ha en massa youtube-klipp med taskiga sångare för att försöka förmedla budskapet om en sann religion? Eller räcker det tycker du?
Citera
2013-07-28, 13:55
Medlem
Anon2s avatar
IP, försöker du konvertera folk till islam genom dina youtube klipp eller?
Inser du inte att ingen orkar kolla eller lyssna på skiten?
Du sliter din mus och/eller tangentbord i onödan när du kopierar/klistrar länkar till såna youtube filmer.
Citera
2013-07-28, 14:06
Medlem
adventualthorizons avatar
Alla regioner har stora brister i att bevisa det som står i deras böcker. Dem abrahamiska religionerna, har alla problemet att allt bara existerat i 10,000 år. I grund och botten är dem alla böcker om regler och normer, för att hålla människor i styr, att det står om atomer och vetenskap överlag i koranen, är ren lögn.

Jag tycker både rubriken och dina frågor är luddiga, du hade behövt avgränsa dig för ämnet är gigantiskt.
Citera
2013-07-28, 14:08
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
jag trodde i min enfald att du respekterade homo lika mycket som hetero att du till och med var likgiltig även om din son skulle drabbas av sjukdomen.
Att du kallar homosexualitet för en sjukdom tyder på att innerst inne vet du att ingen väljer att bli homosexuell.
Citera
2013-07-28, 14:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocet
Som Bogomil säger så har du redan gått bet så många gånger angående vattendelningen nu så att du skall börja om ytterligare en gång med samma felaktiga resonemang är visserligen föga förvånande men helt befängt.

Och denna gång på köpet med ThePerfecctMuslims konkurrerande semantiska akrobatik. Det kan komme att bli en lång höst för vattendelningsfrågan.
Citera
2013-07-29, 03:25
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Du har tur att det är ramadan annars hade jag omöjligt låtit dina struntprat gå förbli obemärkt.

Är det ett HOT på nåt sätt eller bara bevis på lågt IQ?
Citera
2013-07-29, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PecsPerfection
Jag är ateist och relativt hatisk mot religion. Men Idag argumenterade jag med en polare som är muslim. Det hela började med att jag påstod att religion är roten till all ont i världen. Jag refererade direkt till förhållandena i öststaterna. Han frågade mig varför, varpå jag svarade att religion har så många regler som sätter begränsningar på individen härav säger att du inte får göra si och att du måste göra så. Han som har läst Koranen sade att jag är hjärntvättad och har helt fel uppfattning om Islam.

Det fortsatte till det steget då han sa att det faktiskt står i Koranen att jorden är rund och även atomen nämns i koranen, och koranen skrevs ju innan detta bevisades vetenskapligt. "Men hur kan du veta att någon inte har omredigerat Koranen" frågade jag, varpå han svarade "Varför tror du att man lär sig Koranen utan till? Ord för ord och vers för vers. Jo, för att försäkra sig om att sånt inte sker". - Och det gör tydligen alla nya generationer av muslimer. Så i grund och botten skulle det märkas av om Koranen omredigerades.

Han sa att grunden som bör följas är:
"You shall not take part in anything that harms you"
"You shall not harm anyone else"
"Do not talk behind anyone's back" (Man måste ge alla en chans att försvara sig)
Bara positiva grejer.

Sedan stämmer ju det också att extremister tar det till en helt annan nivå som ger oss väldigt dåligt intryck av Islam. Det är precis som att alla som går till gymmet inte tar det till så pass extrem nivå att de föredrar att bli/se ut som professionella bodybuilders.

Kunde inte motbevisa Islam med något som helst argument eller fakta. Hur går ni tillväga om ni hamnar i en sådan diskussion? Vad kan man använda för argument för att motbevisa Islam? Missförstå mig inte, jag är inte desperat efter motbevisningar. Utan jag befinner mig just nu i en identitetskris och vill veta vad jag egentligen ska tro på. Vill ha motbevisning! Hoppas nig tog er tid att läsa!

Problemet är att diskussionen går åt helt fel håll. Om någon kommer med ett påstående "jorden är platt" så måste man bevisa att det stämmer. Du kan inte köra det motvända. Jorden är platt bevisa att den inte är det. Du kan inte bevisa en negativ. DU kan inte bevisa att nånting inte finns (DET ÄR OMÖJLIGT). Spelar ingen roll vad koranen säger det är en bok skriven av människor för 1400 år sedan. Spelar ingen roll om det står i koranen att vi är jorda av celler och att DNA är grunden för allt du är. Det bevisar fortfarande inte att det finns en gud. Och om någon tjaffsar om att du tror inte på mina bevis, NEJ men du måste bevisa det empiriskt. Genom ett utförbart experiment med resultat som går att tolka med statistiska analys för en slutsats som sedan skall testas om och om igen av andra som vill motbevisa din hypotes. Precis som alla andra teorier. Annars måste man ta den rationella ställningen vilket är att förkasta hypotesen att det finns en gud och säga jag tror inte. Annars är man inte rationell. Vilket gör att hela den där skitiga religionen fallerar.

Det roliga är att han bara nämner de fina sakerna. Vart försvann det där med att man ska slå sin fur när hon inte lyder eller döda de otrogna eller att straffet för den som lämnar religionen är döden. Hmm väldigt fina ord. Hela skiten är en förbannelse (for lack of a better word). Den här guden älskar oss så mycket att han skulel bränna oss i all evighet bara för att vi inte tror på honom. Påminner om en saddam liknande figur. Om du hade en son och han dödade någon. Skulle du tortera honom tills han dör?
Citera
2013-07-29, 08:17
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigortius
Problemet är att diskussionen går åt helt fel håll. Om någon kommer med ett påstående "jorden är platt" så måste man bevisa att det stämmer. Du kan inte köra det motvända. Jorden är platt bevisa att den inte är det. Du kan inte bevisa en negativ. DU kan inte bevisa att nånting inte finns (DET ÄR OMÖJLIGT). Spelar ingen roll vad koranen säger det är en bok skriven av människor för 1400 år sedan. Spelar ingen roll om det står i koranen att vi är jorda av celler och att DNA är grunden för allt du är. Det bevisar fortfarande inte att det finns en gud. Och om någon tjaffsar om att du tror inte på mina bevis, NEJ men du måste bevisa det empiriskt. Genom ett utförbart experiment med resultat som går att tolka med statistiska analys för en slutsats som sedan skall testas om och om igen av andra som vill motbevisa din hypotes. Precis som alla andra teorier. Annars måste man ta den rationella ställningen vilket är att förkasta hypotesen att det finns en gud och säga jag tror inte. Annars är man inte rationell. Vilket gör att hela den där skitiga religionen fallerar.

Det roliga är att han bara nämner de fina sakerna. Vart försvann det där med att man ska slå sin fur när hon inte lyder eller döda de otrogna eller att straffet för den som lämnar religionen är döden. Hmm väldigt fina ord. Hela skiten är en förbannelse (for lack of a better word). Den här guden älskar oss så mycket att han skulel bränna oss i all evighet bara för att vi inte tror på honom. Påminner om en saddam liknande figur. Om du hade en son och han dödade någon. Skulle du tortera honom tills han dör?

Jag kan hålla med om att det är svårt att bevisa att ''nåt'' inte existerar. Men det beror på vad något är och vad man syftar på. Jag kan tex bevisa att det inte finns någon sjukdom som gör så att du kan tappa huvudet bokstavligt talat tappa huvudet. Av onani får man inte hår på handflatorna. Det är nåt som inte finns och som går att bevisa. Människan kan inte vrida tillbaka tiden, det är nåt som går att bevisa. Det finns oändligt mycket med saker som inte finns och som går att bevisa att de inte finns. Men jag förstår vad du menade med ditt påstående.

Det som vi pratar om är nåt helt annat. Vi pratar om religion och Guds existens. Det går inte att bevisa varken exsistensen av Gud eller icke-existensen av Gud. Men det vi kan göra är att reflektera och komma till en slutsats.

Så mycket av det lilla av det gigantiskt astronomiska universum vi människor stegvis undersökt och fått bristfälliga kunskaper om förbluffar oss på alla sätt, och det är endast en liten bråkdel av det universum som vi ser. Universum fungerar precis som en maskin och en maskin kan aldrig komma till av sig själv. Alla dessa kretslopp i universum och på jorden är en indikation på att skaparen till allt detta är allsmäktig. Ingenting kan komma till av sig själv och fungera och återupphållas av sig själv helt på egen hand. Universum, livet och jorden är inga undantag. Det finns massvis med argument som man kan lägga för att Gud existerar sen är det så att vad man än lägger för argument kan reduceras till nåt obetydligt av ateisterna vad gäller religion. Men detta gäller inte bara religion utan det gäller allt annat.

Det finns människor som ser en ordning, skönhet, kunskap, mening med det lilla vi känner till av universum sen finns det människor som kan reducera det hela till atomer, stjärnor, galaxer, stoft, rök. Det var någon i den här tråden som sa nåt liknande: '' Det är bara en massa atomer i universum som far hit och dit så det är inget märkvärdigt med det''

Man kan till och med reducera självaste livet till nåt obetydligt. Man skulle kunna säga nåt liknande: ''liv är bara olika former och storlekar som far hit och dit'' eller också skulle man kunna säga nåt liknande: '' Liv är helt fantastiskt, konst, design eller alla andra fagra ord man kan komma på''. För att sammanfatta det hela kort så kan två olika individer se helt olika syften och meningar i en rad meningar eller uttalanden. ''Månen är en vacker skapelse'' Vissa kanske läser denna mening ytligt och ta in meningen ord för ord och förstå meningen också men samtidigt skratta åt meningen hånfullt och göra narr av den eller kanske till och med gå till attack till skribenten och motargumentera det och säga nåt liknande: Månen är inte alls vacker, den är bara där och hade det inte varit för solen så hade den sett grått och tråkig ut''. Samtidigt kan individ nr 2 se och känna en djupare förståelse av samma mening.

Jag fann en del av ditt inlägg lite komiskt. Du kommer med uttalande som lyder: '' Man kan inte bevisa att nåt inte existerar'' och sen lägger du till att det är ''omöjligt''. samtidigt gör du ett påstående, lägg märke till att du gör ett påstående. Och ett påstående innebär 100% säkerhet och sanning. Ditt påstående lyder: '' Det är människor som har skrivit koranen för 1400 år sen''. Men en enkel fråga till dig. Vad har du för bevis och grund för ditt påstående? Vem eller vilka lärde Muhammed koranen?

Tillbaka till att du sa att nåt som inte existerar kan man aldrig bevisa; Vad är bevis för dig? Ska man kunna ta på saken i fråga för att det ska räknas som bevis? Ska man kunna se, höra eller känna på saken för att det ska räknas som bevis?

Vad har Saddam någonsin med Islam, religion eller det vi diskuterar att göra? Saddam var en politiker och en diktatur men inte den första och verkligen inte den sista. Men han handlade inte som Islam lär utan snarare exakt tvärtemot vad Islam lär. Att du liknar en diktatorisk politiker vid Islam är skrattretande. Diktatorer har alltid funnits i alla tider och i alla kulturer både före och efter Islam.
Citera
2013-07-29, 08:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag kan hålla med om att det är svårt att bevisa att ''nåt'' inte existerar. Men det beror på vad något är och vad man syftar på. Jag kan tex bevisa att det inte finns någon sjukdom som gör så att du kan tappa huvudet bokstavligt talat tappa huvudet. Av onani får man inte hår på handflatorna. Det är nåt som inte finns och som går att bevisa. Människan kan inte vrida tillbaka tiden, det är nåt som går att bevisa. Det finns oändligt mycket med saker som inte finns och som går att bevisa att de inte finns. Men jag förstår vad du menade med ditt påstående.
Ditt argument är att vi inte observerat att dessa saker kan hända, alltså kan det motbevisa någots existens.
Återkommer till detta.

Citat:
Det som vi pratar om är nåt helt annat. Vi pratar om religion och Guds existens. Det går inte att bevisa varken exsistensen av Gud eller icke-existensen av Gud. Men det vi kan göra är att reflektera och komma till en slutsats.

Så mycket av det lilla av det gigantiskt astronomiska universum vi människor stegvis undersökt och fått bristfälliga kunskaper om förbluffar oss på alla sätt, och det är endast en liten bråkdel av det universum som vi ser. Universum fungerar precis som en maskin och en maskin kan aldrig komma till av sig själv. Alla dessa kretslopp i universum och på jorden är en indikation på att skaparen till allt detta är allsmäktig. Ingenting kan komma till av sig själv och fungera och återupphållas av sig själv helt på egen hand. Universum, livet och jorden är inga undantag. Det finns massvis med argument som man kan lägga för att Gud existerar sen är det så att vad man än lägger för argument kan reduceras till nåt obetydligt av ateisterna vad gäller religion. Men detta gäller inte bara religion utan det gäller allt annat.
Argument from ignorance.

Citat:
Det finns människor som ser en ordning, skönhet, kunskap, mening med det lilla vi känner till av universum sen finns det människor som kan reducera det hela till atomer, stjärnor, galaxer, stoft, rök. Det var någon i den här tråden som sa nåt liknande: '' Det är bara en massa atomer i universum som far hit och dit så det är inget märkvärdigt med det''

Man kan till och med reducera självaste livet till nåt obetydligt. Man skulle kunna säga nåt liknande: ''liv är bara olika former och storlekar som far hit och dit'' eller också skulle man kunna säga nåt liknande: '' Liv är helt fantastiskt, konst, design eller alla andra fagra ord man kan komma på''. För att sammanfatta det hela kort så kan två olika individer se helt olika syften och meningar i en rad meningar eller uttalanden. ''Månen är en vacker skapelse'' Vissa kanske läser denna mening ytligt och ta in meningen ord för ord och förstå meningen också men samtidigt skratta åt meningen hånfullt och göra narr av den eller kanske till och med gå till attack till skribenten och motargumentera det och säga nåt liknande: Månen är inte alls vacker, den är bara där och hade det inte varit för solen så hade den sett grått och tråkig ut''. Samtidigt kan individ nr 2 se och känna en djupare förståelse av samma mening.
Mundiarré?

Citat:
Jag fann en del av ditt inlägg lite komiskt. Du kommer med uttalande som lyder: '' Man kan inte bevisa att nåt inte existerar'' och sen lägger du till att det är ''omöjligt''. samtidigt gör du ett påstående, lägg märke till att du gör ett påstående. Och ett påstående innebär 100% säkerhet och sanning. Ditt påstående lyder: '' Det är människor som har skrivit koranen för 1400 år sen''. Men en enkel fråga till dig. Vad har du för bevis och grund för ditt påstående? Vem eller vilka lärde Muhammed koranen?
Människor skriver böcker. Vi har aldrig sett en bok komma till spontant och alla gånger en bok kommit till är det människor som gjort det. Detta faller på metoden du själv använder för att bevisa ditt första stycke.
Citera
2013-07-29, 08:41
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att det finns en "barriär" mellan söt- och saltvatten i vissa situationer.

Att det inte finns en sån "barriär".

Källa på både påståenden ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in