2013-07-29, 08:47
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ditt argument är att vi inte observerat att dessa saker kan hända, alltså kan det motbevisa någots existens.
Återkommer till detta.

Argument from ignorance.
Mundiarré?

Människor skriver böcker. Vi har aldrig sett en bok komma till spontant och alla gånger en bok kommit till är det människor som gjort det. Detta faller på metoden du själv använder för att bevisa ditt första stycke.

Tycker du att du bidrog med nåt värdefullt med detta inlägg? Eller tyckte du att ''mundiarré'' är en lysande motargumentation från dig?
Citera
2013-07-29, 08:51
Medlem
icarus_gbgs avatar
Är långt ifrån att gå i god för någon religion alls men det finns faktiskt bevis på att salt- och sötvatten i vissa otroligt sällsynta fall inte mixar. Det är någon underjordisk och ofantligt gammal sjö någonstans i området där all religion kan ha härstammat ifrån.

Det är självklart vetenskapligt förklarat men den bästa gissningen är väl att de som skrivit ner koranen snappat upp det där.
Citera
2013-07-29, 08:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Tycker du att du bidrog med nåt värdefullt med detta inlägg? Eller tyckte du att ''mundiarré'' är en lysande motargumentation från dig?

Mundiarré var en lysande kommentar på sektionen där du inte förde fram några som helst argument, vilket alltså inte behöver motargument. Du spekulerade, drömde och ordbajsade lite, men du verkade inte ha någon poäng med den texten. Jag valde att inte helt enkelt ta bort den utan istället påpeka detta.
Det relevanta var det andra jag skrev, det som du inte klarade av att bemöta.
Citera
2013-07-29, 08:59
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Mundiarré var en lysande kommentar på sektionen där du inte förde fram några som helst argument, vilket alltså inte behöver motargument. Du spekulerade, drömde och ordbajsade lite, men du verkade inte ha någon poäng med den texten. Jag valde att inte helt enkelt ta bort den utan istället påpeka detta.
Det relevanta var det andra jag skrev, det som du inte klarade av att bemöta.

Lysande!! Mina argument som du inte kan bemöta är ordbajs enligt dig men dina argument som inte alls var argument utan saker som du skulle komma tillbaka till och mundiarré är lysande argumentation enligt dig. Lysande, Lysande!! Du slutar aldrig att förvåna. HAHA. Testa med att bemöta mitt förra inlägg om du vill ha en diskussion.
Citera
2013-07-29, 08:59
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Jag kan hålla med om att det är svårt att bevisa att ''nåt'' inte existerar. Men det beror på vad något är och vad man syftar på. Jag kan tex bevisa att det inte finns någon sjukdom som gör så att du kan tappa huvudet bokstavligt talat tappa huvudet. Av onani får man inte hår på handflatorna. Det är nåt som inte finns och som går att bevisa. Människan kan inte vrida tillbaka tiden, det är nåt som går att bevisa. Det finns oändligt mycket med saker som inte finns och som går att bevisa att de inte finns. Men jag förstår vad du menade med ditt påstående.

Det som vi pratar om är nåt helt annat. Vi pratar om religion och Guds existens. Det går inte att bevisa varken exsistensen av Gud eller icke-existensen av Gud. Men det vi kan göra är att reflektera och komma till en slutsats.

Det vi kan göra är att se till vad uppfattningen av omvärlden säger oss är mest troligt. Det vi också kan göra är att utvecklas och se till att vi alltid har så god information, gällande beskrivningen av världen vi lever i, som möjligt.

Citat:
Så mycket av det lilla av det gigantiskt astronomiska universum vi människor stegvis undersökt och fått bristfälliga kunskaper om förbluffar oss på alla sätt, och det är endast en liten bråkdel av det universum som vi ser. Universum fungerar precis som en maskin och en maskin kan aldrig komma till av sig själv. Alla dessa kretslopp i universum och på jorden är en indikation på att skaparen till allt detta är allsmäktig. Ingenting kan komma till av sig själv och fungera och återupphållas av sig själv helt på egen hand. Universum, livet och jorden är inga undantag. Det finns massvis med argument som man kan lägga för att Gud existerar sen är det så att vad man än lägger för argument kan reduceras till nåt obetydligt av ateisterna vad gäller religion. Men detta gäller inte bara religion utan det gäller allt annat.

Varför skulle ingenting kunna komma till av sig själv? Är det för att vi inte förstår allt menar du?

Citat:
Det finns människor som ser en ordning, skönhet, kunskap, mening med det lilla vi känner till av universum sen finns det människor som kan reducera det hela till atomer, stjärnor, galaxer, stoft, rök. Det var någon i den här tråden som sa nåt liknande: '' Det är bara en massa atomer i universum som far hit och dit så det är inget märkvärdigt med det''

Påståendet stämmer.

Citat:
Man kan till och med reducera självaste livet till nåt obetydligt. Man skulle kunna säga nåt liknande: ''liv är bara olika former och storlekar som far hit och dit'' eller också skulle man kunna säga nåt liknande: '' Liv är helt fantastiskt, konst, design eller alla andra fagra ord man kan komma på''. För att sammanfatta det hela kort så kan två olika individer se helt olika syften och meningar i en rad meningar eller uttalanden. ''Månen är en vacker skapelse'' Vissa kanske läser denna mening ytligt och ta in meningen ord för ord och förstå meningen också men samtidigt skratta åt meningen hånfullt och göra narr av den eller kanske till och med gå till attack till skribenten och motargumentera det och säga nåt liknande: Månen är inte alls vacker, den är bara där och hade det inte varit för solen så hade den sett grått och tråkig ut''. Samtidigt kan individ nr 2 se och känna en djupare förståelse av samma mening.

Varför behöver vi någon gud till att se det du beskriver?

Citat:
Jag fann en del av ditt inlägg lite komiskt. Du kommer med uttalande som lyder: '' Man kan inte bevisa att nåt inte existerar'' och sen lägger du till att det är ''omöjligt''. samtidigt gör du ett påstående, lägg märke till att du gör ett påstående. Och ett påstående innebär 100% säkerhet och sanning. Ditt påstående lyder: '' Det är människor som har skrivit koranen för 1400 år sen''. Men en enkel fråga till dig. Vad har du för bevis och grund för ditt påstående? Vem eller vilka lärde Muhammed koranen?

Tillbaka till att du sa att nåt som inte existerar kan man aldrig bevisa; Vad är bevis för dig? Ska man kunna ta på saken i fråga för att det ska räknas som bevis? Ska man kunna se, höra eller känna på saken för att det ska räknas som bevis?

Om evolutionen hade haft en enda källa, en bok som skrivit för 2000 år sedan, hade religionen antagligen haft ett större grepp om människans fria vilja. Beviset jag personligen letar efter är vad som helst. Ett tecken, ett samband, ett bevis. Diskussionen "Gud finns för att koranen säger så och koranen är sann för att det står så i koranen" är inte så givande vilket du säkert också håller med om.
Citera
2013-07-29, 09:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ditt argument är att vi inte observerat att dessa saker kan hända, alltså kan det motbevisa någots existens.
Återkommer till detta.

Citat:
Människor skriver böcker. Vi har aldrig sett en bok komma till spontant och alla gånger en bok kommit till är det människor som gjort det. Detta faller på metoden du själv använder för att bevisa ditt första stycke.

Ouch! En tydligare och bättre isärplockning av religiöst mumbo-jumbo var det länge sedan jag såg.

IP! Bemöt honom nu!
Citera
2013-07-29, 09:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Lysande!! Mina argument som du inte kan bemöta är ordbajs enligt dig men dina argument som inte alls var argument utan saker som du skulle komma tillbaka till och mundiarré är lysande argumentation enligt dig. Lysande, Lysande!! Du slutar aldrig att förvåna. HAHA. Testa med att bemöta mitt förra inlägg om du vill ha en diskussion.

Du skrev "det finns människor som".. Ja, det gör det. Hur många det är, vilka det är och vilken konsekvens det har glömde du att ta upp. Vad har det med något att göra?
Alltså är det mundiarré. Självklara konstateranden.

Jag kom tillbaks till saken. Jag skrev att dina första argument stödjer sig på en metod som applicerad på ditt senare tjafs om koranen motbevisar dig själv eller snarare bevisar att du är en hycklare som hänger sig åt special pleading. Om du inte vet vad det är, låt bli att komma med något meningslöst svar. Kolla upp det istället.
Citera
2013-07-29, 09:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Bemöt hans argument istället, han har bemött ditt. Jag kan sammanfatta det igen om du inte förstod första gången.

DU säger:
Ingen har observerats få hår i händerna av onani, och ingen har tappat huvudet av en sjukdom alltså är det bevisat att detta aldrig kan hända.

Därmed:
Ingen bok har någonsin observerats ha skrivits av någonting annat än en människa, alltså är det bevisat att detta aldrig kan hända.

Blir inte det konsekvensen av din metod? Återkom gärna.
Citera
2013-07-29, 10:04
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
icarus_gbg|44523076]Det vi kan göra är att se till vad uppfattningen av omvärlden säger oss är mest troligt. Det vi också kan göra är att utvecklas och se till att vi alltid har så god information, gällande beskrivningen av världen vi lever i, som möjligt.

Jag håller med dig, delvis. Det är ingen eller inget som hindrar oss människor från att försöka förstå den värld vi lever i eller andra världar också för den delen. Religionen hindrar oss inte från den, kulturen gör inte det och inte heller våra seder och bruk. Tvärtom så uppmanar och utmanar allt runt omkring oss att vi ska skaffa info, lära oss mer m.m. Detta kan man göra med eller utan religionens hjälp. På den religiösa nivån är det ingen synd att försöka lära sig och förstå sin omvärld. På den kulturella nivån är det inte skamligt att lära sig och förstå sin omvärld. Så visst kan vi försöka att förstå vår omvärld som vi lever i.

Citat:
Varför skulle ingenting kunna komma till av sig själv? Är det för att vi inte förstår allt menar du?

Nej, jag menar inte så och vi behöver inte förstå allt. Det räcker med att vi förstår att ingenting blir till av sig själv. Tre stenar som har lagts på varann, har inte gjort detta av sig självt, någon med vett och vilja har lagt stenarna på varann. Nåt så simpelt som exemplet om stenarna kan inte ske på nåt annat sätt än att någon med vett och vilja lägger stenarna på varann. Varför skulle liv, vårt solsystem, och hela alltet vara ett undantag?

Citat:
Påståendet stämmer.

Citat:
Varför behöver vi någon gud till att se det du beskriver?

Människan kan beskriva saker och händelser utan att blanda in Gud i det hela. Det är inte det som är diskussionen. Vi kan beskriva hur allt som sker eller skett, vi kan beskriva allt vi ser och återberätta allt vi hört. Här behöver vi inte blanda in Gud för att vi ska kunna göra det. Men när vi ställer frågan varför är det en nödvändighet att referera till Gud. Här finns det tre alternativ:

1) Gud
2) Vi vet inte
3) slår till med en teori för att stilla vår nyfikenhet.

Men när det handlar om tro och religion är det inte fråga om varför vi behöver blanda in Gud i våra liv och omvärld eller inte. Det handlar om de konsekvenser som väntar om man avvisar och förnekar sin skapare.

Citat:
Om evolutionen hade haft en enda källa, en bok som skrivit för 2000 år sedan, hade religionen antagligen haft ett större grepp om människans fria vilja. Beviset jag personligen letar efter är vad som helst. Ett tecken, ett samband, ett bevis. Diskussionen "Gud finns för att koranen säger så och koranen är sann för att det står så i koranen" är inte så givande vilket du säkert också håller med om.

Jag skulle inte heller köpa en diskussion som säger att Gud finns för att koranen säger det osv. Det v i istället kan göra är att undersöka koranen och försöka läsa det utan fördomar och förutfattade meningar. Varje mening i koranen kan man läsa och förstå men väljer man att läsa meningarna ytligt så går mycket av innebörden förlorade. Det handlar inte om förståelsen, att man inte förstår koranen utan det handlar om hur man vill se på meningarna och formuleringarna. Inlägget som jag skrev som du citerade förklarar bättre vart jag vill komma.

Denna formulering t.ex. räcker för mig för att se en djupare innebörd i det hela.

"Och de säger: Den Nåderike har [avlat] en son! Ni har här yttrat något oerhört, något som skulle kunna spränga himlarna i stycken och få jorden att rämna och bergen att störta i djupet! Att [människor går så långt att] de tilldelar den Nåderike en son! Föreställningen att den Nåderike har [avlat] en son oförenlig [med Hans gudomliga majestät]! Ingen av de varelser [som befolkar]himlarna och jorden kan nalkas den Nåderike annat än som [Hans] tjänare"

(Koranen 19:88-93) (2)

Föreställ dig ett scenario där du med egna ögon kan se varför dig allt det där hända ( det fetstilade)

Vilken lysande jämförelse! En jämförelse mellan ett yttrande och vad detta yttrande liknas vid. Jag har läst tonvis med böcker, alla slags böcker. Ingenstans har jag läst eller stött på en beskrivning som kan liknas vid detta. Ta vilket område du vill; filosofi, vetenskap, alla andra religioner eller vilket annat område som helst, ingenstans hittar du en formulering som kan liknas vid detta.

Sen är allt i koranen ett påstående. Det finns inte en mening, ett ord eller en bokstav där du kan finna lilla minsta osäkerhet i. Som du säkert förstår så är ett påstående inte en teori, nåt man tror, nåt som skulle kunna vara eller hända.

Du skulle kunna läsa hela koranen ord för ord utan att hitta minsta osäkerhet i meningarna, eller nåt som skulle tyda på lilla minsta osäkerhet.
Citera
2013-07-29, 10:09
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Du skrev "det finns människor som".. Ja, det gör det. Hur många det är, vilka det är och vilken konsekvens det har glömde du att ta upp. Vad har det med något att göra?
Alltså är det mundiarré. Självklara konstateranden.

Jag kom tillbaks till saken. Jag skrev att dina första argument stödjer sig på en metod som applicerad på ditt senare tjafs om koranen motbevisar dig själv eller snarare bevisar att du är en hycklare som hänger sig åt special pleading. Om du inte vet vad det är, låt bli att komma med något meningslöst svar. Kolla upp det istället.

Vad pratar du om? Av vilken anledning skulle jag ta upp vad detta har för konsekvens, vilka människor det är, eller hur många de är. Vilken del av detta inlägg tycker du kräver att jag förklarar alla dessa saker som du vill ha svar på, nämligen antalet människor, konsekvens, eller vilka det är. Peka ut den delen av mitt inlägg där du anser att en sån förklaring är nödvändig. Var så god här får du inlägget:

För det var väl detta inlägg som du citerade och tyckte var ordbajs bara. Men för all del Peka ut var någonstans är det nödvändigt att jag ska förklara alla dessa saker du räknade upp.
Citera
2013-07-29, 10:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att det finns en "barriär" mellan söt- och saltvatten i vissa situationer.(1)

Att det inte finns en sån "barriär".(2)

Citat:
Källa på både påståenden ?

(Jag har inflikat (1) & (2) i citatet ovan).

1: Koranen.

2. Vetenskap, logik och empiri.
Citera
2013-07-29, 10:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det räcker med att vi förstår att ingenting blir till av sig själv.

Men det går bra, att 'gud' "blir till" av sig själv .... eller är 'evig' etc.? För det kan man ju bara definiera det till att vara.

Iövrigt har du ännu inte legitimerat Intelligent Design-postulatet.

Citat:
Men när det handlar om tro och religion är det inte fråga om varför vi behöver blanda in Gud i våra liv och omvärld eller inte. Det handlar om de konsekvenser som väntar om man avvisar och förnekar sin skapare.

Vilket pladder. När du inte kan presentera kosmiska, observerbara fakta (i en faith vs. fakta dikotomi), då presenterar du istället postulerade 'efterlivs-fakta'.

Ett steg fram, två tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in