Citat:
icarus_gbg|44523076]Det vi kan göra är att se till vad uppfattningen av omvärlden säger oss är mest troligt. Det vi också kan göra är att utvecklas och se till att vi alltid har så god information, gällande beskrivningen av världen vi lever i, som möjligt.
Jag håller med dig, delvis. Det är ingen eller inget som hindrar oss människor från att försöka förstå den värld vi lever i eller andra världar också för den delen. Religionen hindrar oss inte från den, kulturen gör inte det och inte heller våra seder och bruk. Tvärtom så uppmanar och utmanar allt runt omkring oss att vi ska skaffa info, lära oss mer m.m. Detta kan man göra med eller utan religionens hjälp. På den religiösa nivån är det ingen synd att försöka lära sig och förstå sin omvärld. På den kulturella nivån är det inte skamligt att lära sig och förstå sin omvärld. Så visst kan vi försöka att förstå vår omvärld som vi lever i.
Citat:
Varför skulle ingenting kunna komma till av sig själv? Är det för att vi inte förstår allt menar du?
Nej, jag menar inte så och vi behöver inte förstå allt. Det räcker med att vi förstår att ingenting blir till av sig själv. Tre stenar som har lagts på varann, har inte gjort detta av sig självt, någon med vett och vilja har lagt stenarna på varann. Nåt så simpelt som exemplet om stenarna kan inte ske på nåt annat sätt än att någon med vett och vilja lägger stenarna på varann. Varför skulle liv, vårt solsystem, och hela alltet vara ett undantag?
Citat:
Påståendet stämmer.
Citat:
Varför behöver vi någon gud till att se det du beskriver?
Människan kan beskriva saker och händelser utan att blanda in Gud i det hela. Det är inte det som är diskussionen. Vi kan beskriva
hur allt som sker eller skett, vi kan beskriva allt vi ser och återberätta allt vi hört. Här behöver vi inte blanda in Gud för att vi ska kunna göra det. Men när vi ställer frågan
varför är det en nödvändighet att referera till Gud. Här finns det tre alternativ:
1) Gud
2) Vi vet inte
3) slår till med en teori för att stilla vår nyfikenhet.
Men när det handlar om tro och religion är det inte fråga om varför vi behöver blanda in Gud i våra liv och omvärld eller inte. Det handlar om de konsekvenser som väntar om man avvisar och förnekar sin skapare.
Citat:
Om evolutionen hade haft en enda källa, en bok som skrivit för 2000 år sedan, hade religionen antagligen haft ett större grepp om människans fria vilja. Beviset jag personligen letar efter är vad som helst. Ett tecken, ett samband, ett bevis. Diskussionen "Gud finns för att koranen säger så och koranen är sann för att det står så i koranen" är inte så givande vilket du säkert också håller med om.
Jag skulle inte heller köpa en diskussion som säger att Gud finns för att koranen säger det osv. Det v i istället kan göra är att undersöka koranen och försöka läsa det utan fördomar och förutfattade meningar. Varje mening i koranen kan man läsa och förstå men väljer man att läsa meningarna ytligt så går mycket av innebörden förlorade. Det handlar inte om förståelsen, att man inte förstår koranen utan det handlar om hur man vill se på meningarna och formuleringarna. Inlägget som jag skrev som du citerade förklarar bättre vart jag vill komma.
Denna formulering t.ex. räcker för mig för att se en djupare innebörd i det hela.
"Och de säger: Den Nåderike har [avlat] en son! Ni har här yttrat något oerhört,
något som skulle kunna spränga himlarna i stycken och få jorden att rämna och bergen att störta i djupet! Att [människor går så långt att] de tilldelar den Nåderike en son! Föreställningen att den Nåderike har [avlat] en son oförenlig [med Hans gudomliga majestät]! Ingen av de varelser [som befolkar]himlarna och jorden kan nalkas den Nåderike annat än som [Hans] tjänare"
(Koranen 19:88-93) (2)
Föreställ dig ett scenario där du med egna ögon kan se varför dig allt det där hända ( det fetstilade)
Vilken lysande jämförelse! En jämförelse mellan ett yttrande och vad detta yttrande liknas vid. Jag har läst tonvis med böcker, alla slags böcker. Ingenstans har jag läst eller stött på en beskrivning som kan liknas vid detta. Ta vilket område du vill; filosofi, vetenskap, alla andra religioner eller vilket annat område som helst, ingenstans hittar du en formulering som kan liknas vid detta.
Sen är allt i koranen ett påstående. Det finns inte en mening, ett ord eller en bokstav där du kan finna lilla minsta osäkerhet i. Som du säkert förstår så är ett påstående inte en teori, nåt man tror, nåt som skulle kunna vara eller hända.
Du skulle kunna läsa hela koranen ord för ord utan att hitta minsta osäkerhet i meningarna, eller nåt som skulle tyda på lilla minsta osäkerhet.