Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Promemorian är länkad ovan. Läs den gärna så kommer du förstå att det är minimala skillnader mot idag och att det inte blir i närheten av fri uthyrning. Man måste fortfarande ange skäl för uthyrningen och kommersiell uthyrning endast för att tjäna pengar kommer inte att bli lättare.
jag tolkar den precis som jag skrev, istället för att br-innehavaren som idag ska ha beaktansvärda skäl för att få tillstånd att hyra ut, så blir det om 1 år det omvända, föreningen ska ha starka skäl för att inte godkänna en uthyrning.
Sen vet jag inte hur en förning ska stoppa uthyrning i vinstsyfte, eller kunna se att någon äger 5 lägenheter och hyr ut, som du kanske känner till finns inget nationellt register över vem som äger vilken bostadsrätt.
det är klart om man i sin medlemsansökan i föreningen skriver att man köper lägenheten i syfte att hyra ut och att man aldrig avser bo där själv, så kan dom såklart stoppa medlemsskapet, men vem är så dum i huvet??
Den gamla sossekommunist-uppfinningen bostadsrättsförening är på väg bort, över kommande 10-15 åren kommer det sakta omvandlas till ägarlägenheter likt finland och de flesta andra länder. En fåtal kommer att gå åt andra hållet likt amerikanska co-ops, där man väljs/röstas in som i medlem, likt en Orden, som Frimurarna, Odd Fellows etc.