2013-10-01, 01:17
Medlem
444Heisenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco.
Ursäkta möjlig OT då det inte rör sverige, men passar ändå in då Europa kommer på tal rätt ofta i denna tråden.

Jag hörde precis på radion att Storbritannien planerar att kontra sin bostadsbubbla på ett otroligt märkligt sätt, eller egentligen medvetet blåsa upp den än mer, kanske till efter nästa val?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5659974

Får vi se någonting liknande här i Sverige snart tro, snackat om att förstagångsköpare har svårt att få ihop 15% kontant känner man ju igen..

Finns det fler artiklar om detta?
2013-10-01, 03:36
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Låter ju helt otroligt att man mindre än 10 år efter USAs subprime kris gör samma sak i UK. Tror inte på samma sak i Sverige, visserligen har man inte gjort något för att stoppa prisstegringarna senaste 2 åren, men om man lyssnar på det som sägs från officiella svenska håll så tror jag inte man slänger bensin på brasan. Frågan är hur man mjuklandar det, +10% ökning bara i år är inte mjuklandning.

Ännu otroligare är ju att USA fortfarande kör på med sina statliga hjälpmedel för fattiglappar som behöver hem.
2013-10-01, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 444Heisenberg
Finns det fler artiklar om detta?

http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-24319583
2013-10-01, 09:41
Medlem
tgv23000s avatar
Verkar inte vara nån avmattning i Sthlm innerstad iallafall. Vad säger ni bubbelbabblarbabbar nu då?

Vecka 39, 2013
Genomsnittspris vecka 39: 66 700 kr / kvm.

Undrar hur långt över 70 vi är vid årsskiftet?

..
2013-10-01, 10:03
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Verkar inte vara nån avmattning i Sthlm innerstad iallafall. Vad säger ni bubbelbabblarbabbar nu då?

Vecka 39, 2013

..

Med tanke på att medianinkomsten i Stockholm ligger på ca 270k årligen borde snittstockholmaren bo på ca 20-25 m². Jag får hoppas att det är ljust och fräscht iaf så man står ut med studentlägenhetsytor.
2013-10-01, 10:03
Bannlyst
Citat:

Vecka 39, 2013

..

Tack för härlig fakta! När det gäller prisökningen tror jag först på normal uppgångstakt de kommande två åren. Räntorna kommer att ligga kvar länge, riksbanken vill nå 4 % men Ingves har erkänt att de först vill nå en ränta på 2 %. Det lär inte hände de kommande 2-4 åren att räntorna går upp. När vi har en ränta på 4 % så kommer bostadsmarknaden att lyftas ännu högre tack vare ökad tillväxt i svensk ekonomi och världsekonomin.
2013-10-01, 10:11
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Tack för härlig fakta! När det gäller prisökningen tror jag först på normal uppgångstakt de kommande två åren. Räntorna kommer att ligga kvar länge, riksbanken vill nå 4 % men Ingves har erkänt att de först vill nå en ränta på 2 %. Det lär inte hände de kommande 2-4 åren att räntorna går upp. När vi har en ränta på 4 % så kommer bostadsmarknaden att lyftas ännu högre tack vare ökad tillväxt i svensk ekonomi och världsekonomin.
Med normal uppgångstakt menar du då +6% per år eller? Vad tror du vi når för snittpris innan det planar ut?

Måste vara oerhört bittert för de som gapar bubbla att se hur priserna bara seglar iväg, hahaha!!
2013-10-01, 10:33
Medlem
Citat:
Med normal uppgångstakt menar du då +6% per år eller? Vad tror du vi når för snittpris innan det planar ut?

Måste vara oerhört bittert för de som gapar bubbla att se hur priserna bara seglar iväg, hahaha!!

Ja, folk som suttit i hyresrätter det tio senaste åren, i Stockholm, har väl nästan missat 1miljon. Klart det svider. Men du själv måste ju erkänna att denna prisuppgång måste ta stopp snart, och nå en rimlig nivå, det kan inte öka med 10% om året förevigt.

Gjorde en snabbkalkyl på mitt föräldrarboende. 18k i månaden, har mina föräldrar "tjänat" på att bo, inte illa.
2013-10-01, 10:47
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Ja, folk som suttit i hyresrätter det tio senaste åren, i Stockholm, har väl nästan missat 1miljon. Klart det svider. Men du själv måste ju erkänna att denna prisuppgång måste ta stopp snart, och nå en rimlig nivå, det kan inte öka med 10% om året förevigt.

Gjorde en snabbkalkyl på mitt föräldrarboende. 18k i månaden, har mina föräldrar "tjänat" på att bo, inte illa.

Ja det tar stopp snart, kanske upp 10% till innan det planar ut, obs planar ut inte rasar, något ras blir det absolut inte i Sthlm. Snittpriserna kommande 5 åren pendlar mellan 70-75.000:-/m2.
2013-10-01, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ja det tar stopp snart, kanske upp 10% till innan det planar ut, obs planar ut inte rasar, något ras blir det absolut inte i Sthlm. Snittpriserna kommande 5 åren pendlar mellan 70-75.000:-/m2.

Varför skulle det plana ut? Vi har ju inte ens optimerat byggandet i Sverige? Ett sista ryck i svensk ekonomi som skulle tilltala bubbelsnackarna skulle ju vara om vi började att investera i fastighetsmarknaden på ett sätt som skulle kunna liknas med upprättandet av en överkapacitet/överinvestering. När stat och kommuner börjar att ändra i lagstiftningen för att pressa priserna och få fart på byggandet då kanske vi kan börja att snacka om bubbla över tid.

Idag klarar kommunerna inte ens kraven för handläggningstiden enligt plan- och bygglagen. Antalet bostäder minskar ju också i detta land, iaf per invånare. Så något uppblåst utbud finns inte.

Men den resan skulle vara en nominell orgie aldrig tidigare skådad i detta land.

Det finns ingen bubbla och det kommer inte ens att plana ut. Dina snittpriser kan vara i underkant.
Senast redigerad av MAEVERABOFF 2013-10-01 kl. 11:04.
2013-10-01, 11:04
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Varför skulle det plana ut? Vi har ju inte ens optimerat byggandet i Sverige? Ett sista ryck i svensk ekonomi som skulle tilltala bubbelsnackarna skulle ju vara om vi började att investera i fastighetsmarknaden på ett sätt som skulle kunna liknas med upprättandet av en överkapacitet/överinvestering. När stat och kommuner börjar att ändra i lagstiftningen för att pressa priserna och få fart på byggandet då kanske vi kan börja att snacka om bubbla över tid.

Men den resan skulle vara en nominell orgie aldrig tidigare skådad i detta land.

Det finns ingen bubbla och det kommer inte ens att plana ut. Dina snittpriser kan vara i underkant.
jag tror det planar ut av politiska skäl, finns en risk att olika åtgärder framöver kommer att pressa priserna till utplaning. Annars håller jag med dej i sak, priserna är inte ens höga idag anser jag.
2013-10-01, 11:06
Bannlyst
Citat:
jag tror det planar ut av politiska skäl, finns en risk att olika åtgärder framöver kommer att pressa priserna till utplaning. Annars håller jag med dej i sak, priserna är inte ens höga idag anser jag.

Men där kanske vi skiljer oss åt i åsikt även om vi är överens om mycket. Jag gjorde ett tillägg till min post ovan; "Idag klarar kommunerna inte ens kraven för handläggningstiden enligt plan- och bygglagen. Antalet bostäder minskar ju också i detta land, iaf per invånare. Så något uppblåst utbud finns inte."

Det blir ju snurrigt det hela då bubbelsnackarna pratar om fastighetsmarknaden i Spanien, på Irland osv. Finns inga likheter alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in