2013-07-28, 08:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IssaJesus
____

de tre stegen.

steg ett ;

steg två ;

steg tre ;

Borde inte steg 1 vara att visa att gud finns, jesus är hans son, vi är syndare, synderna måste förlåtas annars väntar straff? Bara en tanke.
Citera
2013-07-28, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Viktigt för vad?
Viktigt för grannarna.
Citera
2013-07-28, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Man kan inte välja sin tro, men om så var fallet, skulle en allsmäktig gud lätt kunna se igenom sådan falsk tro.
Vi får enas om att vara oense
Citera
2013-07-28, 09:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag överdrev naturligtvis för att spetsa till det.

Du säger alltså nu att du skrev "överdrivet och tillspetsat". Och ändå blev du förbannad när jag ifrågasatte vad du skrev?
Citera
2013-07-28, 09:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Viktigt för grannarna.
Därför att?
Citera
2013-07-28, 09:26
Bannlyst
Citat:
Därför att?
Det får du fundera ut själv, jag tror majoriteten förstår vad jag menar.
Citera
2013-07-28, 09:27
Bannlyst
Citat:
Du säger alltså nu att du skrev "överdrivet och tillspetsat". Och ändå blev du förbannad när jag ifrågasatte vad du skrev?
Du ifrågasatte inte, du läste in saker som var absurda i mitt något tillspetsade uttalande, jag tröttnade eftersom jag inte förstod att det kunde missuppfattas så totalt.
Citera
2013-07-28, 09:31
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Vi får enas om att vara oense
Vi säger så
Citera
2013-07-28, 09:32
Bannlyst
Jag har lite svårt för att kommunicera på internet, jag är inte van vid att saker tas bokstavligt. Därför kan jag ibland flippa i frustration och spy galla, men det är oftast inte så illa ment, det är en slags ventil.
Citera
2013-07-28, 10:42
Medlem
Bogomils avatar
Inlägg # 11122:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Med min (på andra tråder) trevliga sparringpartner BRT i åtanke måste jag nämna att det definitionsmässigt finns en skillnad mellan 'relativistisk objektivitet' och 'positivistisk objektivitet', som per se är tämligen olika när det kommer till innehållet.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det får du gärna berätta mer om. Är ärligt intresserad.

På denna tråd.: https://www.flashback.org/t2163612

Citat:
Jag hade ju vid det här laget hoppats på att vi var någorlunda överens om att den fysiskalistiska/empiristiska modellen är i grunden en värdering.

Nej, det är du som är överens om detta. Och om inte du har ändrat dig med ett underlag i en .... i individen ...... internt kréerad verklighet.

Citat:
Dvs det är en åsikt att man endast bör beakta det mätbara.

Din fastköring i spåret om scientism.

Citat:
Eftersom det som är mätbart ändras hela tiden i takt med mätinstrumenten så borde det vara uppenbart att vi inte ska dra slutsatsen att det enda som finns är det empiriska.

Överlag är det detaljerna som blir mer sofistikerade. Gravitation, elektromagnetism, 'diskretion' och kausalitet per se är stabila i situationer med identiska parametrar.

Citat:
Rationellt sätt så borde det finnas mer. Jag menar dock inte att den empiriska vägen i kombination med deduktivism, inte är bra. Det är jättebra till vissa typer av vetenskaplig forskning, för att inte säga oumbärlig. Men den fungerar inte när det kommer till metafysiska frågeställning. I alla fall inte enbart.

Knappast alls.

Citat:
Men min poäng är att vi borde försöka enas om en minsta gemensam nämnare. En metod/modell som är mindre dålig än de andra, som vi kan vara överens om. Ett intersubjektivt verktyg(?)

1/ Kalla tro för tro och fakta för fakta är den enklaste lösningen.

2/ ÉTT förslag kunne vara att skapa en version av induktion, som inte är så sårbar för misssbruk som det annars brukar vara fallet när apologeter sättar igång med sin retoriska demagogi.

3/ En komparativ analys av den 'mystiska upplevelsen'.

4/ Det mycket, mycket lite, där naturlagarna tills vidare verkar trandensceras från ett vetenskapligt perspektiv (quantumentanglement).

Inlägg # 11127:

Citat:
Men Gud har lämnat empiri. Tex liv och medvetande. . . och universum . . och annat smått och gott

Skall det förstås som ID-postulatet eller som mera allmänt som att denna 'gud' inte förkastar empirins värde?

Citat:
Och för att föregå dig: Empiri är INTE förklaringar. Det är beskrivningar.

Du blandar i för hög grad ihop empiri med epistemologi.
Citera
2013-07-28, 10:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrumpelnubb
Det finns ingen trovärdighet kvar för er i att driva vidare med filosofier om Guds icke-existens eftersom det redan bevisats att han finns. Jag tar det igen:

Det finns enheter av oändlighet som är 1. Min avatar som jag visar som exempel är samtliga fraktioner som man får från att dividera talen ett till sex med sju (1-6/7) i en enda enhet. Linjerna definierar den interna ordningen. Det finns oändligt många sådana enheter och de är olika till sitt utseende och uppbyggnad. Ingen har bestämt hur de ska se ut. De finns utan att vara skapade. De ÄR. De har alltid funnits och de kommer alltid finnas, oavsett betraktarens öga och oavsett talsystem eller utseende på siffror. De existerar som ett universellt, logiskt och immateriellt faktum. Enheterna har det gemensamt att de alla är ett (1).

Ingen kan säga att det inte stämmer, det som jag just nu beskrivit ovan.

Denna tråds upphovsman ville se ett bevis på att Gud finns och att det är bibelns Gud, Kristus. Så jag jämför enheternas egenskaper med hur bibeln beskriver Gud.

Gud, Kristus:

Han är ett.
Han är inte skapad.
Han är av oändlighet.
Han har alltid funnits. (finns före allt)
Han kommer alltid finnas.
Han finns bortom allt skapat.
Han ÄR.
Han är immateriell.
Han är oändligt stor.

Enheterna av oändlighet som är ett:

De är ett.
De är inte skapade.
De är av oändlighet.
De har alltid funnits.(finns före allt)
De kommer alltid finnas.
De finns som ett logiskt faktum.
De ÄR.
De är immateriella.
Det finns oändligt många och oändligt stora.

Nu skriver jag till er som motsäger mig:

Finns det någonting som skiljer mellan mitt bevis och Gud? Nej! Det här kan ni inte motsäga.

Det finns inte så mycket sor är värd eller behövar att motsägas, eftersom du han skapat en falsk analogi med hjälp av lösa/otillräckliga induktiva kategorier.

Citat:
Ni kan inte motverka sanningen utan att synda mot sanningen.

Banalt pladder.

Citat:
Jag vet, och Gud vet, att det är Gud jag bevisar. Ni har ännu inte förstått det här, så mycket förstår jag. Det här övergår ert förstånd därför kan ni inte argumentera mot det. Ni kommer inte finna bevis mot detta eftersom jag har rätt.

Dunning-Krugere och "det bara är så"-argument har vi redan gott om.
Citera
2013-07-28, 10:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
1- Det som vissa scientister påstår är "förklaringar" är inte förklaringar. Det är beskrivningar. Dvs naturvetenskap är inte en ersättning för Gud.

Varför för du inte denna diskussion med "vissa scientister" istället för konstant att stoppa den ner i halsen på oss andra?

Citat:
2 - Den naturliga är att utgå från att det finns något som styr allt. Någon slags kraft som "ligger bakom allt". Denna kraft är per definition Gud.

Du menar det är din definition ..... och sen när den har uppfylld sitt syfte kan du gå vidare till att inkludera, specificera och precisera sånt som ursprungligen inte omfattades av denna definition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in