Inlägg # 11122:
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Med min (på andra tråder) trevliga sparringpartner BRT i åtanke måste jag nämna att det definitionsmässigt finns en skillnad mellan 'relativistisk objektivitet' och 'positivistisk objektivitet', som per se är tämligen olika när det kommer till innehållet.
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det får du gärna berätta mer om. Är ärligt intresserad.
På denna tråd.:
https://www.flashback.org/t2163612
Citat:
Jag hade ju vid det här laget hoppats på att vi var någorlunda överens om att den fysiskalistiska/empiristiska modellen är i grunden en värdering.
Nej, det är du som är överens om detta. Och om inte du har ändrat dig med ett underlag i en .... i individen ...... internt kréerad verklighet.
Citat:
Dvs det är en åsikt att man endast bör beakta det mätbara.
Din fastköring i spåret om scientism.
Citat:
Eftersom det som är mätbart ändras hela tiden i takt med mätinstrumenten så borde det vara uppenbart att vi inte ska dra slutsatsen att det enda som finns är det empiriska.
Överlag är det detaljerna som blir mer sofistikerade. Gravitation, elektromagnetism, 'diskretion' och kausalitet per se är stabila i situationer med identiska parametrar.
Citat:
Rationellt sätt så borde det finnas mer. Jag menar dock inte att den empiriska vägen i kombination med deduktivism, inte är bra. Det är jättebra till vissa typer av vetenskaplig forskning, för att inte säga oumbärlig. Men den fungerar inte när det kommer till metafysiska frågeställning. I alla fall inte enbart.
Knappast alls.
Citat:
Men min poäng är att vi borde försöka enas om en minsta gemensam nämnare. En metod/modell som är mindre dålig än de andra, som vi kan vara överens om. Ett intersubjektivt verktyg(?)
1/ Kalla tro för tro och fakta för fakta är den enklaste lösningen.
2/ ÉTT förslag kunne vara att skapa en version av induktion, som inte är så sårbar för misssbruk som det annars brukar vara fallet när apologeter sättar igång med sin retoriska demagogi.
3/ En komparativ analys av den 'mystiska upplevelsen'.
4/ Det mycket, mycket lite, där naturlagarna tills vidare verkar trandensceras från ett vetenskapligt perspektiv (quantumentanglement).
Inlägg # 11127:
Citat:
Men Gud har lämnat empiri. Tex liv och medvetande. . . och universum . . och annat smått och gott
Skall det förstås som ID-postulatet eller som mera allmänt som att denna 'gud' inte förkastar empirins värde?
Citat:
Och för att föregå dig: Empiri är INTE förklaringar. Det är beskrivningar.
Du blandar i för hög grad ihop empiri med epistemologi.