2013-07-28, 03:36
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
En bra start hade varit om troende skulle sluta använda "argument from ignorance", dvs. saker som "jag förstår inte hur allt kan finnas till utan Gud, alltså måste han finnas", "ni kan inte bevisa hur universum uppstod, alltså -GUD-" eller "slumpen förklarar inte.. alltså -GUD-" eller alla andra varianter som uppstår. Om jag inte skulle förstå hur tidvattnet fungerar så hade jag inte börjat förklara allt med Poseidon. Varför hoppa till slutsatser utan belägg?
Ja, och om man vänder på det så

1- Det som vissa scientister påstår är "förklaringar" är inte förklaringar. Det är beskrivningar. Dvs naturvetenskap är inte en ersättning för Gud.

2 - Den naturliga är att utgå från att det finns något som styr allt. Någon slags kraft som "ligger bakom allt". Denna kraft är per definition Gud. Detta har de flesta icke-troende missat. De tror att Gud är någon slags figur.
Citera
2013-07-28, 04:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja, och om man vänder på det så

1- Det som vissa scientister påstår är "förklaringar" är inte förklaringar. Det är beskrivningar. Dvs naturvetenskap är inte en ersättning för Gud.

2 - Den naturliga är att utgå från att det finns något som styr allt. Någon slags kraft som "ligger bakom allt". Denna kraft är per definition Gud. Detta har de flesta icke-troende missat. De tror att Gud är någon slags figur.

Vaddå vänder på det? Det ena har inget med det andra att göra.

Visst, naturvetenskap är inte en ersättning för Gud, men vad är Gud och är han relevant i frågan?

Det naturliga är att förklara oförklarliga saker med påhittade förklaringar som platshållare. Din definition av Gud är ofalsifierbar och inte alls nödvändigtvis per definition Gud. Det är din definition, men inte en objektiv sådan.
Att man tror Gud är någon slags figur är bara för att han definierats så av religiösa.
Citera
2013-07-28, 04:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Fem rader? Shit pommes frites, hjälper mamma dig skriva?

2. Jag såg faktiskt inte din fråga förrän nu. Temper, temper.

3. Som svar på din fråga:
Jag har fått för mig det sedan tidigare av de korta (men ack så urbota korkade) inläggen du kräkts ur dig tidigare på FB. Kan ha fel. Du förstår, du betyder EXTREMT lite för mig och dina förehavanden och trosföreställningar än mindre. Därmed har du hos mig sorterats in i facket "mentalt handikappade kristna retards med skrivsvårigheter". Till mitt försvar bör dock nämnas att du konstant skriver kortfattat, korkat och kryptiskt, vilket leder till knee-jerk reaktionen att ignorera dina inlägg. Information kring din person är därmed nästan garanterad att missas av mig.

Om du önskar förtälja dina verkliga trosföreställningar/åsikter/världsåskådningar så varsågod, men det kanske blir svårt att få plats på tre rader...och mor din har kanske gått lagt sig så hjälp är väl att glömma...så ta tid på dig, skeda mamma i er gemensamma säng och återkom imorgon. Puss.
Jag är agnostiker.
Citera
2013-07-28, 06:14
Medlem
IssaJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Mmm handlar om existensberättigande va?

Men, vad har guds existensberättigande att göra med religionsfundamentalisters utrymme? En troende och guds existens är inte, om man gör en teknisk-matematisk tolkning av vad de är var för sig, detsamma.

Dvs personen du, den troende existerar, du har en människorättslig existens och därmed berättigad, däremot inte gud, då gud ej talar, medverkar inte i avgörande beslut och bryr sig inte när du hamnar i knipa, skulle gud hoppa in och visa sig vara handlingskraftig, så kan tänkas att gud ägde existensberättigande.. men nu gör han inte det, han är en lam jävel som håller sig undan.

Att du tror på honom och säger dig veta att han ger dig kraft, okej.. men han kan ännu inte bota sjukdomar och vara där han sägs bör vara, iaf inte i tid och existensen är tidsutmätt, om du har en själ så är den själen rätt beroende av allt fysiskt-matematiskt eller matematiskt uträknat... medan gud skulle vara existensberättigad utifrån att inte "vara av denna värld" ?

Vari ligger logiken? Att t.ex kräva särskild respekt och särbehandling?

Gud inväntar existens.
vill du veta mer? 6 ~ b (be) ~ bedj till Jesus? du kan få en uppenbarelse kanske? eller,
om du bara möter tystnad, så bör du fråga ;

- Gud Jesus Kristus, har jag syndat?

om svaret blir ja?
gå "de tre stegen' med Gud Jesus Kristus. ~ bekänn synd, överlämna den eller de synderna, och bedj att Gud Jesus Kristus förlåter det du bekänt, och eventuella synder gjorda mot dig?

om svaret blir nej?
då kan du hjälpa andra med det du funnit, på vägen, med Jesus <3

kram!

Issa Jesus, Krishna,
Jesuiten magnus.
Citera
2013-07-28, 06:22
Medlem
IssaJesuss avatar
____

de tre stegen.

här följer syndabekännelsen, som heter "de tre stegen'.

bekännelsen kan ni överlämna till Gud Herren Jesus
i enrum, där bara ni, och Gud Herren Jesus är närvarande.

steg ett ;

bedj så här ; Gud Herren Jesus, jag bekänner dessa synder : .......

här säger ni den, eller de, synderna.

bekänn synden, eller synderna.

de synderna som gör mest ont i er, först,
sen de mindre synderna om
ni upplever genom samvetet, att ni har nåt som behövs bedjas över,
tills ni känner att ni inte har mer synder att bekänna.
och eftersom att vi e tillviss del människor, syndare, så är det
svårt att undvika mindre synder, även dessa kan vi ge till Jesus.

sen kan vi, om ni är osäkra, bekänna de eventuella
"omedvetna' synderna, sånt ni kanske inte observerat,
men kanske haft del i. det är en lätt prestigeförlust, att få bli FRI
från satans jidder med oss.

sen kan ni berätta de synder, som andra orsakat i era liv,
så ni kan släppa dessa synder, att ge dem till Gud Herren Jesus.

steg två ;

bedj så här ; Gud Jesus Kristus, jag överlämnar synderna till dig.

steg tre ;

bedj så här ; Gud Jesus Kristus, jag ber dig om förlåtelse över dessa synder. sådana som jag har gjort mot andra,
och allt det, som andra gjort mot mig.

och Gud Herren Jesus brukar svara med en tanke, "du är förlåten'
eller i en sång, inom dig, om förlåtelse, "du är förlåten.'

om Gud Jesus Kristus är tyst, så fråga honom varför?

bedj, och fråga så här ; Gud Jesus Kristus, har jag syndat?

då kan du kanske förstå, vad som blev fel tidigare, och bedja de tre stegen, om det som Gud Jesus Kristus, behöver att du får löst, i ditt liv.

jag tror Gud Herren Jesus vill säga vad som var, eller är, det problematiska, och det är ingen fördömmelse, han vill ge dig
helande och läkedom.

Issa Jesus,
lärjungen magnus.

källa : jag fann detta sätt, att hanterar synden. Gud Jesus Kristus löser
våra problem, då man frågar honom om hjälp, och ger han "Fri vilja'
att lösa ut synderna. ursprungligen blev bönen sammanfattad, från ett reportage om en man som blev frisk från hiv.

____

kristna värderingar man bör följa.

bibeln, nya testamente ;

filipperbrevet, kapitel 4, verserna 4 till 8.

Förmaningar

4 Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er. 5 Låt alla människor se hur vänliga ni är. Herren är nära. 6 Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse.

7 Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.

8 För övrigt, bröder, allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, ja, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant.

källa : bibel översättning år 1917 eller 1981.
nu är det år 2013 för mig

Issa Jesus,
lärjungen magnus.

____
Citera
2013-07-28, 08:10
Bannlyst
För dom som inte förstår så bra så måste jag än en gång citera prästen i "Hemliga Armen": det viktiga är inte att tro, det viktiga är att VILJA tro!

Det är bara att fråga dom som har tungt kriminella/missbrukare i sin omgivning, så förstår man vad prästen menade.
Citera
2013-07-28, 08:43
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Så här skrev en snubbe, jag svarade honom, och fiffiniffi drog en massa obegripliga slutsatser av mitt svar. Jag surnade till för jag pallade inte att argumentera med en sån uppenbar idiot, och då fick jag veta av fiffiniffi att jag var religiös kristen. Jag frågade vart idioten fått det ifrån och då blev det tyst, så jag frågar igen: vart har du fått det ifrån?
Annars är väl skrumpelnubbs sifferlekar det mest underhållande sen sigge var i farten!

Men där kan du själv se att du gjorde påstående som bevisligen var fel, nämligen att [b]endast[b] de som inte är heltidskriminella påstår att en Gud inte behövs för moralen.
Citat:
Pythagoreerna hade väl lite liknande inställning som skrumpelnubb, sen upptäckte dom inkommensurabiliteten i trianglarna och sen tröttnade dom väl eller nåt...
Vad tusan betyder det?
Citera
2013-07-28, 08:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
2 - Den naturliga är att utgå från att det finns något som styr allt.

DET är ett argument from ignorance.

Citat:
Någon slags kraft som "ligger bakom allt". Denna kraft är per definition Gud.

Vem dog och lät dig definiera gud för resten av mänskligheten? "gud är en kraft"...jaha, liksom. Vad gör vi med det?

Edit: Jag bad dock dig definiera din gud för nån vecka sen och möttes av tystnad. Nu tycks du ha fått bollen i rullningen iaf. gud är alltså en kraft. Hur yttrar sig detta? Hur vet man detta? Ingriper denna kraft aktivt i vår värld?

Citat:
Detta har de flesta icke-troende missat.

Förmodligen även de flesta troende.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-07-28 kl. 08:55.
Citera
2013-07-28, 08:47
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
För dom som inte förstår så bra så måste jag än en gång citera prästen i "Hemliga Armen": det viktiga är inte att tro, det viktiga är att VILJA tro!

Det är bara att fråga dom som har tungt kriminella/missbrukare i sin omgivning, så förstår man vad prästen menade.

Man kan inte välja sin tro, men om så var fallet, skulle en allsmäktig gud lätt kunna se igenom sådan falsk tro.
Citera
2013-07-28, 08:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Viktigt för vad?
Citera
2013-07-28, 08:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Man kan inte välja sin tro, men om så var fallet, skulle en allsmäktig gud lätt kunna se igenom sådan falsk tro.

Med tanke på psykopatiska dragen gud uppvisar i de "heliga" texterna så tror jag inte han bryr sig så mycket om huruvida bekännelserna är äkta eller ej. Det viktiga tycks vara underkastelse, uppriktigt eller ej
Citera
2013-07-28, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Men där kan du själv se att du gjorde påstående som bevisligen var fel, nämligen att [b]endast[b] de som inte är heltidskriminella påstår att en Gud inte behövs för moralen.

Vad tusan betyder det?
Jag överdrev naturligtvis för att spetsa till det.
Jo, pythagoreerna såg talen som något heligt, dom byggde sin religion på siffror och musik. Dom visste att diagonalen i en kvadrat med sidan 1 var rotenur2 lång, men dom visste inte vilket bråktal som motsvarade rotenur2.
Enligt sägnen befann dom sig till havs när en av dom lyckades bevisa att rotenur2 INTE kan skrivas som ett bråktal!
Dom dränkte honom eftersom det stred mot deras verklighetsuppfattning.
Man säger helt enkelt att sidan och diagonalen är inkommensurabila, det spelar ingen roll hur lång måttstock du använder, den kommer aldrig att gå jämt upp i båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in