Citat:
Ursprungligen postat av
sanning05
Hej!
Skönt att höra!
Jag vill berätta att jag respekterar dig från hela mitt hjärta även om vår syn skiljer sig åt. Jag vill också att du ska veta att jag tycker om dig för att vi är syskon i mänskligheten. Denna inställning har jag gentemot alla människor. Jag försöker undvika sarkasm och ironi för att förstå mitt syskon i mänskligheten på ett bättre sätt. Om jag är ironiska mot dig eller visar sarkasm, då försvårar jag processen för mig själv att förstå din insikt och den verklighetsuppfattning som du har inom dig. ]
Ja man hjälper inte sin sak genom att vara otrevlig.
Citat:
Jag förstår. Vad har dessa naturliga processer för signifikans? Enligt teisterna själva har dessa naturliga processer som funnits hos människan från början visat människan vägen till Gud. Därför observerar vi att majoriteten av mänskligheten är spirituell.
Om man kan föreställa sig ett monster bakom den prasslande busken eller i den djupa skuggan i grottan så kan man undvika rovdjur oftare. Kort och gott är det del i vår hjärnas konsekvensanalysförmåga.
Citat:
Jag vet inte om denna modell går att implementera på Babylonien och det forna Egypten. Dessa enormt utvecklade civilisationer var otroliga i sin kunskap. De byggde pyramiderna åt sina faraoner eftersom de såg tydligt att livet efter döden var ett faktum. De var inte rädda för livet efter döden, arkeologiska fynd visar att faraonerna förberedde sig väl inför det eviga livet efter döden. Det var väl inte rädsla för det okända som drev egyptierna att bygga pyramider. De visste helt enkelt vad de gjorde samt att livet efter döden var ett faktum.
Rädslan tycker jag är tydlig då man inte nöjde sig med att bara dö, man var tvungen att bygga ornamenterade gravkonstruktioner, ta med sig allt från soldater och tjänare till världsliga rikedomar och pengar.
Att tro att man vet betyder inte att man vet.
Citat:
Tror du att Babylonierna, Egyptierna, Romarna och andra stora civilisationer använde God-of-the-gaps när de formade sin bild av verkligheten? Civilisationerna hade inga olösta frågor, de visste vad de höll på med.
Inga olösta frågor? Vad baserar du det på?
Visste man? Är deras gudar alla på riktigt då?